Tetszett a cikk?

Hogy a publikum kezdetben nem rendült meg a produkciótól, mutatja, hogy rögtönzött köhögőkoncerttel szórakoztatta magát. Mozart zenéjével nehezen birkóztak, Csajkovszkij muzsikájában viszont otthon érezték magukat a Londoni Szimfonikus Zenekar világszerte elismert művészei.

A Londoni Szimfonikus Zenekar hangversenye
Km.: Mitsuko Uchida (zongora), karmester: Sir Colin Davis
február 28., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Sir Colin Davis
Csajkovszkij nagyobbat szólt
© Gramofon
Az első félidőben a világhírű előadók vagy nem tudtak mit kezdeni Mozarttal, vagy félreértelmezték. Sir Colin Davis számára mintha megállt volna az idő; olyan vonásokat fedezhettünk fel a zenekar Mozart-játékában, mintha a hatvanas években járnánk. A bőszen megvibrált forte-hangok vagy a zenei ívek végén „faltól falig” kitartott hosszú hangok ellenére is lehetett volna jó ez az interpretáció, ha nem sütött volna róla a teljes érdektelenség. Miután megismertük témáit, karaktereit, a Titusz kegyelme nyitány „leült”, pedig a mozarti zene olyankor kezd igazán izgalmassá válni, amikor a motívumok vissza-visszatérnek, egymással összeütköznek. Colin Davis nem tudott a királyi nyitány kezdő lendületéből újabb és újabb energiákat felszabadítani, a közönség pedig a hallott produkciónak megfelelően, kelletlen tapssal nyilvánított véleményt.

Hogy a publikum nem rendült meg a produkciótól, mutatja, hogy – némi öniróniát sem nélkülöző – rögtönzött köhögőkoncerttel szórakoztatta magát, amíg a színen meg nem jelent a ritkán játszott C-dúr zongoraverseny (K. 415) szólistája, Mitsuko Uchida. A japán zongoraművésznőről mondhatnánk, hogy – bár negyven éve van a pályán – ő is a nemzetközi zenei élet újabb „sztárja” - ha nem lenne már sztárból is annyi, mint égen a csillag. Muzsikálása most nem tárta fel a hírnév mögött sejtett különleges kvalitásokat. Uchida ahhoz a művésztípushoz tartozik – igen, sajnos típus –, akik Mozartot is úgy játszanak, mintha Chopin lenne. Úton-útfélen lekerekítve azt, amit nem kellene, a zenei poénokat is fájdalmas sóhajokként interpretálják, egyszóval elfinomkodják a darabot. Ez a szépelgés azonban nemcsak stílusidegen, hanem egy idő után végtelenül unalmas is. A harmadik tételben a rondótéma visszatérései előtt Uchida legalább háromszor „sütötte el” ugyanazt az elhalkuló gesztust, s különösen akkor bukott felszínre zenei humorérzékének hiánya, amikor a rondótéma öthangos fricskája jellegtelen trillában folytatódott a tétel vége felé. Uchida nagyon érzi a zongorát, nagy hangvarázsló művész, de Mozart zenéje nem a legmegfelelőbb terep ezeknek a képességeknek a bizonyítására.

A koncert második részében aztán végre – zenei értelemben legalábbis – hazai pályán játszhatott a Londoni Szimfonikus Zenekar. A Csajkovszkij IV. szimfóniájának elején felharsanó, ragyogó hangzású és falat rengető rézkarral Davis akkora lendületet adott az előadásnak, hogy ha nem zenéről lett volna szó – különösen a fátum-téma visszatérése után a fináléban –, az az érzése lehetett a hallgatónak, hogy egyetlen tömbből faragott alkotással találkozott. Azonban nemcsak a formálás, hanem a hangzás tömörsége is imponált a zenekar játékában, és nemcsak a már említett rezeknél, hanem például a vonósok pengetésénél a különleges zenei „effektekre” épülő harmadik tételben. A második tételben a vonós szólamok fület gyönyörködtető hajlékonysággal formálták meg az éneklő dallamot, az első oboistától és -fagottostól pedig gyönyörű szólókat hallhattunk.

Várkonyi Tamás
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

A zene valóban mindenkié?

Háromrészes koncertsorozat ért véget február 10-én a Zeneakadémia nagytermében. A privát szféráját igen határozottan őrző Klukon Edit-Ránki Dezső zongoraművész házaspár a jó cél érdekében kiléptette a nyilvánosság elé a kisebbik fiút, Fülöpöt - hárman együtt adtak hangversenyt. A kamaszkorból kilépő másik gyerek, Soma is ott volt, szorgalmasan fényképezte a családot.

Gramofon

Karate Kid Bocskaiban

Részben megváltoztatott programmal lépett fel a Bécsi Filharmonikus Zenekar Budapesten. Daniel Barenboim vezényelt, Lang Lang zongorázott, sztárparádé volt ez a javából. Ám mindenki jobban járt volna, ha a programot nem csak részben változtatják meg, mert amit Bartók Béla II. zongoraversenyével (merő jó szándékból) műveltek, az infernális volt.

Gramofon

Zavar és megrendülés a koncertteremben

Nagy fába vágta a fejszéjét a harminchárom éves, Kossuth-díjas zongoraművész, Bogányi Gergely. Legutóbbi szólóestjén négy, egyenként is embert próbáló szonátát szólaltatott meg. Mégsem a különös műsor – Bartók, Mozart, Chopin, Liszt műveinek párosítása –, hanem Bogányi zongorázása hozott zavarba.

Kult

Jóféle zúzás két részben

A European Mantra és Vernon Reid zenekara, a Masque koncertje előtt, az A38 hajó színpadára lépve nem viccből kérdezte a szervező Smart Music képviseletében Szepesi Mátyás, hogy vajon hányan hoztak füldugót a nézők közül. Valami vadság következett, két felvonásban. Jóféle vadság.

Gramofon

Terápiás foglalkozás az Operában

Umberto Giordano André Chénier című operájának „új kiadása” az első igazi premier a Magyar Állami Operaházban ebben az évadban. Két szereposztás, hatalmas közönségsiker, bravózás, mámor az Ybl-palotában. És még?

Két hónap alatt több mint ezer kiberbűnözőre csaptak le Afrikában

Két hónap alatt több mint ezer kiberbűnözőre csaptak le Afrikában

Nagyon ritkán jut el kényszerbontásig olyan házak ügye, mint Tordai Bencéé

Nagyon ritkán jut el kényszerbontásig olyan házak ügye, mint Tordai Bencéé

Bepoloskázott rabok segítségével emeltek újabb vádat egy börtönben ülő moszkvai képviselő ellen

Bepoloskázott rabok segítségével emeltek újabb vádat egy börtönben ülő moszkvai képviselő ellen

Akkora hangrobbanások voltak Baranyában, hogy bejeleztek a földrengésmérő műszerek

Akkora hangrobbanások voltak Baranyában, hogy bejeleztek a földrengésmérő műszerek