Tetszett a cikk?

Vannak olyan hangversenyek, amelyekről már messziről – értsd: a műsorból – látszik a tetszeni vágyás szándéka. Ezek a közönségbarát koncertek, amelyek nem kívánják leküzdendő szellemi akadályokkal traktálni hallgatóságukat, inkább kellemes esti szórakozást nyújtanak. A dolog azonban cseppet sem ilyen egyszerű.

MÁV Szimfonikus Zenekar
Km.: Kocsis Zoltán – zongora, karmester: Takács-Nagy Gábor
október 5., Zeneakadémia

Takács Nagy Gábor
Jól tette, hogy elvállalta
© Gramofon
Beethoven-estjén nyilván nem a műsorral akart kitűnni az évad programjából a MÁV Szimfonikus Zenekar. A zeneszerző mellett főszereplővé lépett elő a karmester, a nemzetközi hírű Takács Vonósnégyes névadója és egykori primáriusa, Takács-Nagy Gábor. Engem legalábbis az ő személye vonzott a hangversenyre. Tíz nappal korábban eltörte a kezét, így begipszelt jobbjával csak néha futotta egy-egy mozdulatra. Kérdezhetnénk, szabad-e így elvállalni egy hangversenyt. A zenei produkció élményével a hátunk mögött azonban semmi kivetnivalót nem találunk ebben. Mert nem a mozdulat finomságán múlik, hogyan is szólal meg keze alatt a zenekar – no, nem azért, mert a Gál Tamás által húsz éve vezetett együttes olyan érzéketlen volna. Noha Takács-Nagyot bizonyára úgy vágnák ki egy karmesteri felvételiről, hogy a lába nem érné a földet, ő is azok közé tartozik, akik bizonyítják, hogy nem a mozdulat irányítja a zenét, hanem az, amit úgy szoktak hívni: muzikalitás. Takács-Nagy Gábor emellett kitűnően ismeri a beethoveni életművet, a beethoveni hangzásvilágot és gesztusrendszert. Nagyon jó irányból, a kamarazene felől érkezett a mester szimfonikus zenéjéhez, és ezért – valamint nyilvánvaló tapasztalata miatt – jóval többet tudott felmutatni a még szerkezetében is konvencionális műsorból: a heroikus Coriolan-nyitányból, a derűs G-dúr zongoraversenyből és a táncos VII. szimfóniából.

Nem a szólamok finom összehangoltsága volt olvasatában a leginkább figyelemre méltó, hanem a végletes beethoveni gesztusok – a fenyegető vagy a világot átölelő dallamok – értő tolmácsolása; a nyitány atommag-tömörségű unisonói, a nőies melléktéma tágassága, a fokozások zaklatottsága. A mű elhaló záróhangjait tönkretevő mobiltelefon-dallamra viszont nem szívesen emlékezem, bár talán egyszer ezt a csengőhanggá butított, igen népszerű Mozart-szimfóniát is vezényli majd Takács-Nagy Gábor. A zongoraversenyben Kocsis Zoltán nem nyújtotta azt a színvonalat, amit elvártunk tőle. Kényelmes játékán nem hallatszott, hogy létfontosságú lenne számára ennek a műnek a megszólaltatása. Ugyanakkor egy-egy hirtelen hangulatváltásnál jelezte, hogy valamikor ihletettebben, lelkesebben viszonyult ehhez a műhöz.

A VII. szimfóniában sem forradalmian új olvasattal jelentkezett Takács-Nagy Gábor, viszont ebben a műben a hangkultúra iránti igényessége tökéletesen érvényesülhetett. Igaz, jobban figyelhetne arra, hogy a zenekari hangzás mindig kiegyensúlyozott legyen, a forte részeknél a rézfúvók ne nyomják el a vonósokat – ebből a szempontból a bacchanália-szerű zárótétel néha kaotikus benyomást keltett. Pedig ennek a karmesternek a partitúra nem csupán hangtömeget jelent; legtöbbször minden elemére odafigyelt az üstdobütésektől a kürtmotívumok aprólékos artikulációjáig. A hol gyászindulónak, hol elegáns táncnak értelmezett második tételben a nevezetes daktilus-spondeus ritmusok fellett kibomló dallam romantikus szárnyalása hagyott bennem mély nyomot. Egyáltalán: soha nem tűntek még fel ennyire az A-dúr szimfónia Schumann és Brahms eljövetelét jósoló stílusjegyei. A mű utolsó choriambusa után úgy éreztem: Takács-Nagy Gábor számára komoly mondanivalóval bír ez a mű, és szerencsére neki is van mondanivalója róla.

