Tetszett a cikk?

A varázsfuvola Sarastróját mostanában favágó méretű finn basszisták szólaltatják meg a legideálisabban. Mit tehet egy rendező-tanár, akinek növendékei között épp a legmélyebb fekvésű hang birtokosa nem szálfatermetű? Például egy létra tetejére ülteti. Talán nem nagy ötlet, ha csak egy ilyen jut az előadásra. De Ascher Tamás és tanítványai a létrás Varázsfuvola egészét a színház ünnepévé avatják.

Mozart: A varázsfuvola
A Színház és Filmművészeti Egyetem IV. évfolyamának vizsgaelőadása
március 5., Merlin Színház

Acsher Tamás
Csapatmunkát vitt színre
© Gramofon
Ünnep, bár mezítlábas, mint a füstszűrő nélküli Symphonia cigaretta. Gátlástalanul kacarászunk, pedig „szent művet” látunk és hallunk. Ám ez a darab annyira szent, hogy az efféle merényletek egyáltalán nem ártanak neki, sőt! Élvezzük a zene szépségét, a történet egyszerű báját és humánus bölcsességét. Minden recitativo elhangzik az adott szereplőtől (nem ám más olvassa föl a szöveget bújva!), és minden ária is megszólal. Szerény apparátus kíséri az énekeseket: egy tangóharmonika, egy elektromos és egy valódi zongora, egy hegedű, egy klarinét és egy gitár.

Nem merem megkockáztatni, hogy megbecsüljem, vajon mennyibe kerülhetett kiállítani ezt a házilagos, és mégis oly vonzó produkciót, amelyben a három dámát és a három gyermeket nagyjából ugyanazok alakítják, rávilágítva a mesebeli hármas szám dupla jelentésére. De a szerény eszköztár, a ruhák (inkább színes lebernyegek és köntösök), a kopott deszkapriccs és a koszlott (föltehetően) autóülés, no meg a jelzett létra épp elég eszköz ahhoz, hogy ellustult fantáziánkat megmozgassa. Csak a zene adott, a többi móka, rendhagyó gesztus, és mégis hitelesebb, mint valami úgynevezett hagyományos előadás. Nem a hagyománnyal van baj, az lehet szép és megindító, mint például a Milanói Scala Varázsfuvolája; Rost Andreával, Simon Keenlyside-dal, Riccardo Mutival. De lehet mérhetetlenül unalmas és ízléstelen, mint… - most inkább nem mondok példát.

Ascher Tamás és növendékei fantasztikus csapatmunkában dolgoznak. Tizenhárman vannak, ők a szólisták, a kórus és a statisztéria is. A nevüket végül majd leírom, mert nagyon megérdemlik, de valójában nem tudni, ki volt Sarastro, ki a Romy Schneiderre emlékeztető Éj királynője, ki a színpadra érett Papageno és ki az a Pamina, aki maga fújja fuvolaszólamot a tűz és vízpróbán Taminóját kísérve? Csapatmunka: ez jellemzi a zeneakadémiai vizsgaelőadásokat is. Mint a légtornászok, úgy összedolgoznak. Aztán lediplomáznak, és vagy állás nélkül maradnak, vagy betörnek valamely társulat rendjébe, amely „rendben” a beálló próbákra az idősebb kollégák rendszerint el sem mennek. Így aztán a fiatalok is könnyen belebuknak az első bemutatkozási lehetőségbe. Ha kellően rugalmasak, gyorsan ellesik az egyszerű manírokat, és beleszürkülnek a provincializmusba.

Egy zenés színházi osztály kap nemsokára diplomát. Szerintem nincs hová menniük, mert a zenés színház Magyarországon hovatovább az Andrássy útra korlátozódik. Az a ház pedig kevés annyi tehetségnek, ahányat a művészeti egyetemek termelnek. Szeretettel gondolok Bánfalvi Eszterre, Roszik Hellára, Radnay Csillára, Tarjányi Tamásra, Kiss Diánára, Herczeg Tamásra, Polgár
Csabára, Vári-Kovács Péterre, Mátyássy Bencére, Friedenthál Zoltánra, Szilágyi Katalinra, Takács Nóra Diánára és Szabó Tamásra. Köszönöm ezt A varázsfuvolát, de teli vagyok keserűséggel és aggodalommal. Mi lesz velük?

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Terápiás foglalkozás az Operában

Umberto Giordano André Chénier című operájának „új kiadása” az első igazi premier a Magyar Állami Operaházban ebben az évadban. Két szereposztás, hatalmas közönségsiker, bravózás, mámor az Ybl-palotában. És még?

Gramofon

Zavar és megrendülés a koncertteremben

Nagy fába vágta a fejszéjét a harminchárom éves, Kossuth-díjas zongoraművész, Bogányi Gergely. Legutóbbi szólóestjén négy, egyenként is embert próbáló szonátát szólaltatott meg. Mégsem a különös műsor – Bartók, Mozart, Chopin, Liszt műveinek párosítása –, hanem Bogányi zongorázása hozott zavarba.

Gramofon

Carmen: import vagy hazai?

A Carmen népopera, a Köztársaság téren a helye – gondolják az aktuális igazgatók. 1982, 1993, 2000 – Bizet Carmenjének legutóbbi felújításai az Erkel Színházban. Most megint felújították a dalművet, a címszerepben a figyelemre méltó Vizin Viktóriával.

Gramofon

Virágcsokor Kodálynak

Néha egy családi albumból való fotográfia is közérdekűvé válhat. A Magyar Rádió zenei együtteseinek március 4-ei koncertjéhez készült, szerény kivitelű műsorfüzetbe szerkesztett képen Kodály Zoltánnak egy kisfiú virágcsokrot nyújt át. Ez a fiú Fischer Ádám, a gyermekkórus egykori tagja, az évfordulós koncert egyik dirigense, a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának zeneigazgatója.

Gramofon

Birkózás Mozarttal

Hogy a publikum kezdetben nem rendült meg a produkciótól, mutatja, hogy rögtönzött köhögőkoncerttel szórakoztatta magát. Mozart zenéjével nehezen birkóztak, Csajkovszkij muzsikájában viszont otthon érezték magukat a Londoni Szimfonikus Zenekar világszerte elismert művészei.

Kalács helyett babka? Íme a diós csoda gluténmentes receptje húsvétra!

Kalács helyett babka? Íme a diós csoda gluténmentes receptje húsvétra!

Több mint 100 veszélyes kémprogramot találtak, telefonokon terjednek azokhoz, akiket kipécéztek

Több mint 100 veszélyes kémprogramot találtak, telefonokon terjednek azokhoz, akiket kipécéztek

„Repülni fogtok, kutyák! Meg fogtok dögleni” – robbantással fenyegetőzőtt egy tatai férfi

„Repülni fogtok, kutyák! Meg fogtok dögleni” – robbantással fenyegetőzőtt egy tatai férfi

Így telepedett rá a legendás olimpiai sportágra Putyin egyik kedvenc oligarchája, akit Orbánék is védeni próbáltak a szankcióktól

Így telepedett rá a legendás olimpiai sportágra Putyin egyik kedvenc oligarchája, akit Orbánék is védeni próbáltak a szankcióktól