Tetszett a cikk?

A magyar külpolitika - beleértve az Európai Unióval kapcsolatos "kül-belpolitikát" is - a kelleténél és a lehetőségeknél passzívabb, karakter nélküli, időnként ellentmondásos magatartást követett. A társadalom számára nem volt egyértelmű, hogy alakítói a "nemzeti érdek" üres szólamának emlegetésén túl valójában milyen elveket követnek. A külpolitikán még az is kevéssé hagyott nyomot, hogy 2004-ben az ország a közös külpolitikára törekvő EU tagjává vált. Az uniós tagállamok egységét próbára tevő iraki háború kapcsán a magyar külpolitika a megosztottságot mélyítette ahelyett, hogy a kompromisszumokat igyekezett volna keresni. Az EU-orosz kapcsolatokat illetően - az energiabiztonság ürügyén - hasonló helyzet látszik kialakulni. Az utóbbi időben Budapest hajlamos az EU-t egyszerű "pénzkiadó automataként" kezelni, az EU-n kívüli külpolitika pedig gyakorlatilag a gazdaságdiplomáciával vált egyenlővé. Olyan értékalapú, felelősségteljes és távlatos külpolitikára van hát szükség, amely egyensúlyt teremt a rövid távú gazdasági előnyszerzés és a Magyarország tartós biztonságát inkább garantáló, hosszú távú demokratikus szempontok között, amelyben a "nagyhatalmak" közti lavírozás helyett a nemzetközi és globális szervezetek demokratikusabb és hatékonyabb működéséért való aktív fellépés kerül a centrumba.

JAVASLATAINK

EU-alkotmány. A kormány az ebben a kérdésben hasonló elveket valló uniós tagállamokkal szövetkezve álljon ki az EU-alkotmány hatályba lépéséért. Szorgalmazza, hogy az alkotmány esetleges rövidítésére és módosítására 2008-ban rövid kormányközi konferenciát hívjanak össze, majd az - Európai Parlament által is elfogadott - új változatot a 2009-ben esedékes európai parlamenti választásokkal egyidejűleg összeurópai népszavazásra bocsássák. Az alkotmány akkor lépne érvénybe, ha a tagállamok 55 százaléka, melyek együttesen az uniós népesség legalább 65 százalékát adják, jóváhagyja.

Az uniós költségvetés reformja. A kormány aktívan lépjen fel azért, hogy az EU-költségvetés 2008-2009-ben esedékes reformja során az uniós büdzsén belül - elsősorban az egy gazdálkodó által felvehető agrártámogatás plafonjának meghatározásával - csökkenjen a mezőgazdasági szubvenciók aránya, s a megtakarítást a tudományos és technológiai kutatás-fejlesztés, az oktatás-képzés (elsősorban a nyelvoktatás és diákcsere) fejlesztésének finanszírozására költsék. A kormány támogassa azokat a törekvéseket, amelyek szerint a közösségi költségvetés bevételeit jelentős részben az állampolgárok által közvetlenül érzékelhető EU-adókkal kell finanszírozni.

EU-bővítés. Budapest határozottan lépjen fel azért, hogy az úgynevezett Nyugat-Balkán országai (a csatlakozási tárgyalásokat már megkezdett Horvátország mellett Szerbia és Montenegró, Bosznia-Hercegovina, Macedónia és Albánia) egy évtizeden belül az EU teljes jogú tagjaivá váljanak. Ennek érdekében támogassa a többnemzetiségű, független Koszovó kialakítását. Magyarország adjon több és láthatóbb segítséget a nyugat-balkáni országoknak ahhoz, hogy a követelmények lazítása nélkül mielőbb megfelelhessenek az uniós feltételeknek. A kormány működjön közre abban, hogy az EU egyértelművé tegye: Törökország és Ukrajna a következő 10-15 évben nem lehet az unió tagja, mindenekelőtt az EU intézményi és pénzügyi korlátai miatt. Ugyanakkor - más kormányokkal közösen - kezdeményezze, hogy ezek az országok csatlakozhassanak az EU egységes piacához.

