szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Biden-kormányzat kitiltaná az Egyesült Államokból a kínai hardverrel és szoftverrel rendelkező autókat, mert megfigyeléstől tartanak.

Új szabályozást vezetnének be az USA-ban, amely arra kényszerítené az amerikai és más nagy autógyártó cégeket, hogy a továbbiakban távolítsák el a kulcsfontosságú kínai szoftvereket és hardvereket az Egyesült Államokban közlekedő járművekből – írta a Reuters.

Két problémája van ezekkel az eszközökkel a Biden-kormányzatnak. Egyrészt attól tartanak, hogy kínai vállalatok a járműveken keresztül adatokat gyűjtenek a járművezetőkről és az infrastruktúráról, így veszélyeztetik az amerikaiak magánéletét és biztonságát az utakon – mondja Gina Raimondo kereskedelmi miniszter.

Másrészt felmerülhetnek olyan szélsőséges helyzetek, hogy egy külföldi ellenfél leállíthatja vagy átveheti az irányítást az Egyesült Államokban működő összes jármű felett, ezzel egyidejűleg baleseteket okozhat, elzárva az utakat. Ez akkor történhet meg, ha az adott jármű rácsatlakozik az internetre és a navigációs rendszerekre, ezáltal válhat manipulálhatóvá az autó.

A Fehér Ház februárban vizsgálatot rendelt el a lehetséges veszélyek feltárására, Biden azután azt javasolta, hogy tiltsák ki a kínai járműveket az amerikai utakról, a szoftveres szigorítás eszközével.

Eddig is jelentős korlátozásokat alkalmaztak a kínai járművekkel kapcsolatban az USA-ban: legutóbb a hónap elején a Biden-kormányzat meredeken megemelte a kínai importra kivetett vámot, beleértve az elektromos járművekre kivetett 100%-os vámot, valamint az elektromos járművek akkumulátoraira és a kulcsfontosságú ásványi anyagokra kivetett új vámokat.

Az Egyesült Államokba viszonylag kevés kínai gyártmányú személygépkocsit vagy könnyű tehergépkocsit importálnak. Raimondo szerint azonban a minisztérium „még azelőtt cselekszik, hogy a Kínához vagy Oroszországhoz kapcsolódó beszállítók, autógyártók és autóalkatrészek mindennapossá és széles körben elterjedtté válnának az amerikai autóiparban” – mondja.

A javaslat szerint a szoftvertilalom a 2027-es modellévtől, míg a hardvertilalom a 2030-as modellévtől vagy 2029 januárjától lépne életbe.

A kereskedelmi minisztérium 30 napot ad arra, hogy a nyilvánosság véleményezze a javaslatot, és szeretnék a jövő év elején véglegesíteni azt. A szabályok minden közúti járműre vonatkoznának, de a nem közúton használt, például mezőgazdasági vagy bányászati járművekre nem.

Az Alliance For Automotive Innovation autóipari innovációval foglalkozó szervezet – amely többek között a Toyotát és a Volkswagent is képviseli – a javaslattal kapcsolatban arra figyelmeztette a törvényhozókat, hogy a hardverek és szoftverek megváltoztatása időbe telik, ezzel számolniuk kell. Ők sem tudják pontosan, hogy milyen mértékben vannak jelen a kínai gyártású alkatrészek az amerikai modellekben.

Kína már Japánt is megelőzi, a világ legnagyobb autóexportőre lehet idén

Olyan versenyelőnyben vannak az elektromos autók és akkumulátorgyártás szempontjából, amivel nehéz lesz mit kezdeni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!