szerző:
hvg.hu

Franciaországban már 2012 óta érvényben van a szódaadó, ez olyan, mint nálunk a csipszadó. Tehát az agyoncukrozott szénsavas üdítőket adóztatják, köztük a Coca-Cola termékeit. De a nagy amerikai cég a jelek szerint az adócsapásból is jól jön ki, vagy legalábbis mindent megtesz ezért.

Idén júliusban lépett életbe a szódaadó szigorítása. Eddig egységes volt minden cukrozott italra. Júliustól azonban a mért cukormennyiség alapján a száz literenkénti kb. 8 eurós adó akár a húsz eurót is elérheti, ha sok a cukor az italban. Márpedig sok. Ha valaki ledönt egy 0,33 literes Colát, az olyan, mintha előtte hét darab kockacukrot tett volna a pohárba. Itt a Coca-Cola válasza.

 A kétliteres palackokat 1,75-össel helyettesítették, a másfél litereseket az 1,25-ösök váltották. De érdekesek az árak. A kétliteres korábban 1,71 euróba került, az új 1,75 literes viszont 1,76-ba. Vagyis nem csak a mennyiséget csökkentették, hanem a downsizing stratégiát alkalmazták, ami a mennyiség csökkentésével próbálja álcázni az áremelést. Ők a kevesebbet még többért is adják, vagyis az adóemelést áthárítják a fogyasztókra. A francia sajtó megkeresésére a Coca-Cola azt válaszolta, hogy az árakat az értékesítő szupermarketek határozzák meg, a palackok mérete pedig a fogyasztói szokások függvényében változik. Ezzel a kommunikációs eszközzel próbálta enyhíteni a de facto áremelés beismerését. De vajon a cukros italok adójának emelése hatékony egészségvédelmi, tehát a fogyasztást csökkentő intézkedés?

A Le Figaro sok szakértőt megkérdezett: a válaszok szerint a helyzet bonyolult. Ázsiában például a nyugati üdítők fogyasztása még most is státuszszimbólum, miközben már Thaiföldön a Fülöp-szigeteken, hogy Indiáról ne is beszéljünk, már népbetegség a kóros elhízás. Az ázsiai országok némelyikében már van szódaadó, de a valós hatást még nem mérték fel. Az USA is krónikusan elhízott ország. Philadelphia városában például életbe lépett az üdítőadó, és a fogyasztás 55 százalékkal csökkent. De az adórendelet a környező településekre nem vonatkozott, azokban viszont ugrásszerűen nőtt a Cola-vásárlás. A szakértők szerint evidens, hogy a cukrozott italok túlfogyasztása súlyos egészségkárosodást okoz. De hogy az adóemelés-e a leghatékonyabb ellenszer, az nagyon kérdéses, hiszen a fogyasztási szokásokat számtalan, statisztikailag nehezen mérhető, széles értelemben vett kulturális hatás és tradíció is befolyásolhatja.

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!