Tetszett a cikk?

Schiff András Beethoven összes zongoraszonátáját bemutató koncertsorozatának utolsó előtti, hetedik estjén a kései művek szédítő meredélyei és szakadékai közé kalauzolta közönségét.

Schiff András zongoraestje
Ludwig van Beethoven: e-moll szonáta (op. 90), A-dúr szonáta (op. 101), B-dúr szonáta (op. 106)
Május 15., Művészetek Palotája, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Schiff András
© Gramofon
Szívesen követtük ezen a nagyon is veszélyes terepen, s amikor egy lábon egyensúlyozva viccelődött egy pengeélés sziklaszirten, úgy hihettük, hogy az egész csak játék. De aztán jött a kötelező figyelmeztetés, egy eljátszhatatlannak hitt ütem, egy idegen harmónia, egy brutális hangsúly: „ne csinálja utánam!”. Nem volt kétséges, hogy érdemes Schiff után menni, ha másért nem, a nyolcadik koncert, a három utolsó szonáta nagy fennsíkot vizionáló ígérete miatt.

A harminckét Beethoven-szonáta keletkezési sorrendben való eljátszása és meghallgatása nem egyenletes terhelést ró a zongoristára és a hallgatóra. Előfordulhatnak benne könnyebb, kiegyensúlyozottabb és igen nehéz, sűrű, tömény koncertek. Az biztos, hogy ha egy több etapból álló országúti kerékpárversenyhez hasonlítjuk, akkor a végére esnek az embert próbáló hegyi szakaszok, a leggyilkosabb, legösszetettebb terhelés pedig az utolsó előtti szakaszra esik. Nemcsak technikai, hanem művészi, emberi értelemben is. A technikai nehézségekről azonban Schiff András zongorázása keveset árult el, könnyedén és magától értődően lépett túl az ízületek és az izmok korlátain, mintha nem is egy légritka hegycsúcs közelében, hanem a városligeti csónakázótónál járnánk. Sőt, néha azt mondta, hogy ez nem is az, aminek látszik: a „legutolsó dolgok” kutatása helyett vegyük észre a „játékosan improvizáló” Beethovent is. (A kifejezéseket a műismertetést helyettesítő, nagyszabású Schiff-interjúból kölcsönzöm.) Ez az a pont, ahol a kritikus nehezen tudott túllépni korábbi műelemzéseinek korlátain, a hallható eredményt nem egyszer kétkedve követte. Utólag sajnálhatja, hogy ismereteit nem hagyta a ruhatárban, így néhány megoldást első hallásra túl színesnek, túl bizarrnak ítélt. Volt, hogy a kottaszövegtől való eltérést kifogásolva a beethoveni döbbenet hiányára lett figyelmes, máskor pedig a lejegyzés radikális újrafogalmazása miatt érzelmileg váratlanul telítettebb megfogalmazással találkozott. Schiff ezúttal Steinway zongorán játszott, a hangszer – legalábbis a 18. sorból hallgatva – nem tűnt mindig ideálisnak, a magas regiszterek egynemű fénye, és a leheletnyi pianissimók áttűnése az észrevehetetlen régióba különösen az est nyitódarabjában, az e-moll szonátában (op. 90) volt zavaró. Schiff ezt a kéttételes darabot nem formai kísérletként, hanem töredékként játszotta. Ha erre korábban jön rá a kritikus, akkor a dalszerű második tétel számos megoldását megérthette és átélhette volna. (Szerencsére Schiff a sorozatból lemezfelvételeket is készít, ez némi esélyt ad a pótlásra.) Ez az interpretáció mindenesetre előkészítette a talajt az A-dúr szonáta (op. 101) hallgatásához, ami egész egyszerűen csodálatos és megrendítő volt; a darabból mintha újra és újra az Asz-dúr szonáta (op. 110) hangjai csendülnének ki. Schiff szünet nélkül játszotta végig a programot, sem magának, sem nekünk nem hagyott időt a Hammerklavier-szonáta (op. 106) előtt. A legtöbb zongorista az anyaggal való küzdelemben magasztosul fel, az előre sejthető bukás heroizmusa jelentősen hozzájárul az előadás esztétikai értékéhez. Schiff, nem hogy nem roskadt össze, még csak meg sem roggyant a kalapácsütések alatt. Az első tétel minden sforzatójába dupla adag puskaport tömött, a fisz-moll Adagióban viszont már úgy éreztük, hogy ilyen éteri zongorázást még nem hallottunk, a zárófúga minden képtelensége Isten létét igazolta, ahogy Tertullianus fogalmazott: Credo, quia absurdum est ­– hiszem, mert képtelenség.

Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Cigiszünet a színpadon

A közönségnek imponálnak Cesaria Evora nem zenei gesztusai: amikor cigire gyújt a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem színpadán, és kitölt magának egy pohár bort. A dalok a régiek, fényük és értékük nem kopik, ám a díva nem tud megbirkózni az egyik legnagyobb előadói kihívással: hogyan lehet ezredik alkalommal is ugyanolyan ihletetten zenélni a közönség előtt.

Gramofon

Orosz rutin

Sokan gondolják, hogy egy orosz zenekar – különösen, ha olyan hírű, mint az egykor Jevgenyij Mravinszkij által naggyá tett Leningrádi, ma ismét Szentpétervári Filharmonikus Zenekar – nehezen tud csalódást okozni. A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben szinte semmi sem igazolta vissza ezt a kincstári optimizmust.

Gramofon

Zsonglőrparádé

A zsúfolásig megtelt győri Richter Terem - azelőtt Rába mozi – először a Grencsó Quartet produkciójának adott helyet, s ez jó felvezetés volt a Dave Holland Quintet koncertjéhez; energikus, megkomponáltságában is szabadon szárnyaló zenéjük hasonló beállítottságú közönséget vonzott. A Gramofon Zenekritikai Műhely tagja is erősen érezte ezt a vonzást.

Gramofon

Kézcsere a mesterért

Az utolsó pillanatban sikerült csak leszerződni a művészekkel, a koncertnek kevés hírverés jutott, ám színültig telt a Trafó színházterme. Ritka alkalom Budapesten: India egyik legnagyobb zeneművésze látogatott el hozzánk, és a Gramofon Zenekritikai Műhely embere is nyitva tartotta a fülét a helyszínen.

Orbán: A peep show kedvelőknek óriási lehetőségek nyílnak ki, most be lehet kukucskálni a politika boszorkánykonyhájába

Orbán: A peep show kedvelőknek óriási lehetőségek nyílnak ki, most be lehet kukucskálni a politika boszorkánykonyhájába

Van, ahol csak egynapos osztálykirándulásokat lehet szervezni, az illetékes tankerület szerint nincs tiltás

Van, ahol csak egynapos osztálykirándulásokat lehet szervezni, az illetékes tankerület szerint nincs tiltás

Marcelo érzelmes videóban jelentette be, hogy visszavonul

Marcelo érzelmes videóban jelentette be, hogy visszavonul

Újabb 96 milliárd forinttal próbálják törleszteni a kórházak adósságait

Újabb 96 milliárd forinttal próbálják törleszteni a kórházak adósságait