Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"da63b559-0062-4f6f-bc2b-825d358bd597","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Szerdán 6,2-es erősségű földrengés volt a török városban és a környékén.","shortLead":"Szerdán 6,2-es erősségű földrengés volt a török városban és a környékén.","id":"20250424_isztambul-foldrenges-epuletekbol-ugrottak-ki","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da63b559-0062-4f6f-bc2b-825d358bd597.jpg","index":0,"item":"c29d0137-8758-4542-a367-7ba4e26c276e","keywords":null,"link":"/elet/20250424_isztambul-foldrenges-epuletekbol-ugrottak-ki","timestamp":"2025. április. 24. 11:19","title":"Isztambuli földrengés: több mint kétszázan sérültek meg épületekből kiugorva","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c98c536e-83e5-4d46-a5c3-a9083a86e31e","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"A húsvéthétfőn elhunyt pápára emlékezünk, itthon pedig körbenézünk: mi lesz a MÁV-val és milyen közeljövő vár a Fideszre? Ajánló a HVG friss számából.","shortLead":"A húsvéthétfőn elhunyt pápára emlékezünk, itthon pedig körbenézünk: mi lesz a MÁV-val és milyen közeljövő vár...","id":"20250424_hvg-fulszoveg-Nagy-Gabor-A-varosnak-es-a-foldkereksegnek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c98c536e-83e5-4d46-a5c3-a9083a86e31e.jpg","index":0,"item":"a717ea27-a1ab-4097-8f63-a5bf969f9f82","keywords":null,"link":"/360/20250424_hvg-fulszoveg-Nagy-Gabor-A-varosnak-es-a-foldkereksegnek","timestamp":"2025. április. 24. 08:00","title":"Nagy Gábor: A városnak és a földkerekségnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06ae7af8-f199-4706-bb4d-fee9fd91a535","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A jövőben saját képgeneráló alkalmazást dob piacra az Adobe, amely alapját a vállalat által fejlesztett Firefly mesterséges intelligencia adja.","shortLead":"A jövőben saját képgeneráló alkalmazást dob piacra az Adobe, amely alapját a vállalat által fejlesztett Firefly...","id":"20250425_adobe-firefly-mesterseges-intelligencia-alkalmazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06ae7af8-f199-4706-bb4d-fee9fd91a535.jpg","index":0,"item":"024c80c5-72b6-47fd-8135-1fe8e3d31286","keywords":null,"link":"/tudomany/20250425_adobe-firefly-mesterseges-intelligencia-alkalmazas","timestamp":"2025. április. 25. 17:33","title":"Jön az Adobe saját képgeneráló alkalmazása, androidos eszközökre, iPhone-ra és iPadre is le lehet majd tölteni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Tisza Párt elnökének exfelesége, Varga Judit egyelőre nem szólalt meg az esemény kapcsán. ","shortLead":"A Tisza Párt elnökének exfelesége, Varga Judit egyelőre nem szólalt meg az esemény kapcsán. ","id":"20250425_magyar-peter-tisza-part-varga-judit-igazsagugyi-miniszter-exfeleseg-fidesz-hangfelvetel-csalad-karrier","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03a59f94-dee9-4175-8088-61cc32f2e5f4.jpg","index":0,"item":"0afb6948-2813-49da-a6a7-132992e1b901","keywords":null,"link":"/elet/20250425_magyar-peter-tisza-part-varga-judit-igazsagugyi-miniszter-exfeleseg-fidesz-hangfelvetel-csalad-karrier","timestamp":"2025. április. 25. 20:11","title":"Magyar Péter is a résztvevők között szerepel egy olyan pódiumbeszélgetésen, ahol a feleségüket támogató családapákról lesz szó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48e4b752-bf4f-45ea-9946-a3a635b91376","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Óriási összegeket fizetnek Trump kriptopénzéért azok, akik együtt akarnak vacsorázni az elnökkel, az apró betűs részben azonban azt írják: nem garantált, hogy Trump is jelen lesz az eseményen.","shortLead":"Óriási összegeket fizetnek Trump kriptopénzéért azok, akik együtt akarnak vacsorázni az elnökkel, az apró betűs részben...","id":"20250424_Trump-exkluziv-elnoki-luxusvacsora-kriptovaluta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48e4b752-bf4f-45ea-9946-a3a635b91376.jpg","index":0,"item":"2070de50-ddbd-4f96-a7c9-ab3ade838394","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250424_Trump-exkluziv-elnoki-luxusvacsora-kriptovaluta","timestamp":"2025. április. 24. 