szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem védi törvény a 3-as metróvonal felújítására kötött kormányzati támogatási szerződést – írja az Mfor, amelynek kormányközeli forrása szerint korai még azt a kérdést feltenni, magára hagyja-e a kabinet a fővárost.

A lap szerint egyelőre még arra sem kaptak utasítást az illetékesek, hogy bánjanak szigorúbban a főváros uniós projektjeivel Tarlós István főpolgármester választási veresége után. Garancia ugyanakkor nincsen, hiszen minden szerződést fel lehet mondani. A kormány most mindenesetre áttekinti az önkormányzati választások utáni helyzetet – olvasható a cikkben.

Az Mfor emlékeztetett: 1998-ban az első Orbán-kormány is csaknem három héttel az októberi önkormányzati választások után, november 6-án jelentette be, hogy nem kíván részt venni az új, 4-es metróvonal megépítésében. A fővárosi önkormányzat emiatt bírósághoz fordult, amely első és másodfokon is úgy döntött, hogy az adott év áprilisában támogatási szerződés egyoldalúan nem bontható fel. A kormány felülvizsgálati kérelmet adott be, a főváros pedig 100 milliárdos kártérítési pert indított. A perek

a Legfelsőbb Bíróságon értek véget, amely úgy ítélte meg, hogy nem jött létre polgári jogi szerződés, mivel államháztartást érintő kötelezettség csak úgy vállalható, ha erre törvényi felhatalmazást kap a kormány. Ilyen pedig nem volt. S mivel nem jött létre polgári jogi szerződés, nincs is mit teljesítenie az államnak.

A metróépítés folytatásáról végül a főváros csak a 2002-ben megválasztott Medgyessy-kormánnyal tudott megállapodni – ezt már törvénybe is iktatták, ami után Demszkyék megkezdhették a tárgyalásokat az Európai Beruházási Bankkal az építkezéshez szükséges hitelfelvétel részleteiről.

Orbán kirohaszthatja a tömegközlekedést Karácsony alól, ő viszont ledobhatja az atombombát

Karácsony Gergely frissen megválasztott főpolgármester komoly fejlesztéseket tervez a budapesti közösségi közlekedésben, de a kormány segítsége nélkül a jelenlegi színvonalat sem fogja tudni fenntartani. A kormánynak lehetősége van bedönteni a tömegközlekedést, a főpolgármester a közgyűlési többséggel pedig sztrájkba engedheti a szakszervezeteket. A legvalószínűbb, hogy csatározásokkal tarkított, kényszerű együttműködés lesz a következő években.

Karácsony Gergely sem bízhat a törvényi védelemben – magyarázza az Mfor –, a metrótörvényként emlegetett 2015-ös jogszabály ugyanis csak a fejlesztés gyorsítását célozza.

A 2016-ban aláírt szerződést – amely előbb 137,5 milliárd forintban állapította meg a projekt támogatásának összegét, amit később 80 milliárddal emeltek – a BKV Zrt. elnök-vezérigazgatója, Bolla Tibor és a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési operatív programokért felelős helyettes államtitkára, Szalóki Flórián írta alá. Így – olvasható a cikkben – nem csupán törvény nem született a 3-as metró uniós vagy központi forrásból történő támogatásáról, de még a kontraktus is egy szinttel lejjebb helyeződött.

Az Mfor forrásai ugyanakkor rámutattak: a támogatási szerződés felmondása esetén kártérítési perek sora indulhatna a minisztérium, illetve a kormány ellen tekintettel a támogatói jogviszonyra.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!