Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"db9124b3-8d14-4cbc-b8b3-8410dad4c3db","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Buda Péter szerint „alaptalan vádak esetén ugyanis nem fogalmazunk úgy, hogy „várjuk meg, amíg hivatalos értesítést kapunk az ukrán hatóságoktól”.","shortLead":"Buda Péter szerint „alaptalan vádak esetén ugyanis nem fogalmazunk úgy, hogy „várjuk meg, amíg hivatalos értesítést...","id":"20250512_szijjarto-peter-ukrajna-kemugy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db9124b3-8d14-4cbc-b8b3-8410dad4c3db.jpg","index":0,"item":"839c4f5c-19e8-4a22-9bdd-2ed50b207a46","keywords":null,"link":"/itthon/20250512_szijjarto-peter-ukrajna-kemugy","timestamp":"2025. május. 12. 08:50","title":"Szakértő az ukrán–magyar kémbalhéról: Zavarba-, sőt, kétségbeejtő Szijjártó Péter reakciója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"573aac3c-9565-42b1-bd26-d39fcd862513","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Mindig van feljebb.","shortLead":"Mindig van feljebb.","id":"20250512_fekete-zoltan-mnb-alapitvany-mav-palyaudvar-ingatlan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/573aac3c-9565-42b1-bd26-d39fcd862513.jpg","index":0,"item":"e3729a0a-7017-4f50-91b3-67af6b2964f1","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250512_fekete-zoltan-mnb-alapitvany-mav-palyaudvar-ingatlan","timestamp":"2025. május. 12. 08:53","title":"Most a MÁV ingatlanüzleteiért felel az a vezető, aki egykor az MNB-alapítványok befektetéseit irányította","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a9e87d3-6a6b-4385-85c6-ffbc69968595","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A rendőrség válasza szerint egyelőre ismeretlen személlyel szemben zajlik büntetőeljárás.","shortLead":"A rendőrség válasza szerint egyelőre ismeretlen személlyel szemben zajlik büntetőeljárás.","id":"20250513_volt-igazgato-komarom-technikum-szexualis-kapcsolat-diakkal-nyomozas-rendorseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a9e87d3-6a6b-4385-85c6-ffbc69968595.jpg","index":0,"item":"d49c9960-2975-4c86-ade7-c71bfeefb41c","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_volt-igazgato-komarom-technikum-szexualis-kapcsolat-diakkal-nyomozas-rendorseg","timestamp":"2025. május. 13. 06:26","title":"Még tart a nyomozás a volt komáromi iskolaigazgató ügyében, akinek a gyanú szerint a diákjával volt szexuális kapcsolata","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21df786a-ff6c-4d71-b743-6c1d0a0c42e6","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Gyermekvédelem Brüsszelből: jóváhagyta az Európai Parlament Állampolgári Jogi, Bel- és Igazságügyi Bizottsága azokat a javaslatokat, amelyek célja a gyermekek szexuális bántalmazásával kapcsolatos európai szabályozás szigorítása. ","shortLead":"Gyermekvédelem Brüsszelből: jóváhagyta az Európai Parlament Állampolgári Jogi, Bel- és Igazságügyi Bizottsága azokat...","id":"20250513_europai-parlament_gyermekvedelem_szexualis-abuzus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21df786a-ff6c-4d71-b743-6c1d0a0c42e6.jpg","index":0,"item":"3692a165-b4d4-41c7-9cef-bcccb0543b73","keywords":null,"link":"/eurologus/20250513_europai-parlament_gyermekvedelem_szexualis-abuzus","timestamp":"2025. május. 13. 11:39","title":"Szigorúbb EU-s szabályozás jöhet a gyermekek szexuális bántalmazásának büntetéséről ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"55c8c686-e7a6-43f9-91fd-67e77edde357","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Nem újdonság az elképzelés, hogy mélyhűtéssel tartsák életben a testet. Azonban egy új, a tudományos-fantasztikus világba illő módszer sokkal biztonságosabb, kifinomultabb lehet, és arra is módot adna, hogy a lefagyasztott egyén továbbra is kommunikáljon a családtagjaival. Egyelőre csak koncepció, de annak rendkívül izgalmas.","shortLead":"Nem újdonság az elképzelés, hogy mélyhűtéssel tartsák életben a testet. Azonban egy új, a tudományos-fantasztikus...","id":"20250512_timeshift-koncepcio-melyhutessel-konzervalt-testek-mesterseges-intelligencia-felugyelettel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/55c8c686-e7a6-43f9-91fd-67e77edde357.jpg","index":0,"item":"1e744793-fdd1-4377-94b1-1d332aebbd41","keywords":null,"link":"/tudomany/20250512_timeshift-koncepcio-melyhutessel-konzervalt-testek-mesterseges-intelligencia-felugyelettel","timestamp":"2025. május. 