Finnish Jazz Weekend
Szeptember 2-4., Helsinki
Ilmiliekki Quartet A skandináv jazz erős exportcikk © Gramofon |
A skandináv jazz hihetetlenül erős, izgalmas produkciókat szállít a világ jazzpiacára. Ismerjük a svéd Esbjörn Svensson Triót (EST), Nils Petter Molvært Norvégiából, a dán Chris Minh Dokyt (neve vietnami származását tükrözi) – hogy csak egyet-egyet említsünk a fiatalabb generáció képviselői közül. Hogy Európa és a nagyvilág jobban megismerhesse a finn jazz kurrens zenekarait, szeptember elején, Helsinkiben megrendezték a Finnish Jazz Weekend elnevezésű találkozót, amelyet az UMO Jazzfesztivállal (az UMO a finn új zenei egyesület) és a Europe Jazz Network szervezeteinek éves találkozójával egy időben hívtak össze. A Finnish Jazz Weekenden a világ 14 országából érkező 16 jazzszakírót, fesztiválszervezőt, lemezkiadó-tulajdonost láttak vendégül a Finn Zenei Információs Központ munkatársai, így lehetett jelen e cikk szerzője is az eseményen.
A hallgató általános benyomása az lehet, hogy a kortárs finn jazzélet rendkívül változatos, a szabad improvizációtól a kamarazenei formákat előnyben részesítő produkciókig, az intenzív duójátéktól a (nem kevésbé intenzív) big band jazzig a legkülönbözőbb utak kínálkoznak benne. S ami különösen fontos: sok előadó határozott törekvése, hogy közvetlenül vagy csak jelzésszerűen beépítse zenéjébe a finn népi kultúra egyes elemeit, például a harmonikát. Mivel 4 nap alatt 14 formáció adott koncertet – melyeknek egy hagyományos hangulatú jazzklub, az UMO Jazz House, egy hétszáz férőhelyes színházterem, a Savoy Theatre, illetve a sziklába vájt, lenyűgöző Temppeliaukio templom adott helyet –, önkényesen kell válogatnom közülük.
Az első fesztiválnap legélvezetesebb koncertje, sőt az eseménysorozat egyik (északi) fénypontja az Ilmiliekki Quartet bemutatkozása volt. Verneri Pohjola trombitás, Tuomo Prättälä zongorista, Antti Lötjönen bőgős és Olavi Louhivuori dobos játéka fiatal koruk ellenére rendkívül magabiztos hangszeres tudásról, arányérzékről, érzelmi és intellektuális mélységek bejárására való képességről tanúskodott. Pohjola trombita-hangszíne némileg Tomasz Stankóét idézi, de jó úton van afelé, hogy leginkább Pohjoláéra hasonlítson. Ő is és a ritmusszekció tagjai is szerepet vállalnak más formációkban, így például Louhivuorit az UMO Big Band fontos pilléreként hallhattuk újra egy rendhagyó koncerten: a zenekar a finn rockhős, Tuomari Nurmio dalszerző/énekes slágereit adta elő big bandre hangszerelve. Ez alkalommal az UMO zenekar nyitottságát, alkalmazkodókészségét tapasztalhattuk meg, de még izgalmasabb lett volna vegytisztább jazzközegben élvezni játékukat.
Antti Lötjönent is viszontláthattuk, igaz már nem farmerban, hanem öltönyben a Five Corners Quintet koncertjén, akik örömteli módon már Magyarországon is kisebbfajta rajongótáborral rendelkeznek, hiszen újrapolírozott hard bopjukra az A38 hajó közönsége is táncolhatott idén februárban. Most megtudtam, hogy nevük arra a helsinki zenei epicentrumra utal, ahol 5 utca találkozásánál a 3 legjobb lemezbolt található.
Mintha az 1990-es évek egyik legjobb GRP művészét hallanánk: ez az asszociáció ébredt bennem az egykori avantgárd szaxofonos, Eero Koivistoinen szeptettjének fusion-muzsikája hallatán. Boszorkányos hangszerkezelés, gömbölyű szólók, feszes együttjáték: mindezen erények miatt nem görbült le a szánk a (túl) jól ismert jazz-rock-minták hallatán – inkább ütöttük a ritmust a lábunkkal. A szervezők a fesztivál betetőzésének szánták az Iro Haarla Quintet koncertjét, melyre ennek megfelelően és egyedüliként az említett sziklatemplomban került sor. A lenyűgöző akusztikájú és atmoszférájú térben valóban éteri élmény volt a legendás zongorista/hárfás hölgy és norvég különítménye, a szaxofonos Trygve Seim, a trombitás Mathias Eick és a dobos Jon Christensen, valamint honfitársa, Ulf Krokfors bőgős lebegő hangkölteményeinek befogadása.
Még sokáig visszacsengett a fülembe Haarla melankóliája, illetve a korábbi napok muzsikáinak legkülönfélébb hangulatai, melyek egyszerre univerzálisak, hiszen egy mára globálissá vált nyelven, a jazz nyelvén jutnak kifejezésre, mégis van bennük valamiféle speciálisan finn karakter, egyfajta állandó belső izzás, amely mindig ott lappang a zenében – legyen a felszíne szilaj vagy éppen kisimult.
Bércesi Barbara
Gramofon Zenekritikai Műhely