Tetszett a cikk?

Mahler Nyolcadikja nemcsak műfaji tekintetben, hanem témaválasztásában is hajmeresztő alkotás. Az első rész egy középkori himnuszra, a második pedig Goethe Faustjának zárójelenetére épül. Meredélyek, sziklahasadékok, hegyszakadékok – életveszélyes terep. Kocsis Zoltán vezetésével a több száz fős előadógárda biztos helyismerettel teljesítette az expedíciót.

Mahler: VIII. szimfónia
Nemzeti Filharmonikus Zenekar, karmester: Kocsis Zoltán
február 8., Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem

Mahler Nyolcadikja kuriózum. Különlegesen nagy előadóai apparátusa a Művészetek Palotája megnyitása óta már magyarországi koncertpódiumra is befér, s az elmúlt években egyszer már meg is szólalt. Myung-Whun Chung és a Francia Rádió Filharmonikus Zenekarának 2005. augusztusi vendégszerepeléséről nem őrzök kellemes élményeket, és részben akkor szerzett benyomásaimmal, félelmeimmel ültem be a Nemzeti Filharmonikusok mostani gigakoncertjére is. Mert ez a mű nem ad teret annak, amit annyira szeretek a művészetben; tudniillik a részletek, az árnyalatok kimunkálásának, az apró szépségek kirajzolásának, felmutatásának. Itt legtöbbször tömbök szólnak, hangmassza, a végpontokon már-már fülsiketítő hangerővel. Bámulom Kocsisnak azt a képességét, hogy a nagyformát – még ezt a kétrészes, másfél órás zenekolosszust is – úgy fogja össze abroncsaival, mint valami csodabognár a heidelbergi óriáshordót. Biztos kézzel, tényleg csak a legnagyobb zenészekre jellemző magabiztossággal és „helyismerettel” vezette végig nemcsak a Faust zárójelenetén, hanem az egész mű sziklahasadékain a színpadon álló több száz főt – a zenekart, a Nemzeti Énekkart, a Magyar Rádió Énekkarát és Gyermekkórusát, a Budapesti Kórust –, valamint a nézőtéren helyet foglaló 1500 embert. Ez a biztos kezű vezetés kiemelkedő zenekari és énekkari teljesítménnyel párosult. Az oly fontos szerepet játszó és sokszor reflektorfénybe kerülő rézfúvós kar mindig a helyzet magaslatán, karmesterével azonos magabiztossággal abszolválta a néha rendkívül nehéz állásokat. Az említett, számomra igen fontos rejtett szépségek felmutatásának elmaradását ugyanakkor Kocsis érzelemmentes, mondhatni száraz interpretációjának számlájára is írom. A mű hatalmas, extatikus pontjain – jóllehet talán éppen az összefogás szándékával – szinte átszaladt; megállíthatatlanul, mindig feljebb és feljebb tört, egészen a csúcsig, a részek záróakkordjaiig. Csak mintha a mű szellemét nem hagyta volna teljes egészében megszületni.

Sokszor tapasztaljuk: elég egy gyenge szólista, hogy az egész előadástól elvegye a hallgató kedvét. Cserna Ildikó, Szabóki Tünde, Mitilineou Cleo, Németh Judit, Meláth Andrea, Mathias Schulz, Káldi Kiss András és Kovács István azonban mind helytálltak. Mindössze annyi megjegyezni valóm maradt, hogy Schulz, a tenorista egyszer nem bírta a magasságokat; az Égi hangot egészen fentről éneklő Mitilineou Cleo hangja nem töltötte be a termet; a zárókarban viszont a basszus fantasztikusan bírta a szokatlanul mély hangokat. Cserna Ildikó és Szabóki Tünde éteri–érzékeny duettje a második rész végén gyönyörű pillanatokat szerzett.

Várkonyi Tamás
Gramofon Zenekritikai Műhely

Nem érti, mi ez a zűrzavar a Budapest Pride engedélyezése körül? Elmagyarázzuk

Nem érti, mi ez a zűrzavar a Budapest Pride engedélyezése körül? Elmagyarázzuk

Valós időben mutat ki egy sor betegséget az új talpbetét

Valós időben mutat ki egy sor betegséget az új talpbetét

Zarándokok között tűnt fel Sulyok Tamás Csíksomlyón

Zarándokok között tűnt fel Sulyok Tamás Csíksomlyón

Fellázadtak az orvosok a kórházi arcfelismerő program ellen, többen nem mentek el a kötelező fotózásra

Fellázadtak az orvosok a kórházi arcfelismerő program ellen, többen nem mentek el a kötelező fotózásra