Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0f00a57d-4579-4c61-87c9-9a7bfe5bc014","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Talán csak annyi közös van a whiskykben, hogy gabonaerjesztéssel és lepárlással készülnek, azonban a különféle márkájú italok már alig hasonlítanak egymásra. Az igazán hozzáértők már az illatuk alapján is helyesen osztályozzák e nedűket, azonban kiderült, hogy a mesterséges intelligencia még ezen a területen is ügyesebb lehet az embernél.","shortLead":"Talán csak annyi közös van a whiskykben, hogy gabonaerjesztéssel és lepárlással készülnek, azonban a különféle márkájú...","id":"20250610_vwhisky-felismeres-megkulonboztetes-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f00a57d-4579-4c61-87c9-9a7bfe5bc014.jpg","index":0,"item":"02655705-f8ae-4adb-aa59-841bdf6147b5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250610_vwhisky-felismeres-megkulonboztetes-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. június. 10. 18:03","title":"Nem iszik szombat esténként whiskyt, mégis jobban ért hozzá az MI","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b7ef0992-19a5-4f38-8359-29c03bad6cdb","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Mint írják, megértik és támogatják a magyar kormány törekvéseit a betegek terhének csökkentése érdekében, ezért a termelői árakat a 2024. végi szintre viszik le.","shortLead":"Mint írják, megértik és támogatják a magyar kormány törekvéseit a betegek terhének csökkentése érdekében, ezért...","id":"20250611_Onkentes-arkorlatozast-vallal-a-Richter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b7ef0992-19a5-4f38-8359-29c03bad6cdb.jpg","index":0,"item":"55d26dda-99f3-47fd-9e5b-942d5153297c","keywords":null,"link":"/kkv/20250611_Onkentes-arkorlatozast-vallal-a-Richter","timestamp":"2025. június. 11. 08:20","title":"Bejött a kormány izmozása, önkéntes árkorlátozást vállal a Richter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33f8b33c-345e-40f6-8b2e-c8db7bf3ccdb","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Pár tized százalékkal, de mégis csökkent havi alapon a lakbér. A fővárosban átlagosan 260 ezer forintot kellett fizetni egy kiadó lakásért, de 200 ezer alatti kerületek is vannak. A vidéki városok közül Debrecenben volt a legdrágább a lakásbérlés májusban.","shortLead":"Pár tized százalékkal, de mégis csökkent havi alapon a lakbér. A fővárosban átlagosan 260 ezer forintot kellett fizetni...","id":"20250612_ingatlan-budapesti-alberleti-dijak-csokkenese-berlakas-ingatlancom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33f8b33c-345e-40f6-8b2e-c8db7bf3ccdb.jpg","index":0,"item":"a1fb1a73-be83-42c8-a36c-ee331d3eafb5","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250612_ingatlan-budapesti-alberleti-dijak-csokkenese-berlakas-ingatlancom","timestamp":"2025. június. 12. 12:20","title":"Tíz éve nem volt ilyen május: olcsóbb lett a pesti albérlet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c66ce919-c334-405d-bfa0-8e82edb97ef1","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Hiába halasztották el az ellehetetlenítési törvény megszavazását, a szervező Puzsér Róbert szerint továbbra is belorusz fordulat fenyeget.","shortLead":"Hiába halasztották el az ellehetetlenítési törvény megszavazását, a szervező Puzsér Róbert szerint továbbra is belorusz...","id":"20250610_parlament-tuntetes-puzser-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c66ce919-c334-405d-bfa0-8e82edb97ef1.jpg","index":0,"item":"1750a0c6-0f27-4505-b4c7-3ae7f02a2d2d","keywords":null,"link":"/itthon/20250610_parlament-tuntetes-puzser-ebx","timestamp":"2025. június. 10. 17:59","title":"Ez a magyar polgári demokrácia halálos ítélete, és rajta Orbán Viktor aláírása - ilyen volt a Kossuth téri tüntetés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"98366177-18bf-41bc-a259-120080a039f9","c_author":"Köves Gábor","category":"kultura","description":"50 éves a Nashville, Robert Altman klasszikusa, amely éppúgy szól a country zene fura figuráiról, mint a hetvenes évek Amerikájáról. Keith Carradine-nel, a film szoknyavadász trubadúrjával a filmért kapott Oscarjáról, egyetlen nagy slágeréről, Ridley Scott első filmjéről és a gyermek Brooke Shields szexualizálásáról is beszélgettünk. ","shortLead":"50 éves a Nashville, Robert Altman klasszikusa, amely éppúgy szól a country zene fura figuráiról, mint a hetvenes évek...","id":"20250611_Keith-Carradine-interju-Ridley-Scott-altman-Nashville-50-eves-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/98366177-18bf-41bc-a259-120080a039f9.jpg","index":0,"item":"60ceffa3-5612-4cc0-9288-6910b9485e74","keywords":null,"link":"/kultura/20250611_Keith-Carradine-interju-Ridley-Scott-altman-Nashville-50-eves-ebx","timestamp":"2025. június. 