Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"65951237-eb02-4054-af39-32670a95e84d","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök úgy gondolja, szándékát partnerei is támogatják.","shortLead":"Az ukrán elnök úgy gondolja, szándékát partnerei is támogatják.","id":"20250604_Zelenszkij-putyin-orosz-ukran-haboru-drontamadas-beketargyalas-tuzszunet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65951237-eb02-4054-af39-32670a95e84d.jpg","index":0,"item":"e53388a6-ad77-4493-bc91-b5fb92396ce7","keywords":null,"link":"/vilag/20250604_Zelenszkij-putyin-orosz-ukran-haboru-drontamadas-beketargyalas-tuzszunet","timestamp":"2025. június. 04. 16:50","title":"Zelenszkij tűzszünetet javasol a Putyin-találkozóig","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b177323-86e2-46a3-88f5-f34dcb863b94","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A tisztán elektromos után immár olcsóbb hibrid változatban is kapható itthon a Fiat crossovere.","shortLead":"A tisztán elektromos után immár olcsóbb hibrid változatban is kapható itthon a Fiat crossovere.","id":"20250605_ha-tul-draga-es-lomha-a-villanyos-magyarorszagon-az-uj-hibrid-fiat-grande-panda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b177323-86e2-46a3-88f5-f34dcb863b94.jpg","index":0,"item":"726c2746-d3ee-4891-9106-5deed4d937e7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250605_ha-tul-draga-es-lomha-a-villanyos-magyarorszagon-az-uj-hibrid-fiat-grande-panda","timestamp":"2025. június. 05. 07:59","title":"Ha túl drága és lomha a villanyos: Magyarországon az új hibrid Fiat Grande Panda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a506738-fbb2-4e7b-b1e8-8d55c2d1c9b7","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A korlátozásokat azért szüntették meg, mert évek óta csökkent a születések száma. ","shortLead":"A korlátozásokat azért szüntették meg, mert évek óta csökkent a születések száma. ","id":"20250604_vietnam-szuletes-szabalyozas-korlatozas-fiugyermek-kina-azsia-abortusz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a506738-fbb2-4e7b-b1e8-8d55c2d1c9b7.jpg","index":0,"item":"cff97652-9a70-447e-bbce-0d41385d34d0","keywords":null,"link":"/vilag/20250604_vietnam-szuletes-szabalyozas-korlatozas-fiugyermek-kina-azsia-abortusz","timestamp":"2025. június. 04. 11:42","title":"Vietnámban mostantól kettőnél több gyermeket is vállalhatnak a szülők","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32567e8a-723d-422a-9213-9dd954805ab3","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Takács Péter egészségügyi államtitkár tavaly személyesen adta át az új épületet.","shortLead":"Takács Péter egészségügyi államtitkár tavaly személyesen adta át az új épületet.","id":"20250604_Egy-eve-uresen-all-az-Ujbudai-Egynapos-Sebeszet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32567e8a-723d-422a-9213-9dd954805ab3.jpg","index":0,"item":"06179ad9-989b-4466-b153-937b7f8d4f86","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_Egy-eve-uresen-all-az-Ujbudai-Egynapos-Sebeszet","timestamp":"2025. június. 04. 05:34","title":"Egy éve üresen áll a tavaly átadott Újbudai Egynapos Sebészet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f56dc517-d5d0-41fb-8abc-3196f90ae17e","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Pedig Harvey Milk a koreai háború idején tengerészként szolgált.","shortLead":"Pedig Harvey Milk a koreai háború idején tengerészként szolgált.","id":"20250604_Trump-USA-vedelmi-miniszter-melegjogi-aktivista-hajo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f56dc517-d5d0-41fb-8abc-3196f90ae17e.jpg","index":0,"item":"d9491764-4d8f-4286-8222-8ceb29175acd","keywords":null,"link":"/elet/20250604_Trump-USA-vedelmi-miniszter-melegjogi-aktivista-hajo","timestamp":"2025. június. 04. 11:28","title":"Trump hadügyminisztere átneveztet egy hadihajót, amely egy melegjogi aktivista nevét viseli","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"188ff732-45ad-4e07-9782-f37d31bf727f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az iOS-re fejlesztett alkalmazás után az androidos verziót is kiadta az Adobe a Photoshopból. A felhasználók egy ideig a prémium funkciókhoz is ingyen férhetnek hozzá.","shortLead":"Az iOS-re fejlesztett alkalmazás után az androidos verziót is kiadta az Adobe a Photoshopból. A felhasználók egy ideig...","id":"20250605_adobe-photoshop-kepszerkeszto-android","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/188ff732-45ad-4e07-9782-f37d31bf727f.jpg","index":0,"item":"1b394897-ab8a-41d8-873b-25614baf0a68","keywords":null,"link":"/tudomany/20250605_adobe-photoshop-kepszerkeszto-android","timestamp":"2025. június. 