Gyors, biztonságos és olcsó fizetési mód – ez a qvik
Van a kártyás fizetés elfogadásánál jóval olcsóbb megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Sok év után most először párezer forintos béremelést kaptak a közmunkások. Az évek alatt a közmunkásbérek nagyon leszakadtak az átlagos és a medián keresetről. A közmunkások száma jelentősen apadt az elmúlt években, még a járványválság sem dobta meg. Különösen fontos lenne, hogy akik képtelenek kijutni belőle, élhető jövedelemhez jussanak.
Öt év után először emelkedett a közmunkás minimálbér (hivatalosan: közfoglalkoztatotti bérminimum) összege 2021. március 1-jével. A teljes munkaidős közmunkás foglalkoztatásért adható legkisebb összeg 2016 óta 81 530 forinton állt, ezt emelte a kormány kerek 85 ezer forintra. Ez persze bruttó összeg, családi adókedvezmény nélkül 56 525 forint marad belőle. Számszerűen az emelés rossz esetben (családi kedvezmény nélkül) 2 ezer forint, jó esetben bő 3 ezer. Vagyis egy bérminimumos közmunkás április óta havonta nagyjából egy-másfél zsák krumplival többre elég pénzt vihet haza.
Az emelés számszerűen nagyon kevés, de ennek legfőbb oka, hogy a közmunkás minimálbér nagyon alacsony. Az emelés mértéke ugyanis megegyezik az idei minimálbér- és a szakképzettséget igénylő munkakörökben járó garantált bérminimum 4 százalékos emelésével. Csak hát 81 ezer forintnak a 4 százaléka nem valami sok.
Sokkal nagyobb probléma, hogy míg a minimálbért ütemesen emelte a kormány az elmúlt években (a munkáltatói és a munkavállalói oldallal kötött 2016-os hosszú távú megállapodás értelmében), addig a közmunkás minimálbérhez 2017 óta nem nyúlt. Ráadásul akkor is csak épphogy, 3 százalékkal emelték 79 155 forintról. A közmunkás minimálbér a befagyasztás következtében szépen leszakadt a minimálbérről. És ugyanez igaz a közfoglalkoztatásban a szakképzett munkakörökben adandó garantált bérre, amely a márciusi emelés után bruttó 110 815 forinton áll.
Sőt ami azt illeti, a közmunkás garantált bér leszakadása még erősebb. Ez ugyanis 2013-ban még megközelítette a normál garantált bérminimum 85 százalékát, 2021 márciusában az emeléssel együtt már csak fele annak. A közmunkás minimálbér 2013-ban még 77 százaléka volt a normál minimálbérnek, a kettő aránya 2021 elején 49 százalékra olvadt, amit a márciusi emelés szépített 51 százalék közelébe. Ezzel együtt jelen állás szerint
a közmunkás minimálfizetések csak felét érik el a versenyszektor legkisebb béreinek.
A különbség pedig még sokkal nagyobb, ha nem a legkisebb elérhető fizetésekhez viszonyítunk. Az átlagkereset (beleszámolva egyébként a közmunkás kereseteket is) ugyanis még a minimálbérnél is gyorsabban nőtt az elmúlt években, az átlagos bruttó 2020 egészét nézve a járványválság ellenére meghaladta a 400 ezer forintot. Ami azt jelenti, hogy a közmunkásbér már csak ötöde volt az átlagkeresetnek – míg 2013-ban még harmada.
Valójában az átlagkereset nem a legjobb mutatója annak, mennyit keres egy hétköznapinak mondható munkavállaló, mivel az átlagot a kiugróan magas fizetések felhúzzák. Reálisabb képet mutat a medián, vagyis a középérték: ha a munkavállalókat a fizetésük szerint sorba állítjuk, a mediánbér azé, aki pont középen áll. A medián nem meglepő módon jóval alacsonyabb az átlagkeresetnél, 2020 egészét nézve a bruttója 321 ezer forint volt. A közmunkás minimálbér az idei emelés után negyede a mediánnak. 2013-ban még annak 44 százalékára rúgott.
