Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"878fbba5-a7ad-486c-9959-a88df37923b2","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"A Tisza Párt február közepén tartott konferenciáján felszólaló Kulcsár szerint azért Schmidt Ádám a sportért felelős államtitkár, mert a Fideszben nem találtak nála jobbat, az állami sportvezetést pedig stratégia nélkülinek tartja.","shortLead":"A Tisza Párt február közepén tartott konferenciáján felszólaló Kulcsár szerint azért Schmidt Ádám a sportért felelős...","id":"20250314_Kulcsar-Krisztian-tisza-part-sportminiszterium-orban-viktor-schmidt-adam-politika-olimpia-menczer-tamas-szijjarto-peter-tomegsport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/878fbba5-a7ad-486c-9959-a88df37923b2.jpg","index":0,"item":"d2be3ff0-3233-4ace-ba77-60749a55817b","keywords":null,"link":"/sport/20250314_Kulcsar-Krisztian-tisza-part-sportminiszterium-orban-viktor-schmidt-adam-politika-olimpia-menczer-tamas-szijjarto-peter-tomegsport","timestamp":"2025. március. 14. 12:03","title":"Kulcsár Krisztián: Bár sportminisztérium nincs, de sportminiszter igen – Orbán Viktornak hívják","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20f6f924-785b-4f5a-9989-d70ebeb5f28d","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Csütörtökön lesz a tizenkettedik évfordulója annak, hogy Ferenc pápa áll a katolikus egyház élén.","shortLead":"Csütörtökön lesz a tizenkettedik évfordulója annak, hogy Ferenc pápa áll a katolikus egyház élén.","id":"20250312_Ferenc-papa-tudorontgene-javulast-mutat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20f6f924-785b-4f5a-9989-d70ebeb5f28d.jpg","index":0,"item":"bd91dc72-7048-432d-bdad-5bad00f87ecf","keywords":null,"link":"/elet/20250312_Ferenc-papa-tudorontgene-javulast-mutat","timestamp":"2025. március. 12. 21:45","title":"Ferenc pápa tüdőröntgene is javulást mutat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05ae9969-1b9e-485e-b1ce-8b0ef68ebe50","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A tervek szerint vasárnap értek volna földet, azonban egy technikai hiba miatt el sem indult az űrhajó, ami visszahozta volna őket.","shortLead":"A tervek szerint vasárnap értek volna földet, azonban egy technikai hiba miatt el sem indult az űrhajó, ami visszahozta...","id":"20250313_Tovabb-csuszik-a-urben-rekedt-asztronautak-hazaterese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05ae9969-1b9e-485e-b1ce-8b0ef68ebe50.jpg","index":0,"item":"4ca64b1a-e87f-4305-92d1-2ea75985dd0f","keywords":null,"link":"/tudomany/20250313_Tovabb-csuszik-a-urben-rekedt-asztronautak-hazaterese","timestamp":"2025. március. 13. 05:45","title":"Tovább csúszik a űrben rekedt asztronauták hazatérése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"428418ed-e113-4b0c-a19a-cc9a3ec85cf5","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Az idei évet pedig az amerikai-európai-kínai vámháború határozhatja meg. ","shortLead":"Az idei évet pedig az amerikai-európai-kínai vámháború határozhatja meg. ","id":"20250314_Nagyot-zuhant-a-BMW-nyeresege-Kina-es-Nemetorszag-huzta-le-a-szamokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/428418ed-e113-4b0c-a19a-cc9a3ec85cf5.jpg","index":0,"item":"da6bec0a-6f6d-45e3-923b-bfffa9206ed2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250314_Nagyot-zuhant-a-BMW-nyeresege-Kina-es-Nemetorszag-huzta-le-a-szamokat","timestamp":"2025. március. 14. 16:15","title":"Nagyot zuhant a BMW nyeresége, Kína és Németország húzta le az eladásokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cd55ed6a-9f93-4338-9826-16a6cacf14f7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Megérkezett a Renault Megane E-Tech electric faceliftes új verziója.","shortLead":"Megérkezett a Renault Megane E-Tech electric faceliftes új verziója.","id":"20250314_itt-a-legfrissebb-elektromos-renault-megane-e-tech","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cd55ed6a-9f93-4338-9826-16a6cacf14f7.jpg","index":0,"item":"bc6ce53c-f8c7-4891-870d-23b2f1af3415","keywords":null,"link":"/cegauto/20250314_itt-a-legfrissebb-elektromos-renault-megane-e-tech","timestamp":"2025. március. 