12:30","title":"Trump exkluzív vacsorára invitálja azokat, akik a legtöbbet veszik a kriptovalutájából, de van egy csavar","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"48204f29-474c-42d1-91ec-cc9bb77f0c8e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ebben a szegmensben egyértelmű dominanciája van a Toyotának.","shortLead":"Ebben a szegmensben egyértelmű dominanciája van a Toyotának.","id":"20250424_Hibrid-laz-van-a-magyar-a-hasznaltpiacon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/48204f29-474c-42d1-91ec-cc9bb77f0c8e.jpg","index":0,"item":"1e66a9ce-09b0-4df7-9d4f-7886245afa46","keywords":null,"link":"/cegauto/20250424_Hibrid-laz-van-a-magyar-a-hasznaltpiacon","timestamp":"2025. április. 24. 10:13","title":"A hibrid autó lett a sláger a magyar használtautó-piacon, de az árak még nem szálltak el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b56e38aa-9d44-4750-a798-bcfa0ecc0e01","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az elmúlt évek legnagyobb vatikáni pénzügyi botrányának egyik főszereplője állítja, ő is jogosult szavazni az új pápáról, mert még nem jogerős a börtönbüntetésről szóló ítélete.","shortLead":"Az elmúlt évek legnagyobb vatikáni pénzügyi botrányának egyik főszereplője állítja, ő is jogosult szavazni az új...","id":"20250424_Koltsegvetesi-csalas-papavalasztas-papa-vatikan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b56e38aa-9d44-4750-a798-bcfa0ecc0e01.jpg","index":0,"item":"aaa59134-dde1-4592-a5e5-449a90587d31","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250424_Koltsegvetesi-csalas-papavalasztas-papa-vatikan","timestamp":"2025. április. 24. 08:41","title":"Költségvetési csalás miatt elítélt bíboros követeli, hogy ő is szavazhasson az új pápa megválasztásakor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6476a9f-4fd0-4053-9b05-41b054c414c6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Nagy éve volt a Revolutnak, és még nagyobbak a tervek.","shortLead":"Nagy éve volt a Revolutnak, és még nagyobbak a tervek.","id":"20250424_Revolut-profit-nyereseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6476a9f-4fd0-4053-9b05-41b054c414c6.jpg","index":0,"item":"6f6aa378-4ef1-4cd5-bf3c-57a41305d12a","keywords":null,"link":"/kkv/20250424_Revolut-profit-nyereseg","timestamp":"2025. április. 24. 13:38","title":"Egyetlen év alatt két és félszeresére nőtt a Revolut profitja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A leggyakrabban előforduló elem az univerzumban egyben remek üzemanyag is, csak az baj vele, hogy 3 dollárral drágább kilója az ideálisnál. Legalábbis a zöldnek, a hidrogén ugyanis több színben is kapható, attól függően, mennyire környezetszennyezőt szeretne az ember. Képbehozó a jövő üzemanyagáról, otthon is reprodukálható kísérlettel.
Röpke 379 ezer évvel az ősrobbanás után, ahogy a világegyetemet ebben a kezdeti szakaszban alkotó, protonokból, elektronokból és fotonokból álló forró, sűrű plazma hűlni és tágulni kezdett, az elektronok és protonok pedig elkezdtek atomokat alkotni, jött létre ennek a cikknek a főszereplője, kormányok, olajipari vállalatok, autógyártók és nemzetközi hajózási cégek nagy reménysége, a periódusos rendszer első eleme, a hidrogén. A hidrogén teszi ki az univerzumban található atomok 90 százalékat, ez a leggyakoribb elem a Földön, sőt, az emberi test közel kétharmada is hidrogénből áll, de nem ezek miatt vonz be egyre több figyelmet és befektetőt világszerte, hanem mert kiváló üzemanyag.
Hidrogéntartály a brandenburgi Enertrag hibrid erőműben. Az Enertrag hibrid erőműben a zöld hidrogént szélenergiából állítják elő és a gázhálózatba táplálják be
AFP / DPA / Fabian Sommer
Annak ellenére, hogy ilyen bőségesen van jelen a hidrogén midenhol a világban, a legritkább esetben találkozhatunk vele tiszta formájában, önálló hidrogén atomként. Általában oxigénnel keveredve, vízként van jelen, vagyis a hidrogént elő kell valahonnan állítani, amihez energiára van szükség. A hidrogén tehát – ellentétben mondjuk a kőolajjal –, nem energiaforrás, hanem energiahordozó. Az önálló hidrogént aztán el lehet égetni, aminek az egyetlen mellékterméke tiszta, iható víz.
