Széles Gábor is jól járhat, ha egyszer tényleg lesz nemzeti villanybuszgyártás
Hiába hirdette meg klímavédelmi programjában Orbán Viktor, hogy 2022-től már csak az elektromos autóbuszok vásárlását támogatja az állam, a nagyvárosoknak azután is inkább megéri majd dízelbuszokat vásárolni. Ráadásul a hazai e-busz gyártók jelenleg képtelenek lennének teljesíteni a kormányzati ígéreteket.
Egy évvel ezelőtt 425 ezer elektromos autóbusz futkározott a világ útjain, a 99 százalékuk Kínában – derül ki a Bloomberg amerikai hírügynökség összesítéséből. Ezek után az sem meglepő, hogy a Föld első olyan metropolisa, amelyben kizárólag e-buszokat használnak, a 12 milliós, kínai Sencsen, ahol a helyi közlekedési vállalat flottáját 16 ezer elektromos járgány alkotja, jórészt a városban működő BYD gyár termékei.
A kínai e-busz-forradalmat elsősorban állami gerjedelem fűti, s a központi akaratot jüanmilliárdok közvetítik. A sencseni BKV illetékese arról számolt be a Deutschlandfunk német közszolgálati rádiónak, hogy a bőkezű központi és tartományi támogatásoknak köszönhetően nekik mindössze 22 millió forintnyi összegbe került egy-egy olyan jármű, amilyet a BYD komáromi üzeme 145 millió forintért adott el – eddig egyetlenként Magyarországon – Salgótarjánnak.
Ehhez képest – noha ambiciózus e-busz-programhoz, Orbán Viktort parafrazeálva, ambiciózus költségvetés dukálna – igazán nem nevezhető éppen nagyvonalúnak a magyar kormány hasoncélú dotációja.
Újabb merész ígéretek Palkovics szájából: 6000 új buszt fogunk gyártani
Az innovációs miniszter rálicitált Gulyás Gergely egy hónappal korábbi 3000 magyar gyártású elektromos buszos ígéretére. De az előtt is több ezer új magyar buszt ígértek már.