11. 15:57","title":"„Ez volt Ridley Scott végső érve, a kaja!” – az Oscar-díjas Keith Carradine a HVG-nek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2b23c6e-712c-4269-a3e1-783527b9e625","c_author":"Para-Kovács Imre","category":"360","description":"Aki nem teljesen hülye, az nem próbálja délután 3-kor kivésni a Sixtus-kápolnát, hogy hazavigye. Vélemény.","shortLead":"Aki nem teljesen hülye, az nem próbálja délután 3-kor kivésni a Sixtus-kápolnát, hogy hazavigye. Vélemény.","id":"20250612_Para-Kovacs-Imre-rutin-revizio-hvg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2b23c6e-712c-4269-a3e1-783527b9e625.jpg","index":0,"item":"7613d6ff-b3c9-4793-9f25-a171d434e90e","keywords":null,"link":"/360/20250612_Para-Kovacs-Imre-rutin-revizio-hvg","timestamp":"2025. június. 12. 08:44","title":"Para-Kovács Imre: Van a tolvajlásnak egy íratlan szabálya, de Magyarországon másképp van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d00f4955-adee-4c2a-aac0-164d81935f9f","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"Ezért ráadáskoncertet is tartanak.","shortLead":"Ezért ráadáskoncertet is tartanak.","id":"20250611_Egy-nap-alatt-elkelt-minden-jegy-Azahriah-oktoberi-MVM-Dome-koncertjere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d00f4955-adee-4c2a-aac0-164d81935f9f.jpg","index":0,"item":"4aa719df-df2c-4242-9376-bfde7f20bef6","keywords":null,"link":"/kultura/20250611_Egy-nap-alatt-elkelt-minden-jegy-Azahriah-oktoberi-MVM-Dome-koncertjere","timestamp":"2025. június. 11. 21:56","title":"Egy nap alatt elkelt minden jegy Azahriah októberi MVM Dome-koncertjére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af9db781-f4ad-41f3-bf86-0af4b6b34727","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"„A tüntetés itt már nem old meg semmit, ez a zászlóbontása egy társadalmi ellenállásnak” – mondta Puzsér Róbert, aki keddre hirdetett demonstrációt a Kossuth térre Polgári Ellenállás címmel. A résztvevőket a törvényjavaslatról és az ellenállás lehetséges módjairól kérdeztük. ","shortLead":"„A tüntetés itt már nem old meg semmit, ez a zászlóbontása egy társadalmi ellenállásnak” – mondta Puzsér Róbert, aki...","id":"20250611_Polgari-Ellenallas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af9db781-f4ad-41f3-bf86-0af4b6b34727.jpg","index":0,"item":"8d71feb1-6b50-47fb-950f-cb04c26c0063","keywords":null,"link":"/itthon/20250611_Polgari-Ellenallas","timestamp":"2025. június. 11. 08:46","title":"„Ez már a kormánypárti ismerőseimnek is sok” – videón a Polgári Ellenállás Kossuth téri zászlóbontása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Afrika után Európa felé fordult Kína, a világ legnépesebb országa sorra vásárolja meg a földrészen eladósorba kerülő kikötőket és nagyvállalatokat. A reakció vegyes: nyugaton egyre többen aggódnak a térnyerés miatt, keleten és délen viszont még tárt karok várják az ázsiaiakat.
Tíz év alatt gyökeresen megváltozott Kína Európa-politikája, amit az is bizonyít, hogy a 2008-as évi 840 millió dollárról a csúcsnak számító 2016-ra 42 milliárdra ugrott az Európára jutó kínai közvetlen külföldi befektetések éves összege. 2018 végén – a felvásárlásokat, az összeolvadásokat, valamint a zöldmezős beruházásokat is beleértve – 350 milliárd dollárt tett ki a kínai befektetések összértéke. Ebből Nagy-Britanniára 70 milliárd, Olaszországra 31 milliárd, Németországra 20 milliárd, Franciaországra pedig 13 milliárd dollár jut. Tíz év alatt a kínaiak több mint 350 európai nagyvállalatot vásároltak fel. A kínai jelenlétben egyelőre nem annak nagysága figyelemre méltó – az amerikai gazdasági befolyás Európában jóval nagyobb arányú – hanem a terjeszkedés látványos üteme.
Tengerre kínai
A szakértők szerint a kínaiak egyértelműen különbséget tesznek Nyugat- illetve Kelet- és Dél-Európa között: nyugaton elsősorban a fejlett technológiával rendelkező vállalatok számítanak célpontnak, míg a földrész többi térségében inkább az infrastruktúra elemeire – kikötőkre és vasútvonalakra – koncentrálnak. A kikötővásárlásban és üzemeltetésben a COSCO és a China Merchant Group dominál. A COSCO évente mintegy 120 millió TEU-nyi – a TEU egy 20 láb hosszú, 36 köbméteres egységkonténert jelöl – árut kezel a világszerte részben vagy egészében birtokolt 36 kikötőben, ez pedig akkora forgalmat jelent, amelyet a világ négy legnagyobb kikötője, Sanghaj, Szingapúr, Sencsen és Ningbo együttesen bonyolít le. A China Merchant Group éves teljesítménye 100 millió TEU körül alakul, s a forgalom 19 százaléka esik a külföldi kikötőkre.