14. 06:41","title":"Itt a legfrissebb elektromos Renault Megane","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"599de1c7-7115-4a94-8da7-a9e2bbb8a4d5","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök értelmezése szerint a márciusi ifjak a háború helyett a békét tűzték zászlajukra. ","shortLead":"A miniszterelnök értelmezése szerint a márciusi ifjak a háború helyett a békét tűzték zászlajukra. ","id":"20250314_Orban-levelet-irt-a-hatarontuli-magyaroknak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/599de1c7-7115-4a94-8da7-a9e2bbb8a4d5.jpg","index":0,"item":"796e8964-1800-4707-8d83-435cd1d6e44f","keywords":null,"link":"/itthon/20250314_Orban-levelet-irt-a-hatarontuli-magyaroknak","timestamp":"2025. március. 14. 08:56","title":"Orbán levelet írt a határon túli magyaroknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02403ced-b399-4aac-8ce0-c3dbd97761db","c_author":"Balla István","category":"360","description":"Több évfolyam tudásában máig mérhető, jelentős hiányt okozott a koronavírus-járvány időszaka, sőt valószínűleg ők egész életükben hordozzák majd ezt a hátrányt, az oktatásirányítás pedig nem tesz semmit a felzárkóztatásért. Az iskolákat felkészületlenül érte a bezárás, és nem sok mindent tanult a közoktatás a karantén alatt.","shortLead":"Több évfolyam tudásában máig mérhető, jelentős hiányt okozott a koronavírus-járvány időszaka, sőt valószínűleg ők egész...","id":"20250313_covid-iskola-oktatas-karantenoktatas-digitalis-oktatas-lezaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02403ced-b399-4aac-8ce0-c3dbd97761db.jpg","index":0,"item":"1d2b79c7-9cd9-4057-878a-57bb23d7e812","keywords":null,"link":"/360/20250313_covid-iskola-oktatas-karantenoktatas-digitalis-oktatas-lezaras","timestamp":"2025. március. 13. 12:00","title":"50 éven át alulteljesítő generáció és egy elpuskázott lehetőség – tanult-e valamit az iskola az öt éve elrendelt bezárásból?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53ddb642-8b82-4cdf-aafe-f873eee33659","c_author":"GyéZsé","category":"360","description":"Jártunkban-keltünkben megéhezünk, megszomjazunk, megállunk „kispiszkostól” a fine diningig. Nosztalgiázunk és felfedezünk, megyünk az emlékeink után, rábízzuk magunkat a véletlenre, vagy éppen nagyon is tudatosan keresünk valami újat. Aztán elmeséljük, mondjuk a magunkét. A vendégét – mert mi vagyunk a mindenkori vendég. Felbukkanásunk bárhol várható. Most éppen a jubiláló újlipótvárosi Belgában. ","shortLead":"Jártunkban-keltünkben megéhezünk, megszomjazunk, megállunk „kispiszkostól” a fine diningig. Nosztalgiázunk és...","id":"20250314_Hasbeszelo-belga-soretterem-ujlipotvaros-Mosselen-jubileum-beszedes-etlap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53ddb642-8b82-4cdf-aafe-f873eee33659.jpg","index":0,"item":"b0e2a9b8-37f4-4b0c-a3bd-caaa5e8ea5df","keywords":null,"link":"/360/20250314_Hasbeszelo-belga-soretterem-ujlipotvaros-Mosselen-jubileum-beszedes-etlap","timestamp":"2025. március. 14. 19:30","title":"Hasbeszélő és a politikus étlap Újlipótvárosban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Elképesztő mértékben visszaesett a forgalom a koronavírus magyarországi megjelenése óta. Átlagosan az üzletek harmada most is zárva van, de akadnak, akik egy pillanatra sem csuktak be, illetve időközben újra kinyitottak. Körbenéztünk Ferihegyen, hogyan fest a reptér a járvány második hullámának idején.
Hétköznap, reggel 9 órakor elvétve látni csak utasokat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A környéken bőven akad szabad parkolóhely. A megállókban négy taxi várakozik, a sofőrök feltűrt ingben, nyitott ajtónál beszélgetnek. „Utasfelvétel és biztonsági ellenőrzés jelenleg kizárólag a 2B terminálon van” – olvasható a reptér egyik bejáratára ragasztott papíron, pedig a Budapest Airport még szeptember elején zárta le a nemrégiben átadott 1-es mólót, a 2A terminál utasfelvételi csarnokát és érkezési oldalát, valamint a 2B terminálhoz csatlakozó móló indulási szintjének egy részét is.