05. 10:33","title":"Töltse le, megéri: itt az androidos Photoshop, és teljesen ingyenes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57de7244-ee92-48ca-ba56-cb427b6921e8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Nemzetgazdasági Minisztérium is megszólalt a kérdésben, mi pedig utánajártunk, miről is van szó.","shortLead":"A Nemzetgazdasági Minisztérium is megszólalt a kérdésben, mi pedig utánajártunk, miről is van szó.","id":"20250604_Magyar-es-Karacsony-kanonban-teszik-helyre-Nagy-Martont-aki-tovabbra-is-allitja-az-iparuzesi-ado-modositasa-nem-erinti-a-kaszinokat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57de7244-ee92-48ca-ba56-cb427b6921e8.jpg","index":0,"item":"b92815db-318c-4a21-b9d1-0dc98da9ebd7","keywords":null,"link":"/itthon/20250604_Magyar-es-Karacsony-kanonban-teszik-helyre-Nagy-Martont-aki-tovabbra-is-allitja-az-iparuzesi-ado-modositasa-nem-erinti-a-kaszinokat","timestamp":"2025. június. 04. 12:47","title":"Magyar és Karácsony kánonban teszik helyre Nagy Mártont, aki továbbra is állítja, az iparűzési adó módosítása nem érinti a kaszinókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d4bad318-aea2-4b3f-885b-e5ff51dfffaa","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Scheer Sándor cége nyilvános árverésen, bruttó 2,3 milliárd forintért vásárolta meg a Budapest belvárosában található Duna Palotát – értesült a HVG. A vállalat tájékoztatása szerint jelenleg még csak a terveken dolgoznak, így egyelőre nem árulták el, mihez kezdenek a több mint 1200 négyzetméteres épülettel. ","shortLead":"Scheer Sándor cége nyilvános árverésen, bruttó 2,3 milliárd forintért vásárolta meg a Budapest belvárosában található...","id":"20250605_Market-egyik-tulajdonosa-vette-meg-a-Duna-Palotat-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d4bad318-aea2-4b3f-885b-e5ff51dfffaa.jpg","index":0,"item":"4c616368-6ac6-4739-8d87-53574f044408","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250605_Market-egyik-tulajdonosa-vette-meg-a-Duna-Palotat-ebx","timestamp":"2025. június. 05. 05:20","title":"A Market Zrt. tulajdonosának érdekeltségébe került a legendás belvárosi palota","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A leggyakrabban előforduló elem az univerzumban egyben remek üzemanyag is, csak az baj vele, hogy 3 dollárral drágább kilója az ideálisnál. Legalábbis a zöldnek, a hidrogén ugyanis több színben is kapható, attól függően, mennyire környezetszennyezőt szeretne az ember. Képbehozó a jövő üzemanyagáról, otthon is reprodukálható kísérlettel.
Röpke 379 ezer évvel az ősrobbanás után, ahogy a világegyetemet ebben a kezdeti szakaszban alkotó, protonokból, elektronokból és fotonokból álló forró, sűrű plazma hűlni és tágulni kezdett, az elektronok és protonok pedig elkezdtek atomokat alkotni, jött létre ennek a cikknek a főszereplője, kormányok, olajipari vállalatok, autógyártók és nemzetközi hajózási cégek nagy reménysége, a periódusos rendszer első eleme, a hidrogén. A hidrogén teszi ki az univerzumban található atomok 90 százalékat, ez a leggyakoribb elem a Földön, sőt, az emberi test közel kétharmada is hidrogénből áll, de nem ezek miatt vonz be egyre több figyelmet és befektetőt világszerte, hanem mert kiváló üzemanyag.
Hidrogéntartály a brandenburgi Enertrag hibrid erőműben. Az Enertrag hibrid erőműben a zöld hidrogént szélenergiából állítják elő és a gázhálózatba táplálják be
AFP / DPA / Fabian Sommer
Annak ellenére, hogy ilyen bőségesen van jelen a hidrogén midenhol a világban, a legritkább esetben találkozhatunk vele tiszta formájában, önálló hidrogén atomként. Általában oxigénnel keveredve, vízként van jelen, vagyis a hidrogént elő kell valahonnan állítani, amihez energiára van szükség. A hidrogén tehát – ellentétben mondjuk a kőolajjal –, nem energiaforrás, hanem energiahordozó. Az önálló hidrogént aztán el lehet égetni, aminek az egyetlen mellékterméke tiszta, iható víz.