COSCO-teherautó akínai Rizhao kikötőjében
AFP / ImageChina / LEI
A kínai beruházók jellemzően nem törekednek a többségi tulajdon megszerzésére, a COSCO is csak négy nagy kikötőben – Pireuszban, Valenciában, a belgiumi Zeebruggéban, valamint Abu Dhabiban – számít a főtulajdonosnak. Nem véletlenül hajtanak a kínai vállalatok a kikötőkre: az Európába szállított kínai áruknak még mindig több mint kilencven százaléka érkezik tengeri úton a rendeltetési helyére, így komoly könnyebbséget és előnyt jelent, ha ezek részben, vagy egészben „megbízható kezekben” vannak. Pekingi számítások szerint a kínai GDP tíz százalékát teszi ki a tengeri szállításban közvetve vagy közvetlenül részt vevő szektorok által termelt érték, s az is mutatja az ágazat fontosságát, hogy a világ tíz legnagyobb kikötőjéből hét Kínában található. S ezek a kikötők folyamatosan nőnek: Sanghaj, a világ legnagyobb konténerkikötője például 1996-ban kétmillió TEU-s forgalmat bonyolított le, mostanra ez a szám 40 millióra ugrott.
Feljövőben a vasút
A vízi szállítás annak ellenére nagyon fontos, hogy közben erősödőben van az egy évtizede szinte még nem is létező Kína-Európa vasúti összeköttetés. Míg az ezredfordulón gyakorlatilag nem volt vasúti kapcsolat a Nyugat és Kína között, manapság 35 kínai és 34 európai várost kötnek össze egymással sínpárok. Az előrejelzések szerint a következő években megsokszorosódhat a vasúti forgalom jelenleg 1-2 százalék körüli aránya, azonban gyökeres fordulat annak ellenére sem várható, hogy az Egy övezet egy út, valamint a közép- és dél-európai országokkal, köztük Magyarországgal kötött 16+1 kezdeményezés részeként a kínaiak jelentős részt vállalnak a vasúti projektek, például a Belgrád-Budapest gyorsvasút megvalósításában.
A vasútnak ugyanis van egy komoly hátránya: mivel Kína jóval nagyobb mennyiségű árut exportál Európába, mint amennyit onnan importál, a keleti irányba nagyon jelentős az üresfutás aránya. A hajóknál ez könnyebben kiküszöbölhető, hiszen a Kínából Európába érkező hajók más irányba is szállíthatnak tovább európai termékeket.
Növekvő ellenállás
Az évtized közepéig valamennyi európai ország szívesen vette a kínai befektetéseket, az utóbbi években Nyugaton érezhetően nő az ellenállás, sokan ugyanis attól tartanak, a gazdasági jelenlét bővülése mellett előbb-utóbb Kína politikai súlya is nőni fog Európában. Nem véletlen, hogy a kínaiak az utóbbi egy-két évben több befektetési lehetőségről lemaradtak, júniusban például két, Grönlandra tervezett repülőtér megépítésére kiírt pályázatból vonultak vissza, egy évvel korábban pedig egy svédországi kikötőépítési projektből kényszerültek távozni a helyiek környezetvédelmi és biztonságpolitikai aggályai miatt.
A Cosco Shipping Panama teherhajó áthalad a Agua Clara-zsilipen
MTI / EPA / Alejandro Bolivar
És most veszélybe került az is, hogy kínai magántőke bevonásával építsék meg az észtországi és finnországi fővárost, Tallinn és Helsinkit összekötő, száz kilométeres tengeralatti alagutat. A régóta tervezett összeköttetés korábban főként a tőkehiány miatt nem valósult meg, ám a kínai állami vállalatok külföldi befektetéseit intéző egyik cég, a Touchstone Capital Partners vállalta, hogy előteremti a vállalkozáshoz szükséges 17 milliárd dollárt. A tervek szerint az alagutat három kínai vállalat tervezné és építené meg.
Míg egy ideig viszonylag nagy volt a lelkesedés, Finnországban most egyre többen fejezik ki aggodalmukat amiatt, hogy a hitellel és a beruházás lebonyolításával Kína túl nagy befolyást szerezne az észak-európai térségben. Még akkor is, ha az alagút egy finn vállalat, a FinEstBay többségi tulajdonában lenne. Észtországban kisebb az ellenkezés, ennek hátterében elsősorban az áll, hogy Tallinnban nem Kínát, hanem a nagy szomszédot, Oroszországot tartják a legnagyobb fenyegetésnek.
Borítóképünkön Hszi Csin-ping kínai elnök és Kiriákosz Micotákisz görög miniszterelnök a COSCO pireuszi konténerkikötőjében.