A 2A terminál teljesen kihalt, az üzletek rácsai lehúzva, a légitársaságok emeleti irodái zárva – szokatlan és egyben szomorú a látvány, ami itt fogad. A 2B terminálon is mindössze egy pultnál várják az utasokat, de épp nincs senki. Összesen nagyjából tízen ülnek a csarnokban. Az indulási táblán az látszik, hogy délelőtt 11 és este 10 óra között körülbelül óránként indulnak gépek, ebben az idősávban összesen 14. A közeli kávézóban öten ücsörögnek, a pultos azt mondja, még ő se látta ilyen kihaltnak a repteret, „furcsa” – fogalmaz.
A képre kattintva galéria nyílik
Túry Gergely
Újabb leépítés jön
A Budapest Airport a minap újabb közleményt adott ki arról, hogy a cégnél újabb elbocsátások lesznek, mert a repülőtér forgalma idén a 17 évvel ezelőtti szintre esik vissza. Arra készülnek, hogy újabb 236 embert küldenek el. Áprilisban, nem sokkal a koronavírus magyarországi megjelenése után már volt létszámcsökkentés. Akkor azokban a munkakörökben építettek le, amelyekben a forgalomcsökkenés miatt kevesebb lett a munka.
Ami a forgalmat, az utasok számát illeti, idén áprilisban naponta átlagosan 275 utas fordult meg a budapesti repülőtéren, 2019 áprilisában ez a szám 44 ezer volt. A forgalom tehát egy év leforgása alatt több mint 99 százalékkal esett vissza. A Budapest Airport most úgy kalkulál, hogy az őszi és a téli hónapokban is 90 százalékos lesz a visszaesés az egy évvel ezelőttihez képest. Nyáron ugyan többen fordultak meg a repülőtéren, de ennek mára már semmi nyoma nem maradt.
A cég közleménye szerint szeptemberben eddig naponta kevesebb, mint 3 ezer utas tűnt fel Ferihegyen, elenyésző százaléka csak az egy évvel korábbinak. A repteret üzemeltető cég most azzal számol, hogy a szeptembertől érvényes utazási korlátozások és járattörlések miatt legfeljebb a tervezett éves utasforgalom harmadát lehet majd elérni, azaz 5,5 millió embert. Korábban számoltak már 10, illetve 8-9 millió utassal is az idei évre. Ehhez képest jelentős a csökkenés. „Most, hogy a cég vezetése látja, hogy a 10 millió fő sem jön majd össze, elkerülhetetlenné vált az újabb leépítés” – indokolják a közleményben.
A képre kattintva galéria nyílik
Túry Gergely
A kereskedőkre is rájár a rúd
A Budapest Airport területén 24 különböző üzlet van, köztük óra és kozmetikai szalon, divat-, játék- és édességbolt. A cég internetes oldalán az látszik, hogy a 24-ből 9 üzlet átmenetileg zárva van, több viszont már újranyitott. A boltok közül többet is megkerestünk, hogy megtudjuk, hogyan vészelték át a március óta tartó, nehéz időszakot.
A Covid megjelenése óta a Szamos reptéri üzletének forgalma mintegy 90 százalékkal esett vissza a tavalyi év hasonló időszakához képest – írja Bak Judit, PR manager. Senkit sem bocsátottak el, de az alkalmazottak csökkentett munkaidőben dolgoznak, illetve abban a két hónapban, amíg a repülőtér zárva volt, nem is dolgoztak. „Az üzlet június 24-én nyitott újra, de a forgalom ugyanolyan, mint a járvány megjelenésének idején” – teszi hozzá.
Az egyik gyorsétterem, a KFC repülőtéren működő éttermének eredményeit is jelentősen befolyásolja, hogy minimálisra csökkent az utazási forgalom. Juhász Nándor, a cég képviselője azt mondja, a jelenlegi nehézségek ellenére is folyamatosan nyitva tartanak. „A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret továbbra is kiváló helyszínnek tartjuk, bízunk abban, hogy hamarosan újra növekedhetünk” – teszi hozzá.
