Feszültség és konfliktus a szervezetben – Hogyan kezelhető?
Az egészséges csapatműködés és az eredményesség szempontjából kulcskérdés, hogyan kezeli a cégvezető a konfliktusokat.
Sokáig kibírta a magyar gazdaság a korrupciót, de ezeknek az időknek vége van: százmilliárdokat veszít Magyarország azon, hogy az EU legkorruptabb állama – hangzott el a Transparency International Magyarország jelentésének bemutatóján. Szó esett arról is, hogy nem a képesség, hanem az akarat hiányzik a javuláshoz, és a lengyel példán azt is érdemes megnézni, mennyire hozhat gyors változást egy kormányváltás.
Magyarország nem egyszerűen az Európai Unió legkorruptabb országa, hanem még rontottunk is a pontszámunkon: a Transparency International ma reggel kiadott listáján az előző évi 42 helyett már csak 41 pontunk van, ezzel globálisan a 76. helyről a 82.-re csúsztunk vissza, így Burkina Fasóval, Kubával, Tanzániával, Trinidad és Tobagóval, valamint a Dél-Afrikai Köztársasággal állunk azonos pontszámmal. Mostanra pedig az is világosan látszik, hogy hiába ígért a magyar kormány korrupcióellenes reformokat az EU-pénzekért cserébe, ezeket olyan hiányosan hajtotta végre, hogy egy cseppet sem szorult vissza a rendszerszintű korrupció – mutatta be Martin József Péter, a Transparency International Magyarország ügyvezető igazgatója a jelentés részleteit.
A környékünkről
Az is látszik, hogy 12 év alatt óriási változások történtek Magyarországon, sokkal rosszabbak, mint bárhol máshol. Azért a 2012 és 2024 közötti változásokat érdemes nézni, mert 2012-ben állt át a TI a mostani módszertanra, és egyértelmű, mennyire rossz a helyzet:
Martin József Péter arra emlékeztetett: a 2010-es évtizedben volt egy olyan furcsa trend, hogy sok más korrupt országgal ellentétben Magyarország nemhogy nem szegényedett el, hanem a gazdaságunk látványosan növekedni tudott, de mostanra ennek az időnek vége van. Elértünk a korrupció és a gazdasági vergődés ördögi köréhez: most már nem olyan könnyű ide csábítani befektetőket, a gazdaságpolitikai hibák mellett a rendszerszintű korrupció is hozzájárul ahhoz, hogy egyszerre állunk nagyon rosszul a korrupciós és a gazdasági statisztikákban.
És annak, hogy korrupt ország vagyunk, már közvetlenül mérhető kára is van. 2024-ben az EU történetében először Magyarország vesztett pénzt – 1,04 milliárd eurót, tehát több, mint 400 milliárd forintot – a jogállamisági problémák és a rendszerszintű korrupció miatt. De ennél sokkal többet is bukhatunk: a 2021-2027 közti felzárkóztatási pénzekből 6,3 milliárd eurót zároltak, és ezekből évről évre végleg elveszthetünk valamennyit, a Covid utáni helyreállítási alapból pedig 9,5 milliárd eurót blokkoltak úgy, hogy 2026 végéig el is kellene készülni a projektekkel, különben nem kapjuk meg a pénzt.
A kormányunk 2022-ben több vállalást tett, és egy reformcsomagot is elfogadott a korrupció visszaszorítására. Csakhogy a jelentés szerint most már jól látszik, hogy sok intézkedést a kormány hiányosan hajtott végre, sok másik pedig akkor is alkalmatlan lett volna a korrupció visszaszorítására, ha teljesen komolyan gondolják.
De van, ami működik az országban: a kormány sikerrel vette fel a küzdelmet a korrupció hétköznapi formáival szemben – mint például a rendőrök megvesztegethetősége vagy a hálapénz – és az áfacsalásokat is jelentősen visszaszorította. Ez pedig azt is jelenti:
„a NER-ben nem a képesség, hanem a hajlandóság hiányzik ahhoz, hogy a korrupciót üldözze”.
