Tetszett a cikk?

Az évad legjelentősebb bemutatójaként jelölték meg a dalszínház vezetői Richard Strauss Elektrájának premierjét a Magyar Állami Operaházban. Okkal, hiszen a zeneszerző második operáját több évtizede nem hallhatta élőben a budapesti közönség, így nincs vele semmiféle „viszonyban”. S hogy lesz-e? Az alkotók mindent megtettek azért, hogy lehessen.

Richard Strauss: Elektra
Rendező: Kovalik Balázs, karmester: Kovács János
november 24., Magyar Állami Operaház

Agnes Baltsa
Klytemneistra
© Gramofon
A többi már tőlünk, nézőktől függ. Például az, hogy a kornak megfelelő értelmezést befogadjuk-e? Hofmannstahl és Strauss Elektrája a hagyományos mitológiai alapot – amely a mű keletkezése idején, a XX. század első éveiben a polgári alapműveltség része volt – híven megőrzi. De erre a fundamentumra új épületet emel; a hősök olyan konfliktusokat neveznek nevükön, amelyeknek kimondása addig szokatlan volt. A szimbólumrendszer jól érthető: az elátkozott Atreuszok ivadékai többé nem hivatkozhatnak az isteni elrendeltségre, a törvény kormányozza a társadalmat. A törvény és az individuum viszonya azonban megint feszültségeket teremt. A XXI. században, bármennyi is a párhuzamosság a két századelő válsághelyzetei között, ez a konstrukció megújítást kíván, de csak annyit, amennyit a zene megenged.

Kovalik Balázs értelmezése átütő sikerrel egyensúlyoz ezen a szűk mezsgyén. Játéktere (Antal Csaba színpadképe) egy részben működő, részben lepusztult fürdő. A pucér csempe síkjai távol tartanak minden, a műtől idegen antik nosztalgiát. A mennyezeten egy hatalmas tükör függ, ahogyan tükör lógott Kovalik Kékszakállújában is. Ebben mutatkozik meg az emberek és a dolgok visszája. A fürdő használható felső szintjén valamiféle élet zajlik, az alsó Agamenón leányának, Elektrának a birodalma. Fönt tisztító gőz gomolyog, lentről a bosszú párája száll föl.

Nadine Secunde
Elektra
© Gramofon
Sztárszereposztást állított ki a dalszínház, a kétmondatos szólamokat is a társulat erősségei szólaltatják meg mindkét szereposztásban. A másik együttes december 8-án mutatkozik be, a november 24-i premier vendégművészei egyelőre három estén énekelnek. Így lehetett őket egyeztetni, de talán remélhető, hogy később visszatérnek. Az Elektrának nem csak címszerepe van, bár kétségtelen, hogy az őt megszemélyesítő művész énekelnivalója a legnagyobb és legnehezebb massza. Három, minden szempontból meghatározó jelentőségű figura teszi az operát rendkívüli alkotássá. Ha a Klytaemnestra-Elektra-Chrysothemis háromszög bármelyik csúcsa megbillenne, megsínylené a koncepció. A világ operai térképéről kiemelkedő hármast láttunk-hallottunk a bemutatón. Azt az előnyt, hogy Agnes Baltsa és Nadine Secunde már játszotta együtt a darabot, kár lett volna nem kihasználni. Klyaemnestra és Elektra kettőse a lelkünket vetkőztette le. Szeretni és büntetni, megbocsátani és a másikat jókor átölelni – ez az emberi élet folytatásához szükséges erő, ami elvész belőlünk, ha nem okulunk. Két monumentális zenés színházi egyéniség adta mindezt tudtunkra, akikhez Chrysothemis alakjában Bátori Éva egyenrangú félként csatlakozott.

Az Elektra-partitúra hiteles megszólaltatása óriási kihívás – különösen akkor, ha egy együttesnek hézagos a Strauss-rutinja. Kovács János vezényletével az operaházi zenekar jelesül állta a próbát, különösen a lírai jelenetek adtak bíztató távlatot az előadásnak. A ház mérföldkőnek tartotta az Elektra-premiert; ezt jelzi hogy az intézmény friss kiadványa, az Operamagazin is erre az alkalomra jelent meg először, az opera.hu honlapon pedig egy hasznos információkkal bőven szolgáló mikroszájtot nyitottak.

Albert Mária
Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Nosferatu-közvetítés 86 év múltán

A közönség feltehetően éretlenebb része is – amelyiket meglepte a Nosferatunak, ennek a korai némafilmnek a koturnusos, túljátszott stílusa – egy idő után hatása alá került, és már alig-alig vihogott. Az orgonánál ülő Wolfgang Mitterer pedig megmutatta, miért kapkodnak érte az európai fesztiválok, színházi és filmrendezők. Nélküle a fiatalok ennyit se tudtak volna befogadni ebből a filmből, a hatásvadászat klasszikusából.

hvg.hu Gramofon

A Gramofon átadja idei komolyzenei és jazz díjait

Október 31-én, a Magyar Jazz Quartet lemezbemutatóján, az Andrássy úti KOGART házban tartja díjkiosztóját a Gramofon című zenei szaklap. Az igazi presztízst jelentő Gramofon Magyar Klasszikus Díj és Magyar Jazz Díj átadó gálájára idén hetedik alkalommal kerül dor.

Gramofon

Alkonyi fényben: Kiri Te Kanawa, Rost Andrea

A koncertprogramok kiszámíthatatlanságának „jóvoltából” a kamaraműfajokról már-már sikerrel leszoktatott budapesti publikum november közepén két dalműsornak is örülhetett. Kiri Te Kanawa dalestjére a Művészetek Palotája hangversenyterme, Rost Andrea és a Magyar Rádió Szimfonikus Zenekarának felléptére pedig a Zeneakadémia nagyterme telt meg.

Gramofon

Beethoven és a begipszelt kezű karmester

Vannak olyan hangversenyek, amelyekről már messziről – értsd: a műsorból – látszik a tetszeni vágyás szándéka. Ezek a közönségbarát koncertek, amelyek nem kívánják leküzdendő szellemi akadályokkal traktálni hallgatóságukat, inkább kellemes esti szórakozást nyújtanak. A dolog azonban cseppet sem ilyen egyszerű.

Nem elírás, 147 kilométerrel árulják ezt a régi VW Golfot

Nem elírás, 147 kilométerrel árulják ezt a régi VW Golfot

Megér 2000 milliárd forintot az Apple-nek az okosgyűrű?

Megér 2000 milliárd forintot az Apple-nek az okosgyűrű?

Hullanak a fejek a kínai hadsereg felső vezetésében

Hullanak a fejek a kínai hadsereg felső vezetésében

A kormánynak kiemelkedő szerepe van abban, hogy az egekbe szöktek a lakásárak – Simor András volt MNB-elnök írása

A kormánynak kiemelkedő szerepe van abban, hogy az egekbe szöktek a lakásárak – Simor András volt MNB-elnök írása