szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Politikai szempontból kényes pillanatban tett közzé egy alapos elemző anyagot a FranceInfo, a francia közszolgálati rádió és televízió. A riportban azt vizsgálják, hogy a látszólag semmiféle káros kibocsátást, zajt nem produkáló, modern elektromos autók valóban olyan környezetbarátok-e, mint ahogy azt a közvélemény többsége véli.

Az elemzés eredménye összetett. Mert valóban, a villanyautók nem szennyezik a fejlett európai városok levegőjét. De: még mielőtt egy elektromos autó a forgalomba kerül, többet árt a globális környezetnek, mint egy hagyományos üzemeltetésű. Legalábbis ezt állítja az Ademe francia civil szervezet, amely az energia felhasználását és a szennyeződést vizsgálja. Az Ademe abból indul ki, hogy egy villanyautóhoz akkumulátorok kellenek. Ezekhez viszont csak Európán kívüli országokban fellelhető ritkafémeket használnak fel. Például kobaltot, grafitot vagy lítiumot. De ezek a ritkafémek tiszta formában való kinyeréséhez rengeteg víz és speciális vegyi anyag kell, amely a kitermelés helyszínein hatalmas környezeti károkat okoz. Vagyis a fejlett világ a szennyeződést az elektromos autók gyártásával áttette a kevésbé fejlett országokba. Persze sok szakértő szerint a jelenlegi technológiák fejleszthetők, a környezeti ártalmak csökkenthetők. Aztán egy további fontos tényező: elektromos autó működtetéséhez villanyáram kell.

De honnan van az áram?

Lengyelországban az elektromos energia 80 százaléka szénerőművekből származik, Kínában a hivatalos arány 73 százalék, de ehhez tudni kell, hogy Kínában rengeteg kis szénbánya működik illegálisan, a hivatalos hatóságok látókörén kívül. Szóval a villanyautót éltető elektromos energia, a mai világban az országok többségében szennyező erőművekből származik.

A francia rádió persze megvizsgálta a hazai helyzetet is. Franciaországban 77 százalékban atomerőművekből származik az elektromos energia. Az atomellenes környezetvédők a balesetveszély mellett arra is emlékeztetnek, hogy az erőművek működéséből radioaktív hulladék származik és ennek biztonságos tárolására a mai napig senki nem tudott megnyugtató választ adni.

Szóval a sárgamellényesek tiltakozása, amely a relatíve szegények üzemanyagára, a környezetet leginkább szennyező dízelre kivetett adó emelése miatt indult, most nagyon komplex összefüggésbe került. Össze lehet-e egyeztetni a bolygó megmentésére irányuló hosszabb távú érdekeket és döntéseket azokkal a napi megélhetési kényszerekkel, amelyek Franciaországban pár millió, világviszonylatban viszont több milliárd embert ösztönöznek a szennyező, de a napi megélhetést biztosító fűtő és üzemanyagok használatára. (FranceInfo)

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Virológus a kínai vakcináról: Jó lenne, ha látnánk a tényeket!

Virológus a kínai vakcináról: Jó lenne, ha látnánk a tényeket!

Petry szerint a Magyar Nemzet egyeztetés nélkül változtatott interjúja tartalmán, a lap „Petry érdekében” nem közli a hangfelvételt

Petry szerint a Magyar Nemzet egyeztetés nélkül változtatott interjúja tartalmán, a lap „Petry érdekében” nem közli a hangfelvételt

Marabu Féknyúz: Kisfiú, kezdődik az iskola!

Marabu Féknyúz: Kisfiú, kezdődik az iskola!