12. 08:03","title":"Mélyhűtött állapotban, de családjukkal kommunikálva várhatják a gyógymódokat a gyógyíthatatlan betegek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6fd87b23-35d7-416c-a40b-e3a76037fac7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ráadásul az emblémája inkább az Aston Martinéra hasonlít.","shortLead":"Ráadásul az emblémája inkább az Aston Martinéra hasonlít.","id":"20250512_kinai-klonautok-Bentley-utanzat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fd87b23-35d7-416c-a40b-e3a76037fac7.jpg","index":0,"item":"bce77f45-2ce0-449d-a51a-8d6e8a9499dd","keywords":null,"link":"/cegauto/20250512_kinai-klonautok-Bentley-utanzat","timestamp":"2025. május. 12. 08:41","title":"Még mindig vannak érthetetlen kínai klónautók, mint ez a Bentley-utánzat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b16e72e3-45f1-4597-88d8-b3c6912eed86","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az ingyenesség helyett ezreket fizethettek, akik beszorultak a kapuknál kialakult sorba.","shortLead":"Az ingyenesség helyett ezreket fizethettek, akik beszorultak a kapuknál kialakult sorba.","id":"20250513_Korlatozta-az-ingyenes-parkolast-a-Budapest-Airport","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b16e72e3-45f1-4597-88d8-b3c6912eed86.jpg","index":0,"item":"94f798ac-bc9e-4b19-b323-2085efabab70","keywords":null,"link":"/cegauto/20250513_Korlatozta-az-ingyenes-parkolast-a-Budapest-Airport","timestamp":"2025. május. 13. 10:25","title":"Korlátozták a pár perces ingyenes parkolást a ferihegyi repülőtéren, káosz lett belőle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bd2472c7-fc26-480d-9234-def84340d587","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A kaliforniai központú Faraday Future jövője jelen pillanatban nem tűnik túl rózsásnak.","shortLead":"A kaliforniai központú Faraday Future jövője jelen pillanatban nem tűnik túl rózsásnak.","id":"20250512_3-honap-alatt-mindossze-2-darab-villanyautot-adott-el-a-komoly-bajban-levo-faraday-future","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bd2472c7-fc26-480d-9234-def84340d587.jpg","index":0,"item":"3ab9eed8-a962-4ffb-9f15-68e68bd57eef","keywords":null,"link":"/cegauto/20250512_3-honap-alatt-mindossze-2-darab-villanyautot-adott-el-a-komoly-bajban-levo-faraday-future","timestamp":"2025. május. 12. 07:59","title":"3 hónap alatt mindössze 2 darab villanyautót adott el a komoly bajban lévő gyártó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Egy atomerőmű megvalósítását a bonyolult mérték utáni építés már önmagában megnehezíti, ráadásul az effajta projekteket általában más tényezők is bonyolítják – mutat rá a buktatókra a világ vezető megaprojekt-szakértőjeként számon tartott Flyvbjerg Bent. Szerkesztett részlet a Megvalósítás hatékonyan című könyvből.
A japán kormány 1983-ban ígéretes projektet indított, amely a Mondzsu, azaz „Bölcsesség” nevet kapta. Úgy tervezték, hogy amikor elkészül, kettős funkciót tölt majd be: egyrészt a fogyasztók számára elektromos áramot termelő atomerőműként, másrészt az atomenergia-ipar számára üzemanyagot előállító, új típusú szaporítóreaktorként működik.
A japán népet régóta fenyegette a bizonytalan energiaellátás, a Mondzsu terve pedig jobb jövőt ígért. Az építkezés 1986-ban kezdődött, és közel egy évtized múlva, 1995-ben fejeződött be. Egy tűzeset miatt azonban le kellett állítani a létesítményt, és az erőmű évekre bezárt.
