Nem félünk eléggé
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
Lassabb lesz a magyar vasút, mert annyi sebességkorlátozást kellett bevezetni – ismerte el a MÁV a december közepétől érvényes, 2023/24-es menetrendjében. Olyan vonal is akad, ahol 14 perccel hosszabbodik meg az út, és több kelet-magyarországi nagyváros és Budapest között is megnő a menetidő.
Ahogy szinte minden évben, úgy most is december második vasárnapján lép életbe a MÁV új menetrendje. A vasúttársaság most tette közzé a december 10-től egy éven át érvényes új menetrendjét.
Nagyon kínos, de nem túl váratlan meglepetés, hogy több vonalon is hosszabb lesz az eljutási idő. A tavasszal már körbefutott az interneten egy kiszivárgott figyelmeztetés, hogy hosszabb eljutási időkre lehet szükség, és most sok helyen valóban azt látjuk, hogy a menetrend változása lassulást jelent:
Mindezt azzal indokolta a MÁV:
„az indulási és érkezési időket hozzáigazítja a vasúttársaság a meglévő sebességkorlátozások okozta többlet menetidőkhöz, ezáltal megbízhatóbbá válik a vonatközlekedés és kiszámíthatóbbak lesznek a csatlakozások”.
A Budapest-Győr vonalon a terv szerint december 10-től ugyanúgy járnak majd a vonatok, mint a jókora lezárásokkal járó felújítás előtt. Teljesen pontosan ugyanúgy: a menetrend percre pontosan ugyanaz, mint a nyárig volt.
Szóval a felújítástól azt várják, hogy sikerülhet tartani az eddigi menetrendet.
Az egyik legfontosabb kérdésre rögtön nem adtak választ: visszaengedik-e a vonatokat arra a tíz mellékvonalra, ahol a nyáron „közlekedésimód-váltás” néven buszokkal cserélték fel a vonatot. Annyit írtak, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium az év végéig még vizsgálja az utastapasztalatok alapján, a vonat vagy a busz-e a jobb az adott vonalakon, aztán majd szólnak, hogy mi lett a döntés – így egyelőre ezek egy igazi „se kiköpni, se lenyelni” megoldással vonatként kerültek be a menetrendbe azzal a megjegyzéssel, hogy most épp busz jár ott.
A Zalaegerszeg-Rédics és a Zalaegerszeg-Őrhodos vonalaktól részben búcsút vesz a MÁV, de az utasok nem: átadják a személyszállítás üzemeltetését a GYSEV-nek, míg a vasúti pálya a MÁV kezelésében marad.
A budapesti elővárosi közlekedésben több változtatás is jön:
További menetrendi változásokat is bejelentettek:
A nemzetközi közlekedésben fontos változás, hogy a román államvasút elkezdi a Kolozsvár-Nagyvárad vonal átépítését, ezért várhatóan három évig Kolozsvár és a Székelyföld csak kerülő úton lesz elérhető. Az Észak-Erdélybe közlekedő vonatok Biharkeresztes helyett Nyírábrány felé hagyják el Magyarországot. A kishatárforgalom változása, hogy a Mátészalkáról a határ romániai oldaláig, Nagykárolyig közlekedő vonatokat nem küldik át a határon, csak Tiborszállásig, az utolsó magyar állomásig mennek. Nagyváradra a most villamosított Püspökladány-Biharkeresztes vonalon indítanak napi öt vonatot.
Szintén nemzetközi változás, hogy Bécstől a magyar-ukrán határ ukrán oldaláig indul egy új EuroCity, ehhez az ukrán vasút közvetlen csatlakozást biztosít egészen Kijevig.
Kijevnél azért valószínűleg több magyar utazna Pozsonyba, Prágába vagy Berlinbe. A szlovák fővárosba az eddiginél több légkondis és alacsonypadlós vonatot küld a MÁV, Berlin felé a Metropol Euronight pedig a cseh felújítás befejezésével újra Prágán át jár, átszállás nélkül, felújított cseh éjszakai kocsikkal.
Az összes változtatást a MÁV felsorolásában itt olvashatják, a teljes 2023/24-es menetrendet pedig egy 650 oldalas pdf-ben itt találják.
Az elmúlt években drámaian nőtt a kibertámadások gyakorisága és súlyossága. A hazai cégek – különösen a kis- és középvállalkozások – kockázatérzékelése és felkészültsége azonban érdemben elmarad a helyzet által indokolt mértéktől.
A vállalkozások számára egyre vonzóbb lehetőség saját célra villamos energiát termelni, különösen a napenergia hasznosítása révén.
A forint jelentős árfolyamingadozása érdemben megnehezíti az olyan beruházások finanszírozását, amelyek importhányadot tartalmaznak.
Saját fejlesztés és illegális import is kellett hozzá, de Irán valóban elég közel jutott a nukleáris fegyverhez.
Bár a támadás meglepte a világot, voltak jól látható előjelei annak, hogy mire készül az Egyesült Államok.
A szállítás egyelőre zavartalan a szoroson keresztül, de a kereskedők továbbra is beárazzák a háborús kockázatokat.
Az oldal a MÁV térképes adatbázisának adatait jeleníti meg.
Értetlenül állnak „a várható intézkedések súlya előtt”.
Tasó Lászlót leszavazta a választókerületi tanács.
A közgazdász-akadémikus szerint a fő hatalmi centrumokat világszerte fokozatosan eluralja az illiberalizmus.