szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Alig akad nyomtatott újság, amely meg tudta volna őrizni az olvasottságát. Sokan nem is mérik már az eladásokat, az viszont kiderült, hogy a megyei lapoktól menekülnek az olvasók, az állam pedig akkor is szívesen hirdet a hozzá közel álló lapokban, ha azok egyre kevesebbekhez jutnak el.

Február elején publikálta IV. negyedéves gyorsjelentését a Magyar Terjesztés Ellenőrző Szövetség (MATESZ), a hazai lapok értékesítési adatait hitelesítő szervezet. Összegyűjtöttük a legérdekesebb változásokat és trendeket.

Az országos politikai napilapok közül a Magyar Hírlap utoljára 2014 első negyedévében hitelesítette értékesített példányszám adatait. A 2010-ben még 15 ezer példányban fogyó napilapból ekkor már kevesebb, mint 8 ezer példányt adtak el a naponta. (Összehasonlításképp: a Népszabadság a bezárása előtti hónapokban átlagosan napi 37 ezer példányban fogyott.)

A NER által egyedüliként meghagyott, sőt, újabban jelentősen támogatott ellenzéki napilap, a Népszava értékesítése 2010 és 2016 között 18 ezerről napi 10 ezerre zuhant, ám a Népszabadság bezárása után hirtelen növekedésnek indult, és 2018 második negyedévétől már tartósan 21 ezer felett volt az értékesítés volumene.

Még a hirdetők is megérkeztek
A Népszavánál nemcsak a megnövekedett lapértékesítésnek örülhetnek mostanában, hiszen a Kantar Media Adex adatai szerint a lap listaáron számított hirdetési bevétele a 2016-os 330 millióról 2 év alatt 840 millió forintra, azaz két és félszeresére nőtt, miután Puch László, az MSZP korábbi pénztárnoka sajátos paktumot kötött a Fidesszel. 2017-ben több mint negyed-, 2018-ban pedig már több mint félmilliárd forinthoz jutott a lap a legnagyobb állami hirdetőktől (illetve költségvetési szervektől), ami a lap listaáron számított hirdetési bevételének 40, illetve 2018-ban már 60 százalékát jelentette.

A Magyar Nemzet 2010-ben még 50 ezer körüli példányszáma csaknem negyedére zuhant, és 2018 áprilisában történt bezárása előtt már a 13 ezret sem érte el naponta. A most már Magyar Nemzet néven megjelenő, és az állami hirdetéseket mágneseként vonzó Magyar Idők (amely listaáras hirdetési bevételének 75 százaléka állami) sosem hitelesítette értékesített példányszámát, így annak nagyságrendjéről legfeljebb becslések létezhettek. Ugyanez mondható el a szektába KESMA-ba tagozódott és szintén kormánybarát Lokálról és a Ripostról is.

A kormányfő kedvenc sportnapilapja, a Nemzeti Sport is folyamatosan veszít olvasótáborából. 2010-ben még közel 70 ezer, 2018 végén már alig több mint 30 ezer példányt adtak el a lapból. A bulvárnapilapok közül a Blikk 2010 második negyedévében még a 200 ezres napi eladást is meghaladta, de 2018 végén már a 80 ezret sem érte el. A Bors 80-90 ezer példányban fogyott 2010-ben, 2018-ra ez 50 ezer alá apadt.

A megyei napilapoktól egyre gyorsuló ütemben menekülnek az olvasók. 4 évvel ez előtt még csaknem félmillió példányban fogytak ezek a lapok naponta, 2018 végére már csak 358 ezer volt e lapok összesített értékesítése, ráadásul a visszaesés üteme is gyorsul: 2016-ban az olvasók 5, 2017-ben 7, tavaly viszont már 11 százaléka pártolt el a megyei lapoktól. Azért aggódniuk nem kell, mert az állam itt is bőkezűen meghálálja a lojalitást, ugyanis a legtöbb regionális lapnál 50-60 százalék körüli az állami hirdetések részaránya.

MATESZ

Ami a hetilapokat illeti: a HVG 30 ezer fölött tudta stabilizálni eladott példányszámát. A 168 Óra példányszáma 2 év alatt 13 ezerről 10 ezerre csökkent. A Magyar Demokrata immár több éve 10 ezer körül stabilizálta példányszámát, és ez nem változott 2018-ban sem. A 2018 tavaszán megszüntetett Heti Válasz szintén heti 10 ezres eladásokat produkált a legutolsó időszakban.

A havonta megjelenő gazdasági lapok közül csak a Forbes auditáltatja a példányszámát, 2018 utolsó negyedévében átlagosan 18,7 ezer példányt adtak el a nyomtatott kiadványból, alig 2 százalékkal kevesebbet, mint egy évvel korábban.

A négy vasárnapi lap összesített példányszáma 8 év alatt 400 ezerről 120 ezerre zuhant – ilyen drasztikus mélyrepülést semmilyen más lapszegmensben nem tapasztalhattunk. A Vasárnapi Hírek értékesített példányszáma egy év alatt csaknem negyedével zuhant, és 2018 vége felé már kevesebb mint 14 ezer példányban kelt el a lap. A Vasárnap Reggel szintén nagyot esett 2018-ban, 22-23 ezer körüli példányt tudtak eladni a lapból 2018 utolsó negyedévében a 2010-es 140-150 ezerhez képest. A Vasárnapi Blikk még mindig 46-47 ezer példányban fogyott az év utolsó negyedévében, de ez is közel 20 százalékos visszaesést jelent egy év alatt, 2010-ben pedig ennek több mint háromszorosát adták el. Még a Vasárnapi Bors tartotta magát legjobban 2018-ban, itt csupán 15 százalékkal csökkent egy év alatt az eladott példányszám, ami év végén 34-35 ezer körül mozgott.

A legnagyobb női tömeglapok közül is már csak a Nők Lapja büszkélkedhet 200 ezres eladásokkal. A Kiskegyedből az év utolsó negyedévében nagyjából 170 ezer, a Story magazinból pedig 150 ezer körüli példányt tudtak eladni. Mindhárom lapnál minimális volt a csökkenés, alig 3-4 százalék az előző évhez viszonyítva.

A női glossy szegmens legnagyobb jellemzője a hektikusság. Itt a kuponos/vásárlós lapszámok megjelenésekor az egyes lapok (Glamour, Joy) képesek a szokásos példányszámukat akár megtízszerezni is, de a többi lap (Elle, Cosmopolitan, Éva) eladott példányszáma is elég széles tartományon belül mozog egyik hónapról a másikra. Ha a rendkívüli lapszámoktól eltekintünk, akkor a Joy és a Glamour általában 20 ezer körüli példányban fogyott 2018-ban, az Elle, Cosmo, Marie Claire és az Éva magazin pedig 12-14 ezer között mozgott.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!