Mindebből következik, hogy ha a hidrogén előállításához használt energia zöld, akkor az egész folyamat zöld, hiszen a végtermék egy olyan üzemanyag, aminek az elégetése nem szabadít fel a globális felmelegedést felgyorsító üvegházhatású gázokat, mint amilyen például a szén-dioxid, hanem csak egy kis tiszta vizet.
A hidrogénnak van még egy fontos tulajdonsága. A fosszilis üzemanyagokról való leválás, az úgynevezett zöld átállás egyik legnagyobb buktatója, hogy nem lehet minden szektorban egyszerűen csak lecserélni a fosszilis tüzelőanyagot elektromos áramra. A nehéz- és vegyipar, a nemzetközi hajózás vagy a repülés nem tud mit kezdeni azzal, ha még több szél- és naperőművet építünk, a kohászathoz ugyanis kell a szén, a tankerhajók gazdaságosan nehéz fűtolajjal, a repülők pedig kerozinnal tudnak csak menni, még több áram ezen nem fog változtatni. A hidrogén ugyanakkor tud, ez az energiahordozó ugyanis alkalmas a felsorolt szektorokban használt fosszilis tüzelőanyagok kiváltására.
Mindez remekül hangzik, de akkor miért nem hidrogén-meghajtású repülőgépekkel utazgat Orbán Viktor Prágába? Ennek a kérdésnek a megválaszolására egy rövid kísérletet mutatunk be, amit bátran velünk csinálhat a kedves olvasó otthoni körülmények között is. Hidrogént előállítani ugyanis roppant egyszerű: kell hozzá egy pohár csapvíz, egy 9 voltos elem és egy csipet só. A pohár vízbe belehelyezzük az elemet, hozzáadjuk a sót és már láthatjuk is, ahogy az elem két végéből bugyborékol felfelé a hidrogén és az oxigén.
Az elektrolízis során a víz hidrogénre és oxigénre bomlik. Képünk illusztráció
AFP / Soeren Stache / dpa-Zentralbild
Ezt nevezik elektrolízisnek és pontosan az a baj vele, amiért nem csinálta utánunk odahaza a kedves olvasó. Egy 9 voltos elem ugyanis nagyjából 3 ezer forintba kerül, nyilván hülye lesz beledobni egy pohár vízbe, csak mert azt írták az újságban. A hidrogénnel mint üzemanyaggal is ez a baj: túl drága. Ahhoz, hogy széles körben elterjedjen mint a fossziliseket helyettesítő üzemanyag, nagyjából 1-2 dollárba kellene, hogy kerüljön egy kilogramm hidrogén, jelen állás szerint azonban az előállítási költsége olyan 3-4 dollár.
Legalábbis az úgynevezett zöld hidrogéné. A hidrogént ugyanis különböző kategóriákba lehet sorolni, aszerint, hogy milyen energiát használtak az előállításához (vagyis, hogy hogyan töltötték fel a fenti kísérletben használt elemet). A színskála a legkörnyezetszennyezőbb megoldástól (barna), a megújulókból előállított hidrogénig (zöld) terjed, de a kettő között is vannak említésre méltó módszerek.
Pink hidrogénnek nevezik az atomenergiával előállított hidrogént, Franciaország például, amely rengeteg atomerőművel rendelkezik, komoly lehetőséget lát ebben a módszerben. A földgáz felhasználásával kinyert hidrogénnek három formája is van: szürkének hívjuk azt, amikor a hidrogén előállításának melléktermékeként szén-dioxid kerül az atmoszférába, és kéknek amikor az így előálló szén-dioxidot földalatti tárolókba pumpálják (ezt az eljárást hívják carbon capture-nek, magyarul szén-dioxid-leválasztásnak). A türkiz valahol a zöld és a kék hidrogén között van, ilyenkor a hidrogénből és szénből álló földgázmolekulákról egy speciális eljárással leválasztják a szénatomot, az így kapott szilárd halmazállapotú szenet pedig könnyebben lehet kezelni, mint a gázformájú szén-dioxidot.
A képen a thyssenkrupp hidrogénvezetéke látható, amely zöld hidrogént szállít acél gyártásához.
AFP / DPA / ROLAND WEIHRAUCH
A verseny tehát azon megy, hogy ki tud a leghamarabb 1 dollár/kg körüli áron, a lehető legzöldebb formában, nagy mennyiségű hidrogént előállítani. Annak ellenére, hogy a technológia még nem tart ott, hogy a zöld hidrogén környezetkímélő és gazdaságos is legyen, sokan nem vártak tovább az átállással. A világ egyik legnagyobb autógyártója, a Toyota 2014 óta gyártja a Mirait, az első hidrogénmeghajtású járművét, az Airbus pedig 2035-re tervezi kifejleszteni a ZEROe-t, a világ első nulla károsanyag-kibocsátású kereskedelmi repülőgépét, ami a tervek szerint szintén hidrogénnel megy majd. A svéd SSAB acélgyártó 2030-ig tervezi nagyjából teljesen megszüntetni a szén-dioxid kibocsátását, fosszilis energiaforrásoktól mentes hidrogénra támaszkodva.