A világ két legkevésbé korrupt országa már az egymást követő negyedik évben ugyanaz: Dánia 90 ponttal, valamint Finnország 88-cal. A harmadik helyen váltás történt: Új-Zéland helyett már Szingapúr áll ott (84 pontot szerezve). Az ázsiai városállam azért is érdekes, mert a lista elején ez az egyetlen olyan ország, amely nem demokratikus. Utána jön Új-Zéland (83), majd az 5-7. helyen hármas holtversenyben Luxemburg, Norvégia és Svájc (81).
A világpolitika legfontosabb országai közül az Egyesült Államok négy pontot rontva a világ 28. helyén áll 65 ponttal. Kína 43 pontot kapott, ez a 76. helyet jelenti, Oroszország pedig 26 helyett 22 pontot kapott, ami a 154. helyre elég csak.
A lista legvégén csupa olyan ország áll, ahol az állami intézmények erőtlenek, vagy diktatúra van, vagy anarchia: Dél-Szudán az utolsó 8 ponttal, közvetlenül előtte Szomália (9) és Venezuela (10) áll.
Az EU sem lehet büszke magára az idei listát elnézve. Bár két EU-s ország a világ két legtisztábbja, a 27 tagállam közül 16-ban romlott a helyzet.
Ami a régiónkat illeti: különösen feltűnő, hogy Szlovákia 5 pontot rontott egyetlen év alatt, ahogy a Fico-kormány kezdi feladni a jogállamiságot és a korrupció elleni harcot, de nem szép Ausztria 4 pontos esése sem. Nem ennyire durva az, hogy Lengyelország 1 pontot vesztett, azért fontos mégis, mert ott az után romlott kicsit még tovább a helyzet, hogy 2023-ban leváltották a jogállamiságot semmibe vevő kormányt.
Martin József Péter a HVG kérdésére azt mondta: ez leginkább a kormányváltás óta eltelt kevés időnek tudható be; ha még egy év múlva is azt látjuk majd, hogy romlik a lengyel mutató, az lenne igazából annak a jele, hogy nem sikeresek az új kormány korrupcióellenes és jogállamisági tervei. Ugyanígy Magyarországon is, ha a jövőben hatalomra kerülne egy olyan kormány, amelynek az az egyik célja, hogy csökkentse a korrupciót, lenne erre lehetősége, a politikai akarat megváltozása nem is azonnal, de jelentősen visszavághatná az itteni korrupciót.
De a mostani magyar helyzetben még nem látszik a gödör alja – mondta el kérdésre válaszolva Martin József Péter. A korrupció a rendszer részévé vált, ezért nagyon nehéz egyedi intézkedésekkel csökkenteni. Az EU-s intézkedéseknek köszönhetően talán azt meg lehet akadályozni, hogy tovább romoljon a helyzet, de az állam foglyul ejtését megtörni most már késő van, ahhoz legkésőbb a 2010-es évek második felében kellett volna az EU-nak lépnie.
Az egészséges csapatműködés és az eredményesség szempontjából kulcskérdés, hogyan kezeli a cégvezető a konfliktusokat.
A vállalkozások belső problémáiból eredő pénzügyi válságok jelentős része elkerülhető lenne. Mutatjuk hogyan.
Összefoglaló a kedvezményes konstrukciók feltételeiről: mire, milyen feltételekkel lehet igényelni ilyen forrást?
A sikeres cégfelvásárlás alapja az előre megtervezett finanszírozási háttér. Milyen szempontokat szükséges feltétlenül szem előtt tartani ennek során.
A másik azt válaszolta, hogy ő nem tett ilyet. Ez is szerepel a június 12-én történt katasztrófa vizsgálati jelentésében.
A világ egyik legismertebb séfjét is fiát a menü összeállításáról, az öröklés terhéről, egymással való viszonyukról és arról is kérdeztük, milyen kést használnak. Arról is szó esett, hogy miben erősek a budapesti piacok.