A Japán Atomenergia Ügynökség 2000-ben bejelentette, hogy az erőmű újranyithat. A legfelsőbb bíróság végül 2005-ben tette hivatalossá az újraindítást, amelyet 2008-ra terveztek, ám 2009-ig elhalasztottak. A tesztüzemmód 2010-ben kezdődött, és az ütemezés szerint a teljes működés 2013-ban indult volna meg. Azonban 2013 májusában karbantartási hibákat fedeztek fel az erőmű 14 ezer alkatrésze közül néhánynál, amelyek között kulcsfontosságú biztonsági műszerek is voltak. Az újraindítást leállították.
A biztonsági protokoll további megszegésére derült fény, a japán Atomenergia Szabályozó Hatóság pedig a Mondzsu üzemeltetőjét alkalmatlannak minősítette. Ekkorra a kormány már 12 milliárd dollárt költött, és annak, hogy végül elindítsák, majd tíz évig üzemeltessék az erőművet, újabb 6 milliárd dollárra rúgott a becsült költsége. Mindez egy olyan időszakban, amikor a 2011-es fukusimai katasztrófa az atomenergia ellen fordította a közvéleményt. A kormány végül bedobta a törölközőt: 2016-ban bejelentették, hogy a Mondzsut véglegesen bezárják.
A leszerelés várhatóan újabb harminc évet vesz majd igénybe, és további 3,4 milliárd dollárba kerül. Ha ez az előrejelzés pontosabbnak bizonyul, mint a többi, a projekt hatvan évig tart, több mint 15 milliárd dollárba kerül úgy, hogy az erőmű végül egyáltalán nem termelt elektromos áramot.
A Mondzsu szélsőséges eset, de nem egyedüli
Az adatbázisom szerint az atomerőművek alkotják az egyik legrosszabbul teljesítő projekttípust. Átlagos költségtúllépésük 120 százalék reálértéken, a futamidő pedig 65 százalékkal hosszabb a tervezettnél. Ami még rosszabb: mind a költség, mind az ütemezés tekintetében fennáll a szélsőséges vastagszélűség kockázata, ami azt jelenti, hogy 20 vagy 30 százalékkal meghaladhatják a költségvetést. Vagy 200, illetve 300 százalékkal. Vagy 500 százalékkal. Vagy többel. Ahogy a Mondzsu esete is bizonyítja: a dolgok szinte megállíthatatlanul rossz irányt vehetnek.
A hiba nem az atomenergiában rejlik: sok más projekttípus van, amelynek alig rosszabb az eredménye. A probléma a módszerben gyökerezik, amellyel a Mondzsuhoz hasonló óriási projekteket tervezni és kivitelezni szokták. Ha megértjük, mi bújik meg a háttérben, azt is felismerjük, mi az a – paradox módon apró – dolog, amely megoldja a nagy építkezések kérdését.
Egyetlen hatalmas dolog
Ha óriási projektet tervezünk és valósítunk meg, annak egyik módja, hogy egyetlen dolgot építünk. Egy hatalmas dolgot. A Mondzsu ilyen hatalmas dolog. A legtöbb atomerőmű az. De ilyenek még az óriás vízerőművek, a nagy sebességű vasutak és a felhőkarcolók is. Ha így építünk, csak egy dolgot építünk, amely a dolog természetéből fakadóan egyedi. Nincsenek szabványos részei, nincsenek kereskedelemben kapható termékek, nincsenek már korábban megtett lépések. A folyamat ezért lassú és összetett.
Hiába rendezik az olimpiai játékokat négyévente, a rendezési jogok kiosztásának gyakorlata miatt az eseményt örökké kezdők tervezik és kivitelezik – mutat rá a világ vezető megaprojekt-szakértőjeként számon tartott Flyvbjerg Bent a Megvalósítás hatékonyan című könyvben. Szerkesztett részlet kiadványból.
Az atomerőművek pontosan ilyenek: elképesztő számú mérték után készült alkatrész és különböző rendszer alkotja őket, amelyeknek mind-mind működniük kell, sőt együtt kell működniük ahhoz, hogy az erőmű termelni tudjon. A bonyolult mérték utáni építési módszer önmagában véve megnehezíti a hatalmas projektek megvalósítását, számos egyéb tényező pedig tovább bonyolítja.
