szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Tavaly kis híján 6 milliárdos veszteséget produkált a Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt., amit a keleti nyitás elősegítéséhez alapítottak 2012 végén – írja a Népszabadság. Azóta minden évben veszteséges volt, és egyelőre nem látszik javulás. A társaságtól úgy reagáltak: az export-promócióra költött pénz hatása kézzelfogható, tavaly rekord szintre emelkedett a magyar export.

A Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. 99,25 százaléka az állam tulajdona, a többi a Magyar Kereskedelmi és Iparkamaráé, a Szijjártó Péter vezette Külgazdasági és Külügyminisztérium felügyelete alatt áll. Csaknem két és fél hónapos késéssel, a napokban nyújtották be a tavalyi évről szóló beszámolót, amelyből kiderül: tavaly kis híján 6 milliárdos veszteséget produkált a cég.

Az állami céget 2012 utolsó napjaiban hozták létre, de már akkor is 9,3 milliós mínusz jött össze, ezt követte 2013-ban egy 133 millió forintos veszteség, aztán 2014-re megsokszorozódott, 2,3 milliárd forint fölé hízott a veszteség, ezt sikerült csaknem megháromszorozni tavaly – olvasható a cikkben.

A társaság kiegészítő mellékletéből az is kiderül, hogy a gigantikus veszteség ellenére nem szűkölködik a cég 141 alkalmazottja, akik valamennyien szellemi foglalkozásúak. Átlagosan havi bruttó 720 ezer forintot kaphattak az alkalmazottak, a bérköltség és a személyi jellegű egyéb kifizetés alapján, ráadásul ebben a munkáltatót terhelő bérjárulékok nincsenek is benne.

Jutott pénz tanácsadókra is. Matolcsy György jegybankelnök rokona, Matolcsy Mátyás 2013 júniusától 2015 végéig adott tanácsokat, ez idő alatt csaknem 10 millió forintot kaphatott.

Lengyel Zoltán volt fideszes országgyűlési képviselő havi 800 ezer forintot kap az állami cégtől idén év elejétől. Havi egymillió forintot kap Hajdu Petra, aki még Giró-Szász András volt kormányszóvivő irányítása alatt a Kormányzati Információs Központ sajtófőnöke volt.

A tavalyi méretes veszteség közrejátszott abban, hogy a cég saját tőkéje nem éri el a Polgári Törvénykönyvben előírt szintet, ezért a tőke rendezéséről a tulajdonos „a legfőbb szerv soron következő ülésén fog dönteni.”

A Magyar Nemzeti Kereskedőház Zrt. a cikkre úgy reagált, hogy „az export-promócióra költött összegek hatása kézzelfogható. A magyar export tavaly rekord szintre emelkedett, 90,5 milliárd eurót tett ki, ami 7,1 százalékos növekedést jelent 2014-hez képest.”

Az MNKH partnereinek 2014-ben 760 milliárd forint volt az exportárbevétele, míg 2015-ben 895 milliárd forint exportárbevételt realizáltak, ami 135 milliárd forintos növekedést jelent.

Az export-promóció egy szolgáltatás, a költség a kereskedőháznál jelentkezik, a bevétel, a profit azonban a magyar kis- és középvállalkozásoknál. Azokban az országokban, ahol a Kereskedőház irodát nyitott, ugrásszerűen megnőtt a regisztrált érdeklődések száma, átlagosan négyszeresére – magyarázták.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!