Érdemes a közmunkás minimálbér szintjét összevetni a létminimum összegével. A létminimum meghatározása ugyanis a fogyasztás, egyes termékek és szolgáltatások ára felől történik. Sajnos Magyarországon az állami statisztikai hivatal 2015 óta nem számolja a létminimum-értékeket, a sorozatot a Policy Agenda folytatja nem hivatalos formában. A legfrissebb, 2019-re vonatkozó számok szerint egy egyetlen felnőttből álló háztartás esetében a létminimum havi 101 ezer forint volt, egy két felnőttből és két gyerekből álló háztartás esetében négyőjükre összesen 294 ezer forint. Vagyis még a bruttó közmunkás minimálbér sem érte el a létminimumot, nemhogy a nettó. Ráadásul a helyzet azóta minden bizonnyal romlott, az infláció ugyanis az elmúlt években beindult, különösen a létminimum számításában meghatározó élelmiszerek esetében.
A kormány nyilván nem véletlenül hagyta leszakadni a közmunkásfizetéseket a versenypiaci bérekről, hiszen a cél deklaráltan az volt – már azon túl, hogy aki nem dolgozik, ne is egyék, avagy legyen munkaalapú társadalom –, hogy a közmunka a munka világába visszavezető út legyen. A versenypiaci munkavállalást nyilván motiválja, ha közmunkával csak jelentősen kevesebb pénzt lehet megkeresni. Még motiválóbban hat, ha a közmunkából szó szerint megélni se nagyon lehet.
A létszámadatok szerint a közmunkaprogram az évek során valóban elnéptelenedett, a 2010-es évek közepén még havi 200–250 ezer volt az átlagos létszám, 2020-ra ez stabilan 100 ezer alá apadt.
Sajnos erős túlzás lenne azt mondani, hogy a közmunka sikeresen vezette volna át az embereket a munka világába. Az igaz, hogy a közmunkások fele korábban inaktív volt – derül ki Szabó Lajos Tamás, a jegybank kutatója által készített elemzésből. Vagyis a program sikeresen szívta fel az inaktív, alacsonyan képzett embereket. Igaz, nekik sok választásuk nem volt, mivel a Fidesz a közmunka felfuttatásával párhuzamosan leépítette a szociális juttatásokat.
A közmunka azonban nagyon sokak számára csapda, abból kitörni nem tudnak, ahogy Szabó Lajos Tamás szemléletes ábrája mutatja:
Az ábra a 2013–2015 közti időszakot szemlélteti, a fokozódó munkaerőhiány miatt az utóbbi években azért elég sok közmunkást mégis felszívott az elsődleges munkaerőpiac. Bár ennek oka elsősorban nem az, hogy javultak a közmunka keretében elérhető képzések vagy a rászorulók több és jobb szociális és pszichológiai segítséget kapnának – a fokozódó munkaerőhiány azt jelenti, hogy egyre lejjebb kerül a munkaerőpiacra való belépés küszöbe.
A még mindig a programban ragadtak szempontjából így különösen aggasztó a közmunkásfizetések leszakadása, hiszen ők jellemzően pszichológiai, szociális okokból nem képesek továbblépni, a fizetésük pedig egyre kevesebbet ér. És a szociális háló sem lett erősebb.
Erős szociális háló híján – ld. pl. az álláskeresési járulék maximum 3 hónapos időtartamát – a járványválság elején az volt a várakozás, hogy a közmunkások száma legalábbis ideiglenesen meg fog ugrani, hiszen sokan lesznek, akik elveszítik az állásukat, átesnek a szociális háló lyukain, és végül a közmunkában kötnek ki.
Az élet ezekre a várakozásokra rácáfolt, a közmunkaprogram létszámadatain alig látszik a válság. Nemhogy az átlagos havi létszámban, de az érintettek számában sem (aki mondjuk csak egy hétig közmunkás, az az átlagos létszámra alig hat, de megjelenik érintettként).
