Tetszett a cikk?

A zsúfolásig megtelt győri Richter Terem - azelőtt Rába mozi – először a Grencsó Quartet produkciójának adott helyet, s ez jó felvezetés volt a Dave Holland Quintet koncertjéhez; energikus, megkomponáltságában is szabadon szárnyaló zenéjük hasonló beállítottságú közönséget vonzott. A Gramofon Zenekritikai Műhely tagja is erősen érezte ezt a vonzást.

Győr, 2006. április 29.

Dave Holland Quintet.
Pengeélesen
© Gramofon
Dave Holland, az angol származású, de Miles Davis 1968-as invitálása óta az Egyesült Államokban élő nagybőgős, zeneszerző, zenekarvezető járt már ugyan Magyarországon (korábban éppen a Miles Davis-emlékzenekarral, valamint Herbie Hancock New Standard együttesével Budapesten), de saját kvintettjét most hallhattuk itthon először élőben. Természetesen sokakat vonzott Holland sztár mivolta, amit a rangos amerikai szaklap, a Down Beat kritikusi szavazásán begyűjtött, hosszasan sorolható győzelmei is megerősítenek. S ha azt is hozzávesszük, hogy a szintén szép karriert befutó Chris Potter játszott vele tenorszaxofonon, máris el tudjuk képzelni azt a tapsorkánt, ami az épp csak színpadra lépő muzsikusokat fogadta. Két másik tag, Robin Eubanks harsonás és Steve Nelson vibrafonos-marimbás is ismert lehetett a magyar publikum számára Holland korábbi kvintett- és big band-lemezeiről; a dobos Nate Smith játéka viszont valószínűleg mindenki számára az újdonság erejével hatott.

A Holland-sztori ismeretében nem meglepő, hogy jelentős elvárással figyelték az ő és társai játékát a jazzrajongók. A kvintett pedig az első pillanattól kezdve feszesen, lendületesen, pengeélesen játszott, egy percnyi bemelegítésre sem volt szükségük. Produkciójuk egyszerre nyújtott esztétikai és intellektuális élményt. Úgy éreztem, mindazok a szerzemények, amelyeket korábban koncertlemezekről megismerhettünk (például a Jugglers Parade), most, élőben még élvezetesebbek voltak, mert még jobban kiviláglott, milyen elképesztő muzsikusi teljesítmények alakítják a hosszan hömpölygő kompozíciókat. Az az együttjáték, az a díszszázadokat lepipáló összhang, aminek köszönhetően minden dinamikai és szerkezeti váltás magától értetődő könnyedséggel történt meg, mindenkit lenyűgözött.

Sok-sok páratlan metrum, egymásra helyezett motívumok, amelyek iszonyúan komplex szöveteket adnak: ez jellemezte szinte minden szerzeményét a zenekartagoknak. Holland, Eubanks, Potter és Nelson is hozott számokat, köztük új anyagot is, amelyek igen közel álltak egymáshoz stílusukat, gondolatvilágukat tekintve. Erre a szövetre hihetetlenül magas hangszertudással előadott szólók, sokszor 8-10 perces és mindvégig izgalmas improvizációk épültek. (Talán Eubanks vitte a pálmát, aki könnyedén cáfolt rá arra a megállapításra, hogy a harsona nehézkes, nehezen intonálható hangszer.) Mindeközben a dinamika és az építkezés is hatalmas ívet járt be.

Ha érheti kritika a produkciót (a teljesen ad hoc módon dolgozó helyi világosító mellett), az talán csak személyes ízlés kérdése: számomra Holland & Co. szerzeményeinek harmóniavilága némi hűvösséget áraszt, bár ezért a szólók magas hőfoka kárpótolt, és az is igaz, hogy ez a fajta harmóniavilág szinte Holland védjegyévé vált. Mindenesetre a siker kirobbanó volt, az élmény pedig maradandó minden Győrbe látogató jazzkedvelő számára.

Bércesi Barbara
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Kézcsere a mesterért

Az utolsó pillanatban sikerült csak leszerződni a művészekkel, a koncertnek kevés hírverés jutott, ám színültig telt a Trafó színházterme. Ritka alkalom Budapesten: India egyik legnagyobb zeneművésze látogatott el hozzánk, és a Gramofon Zenekritikai Műhely embere is nyitva tartotta a fülét a helyszínen.

Gramofon

Judit esete a távirányítóval

Nem kétséges: a Bartók-évforduló esztendejében az ország első számú dalszínházának a három színpadi mű méltó felújításával kellett (volna) előrukkolni. A Gramofon Zenekritikai Műhely recenzense szerint ami az Andrássy úton Bartók neve alatt látható, az sem a kort, sem a komponista szellemét nem jeleníti meg.

Gramofon

Orosz rutin

Sokan gondolják, hogy egy orosz zenekar – különösen, ha olyan hírű, mint az egykor Jevgenyij Mravinszkij által naggyá tett Leningrádi, ma ismét Szentpétervári Filharmonikus Zenekar – nehezen tud csalódást okozni. A Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben szinte semmi sem igazolta vissza ezt a kincstári optimizmust.

Gramofon

Kisebb-nagyobb kihívások

A két művész a Zeneakadémián inkább furcsa, mint különleges zongoraestet adott, a kritikus szerint egy emészthetetlen zenetörténeti paradoxon súlyos teherként nehezedett a koncertre.

Karácsony Gergely: Tegyük kisebbé Budapestet?

Karácsony Gergely: Tegyük kisebbé Budapestet?

SZÉP-kártyás lakásfelújítás: kiderült, pontosan mekkora összeg és milyen célra használható fel 2025-ben

SZÉP-kártyás lakásfelújítás: kiderült, pontosan mekkora összeg és milyen célra használható fel 2025-ben

"Mindkét lábamban vasak vannak" - Dévényi Tibor kórházban volt

"Mindkét lábamban vasak vannak" - Dévényi Tibor kórházban volt

Világrekordot döntött a Pokémon: 24 órán át nyitogatták a játékosok a kártyákat – videó

Világrekordot döntött a Pokémon: 24 órán át nyitogatták a játékosok a kártyákat – videó