Az SSAB egyedül felel a svédországi szén-dioxid kibocsátás 10 százalékáért, vagyis az ő átállásuk hidrogénra nem lenne kis szó. Ráadásul kézzelfogható precedenst teremtene egy rendkívül szennyező iparban, ahol a zöld átállás korábban elképzelhetetlennek tűnt. Az acélgyártáshoz vasra van szükség, amit vasércből lehet kinyerni. A vasérc vas plusz oxigén, az oxigén eltávolítását pedig rendszerint szén hozzáadásával oldják meg, ami az oxigénnel együtt szén-dioxidot alkot, ami viszont környezetszennyező. A szenet viszont lehet (zöld) hidrogénnel helyettesíteni, ami az oxigénhez kapcsolódva vizet alkot, abból meg még nem volt baj.
Tavaly októberben állapodtak meg Franciaország, Spanyolország és Portugália vezetői egy Barcelonát Marseille-jel összekötő gázvezeték építéséről, amely biztosítja majd, kezdetben a földgáz, később pedig a zöld hidrogén exportját az Ibériai-félszigetről Franciaországba és tovább. A zöld hidrogén előállítását célzó projektek egyre több támogatást kapnak szerte a világban, Kínától kezdve, Indián keresztül Európáig. Ahogy Daryl Wilson, a Hidrogén Tanács, egy iparági szervezet munkatársa az Economistnak fogalmazott: "Európa számos projekttel volt terhes, de 2023-ban végre meg fogja szülni".
Egy hidrogénhajtású ipari járművet tankolnak a BMW autógyár lipcsei üzemében, Németország keleti részén, 2022. október 20-án.
AFP / RONNY HARTMANN
Ezt a szülést az orosz-ukrán háború alaposan felgyorsította. A szintén az Economistnak nyilatkozó Bernd Heid, a McKinsey tanácsadó cégtől arra számít, hogy az a szabályozási bizonytalanság, amely számos ilyen projektet hátráltatott, idén megszűnik. Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke szeptemberi, az EU évét értékelő beszédében arra tett ígéretet, hogy 2023-ban hidrogénbankot nyit az EU, ami önmagában egy 3 milliárd eurós befektetést jelent. A cél, hogy állandó keresletet biztosítsanak a hidrogénnak a bankon keresztül, EU-s forrásból. Németország pedig nemrég jelentette be, hogy ezernyolcszáz kilométernyi hidrogénvezeték-hálózattal fejlesztené energetikai rendszerét.
Ugyanakkor, ami igazán kilövi majd a hidrogént a sztratoszférába, az az Egyesült Államokban a szektorra borított elképesztő mennyiségű állami pénz. Az úgynevezett Inflation Reduction Act – a név ne tévesszen meg senkit, a törvény nem az infláció csökkentéséről, hanem a klímaváltozás elleni lépések finanszírozásáról szól – egy egészen hihetetlen, 3 dollár/kg támogatást kínál a zöld hidrogént előállító iparági szereplőknek. Számos zöldhidrogén-termelő, amely jelenleg nem tud versenyezni a hidrogén szennyezettebb formáival (ezeknek az ára általában 2 dollár/kg körül mozog), hirtelen 1 dollár/kg alatti költségekkel számolhat majd. A fentebb már idézett McKinsey-s tanácsadó szerint 2030-ra a teljes beruházási összeg elérheti a 100 milliárd dollárt, amivel az Egyesült Államok várhatóan teljesen elszipkázza Európából a zöld hidrogénnel foglalkozó projekteket.
A dekarbonizálást, vagy zöld átállást két fázisra lehet bontani. Rövid távon minden bizonnyal a zöld forrásból származó elektromos áramé lesz a főszerep, ami a legtöbb szektorban képes lesz kiváltani a fosszilis energiahordozókat. Hosszú távon ugyanakkor szükség lesz olyan megoldásokra is, amelyek képesek betömni a zöld áram által hagyott lyukakat.
A hidrogén 13,8 milliárd évet várt rá, de könnyen lehet, hogy 2023 végre az ő éve lesz.
Nyitóképünkön egy technikus dolgozik a Great Wall Motor hidrogénenergia-technológiai központjában Baodingban, az észak-kínai Hebei tartományban, 2021. július 15-én. Képünk illusztráció. Fotó: AFP / Xinhua / Zhu Xudong