Sőt még a belépők számában sem látszik a járvánnyal összefüggésbe hozható jelentős kiugrás. A márciusi csúcsok menetrendszerűek, minden évben akkor indulnak ugyanis (újra) a nagy foglalkoztatási programok. Lehetetlen megmondani, mennyivel lett volna kevesebb közmunkás 2020-ban, a különbség azonban nagy valószínűséggel mindössze pár ezer fő, maximum 10–20 ezer.
Már a munkanélküliségi adatokból látszott, hogy a hazai munkaerőpiac relatíve jól vészelte át a járványt. Legalábbis viszonylag kevesen vesztették el teljesen az állásukat, és kényszerültek álláskeresői vagy közmunkás státuszba. Persze voltak hónapok, amikor nagyon sokan kényszerültek csökkentett munkaidőbe vagy fizetés nélküli szabadságra. És tény, hogy a nehéz idők átvészelésében nem csak a direkt állami támogatások és könnyítések segítették a munkáltatókat, hanem a hitelmoratórium, a kedvezményes hitelek. Más szóval a kormány a válság átvészelése terheinek jelentős részét rátolta a jegybankra, a bankszektorra, a vállalkozásokra és a munkavállalókra.
Mindenesetre a közmunka leépítése jól látszik az összegeken, amiket az állam (vagyis a kormányzati költségvetés) a programra fordít. A büdzsébe betervezett forrás, illetve a ténylegesen kifizetett összeg is folyamatosan csökkennek 2016 óta. Ráadásul a Pénzügyminisztérium (PM) ezzel együtt évről-évre túltervezi a közmunka finanszírozási igényét.
A 2020-as költségvetés teljesülése még nem ismert, de a létszámadatok alapján valószínűsíthető, hogy a tényleges kiadási összeg a betervezett 140 milliárd környékén volt. 2021-re a Pénzügyminisztériumban nagyobb, 165 milliárdos összeggel számoltak.
Ám a 2021-es büdzsé 2020 tavaszán készült, a járvány elején és a korlátozó intézkedések miatt gazdaságilag legsúlyosabb hónapjaiban. Jelen állás szerint biztosra vehető a közmunkások átlagos létszámának folytatódó apadása, a 165 milliárdos keretre a csekély béremeléssel együtt sem lesz szükség. A PM a 2021 tavaszán készült következő évi büdzsében már csak 156 milliárd forintos teljesülést várt, ami jó eséllyel még mindig nagyon pesszimista szám, látva például, hogy 2022-ben már csak 120 milliárdot szánnak a közmunkára.
Van a kártyás fizetés elfogadásánál jóval olcsóbb megoldás is már a piacon: a qvik rendszer használatával a költségek 30–40 százalékkal mérsékelhetők.
Az árfolyamingadozás feladja a leckét – főleg, ha importhányadot tartalmazó beruházást kell finanszírozni.
Főszabály szerint a munkabért forintban kell fizetni. Vannak azonban kivételek, amely esetekben ettől el lehet térni.
A papírmentes nyugtaadás mellett egyszerűbb használatot és költségcsökkentést hoz az átállás.
Vasárnap hajnalban megvolt az eszkaláció, két nappal később a kapituláció is – nem így képzelnénk két atomhatalom háborúját. Irán megrogyott, de ennek a háborúnak valójában aligha van vége.
Iránnak az lehet a fő tanulság a most véget érő háborúról, hogy atomfegyver nélkül nem tudja megvédeni magát. Nem tudja megvédeni légterét, és esélye sincs arra, hogy ehhez szükséges eszközöket szerezzen be. Izrael pedig csak azért áll le, mert Donald Trump úgy akarja.
Az Átlátszó által indított per tárgyalására mást küldött maga helyett a Szuverenitásvédelmi Hivatal vezetője.
Szerinte a telek a Balaton-felvidéki Nemzeti Park védett területén fekszik.