Először is: egy atomerőművet nem lehet gyorsan felépíteni, egy ideig üzemeltetni, megnézni, mi működik és mi nem, majd a tanulságokat hasznosítva megváltoztatni a tervet. Ez túlságosan költséges és veszélyes lenne. Ebből fakadóan a kísérletezés kizárt, a projektnek első nekifutásra jól kell sikerülnie.
Másodszor: van egy kis probléma a tapasztalattal is. Ha atomerőművet építünk, esélyes, hogy nem sok ilyet csináltunk korábban, azon egyszerű oknál fogva, hogy eddig kevés atomerőmű épült, azok is sok éven át, így alig adódott lehetőség a tapasztalatszerzésre. Annak ellenére, hogy nincs mód kísérletezésre, és kevés a tapasztalatunk, elsőre jól kell megvalósítanunk a projektet. Ez nehéz, sőt, szinte lehetetlen.
Még ha van is némi tapasztalatunk az atomerőművek létrehozásában, ennek a konkrét erőműnek az építésében esélytelen, hogy legyen, mivel kevés kivétellel minden erőművet egyedileg terveznek egy konkrét helyszínre, és folyamatosan változó technológiára támaszkodnak. Minden erőmű olyan, mint a Mondzsu: mérték után készül, egyedi. Minden, amit egyedi rendelésre gyártanak, drága, és lassan lesz kész.
Kísérletezés és a tapasztalat híján menet közben csupán azt tanulhatjuk meg, hogy a projekt nehezebb és költségesebb, mint vártuk – és nem csupán az a bizonyos projekt, amelyen épp dolgozunk, hanem az adott projekttípus mint olyan. Eddig ismeretlen akadályok merülnek fel. Azok a megoldások, amelyekről korábban úgy hittük, működnek, most nem használhatók. És hiába kezdjük újra javított és átalakított tervekkel, nem jutunk előre. Az üzemeltetési szakértők ezt a folyamatot „negatív tanulásnak” nevezik: minél többet tanulunk valamiből, annál nehezebb és költségesebb lesz.
A harmadik tényező a pénzügyi nyomás. Egy atomerőműnek teljesen el kell készülnie, mielőtt elektromos áramot termelne. Ezért az összes pénzből, amelyet az erőműbe öntöttek, egészen az átadás pillanatáig semmi sem jön vissza. A szalag átvágásáig pedig rengeteg idő telik el, tekintettel a rendelés szerinti gyártásra, az összetettségre, a kísérletezés kiesésére, a tapasztalathiányra és a negatív tanulásra, valamint arra, hogy mindennek első alkalommal mindjárt jól kell sikerülnie.
Megvalósítás hatékonyan
HVG Könyvek
Végül ne feledkezzünk meg a fekete hattyúkról sem. Minden projektet megjósolhatatlan krízisek fenyegetnek, és az idő múlásával egyre nő a sérülékenységük. Így, mivel az egyetlen hatalmas dolog megvalósítása rengeteg időt vesz igénybe, fennáll a kockázata, hogy előbb-utóbb előre nem látható csapás éri. Pontosan ez történt a Mondzsuval is.
Több mint negyedszázaddal azután, hogy a projekt elindult, egy földrengés miatt cunami csapott le a fukusimai atomerőműre, ami súlyos katasztrófához vezetett. A közvélemény a nukleáris energia ellen fordult, ez pedig végül meggyőzte a japán kormányt, hogy leállítsa a Mondzsu-projektet. Erős túlzás lenne azt állítani, hogy az események ilyetén alakulását 1983-ban előre látni lehetett volna.
Amikor azonban a megvalósítás évtizedeket vesz igénybe, elkerülhetetlenül bekövetkezik valami megjósolhatatlan. Ha mindezt összeadjuk, természetesnek tűnik, hogy az atomerőművek és a többi „egyetlen hatalmas dolog” kivitelezését célzó projektek fájdalmasan lassan készülnek el, és rendkívül költségesek. Az a meglepő, hogy egyáltalán elkészülnek. Szerencsére van egy másik módja is annak, hogyan építsünk hatalmas dolgokat.