Orosz és kínai kapcsolatok. Az orosz energiafüggőség jelentős és hatékony csökkentésével, a magyar energiaimport diverzifikálásával és az energiahatékonyság javításával a kormány járuljon hozzá, hogy az EU egységesebben léphessen fel az Oroszországgal való kapcsolataiban, az energiafüggőség ne akadályozza az EU-t abban, hogy megkövetelje Oroszországtól a nemzetközi demokratikus normák, emberi jogi egyezmények és piacgazdasági szabályok betartását. A demokratikus megfontolások Kínával és más autoriter államokkal ápolt kapcsolatokban is kapjanak hangot.

Szomszédos országok. Az uniós felzárkóztatási források felhasználását rögzítő második nemzeti fejlesztési tervben a kormány különítsen el számottevő összeget, amely - a határ menti régiók támogatására szolgáló speciális közösségi alapból nyerhető támogatásokkal együtt - kifejezetten a határon inneni és túli magyarlakta területek gazdasági előrelépését és együttműködését segíti. Románia és Bulgária uniós csatlakozásakor Magyarország teljesen nyissa meg munkaerőpiacát e két ország munkavállalói előtt, függetlenül attól, hogy a régi tagállamok közül addigra melyek szabadítják fel piacukat teljesen a magyarok előtt.

Az uniós döntések nyilvánossága. A kormány váljon az élharcosává annak, hogy az EU Miniszteri Tanácsának minden jogalkotó ülését teljesen nyilvánossá tegyék. Ehhez kapcsolódva el kell törölni a magyar Országgyűlés házszabályának ama pontját, amelynek értelmében az Országgyűlés európai uniós bizottsága zárt ülésen alakítja ki állásfoglalását az uniós jogszabálytervezetekről. Az uniós mezőgazdasági támogatásban részesülők névsora váljék nyilvánossá.

Amerikai kapcsolatok. A kormány tegyen határozottabb lépéseket a magyar állampolgárok amerikai vízummentessége érdekében. Támogassa azokat a kezdeményezéseket, amelyek szerint 10 év múlva az EU és az Egyesült Államok szabadkereskedelmi övezetet alkotna.

A fejlődő országok támogatása. A világ legfejlettebb országait tömörítő OECD, EU és NATO tagállamaként a magyar külpolitika legyen aktívabb a legszegényebb fejlődő országok problémáinak nemzetközi kezelésében, és ennek értelmét, hasznát a magyar társadalom számára is tegye nyilvánvalóvá. A kormány készüljön fel uniós kötelezettségvállalásának teljesítésére, amely szerint a bruttó nemzeti jövedelem (GNI) tavalyi 0,09 százalékával szemben 2010-ben a GNI 0,17 százalékát fordítja a szegény fejlődő országok segélyezésére. Az ígéret teljesítésével párhuzamosan lépjen fel azért, hogy az EU 15 régi tagállama is tegyen eleget saját ígéretének, és a mostani 0,33 százalékról 2010-re 0,51 százalékra növeljék a segélyösszeget.

ENSZ-reform. A magyar külpolitika legyen aktívabb az ENSZ reformját illetően. Szorgalmazza a Biztonsági Tanács korszerűsítését, a fejlődő országok súlyának növelését. Lépjen fel annak érdekében, hogy a Biztonsági Tanács vétójoggal rendelkező állandó tagjai között az egységes EU kapjon helyet. Ugyanezt az elvet kövesse Magyarország a Nemzetközi Valutaalap és a Világbank szervezeti reformja kapcsán.

Tényleg annyi a rezsicsökkentésnek, ha végleg szakítunk az orosz energiával?

Tényleg annyi a rezsicsökkentésnek, ha végleg szakítunk az orosz energiával?

Ledobta az atomot az FBI egy veszélyes kártevőre

Ledobta az atomot az FBI egy veszélyes kártevőre

Még mindig nem lesz melegebb 20 foknál

Még mindig nem lesz melegebb 20 foknál

Hogyan utazzunk vonattal a Balatonra?

Hogyan utazzunk vonattal a Balatonra?