szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy tollvonással elvett a város tömegközlekedésétől 7 milliárd forintot a kormány, miközben a másik kezével meg odatolt 10 milliárdot. Igaz, ebből az állami Volán járműveit cserélhetik le, miközben az önkormányzati közlekedési cég villamosai meg lerohadnak.

Éppen január 31-ig kellett volna a Szegeddel kötött megállapodás szerint utalnia a központi költségvetésből a Modern Városok Programja szerint járó, és támogatói okirattal is megtámogatott 7 milliárd forint első részét a városnak, amikor váratlanul a kormány átcsoportosította a pénzt. A keddi Magyar Közlönyben megjelent, hogy megtoldják az összeget 3 milliárd forinttal, és a teljes szegedi tömegközlekedés környezetbaráttá válhat az ezen a pénzen beszerzett elektromos autóbuszokkal. Az önkormányzat mégsem repes a boldogságtól, aminek a szegedi tömegközlekedés osztottsága az oka.

Szegeden az önkormányzat két céggel szerződött a közszolgáltatásra: egyfelől az önkormányzati tulajdonú közlekedési társasággal, amely a trolibuszokat, a villamosokat üzemelteti, valamint az állami Volán-céggel. Az évekkel ezelőtt a Modern Városok Programban leírtak szerint az önkormányzat rendelkezhetett volna a 7 milliárd forinttal, ennek elköltésére már tervek is készültek. A lerobbant négyes villamos pályáját újították volna meg az összeg egy részéből, valamint újabb trolibuszokat vásároltak volna.

A mostani átcsoportosítással ugyan az állami cég buszparkját kicserélhetik, de ezzel, még ha a szegediek is jól járnak a környezetbarát járművekkel, az önkormányzati cég villamosvonala lepukkant marad, annyira, hogy a beígért pénz nélkül legfeljebb foltozgathatják, időszakonként teljesen leállítva a közlekedést ezeken a vonalakon. Ráadásul, még arról is lemondhat a város, hogy alacsony padlós járműveket vásároljon, mivel a vonal átalakítása nélkül azok ott nem tudnak közlekedni, de az önkormányzati közlekedési társaság a saját buszparkját sem tudja felújítani, hiszen évek óta egyre kevesebb pénzt tol bele az állam a helyi tömegközlekedési cégek finanszírozásába.

A kormányhatározat visszavonásával, és az új, a Volán-buszok lecseréléséről szóló rendelkezéssel lényegében az állam az önkormányzatnak beígért pénzből költ a saját járműparkjára. Ráadásul még ez utóbbi teljesítése is kétséges, erről is éppen most írt a HVG. A lap szerint négy alternatíva is számba vehető az elektromos buszok gyártására, de kizárásos alapon a végén legfeljebb Széles Gábor régi álma, az Ikarus marad, erről viszont egyelőre annyit tudni, hogy összebútoroztak egy kínai céggel, de a villanybuszokat még nem látni.

Nagy Sándor, szegedi fejlesztési alpolgármester szerint egészen egyszerűen spórol a kormány, mivel a Szegeden közlekedő 80-85 Volán-buszt a 10 milliárd forintnál több pénzből lehetséges csak lecserélni, mivel az elektromos buszok számára töltőállomásokat kell építeni. Nagy szerint egy ilyen járműpark működtetéséhez szükséges vastagkábel tervezése is évekbe telik. Mindenesetre most január végén már utalni kellett volna a korábban beígért összeg egy részét Szegednek, így most a helyzet az, hogy nyár közepéig majd az ITM kidolgozza, hogyan is lesz Szegeden villanybuszpark.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!