Várkonyi Tamás

Gramofon Zenekritikai Műhely

Gramofon

Budapesti tiszteletadás Zappának

Három és fél órányi zenével és vagy száz zenésszel ünnepelte Frank Zappa (1940-1993) zsenijét a Budapesti Őszi Fesztivál. A demonstráció a zeneszerzőként kevésbé, fenegyerekként annál inkább ismert rockgitárosról elérte célját, csak éppen a közönség egy részét lemorzsolta a közbeiktatott több mint négy órányi szünet.

Gramofon

Eufória félház előtt

A vásárlóerő és a túlkínálat sajátos dialektikájáról árulkodott a Kölni Rádió Szimfonikus Zenekarának – félház előtt lezajlott – koncertje. Pedig az együttes és a karmester, Szemjon Bicskov is a nemzetközi szcéna elitjéhez tartozik, ráadásul a Richard Strauss műveiből álló látványos (és hangzatos) program első blikkre közönségcsalogatónak tűnt.

Gramofon

Becsületes, vállalható Végzet

Verdi különösen bonyolult cselekményű művével, A végzet hatalmával folytatódott a Művészetek Palotájában a félig szcenírozott operaelőadások sora. Minthogy – az Erkel Színház bezárásával – egy nagy befogadóképességű játszóhellyel kevesebb várja idén a budapesti operabarátokat, ezek a produkciók a jövőben nyilván kétszeresen is fölértékelődnek.

Gramofon

Kelet gyöngyei: magyarok Sanghajban

A sanghaji Buda a „pesti" oldalon van, vagyis a Dunánál többször szélesebb Huangpu keleti oldalán. Tíz évvel ezelőtt a lápos térségen még káposztáskertek sorakoztak, ma a Pudong városrészben Sanghaj legfényűzőbb épületei magasodnak, köztük az Oriental Arts Center, ahol a Budapesti Fesztiválzenekar – a kínai magyar évad keretében – adott koncertet.

Gramofon

Ritka tünemények a Mahler Ünnepen

Manapság a közélet – sajnos a kulturális is – felelőtlen könnyedséggel lép át a hagyományokon. Magyar tradíción és európain egyaránt. Különösen jelentős tehát, hogy a Budapesti Mahler Ünnep épp ebben a közegben szerzett magának komoly művészi-szakmai pozíciót. Ez a tematikus zeneünnep a Budapesti Fesztiválzenekar (BFZ) és a Művészetek Palotája töretlen együttműködésének köszönhető.

Mennyire a miénk Tóth László? Mégis mennyire magyar A brutalista, amelyet hétfő hajnalban Golden Globe-okkal halmoztak el?

Mennyire a miénk Tóth László? Mégis mennyire magyar A brutalista, amelyet hétfő hajnalban Golden Globe-okkal halmoztak el?

Az egyikből náci tömeggyilkos, a másikból muszáj-Herkules – párhuzamos életekről írt könyvet Thomas Harding

Az egyikből náci tömeggyilkos, a másikból muszáj-Herkules – párhuzamos életekről írt könyvet Thomas Harding

„A tévé nem arról fog szólni, ami megy rajta, hanem arról, aki nézi”

„A tévé nem arról fog szólni, ami megy rajta, hanem arról, aki nézi”

Magyar Péter Orbán Viktornak: Remélem, elnyerte tetszését az indiai fűszeres konyha

Magyar Péter Orbán Viktornak: Remélem, elnyerte tetszését az indiai fűszeres konyha