Résvétel
Valóságos háború tört ki a kiadók és a könyvkereskedők között, miután utóbbiak nem csupán árrésük növelésére törekednek, hanem egyre hosszabb fizetési határidőket is kibrusztolnak maguknak.
Krimi, fantasy, sci-fi, thriller akár 50 százalék kedvezménnyel – hirdeti a Libri budapesti Rákóczi úti könyvpalotája. Közvetlen szomszédságában a Fókusz Könyváruház 200 forintért kínál egyes kiadványokat. Egy üzlettel odébb a Bookline a művészeti albumok 30–60 százalékos akciójával licitál rá riválisaira. Kicsit távolabb, a Magyar Könyvklub kirakatában pedig A démonvadász kézikönyvét hirdetik féláron, 2400 forintért – mellette pedig két darab kerti olajmécses ajánlkozik 2890 helyett csupán 1000 forintért.
Elfekvő készleteiktől a könyvkiadók és -kereskedők agresszív akciókkal igyekeznek szabadulni. Minden eddiginél vadabb kiárusításra van kilátás, a HVG által megkérdezett piaci szereplők ugyanis a könyvforgalom 15-20 százalékos zuhanását jelezték előre az idei évre. Nem csoda, hogy a szűkülő piacért valóságos háborúskodás tört ki. A növekvő árrés és a vontatott fizetés miatt a kiadók a piacon túlsúlyos és ezért megkerülhetetlen kereskedőtriászt – a Pécsi Direkt Kft.-t, a Líra Könyv Zrt.-t. és a Libri Kft.-t – okolják. Évek óta folyó „esztelen beruházási versenyük” árát a kereskedők a kiadókkal igyekeznek megfizettetni – fogalmazott Csordás Gábor, a Jelenkor Kiadó résztulajdonosa a Litera.hu irodalmi portálon közzétett levelében. Ezzel a plázák szaporodási sebességével együtt terjeszkedő és egymásra licitáló, az Alexandra hálózatot is birtokló Pécsi Direktre, illetve a Librire utalt. De a Líra sem maradt el a hálózatbővítéssel, csakhogy ő a Sun Books Kft. megvételével vetette meg a lábát a hipermarketekben.
hvg |
A könyvterjesztők a kiadók pénzét forgatják, háborognak az utóbbiak, mondván, a kereskedők átlagosan még két hónapig maguknál tartják az eladott könyvek értékét. A HVG által megkérdezett, de kiszolgáltatott helyzetükre tekintettel nevük elhallgatását kérő kiadók ennél is rosszabb helyzetről számoltak be. E szerint a Pécsi Direkt némelyiküknek még a decemberi számlával is adósa, márpedig a könyvesek számára a karácsony előtti néhány hét hozza az éves forgalom harmadát. Matyi Dezső, a Pécsi Direkt tulajdonosa viszont a HVG-nek úgy nyilatkozott, nincs decemberi tartozása, legfeljebb az eddigi 30 napos fizetési határidő nyúlt meg 60 napra. Ezzel együtt a piacon azt találgatják, hogy a tavaly 16,6 milliárd forint bevételt és 675 milliós adózás előtti nyereséget elkönyvelt Pécsi Direkt miként képes menedzselni 8-9 milliárd forintra becsült hitelállományát. Tény, hogy Matyi a minap pályázott a Zsolnay Porcelánmanufaktúra Zrt. 49 százalékos részvénycsomagjára, nyert is, aztán mégis elállt az üzlettől, és nem mozdult rá az eladó Akadémiai Kiadóra sem. A válságra tekintettel az Alexandra brutálisan (Matyi korábbi nyilatkozata szerint kétharmaddal) visszafogja az új könyvek kiadását, és a román piacon tervezett bolthálózatnyitást is feladta. Az eddig erőteljesen terjeszkedő cég ebben az évben csak presztízsberuházásokra hajlandó – májusban adják át az egykori Párisi Nagyáruházban az 1700 négyzetméteres új Alexandra-üzletet –, kisebb boltokat nem nyit.
