szerző:
Mészáros Márton
Tetszett a cikk?

Nemcsak a vevők és az áruházak, de az adathalászok számára is az év egyik legfontosabb időszaka a Black Friday és az azt követő karácsonyi szezon. A bankkártya- és számlaadatokra vadászó csalók örömmel használják ki a túlfűtött vásárlói lelkesedést, így aki figyelmetlen, kedvező árak helyett többszörösen megfizetheti felelőtlen vásárlásait.

1. Győződjön meg róla, hogy valóban onnan rendel, ahonnan szeretne

Az adathalászok egyik legnépszerűbb módszere a klónoldalak létrehozása, amelyek szinte egy az egyben lemásolják egy-egy népszerű webáruház felületét. Ha alapos munkát végeztek a csalók, még a honlap URL-címe is közel azonos lesz a lemásolt oldaléval, így könnyen összekeverhetjük a kettőt. Gyakori, hogy adathalász üzeneteken, emaileken, vagy akár fizetett hirdetéseken keresztül próbálják rávezetni kurzorunkat a klónozott webshopokra. A legbiztosabb módszer ennek elkerülésére, ha saját előzményeinkből nyitjuk meg az ismert áruházat, vagy épp magunk gépeljük be annak címét. Az adathalász próbálkozásoknak a bennük található linken túl is vannak ismertetőjelei a káros üzeneteknek, a magyartalan megfogalmazással, ékezetek nélküli szövegek például gyanúsak lehetnek, de ha a küldő egy külföldi számról ír SMS-t, azt is érdemes fenntartásokkal kezelnünk, még akkor is, ha külföldi webáruházról van szó.

Fazekas István

2. Kérjen megerősítést megbízható elérhetőségen keresztül

Szintén gyakoriak az olyan csalások, amelyek során az elkövetők bankok vagy más pénzügyi szolgáltatók álcáját magára öltve próbálnak adatokat kiszedni az áldozatból. Az adathalászok ilyenkor gyakran épp a számlán történt, valamilyen gyanús pénzmozgásra hivatkoznak, és próbálják rávenni az ügyfelet, hogy adjon hozzáférést fiókjához, vagy akár maga indítson nagyértékű utalást, hogy ,,biztonságba helyezze” vagyonát, amíg elhárul a vélt veszély. Az ehhez hasonló visszaélések leleplezése nehéz, hiszen egy átlagos fogyasztó ritkán kerül ilyen szituációba, ráadásul a veszéllyel való fenyegetéssel feszült helyzetbe hozzák az áldozatot, aki így hajlamosabb lesz a gyanútlan együttműködésre.

Az ijesztgetésnek tűnő hívásokkal kapcsolatban jobb szkeptikusnak lennünk, hiszen ha valóban történt valami probléma a számlánkkal, arról a banknak minden bizonnyal konkrét információi lesznek. Érdemes leellenőriznünk a hívó fél számát, és még ha úgy is tűnik, hogy minden rendben, akkor sem kötelességünk adatokat megadni, egy banki munkatárs pedig nem is fog nekiállni győzködni minket, szemben egy adathalász csalóval. Az ilyen támadások kivédésére hatékony módszer lehet, ha magunk vesszük a kapcsolatot bankunkkal annak hivatalos ügyfélszolgálati telefonszámán vagy e-mail-címén keresztül.

3. Ha első alkalommal rendel valahonnan, fizessen utánvéttel

Hasonlóan népszerű a csalók körében a hamis webshopok létrehozása. Ebben az esetben nem egy ismert áruházat másolnak le, hanem egy saját, első ránézésre hitelesnek tűnő oldalt hoznak létre. Ezek a webáruházak lehet, hogy valóban postáznak valamit, ez azonban valószínűleg a hirdetett termék olcsó, gagyi verziója lesz, miközben pénzünk mellett jó eséllyel kártyadatainkat is zsebre teszik. Éppen ezért ha egy új webáruházból rendelünk, érdemes lehet első alkalommal utánvéttel fizetni. Ha erre nem, csak a bankkártyás fizetésre van lehetőség, az önmagában is okkal keltheti a vásárlóban azt a gyanút, hogy a webshop valójában csak a kényes adatokat megszerzésének céljával jött létre.

Ha meg is bizonyosodtunk egy webáruház valódiságáról, a bankkártyás fizetésnél arra érdemes figyelni, hogy csak akkor adjunk meg bármilyen banki adatot, ha az URL biztonságos, erre utal az, ha http helyett https-sel kezdődik.

AFP / Jaap Arriens

4. Nézze meg az adatkezelési tájékoztatót és az általános szerződési feltételeket

A hamis oldalak beazonosításában az is segíthet, ha megpróbáljuk megkeresni az oldalak általános szerződési feltételeit vagy adatkezelési tájékoztatóját. Ezekben szerepelnie kell az üzemeltető cég nevének és további elérhetőségeinek. Ha meg is találjuk a keresett dokumentumot, érdemes leellenőriznünk, hogy valóban létező cégről van-e szó. Magyarországi cégek esetében az ingyenesen elérhető e-Cégjegyzék ehhez segítséget nyújthat, itt arról is találhatunk információt, nem áll-e a cég csődeljárás vagy felszámolás alatt.

