Tetszett a cikk?

Fischer Iván és a Budapesti Fesztiválzenekar Richard Strauss hatalmas életművéből adott nagyszabású keresztmetszet-hangversenyt. A kivitelezés gondossága magasrendű zenei élményt adott, a kiválasztott darabok megközelítése, értelmezése azonban zárójeles megjegyzésekre bíztatta a kritikust.

 Budapesti Fesztiválzenekar
Km.: Zempléni Szabolcs (kürt), Jane Eaglen (szoprán), Robert Dean Smith (tenor), Virgine Pochon (szoprán), Claudia Mahnke (mezzo), Valerie Codoluci (szoprán), karmester: Fischer Iván
március 18., Zeneakadémia

Fischer Iván
Szünetre felhevítve
© Gramofon
A Strauss különböző korszakainak zeneszerzői stílusát jellemző, remek válogatás egy 19. század végi szimfonikus költeménnyel, az egyik, ha nem a legszellemesebb kompozícióval, a Till Eulenspiegel vidám csínyjeivel kezdődött. A folytatásban egy öregkori darab, a kései Strauss-stílus esszenciális műve, a II. kürtverseny hangzott el. A szünet előtt és a második részben az operakomponista állt a középpontban: két, egymástól nagyon távol álló opera részlete került terítékre. A Salome (1905) és benne a Hétfátyoltánc a századforduló emblematikus műve, az Ariadné Naxosban (végleges változata 1916-ból való) ironizáló archaizmusaival a neoklasszicizmus Stravinskyt megelőző remeke. S ha a Till a szimfónia történetének legpimaszabb darabja, akkor az Ariadné joggal pályázhat ugyanerre a címre az operák világában.

A Till partitúrájának egykor döbbenetes merészsége ma kevésbé tűnik fel. Hozzászoktunk, sőt, tanítani valóan briliáns és letisztult munkának tartjuk. A Fesztiválzenekar előadása minden mozzanatában a briliáns hangszerelőt és a formát virtuózan kezelő komponistát állította előtérbe, a hallgató figyelmét inkább (vagy csak) a részletek kacagtató vagy rémisztő vonásai kötötték le. A taps alatt a szólisták felállítását (kürt, klarinét, hegedű) ritkán éreztük annyira jogosnak, mint éppen most. A II. kürtverseny tapasztalatainak összefoglalását is - bár Zempléni Szabolcs teljesítményét nem érheti különösebb kritika - a zenekar dicséretével, különösen a vonóskar produkciójának méltatásával kell kezdenünk. A nagy létszám ellenére kamarazenekari tisztasággal, áttetszően szólt az együttes, a lassútételben ismét meg kellett állapítani, hogy ennek a gazdag tónusú vonószenekari hangzásnak Magyarországon még mindig nincs párja. Zempléni Szabolcs szólója elegáns és magától értődő volt. Inkább pontosságra törekedett, és kevésbé az egyes hangok finomra csiszolására. S hogy a mű könnyedsége mennyire csak látszólagos, azt a fáradás számlájára írható apró megingásokból lehetett észrevenni a harmadik tételben. Az első rész Salome táncával ért véget. Fischer a szünetre felhevített állapotban szerette volna elengedni közönségét, s ezt valószínű, hogy el is érte. Megközelítése, a részletek kimunkálásának igénye a Till interpretációját idézte. Nagy zenekar próbált elhelyezkedni a Zeneakadémia színpadán, a hangok orgiáját szinte a bőrünkön éreztük - s eközben szunnyadt a lélek. Kíváncsi lettem volna, hogy miként szólalt meg ez a részlet egy nappal korábban, a Művészetek Palotájában?

A szünet után szellős színpadkép fogadott, kamaraegyüttes és nemzetközi hírű énekes szólisták adták elő az Ariadne Naxosban zárójelenetét, melyet a koncerten Ariadne áriája, az Es gibt ein Reich (Van egy ország) vezetett be. A címszerepet Jane Eaglen énekelte. Nagy hang, szép csúcsokkal, döbbenetes, erőteljes és tiszta mélységekkel. Ám nem Ariadne állt a színpadon, hanem egy éneklő ember. Nem Eaglen valóságos megjelenése és a képzeletbeli Ariadne közötti különbség volt a döntő az illúzió elmaradásban, hanem az, hogy Eaglen áriát énekelt és nem szerepet formált. A három nimfa (Virgine Pochon – Echo, Claudia Mahnke – Dryade, Valerie Condoluci – Najade és rövid megszólalás erejéig Zerbinetta) viszont megpróbálta a gála és a színházi előadás között megtalálni a középutat. A Bacchust éneklő Robert Dean Smith vokális produkciója nagyon meggyőző volt, érkezése színházi illúziót keltett, de a nagy kettősben játéka Eaglen magatartásához igazodott. Sok minden elveszett Strauss darabjából, de csukott szemmel hallgatva a lelke mégiscsak jelen volt.

Molnár Szabolcs
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Birkózás Mozarttal

Hogy a publikum kezdetben nem rendült meg a produkciótól, mutatja, hogy rögtönzött köhögőkoncerttel szórakoztatta magát. Mozart zenéjével nehezen birkóztak, Csajkovszkij muzsikájában viszont otthon érezték magukat a Londoni Szimfonikus Zenekar világszerte elismert művészei.

Gramofon

Carmen: import vagy hazai?

A Carmen népopera, a Köztársaság téren a helye – gondolják az aktuális igazgatók. 1982, 1993, 2000 – Bizet Carmenjének legutóbbi felújításai az Erkel Színházban. Most megint felújították a dalművet, a címszerepben a figyelemre méltó Vizin Viktóriával.

Gramofon

Szerb rezesek tündöklése és bukása

Marjan Krstic esete tipikus: az ember hiú reményeket fűz egy kissé megkopott kultuszú műfaj új előadójához. Tíz évvel ezelőtt Boban Markovic, a Kocani Orkestar vagy a román Fanfare Ciocarlia által képviselt zene a balkáni kultúra húzóágazatát jelentette. Marjan Krstic bandájáról más jut az eszünkbe. Pillanatkép a szerb színesfém exportkilátásairól.

Gramofon

Mezítlábas, füstszűrőtlen ünnep

A varázsfuvola Sarastróját mostanában favágó méretű finn basszisták szólaltatják meg a legideálisabban. Mit tehet egy rendező-tanár, akinek növendékei között épp a legmélyebb fekvésű hang birtokosa nem szálfatermetű? Például egy létra tetejére ülteti. Talán nem nagy ötlet, ha csak egy ilyen jut az előadásra. De Ascher Tamás és tanítványai a létrás Varázsfuvola egészét a színház ünnepévé avatják.

Közösen látogatott Kijevbe Merz, Macron, Starmer és Tusk

Közösen látogatott Kijevbe Merz, Macron, Starmer és Tusk

Templomfelújítás, reptérüzemeltetés – ismét belenyúlt a kormány a költségvetésbe

Templomfelújítás, reptérüzemeltetés – ismét belenyúlt a kormány a költségvetésbe

Várakozáson felüli az OTP első negyedéves eredménye, de elmarad az egy évvel korábbitól

Várakozáson felüli az OTP első negyedéves eredménye, de elmarad az egy évvel korábbitól

Steven Seagal és Oliver Stone is Putyinnal együtt parádézott a Vörös téren – fotók

Steven Seagal és Oliver Stone is Putyinnal együtt parádézott a Vörös téren – fotók