„Elértük azt a méretet, amikor már nincs kényszer a terjeszkedésre” – indokolta Matyi a korábbiaknál szerényebb üzletmenetet. A cégcsoport konszolidált árbevétele 20 milliárd forint, hitelállománya pedig kezelhető – tette hozzá. A romániai leányvállalat kiválásakor készült tavaly novemberi zárómérleg-tervezetben a cégközlöny szerint 10,6 milliárd forintos kötelezettségállomány szerepelt. Ebből azonban nem több a hitel, mint a 2007-es mérlegben könyvelt 7,8 milliárd – mondta Matyi. Tavaly mindenesetre jól kellett hajráznia a cégnek, hiszen a novemberi tervezet még 67 millió forint mérleg szerinti veszteséget mutatott. Üzleteiben a Pécsi Direkt tulajdonosa saját bevallása szerint az idei első negyedévben mintegy 15 százalékos forgalomcsökkenést tapasztalt. Ehhez képest a cég üzleti terve a tavalyinál csak hajszállal kisebb, 16,4 milliárdos forgalommal számol, ugyanakkor 500 millióra csökkenő adózás előtti eredményt vár.
A plázakonkurenshez hasonló mértékű kereslet-visszaesést tapasztalt az év eddig eltelt hónapjaiban a Libri is, és ezzel kalkulál 2009 egészében – mondta a HVG kérdésére Walitschek Csilla ügyvezető. A piaczsugorodáshoz fogható problémát jelent a könyvesszakmának a költségek növekedése, mindenekelőtt az euróban felszámított bérleti díjaké. Az óvatosság jegyében a Libri is visszafogja a terjeszkedést: az idén a kaposvári Corsóban áprilisban megnyitott bolton kívül csak az egykori Budai Skála helyén épülő Allee bevásárlóközpontban tervezi egy új, 1800 négyzetméteres üzlet nyitását. A felzúdulást keltő árrésemeléssel próbálkozó Libri az év eleje óta próbál megegyezni a kiadókkal arról is, hogy a jelenlegi 15 nap helyett 30 napos határidővel fizessen. Ez kedvezőbb a könyvterjesztők és a hipermarketek fizetési gyakorlatánál – érvelt az ügyvezető.
Ez így is lehet, legalábbis Kolosi Tamás családi cége, a Líra Könyv Zrt. a bizományba átvett könyvekért a kiadók számláinak befogadásától számítva 30 napon belül fizet, és elmondása szerint legfeljebb két-három hetes késedelem fordul elő. Más a helyzet a hipermarketek forgalmánál, ahol a Líra-csoporthoz tartozó Sun Books 60 napra vállalja a fizetést, míg ő maga tavaly átlagosan 100 napon túl jutott hozzá a pénzéhez. A Líra-csoport egyébiránt tavaly a dinamikusan növekvő árbevétel ellenére története legrosszabb évét zárta: az előzetes adatok szerint 9-9,5 milliárd forint konszolidált árbevételt és mintegy 100 millió forint nyereséget könyvelt el. Kolosi az idén a költségek növekedése dacára azzal számol, hogy a 70 boltos hálózattal rendelkező csoport stagnáló árbevétel mellett mintegy 300 millió forint adózás előtti eredményt ér el. Utóbbi nagy részét a csoporthoz tartozó hét kiadótól reméli.
Várhatóan lassul az internetes könyvforgalmazásban mintegy 4 milliárd forintos bevételével piacvezetőnek számító Bookline tavaly csaknem 45 százalékos forgalomnövekedése is – nyilatkozta a HVG-nek Starcz Ákos vezérigazgató, aki az első negyedévben több üzletágban is két számjegyű bővülést jelzett. A piacon sokak által átkozott Bookline jelentős kedvezményekkel csábította magához a vevőket, akár veszteség árán is, bevallottan piacszerző, piacépítő céllal. Így aztán nem egyszerű mutatvány, hogy üzleti eredményét nyereségbe fordítsa, mégpedig úgy, hogy a piacvezető hármas mögötti negyedik helyét megőrizze, illetve megtartsa az internetes piacon elért vezető pozícióját. Igaz, a cég nem kizárólag könyvvel foglalkozik, s idei forgalmának egyötöde egyéb termékekből, például drogériai cikkekből áll. Starcz szerint a könyvpiacon a nyári–őszi időszak lesz a kritikus, de az is nagy kérdés, hogy a jelenlegi „agyhalott” állapottal szemben felbukkan-e elég könyvújdonság, bestseller. Erre talán már az április 23-án kezdődő Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál választ ad.
VITÉZ F. IBOLYA