Mindebből következik, hogy ha a hidrogén előállításához használt energia zöld, akkor az egész folyamat zöld, hiszen a végtermék egy olyan üzemanyag, aminek az elégetése nem szabadít fel a globális felmelegedést felgyorsító üvegházhatású gázokat, mint amilyen például a szén-dioxid, hanem csak egy kis tiszta vizet.
A hidrogénnak van még egy fontos tulajdonsága. A fosszilis üzemanyagokról való leválás, az úgynevezett zöld átállás egyik legnagyobb buktatója, hogy nem lehet minden szektorban egyszerűen csak lecserélni a fosszilis tüzelőanyagot elektromos áramra. A nehéz- és vegyipar, a nemzetközi hajózás vagy a repülés nem tud mit kezdeni azzal, ha még több szél- és naperőművet építünk, a kohászathoz ugyanis kell a szén, a tankerhajók gazdaságosan nehéz fűtolajjal, a repülők pedig kerozinnal tudnak csak menni, még több áram ezen nem fog változtatni. A hidrogén ugyanakkor tud, ez az energiahordozó ugyanis alkalmas a felsorolt szektorokban használt fosszilis tüzelőanyagok kiváltására.
Mindez remekül hangzik, de akkor miért nem hidrogén-meghajtású repülőgépekkel utazgat Orbán Viktor Prágába? Ennek a kérdésnek a megválaszolására egy rövid kísérletet mutatunk be, amit bátran velünk csinálhat a kedves olvasó otthoni körülmények között is. Hidrogént előállítani ugyanis roppant egyszerű: kell hozzá egy pohár csapvíz, egy 9 voltos elem és egy csipet só. A pohár vízbe belehelyezzük az elemet, hozzáadjuk a sót és már láthatjuk is, ahogy az elem két végéből bugyborékol felfelé a hidrogén és az oxigén.
Az elektrolízis során a víz hidrogénre és oxigénre bomlik. Képünk illusztráció
AFP / Soeren Stache / dpa-Zentralbild
Ezt nevezik elektrolízisnek és pontosan az a baj vele, amiért nem csinálta utánunk odahaza a kedves olvasó. Egy 9 voltos elem ugyanis nagyjából 3 ezer forintba kerül, nyilván hülye lesz beledobni egy pohár vízbe, csak mert azt írták az újságban. A hidrogénnel mint üzemanyaggal is ez a baj: túl drága. Ahhoz, hogy széles körben elterjedjen mint a fossziliseket helyettesítő üzemanyag, nagyjából 1-2 dollárba kellene, hogy kerüljön egy kilogramm hidrogén, jelen állás szerint azonban az előállítási költsége olyan 3-4 dollár.
Legalábbis az úgynevezett zöld hidrogéné. A hidrogént ugyanis különböző kategóriákba lehet sorolni, aszerint, hogy milyen energiát használtak az előállításához (vagyis, hogy hogyan töltötték fel a fenti kísérletben használt elemet). A színskála a legkörnyezetszennyezőbb megoldástól (barna), a megújulókból előállított hidrogénig (zöld) terjed, de a kettő között is vannak említésre méltó módszerek.
Pink hidrogénnek nevezik az atomenergiával előállított hidrogént, Franciaország például, amely rengeteg atomerőművel rendelkezik, komoly lehetőséget lát ebben a módszerben. A földgáz felhasználásával kinyert hidrogénnek három formája is van: szürkének hívjuk azt, amikor a hidrogén előállításának melléktermékeként szén-dioxid kerül az atmoszférába, és kéknek amikor az így előálló szén-dioxidot földalatti tárolókba pumpálják (ezt az eljárást hívják carbon capture-nek, magyarul szén-dioxid-leválasztásnak). A türkiz valahol a zöld és a kék hidrogén között van, ilyenkor a hidrogénből és szénből álló földgázmolekulákról egy speciális eljárással leválasztják a szénatomot, az így kapott szilárd halmazállapotú szenet pedig könnyebben lehet kezelni, mint a gázformájú szén-dioxidot.
A képen a thyssenkrupp hidrogénvezetéke látható, amely zöld hidrogént szállít acél gyártásához.
AFP / DPA / ROLAND WEIHRAUCH
A verseny tehát azon megy, hogy ki tud a leghamarabb 1 dollár/kg körüli áron, a lehető legzöldebb formában, nagy mennyiségű hidrogént előállítani. Annak ellenére, hogy a technológia még nem tart ott, hogy a zöld hidrogén környezetkímélő és gazdaságos is legyen, sokan nem vártak tovább az átállással. A világ egyik legnagyobb autógyártója, a Toyota 2014 óta gyártja a Mirait, az első hidrogénmeghajtású járművét, az Airbus pedig 2035-re tervezi kifejleszteni a ZEROe-t, a világ első nulla károsanyag-kibocsátású kereskedelmi repülőgépét, ami a tervek szerint szintén hidrogénnel megy majd. A svéd SSAB acélgyártó 2030-ig tervezi nagyjából teljesen megszüntetni a szén-dioxid kibocsátását, fosszilis energiaforrásoktól mentes hidrogénra támaszkodva.