A repülőtéren több autóbérléssel kapcsolatos cég is jelen van. Egyikük, az Avis megkeresésünkre közölte, hogy az első hullám idején a teljes repülőtéri forgalmuk megszűnt. Szerecz Kristóf, marketingmenedzser azt mondja, most, a második hullámban az üzleti utazások engedélyezése miatt ugyan nem tűnt el a teljes forgalmuk a reptéren, „de majdnem”. „Szeptemberben a forgalmunk 70 százalékkal esett vissza 2019 szeptemberéhez képest” – fűzi hozzá.
Túry Gergely
Világszerte bajban a repülés
A legnagyobb magyarországi fapados, a Wizz Air menetrendszerinti járatainak is mintegy 60 százaléka közlekedett a nyáron. „Augusztusban a tavalyi év azonos időszakához képest a kapacitásunk 80 százaléka repült, míg a járataink többsége ugyanebben az időszakban 71 százalékos volt” – közölték. Utóbbi egy évvel ezelőtt még 96 százalék volt – derül ki az utasforgalmi statisztikából, ahol a szeptemberi adatok még nem látszanak.
Az utasforgalom 2022 végére, 2023 elejére érheti el a koronavírus-járvány előtti szintet – nyilatkozta korábban Valentinyi Katalin, a Budapest Airport kommunikációs vezetője. A cég vezérigazgatója, Rolf Schnitzler sem volt sokkal optimistább, ő arról beszélt, hogy ha érintett is volt a légiközlekedés a korábbi válságokban, akkor is legfeljebb 6 hónapig érezte a hatásokat a szektor, de most szinte lehetetlen előre látni.
Az áruszállításban ugyanakkor alig látszik visszaesés: január és augusztus között 84 ezer 500 tonna árut kezeltek Ferihegyen, ez alig 3 százalékos csökkenés az előző évhez képest. Ugyan a cargo részesedése a Budapest Airport Zrt. összbevételén belül túl alacsony ahhoz, hogy mentőövet jelenthessen, Schnitzler szerint stabil helyzetben vannak, és még egy a vártnál hosszabb visszaesést is átvészelnének. Az általános pénzügyi helyzet miatt osztalékfizetésre viszont sem ebben az évben, sem pedig 2021-ben nincs mód. A vezérigazgató kitért arra is, hogy tartják magukat a munkavállalói érdekképviseleti szervezetekkel kötött megállapodásukhoz, így a 2020-as, átlagosan 8,2 százalékos bérfejlesztést végrehajtották.
Túry Gergely
A járvány világszerte drasztikus hatást gyakorol a légitársaságokra és a repülőterekre egyaránt. Brian Pierce, a háromszáz légitársaságot összefogó Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) vezető közgazdásza korábban egy konferencián úgy fogalmazott, hogy becslések szerint csak 2023-ra állhat vissza a légi közlekedés a 2019-es szintre, miközben a globális gazdaság két évvel korábban, már 2021-ben újra elérheti a járvány előtti szintet. A különbség oka, hogy az országok soha nem tapasztalt mennyiségű pénzzel támogatják a gazdaság újraindítását, és a központi bankok is öntik a készpénzt a piacokra. A repülés azonban vakcina hiányában csak biztonsági intézkedésekkel folytatódhat, ez pedig visszaveti az utasok bizalmát a repülés iránt. Az IATA szerint a légitársaságok háromnegyede két vagy három hónapon belül fizetésképtelenné válhat, ha nem kap 200 milliárd dolláros gyorssegélyt az EU-tól vagy az adott államtól, ahol a központja van. A szövetség tisztában van azzal, hogy a koronavírus okozta világválság idején mindenki pénzt kér az államoktól. Ezért a közgazdász igyekezett megindokolni a kérést: a világ áruszállításainak 35 százaléka a levegőben történik, összesen 70 millió ember dolgozik olyan állásban, amely valamilyen formában a légi forgalomtól függ. Ha tehát becsődölnek a légitársaságok, akkor ennyi ember az utcára kerülhet. Márpedig a válság egyszer véget ér, akkor pedig újra szükség lesz légitársaságokra.
Utasból egyelőre legfeljebb csak márciushoz, áprilishoz képest van sok, ettől függetlenül a fejlesztések szakadatlanul folynak a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. Így például hamarosan már semmit sem kell majd kiszedni a kézipoggyászból a biztonsági ellenőrzéskor.