szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Sok helyen valószínűleg nem indul újra a termelés.

Koronavírus – a második év
Több mint egy év telt el azóta, hogy a kínai hatóságok egy új, sebesen terjedő vírus felbukkanását jelentették a WHO-nak. Aligha akad azóta olyan ember a világon, aki ne hallotta volna a Covid–19 kifejezést, és mind többen gyászolnak rokont vagy barátot, akivel az új betegség végzett, miközben egzisztenciák dőltek romba hetek alatt, és a teljes életünket átírta a járvány. Mostanra elkészültek az oltások is, ami viszont nemcsak reményt, de ismét rengeteg kérdést is felvet, miközben a vírust nem hogy megállítani nem sikerült, de újabb mutációja is fenyeget. E harc a részleteit találja meg cikksorozatunkban.
Friss cikkek a témában

A Patkány éve borzasztó csapást hozott Vuhan városának és egész Kínának: a vírus, amely onnan indult el, fenekestül felforgatta az életet. Karanténba zárták a 11 milliós nagyvárost, az ország acél- és autóiparának egyik legfontosabb központját. A holdújév idején amúgy is állna az élet, ilyenkor egyhetes szabadságot kap mindenki a Mennyei Birodalomban, de a vírusfenyegetés hosszabb távú problémát jelent. Pekingben máris jelezték: meghosszabbíthatják a szabadságot.

A külföldi cégek kimenekítik az embereiket Vuhanból, és nagy kérdés, hogy hányan térnek majd vissza. A Peugeot – ami Kína egyik legnagyobb gyárával, a Dongfenggel közös vállalatot üzemeltet – 38 emberét vitte ki Vuhanból. A General Motors, amely szintén vegyesvállalatot működtet a SAIC céggel és a Dongfenggel, hasonló akcióra készül. Ott hatezer ember dolgozik. A Fordnak nincsen gyára a városban, de elrendelte, hogy egyetlen embere se utazzon a kínai nagyvárosba.

Óriási mértékben csökken az érdeklődés Kína iránt

– az Automotive Newsnak Michael Dunne, a kínai piacra specializálódott amerikai szakértő.

"Már a kereskedelmi háború is betett az üzletnek, akárcsak az, hogy Kínában csökkennek az autóeladások. Már csak a vírus hiányzott!" – tette hozzá.

Kínában tavaly 2,3 millió autóval kevesebbet adtak el, mint az azt megelőző évben. Pekingben idén is csökkenésre számítottak, de nem ennyire drasztikusra, hiszen korábban töretlen volt a növekedés a világ legnagyobb autós piacán. Most attól tartanak, hogy a lassuló gazdaság számára kínos következményekkel járhat, ha a vírus miatt a holdújévet követő ünnepségek után nem indul újra a termelés. Márpedig sok helyen nem fog.

Sanghajban is felbukkant a kórokozó, és ennek komoly következményei lehetnek egész Kínára nézve, miután a 25 milliós nagyváros a hatalmas ország üzleti központja, olyan, mint New York az Egyesült Államokban. A Tesla például nemrég nyitotta ott meg új hármas számú gigagyárát, akkor a helyszínen járt Elon Musk is. Azt még nem lehet tudni, hogy ők mit terveznek, de az elképzeléseket alapvetően módosíthatja a vírushatás.

A vírus már akkor is fertőzhet, ha még semmi jele sincsen – erre hívta fel korábban a figyelmet Kína egészségügyi minisztere. Ezért amikor a miniszterelnök, Li Kocsiang ellátogatott Vuhanba, védőöltözetet húzott és maszkot viselt. Közben a nagyváros polgármestere elismerte: nem volt elég hatékony a védekezés a vírus ellen. Arról nem beszélt, hogy kezdetben letartóztatták azokat, akik a járványról beszéltek, és pánikkeltőknek nevezték őket. Azt viszont elmondta, hogy kész lemondani; vagyis a miniszterelnök minden bizonnyal kirúgta, mert elkésett reakciójával óriási bajba sodorta nemcsak Vuhan 11 millió lakóját, de egész Kínát is.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!