Ahogy az adathalász SMS-ek esetében, a weboldalon elérhető céges és egyéb információknál is intő jel lehet a magyartalan megfogalmazás, vagy épp ha minden szó nagybetűvel kezdődik, ebben az esetben jó eséllyel nem ember által írt, hanem gépileg fordított szöveggel állunk szembe, ami okot adhat az aggodalomra.

5. Már vásárlás előtt tájékozódjon az ügyfélszolgálat elérhetőségeiről

A termékvisszaküldéssel és reklamálással kapcsolatos elérhetőségeket is jobb már vásárlás előtt megkeresni, mint utólag szembesülni vele, hogy e-mail-cím és telefonszám helyett csak egy üres szövegdobozt találunk, amelybe beírhatjuk ugyan panaszainkat, de kétséges, hogy azt bárki elolvassa-e.

A termékvisszaküldés lehetőségét mindenképpen érdemes észben tartani, hiszen internetes vásárlás esetén a 14 napos elállási jogot a legtöbb esetben köteles biztosítani a kereskedők indokolnunk sem kell, miért küldjük vissza a terméket. A visszaküldés feltételeire vonatkozó információkat (például, hogy a kereskedő átvállalja-e a visszaküldés díját) is érdemes már a vásárlás előtt megkeresni a kereskedő oldalán. A panaszkezelésnél is vannak kötelezettségei a kereskedőknek: a reklamációnkra 30 napon belül választ kell adniuk.

6. Használja ki a közösségi értékeléseket

Akár egy webáruház választékából rendelünk valamit, akár egy online piactéren keresztül üzletelünk, érdemes lehet a felhasználói értékelésekre hagyatkozni. A forgalmazó magánszemély és cég is lehet, mindkét esetben megnyugtató, ha sok és pozitív visszajelzés érkezett rá korábban. Webáruházak, -oldalak esetében akár azok Google- vagy Facebook-értékelései is segíthetnek megállapítani, hogy valóban megbízható-e onnan rendelni, de az olyan, kifejezetten választói értékeléseket gyűjtő oldalak is segíthetnek, mint amilyen a Trustpilot, vagy akár ismerőseink körében is körbekérdezhetünk, hátha volt már valakinek rossz tapasztalata egy adott webáruházzal. Egy-egy gyanús SMS mögött álló telefonszámot is érdemes lehet egy sima internetes kereséssel leellenőriznünk, hamar kiderülhet, hogy már sokan kaptak hasonló kétes üzeneteket ugyanarról a számról.

7. Online piactereken, ha lehet, kérjen személyes átvételt

Ha másik magánszeméllyel kereskedünk, mind eladóként, mind vevőként érdemes óvatosnak lennünk. Amennyiben mi vásároltunk valamit, célszerű személyes átvételt kérnünk, hogy ott helyben megbizonyodhassunk róla, hogy valóban azt kaptuk, amit szerettünk volna. Hogy tovább fokozzuk biztonságérzetünket, érdemes térfigyelő kamerákkal felszerelt, nyilvános helyre szervezni az átadást.

Veres Viktor

8. Ne hagyja, hogy a másik fél egy futárszolgálathoz ragaszkodjon

Okkal sejthetünk csalást a háttérben, ha a másik fél görcsösen ragaszkodik egy konkrét futárszolgálathoz, az pedig még valószínűbbé teszi, hogy épp adathalászokkal van dolgunk, ha arról is szeretnének meggyőzni, hogy az általuk küldött linken keresztül intézzük a csomagküldést. Ilyenkor több, mint valószínű, hogy a hivatkozás valójában a futárszolgálat weboldala helyett a korábban említett klónoldalak egyikére mutat.

Kik a leggyakoribb áldozatok?

Az Erste saját ügyfelei között végzett felmérésében megállapította, hogy a csalások leggyakoribb áldozatai a középkorú, Budapesten és környékén élő nők, a legnagyobb értékben pedig a hasonló demográfiai mutatókkal rendelkező férfiakat károsítják meg az adathalászok. Különösen érzékeny célcsoportot jelentenek az idősebb vásárlók, bár körükben gyakori, hogy eleve szkeptikusabbak az online kereskedelemmel kapcsolatban, ami a csalások elkerülésében segítségükre lehet. A fiatalabb, 30 év alatti fogyasztókat már jóval nehezebb hasonló csalásokkal megvezetni, hiszen ők otthonosabban mozognak az internet világában. Kellő alapossággal és óvatossággal azonban kortól és nemtől függetlenül kivonhatjuk magunkat a lehetséges áldozatok köréből.


* * * Támogatott hitel vállalkozások számára

A Széchenyi Kártya Program némileg megváltozott feltételekkel, Széchenyi Kártya Program MAX+ néven folytatódik 2023-ban. Ennek köszönhetően év végéig fix 5 százalékos kamat mellett kaphatnak kölcsönt céljaik megvalósításához a vállalkozások. Ez a jelenlegi piaci kamatozású vállalkozói hitelekhez képest 12-18 százalékos kamatelőnyt jelent. A Bankmonitor Széchenyi Hitel kalkulátorával a vállalkozások ellenőrizhetik, hogy milyen támogatott hitelt igényelhetnek.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!