Az SSAB egyedül felel a svédországi szén-dioxid kibocsátás 10 százalékáért, vagyis az ő átállásuk hidrogénra nem lenne kis szó. Ráadásul kézzelfogható precedenst teremtene egy rendkívül szennyező iparban, ahol a zöld átállás korábban elképzelhetetlennek tűnt. Az acélgyártáshoz vasra van szükség, amit vasércből lehet kinyerni. A vasérc vas plusz oxigén, az oxigén eltávolítását pedig rendszerint szén hozzáadásával oldják meg, ami az oxigénnel együtt szén-dioxidot alkot, ami viszont környezetszennyező. A szenet viszont lehet (zöld) hidrogénnel helyettesíteni, ami az oxigénhez kapcsolódva vizet alkot, abból meg még nem volt baj.
Tavaly októberben állapodtak meg Franciaország, Spanyolország és Portugália vezetői egy Barcelonát Marseille-jel összekötő gázvezeték építéséről, amely biztosítja majd, kezdetben a földgáz, később pedig a zöld hidrogén exportját az Ibériai-félszigetről Franciaországba és tovább. A zöld hidrogén előállítását célzó projektek egyre több támogatást kapnak szerte a világban, Kínától kezdve, Indián keresztül Európáig. Ahogy Daryl Wilson, a Hidrogén Tanács, egy iparági szervezet munkatársa az Economistnak fogalmazott: "Európa számos projekttel volt terhes, de 2023-ban végre meg fogja szülni".
Egy hidrogénhajtású ipari járművet tankolnak a BMW autógyár lipcsei üzemében, Németország keleti részén, 2022. október 20-án.
AFP / RONNY HARTMANN
Ezt a szülést az orosz-ukrán háború alaposan felgyorsította. A szintén az Economistnak nyilatkozó Bernd Heid, a McKinsey tanácsadó cégtől arra számít, hogy az a szabályozási bizonytalanság, amely számos ilyen projektet hátráltatott, idén megszűnik. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke szeptemberi, az EU évét értékelő beszédében arra tett ígéretet, hogy 2023-ban hidrogénbankot nyit az EU, ami önmagában egy 3 milliárd eurós befektetést jelent. A cél, hogy állandó keresletet biztosítsanak a hidrogénnak a bankon keresztül, EU-s forrásból. Németország pedig nemrég jelentette be, hogy ezernyolcszáz kilométernyi hidrogénvezeték-hálózattal fejlesztené energetikai rendszerét.
Ugyanakkor, ami igazán kilövi majd a hidrogént a sztratoszférába, az az Egyesült Államokban a szektorra borított elképesztő mennyiségű állami pénz. Az úgynevezett Inflation Reduction Act – a név ne tévesszen meg senkit, a törvény nem az infláció csökkentéséről, hanem a klímaváltozás elleni lépések finanszírozásáról szól – egy egészen hihetetlen, 3 dollár/kg támogatást kínál a zöld hidrogént előállító iparági szereplőknek. Számos zöldhidrogén-termelő, amely jelenleg nem tud versenyezni a hidrogén szennyezettebb formáival (ezeknek az ára általában 2 dollár/kg körül mozog), hirtelen 1 dollár/kg alatti költségekkel számolhat majd. A fentebb már idézett McKinsey-s tanácsadó szerint 2030-ra a teljes beruházási összeg elérheti a 100 milliárd dollárt, amivel az Egyesült Államok várhatóan teljesen elszipkázza Európából a zöld hidrogénnel foglalkozó projekteket.
A dekarbonizálást, vagy zöld átállást két fázisra lehet bontani. Rövid távon minden bizonnyal a zöld forrásból származó elektromos áramé lesz a főszerep, ami a legtöbb szektorban képes lesz kiváltani a fosszilis energiahordozókat. Hosszú távon ugyanakkor szükség lesz olyan megoldásokra is, amelyek képesek betömni a zöld áram által hagyott lyukakat.
A hidrogén 13,8 milliárd évet várt rá, de könnyen lehet, hogy 2023 végre az ő éve lesz.
Nyitóképünkön egy technikus dolgozik a Great Wall Motor hidrogénenergia-technológiai központjában Baodingban, az észak-kínai Hebei tartományban, 2021. július 15-én. Képünk illusztráció. Fotó: AFP / Xinhua / Zhu Xudong