szerző:
hvg.hu

Politikai szempontból kényes pillanatban tett közzé egy alapos elemző anyagot a FranceInfo, a francia közszolgálati rádió és televízió. A riportban azt vizsgálják, hogy a látszólag semmiféle káros kibocsátást, zajt nem produkáló, modern elektromos autók valóban olyan környezetbarátok-e, mint ahogy azt a közvélemény többsége véli.

Az elemzés eredménye összetett. Mert valóban, a villanyautók nem szennyezik a fejlett európai városok levegőjét. De: még mielőtt egy elektromos autó a forgalomba kerül, többet árt a globális környezetnek, mint egy hagyományos üzemeltetésű. Legalábbis ezt állítja az Ademe francia civil szervezet, amely az energia felhasználását és a szennyeződést vizsgálja. Az Ademe abból indul ki, hogy egy villanyautóhoz akkumulátorok kellenek. Ezekhez viszont csak Európán kívüli országokban fellelhető ritkafémeket használnak fel. Például kobaltot, grafitot vagy lítiumot. De ezek a ritkafémek tiszta formában való kinyeréséhez rengeteg víz és speciális vegyi anyag kell, amely a kitermelés helyszínein hatalmas környezeti károkat okoz. Vagyis a fejlett világ a szennyeződést az elektromos autók gyártásával áttette a kevésbé fejlett országokba. Persze sok szakértő szerint a jelenlegi technológiák fejleszthetők, a környezeti ártalmak csökkenthetők. Aztán egy további fontos tényező: elektromos autó működtetéséhez villanyáram kell.

De honnan van az áram?

Lengyelországban az elektromos energia 80 százaléka szénerőművekből származik, Kínában a hivatalos arány 73 százalék, de ehhez tudni kell, hogy Kínában rengeteg kis szénbánya működik illegálisan, a hivatalos hatóságok látókörén kívül. Szóval a villanyautót éltető elektromos energia, a mai világban az országok többségében szennyező erőművekből származik.

A francia rádió persze megvizsgálta a hazai helyzetet is. Franciaországban 77 százalékban atomerőművekből származik az elektromos energia. Az atomellenes környezetvédők a balesetveszély mellett arra is emlékeztetnek, hogy az erőművek működéséből radioaktív hulladék származik és ennek biztonságos tárolására a mai napig senki nem tudott megnyugtató választ adni.

Szóval a sárgamellényesek tiltakozása, amely a relatíve szegények üzemanyagára, a környezetet leginkább szennyező dízelre kivetett adó emelése miatt indult, most nagyon komplex összefüggésbe került. Össze lehet-e egyeztetni a bolygó megmentésére irányuló hosszabb távú érdekeket és döntéseket azokkal a napi megélhetési kényszerekkel, amelyek Franciaországban pár millió, világviszonylatban viszont több milliárd embert ösztönöznek a szennyező, de a napi megélhetést biztosító fűtő és üzemanyagok használatára. (FranceInfo)

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
Ingyenjegy jár egy koncertre a Ripost-címlapra kerülésért

Ingyenjegy jár egy koncertre a Ripost-címlapra kerülésért

Semmit nem ért a botrány, nem fizetik ki a rendőrök túlóráit

Semmit nem ért a botrány, nem fizetik ki a rendőrök túlóráit

Megszűnhet egy legendás márka: felszámolják a Traubi gyártóját

Megszűnhet egy legendás márka: felszámolják a Traubi gyártóját

Vissza kellett fordítani egy repülőt, mert egy emberi szívet felejtettek a fedélzetén

Vissza kellett fordítani egy repülőt, mert egy emberi szívet felejtettek a fedélzetén

Olyan funkció jöhet az Instagramra, amit csak a népszerű felhasználók kapnak majd meg

Olyan funkció jöhet az Instagramra, amit csak a népszerű felhasználók kapnak majd meg

Őrült gyorsulás: ilyen reakciókat vált ki a 2 másodperc alatti Tesla-katapultálás – videó

Őrült gyorsulás: ilyen reakciókat vált ki a 2 másodperc alatti Tesla-katapultálás – videó