szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A legendás norvég szintipop trió, az A-ha három esélyt is kapott a popzeneiparban, és a terméke minden alkalommal jobb lett. Az együttes példája azt a közkeletű meggyőződést cáfolja, miszerint a kreatív produktumoknak teljesen kiforrott állapotban kell megjelenniük. Szerkesztett részlet Adam Alter bestsellerszerző Lendülj túl a holtponton! című könyvéből.

A popszámokat szándékosan könnyedre írják, és ez elfedi a nyilvánosság elől, milyen nehéz is piaci sikerre váltani egy fülbemászó dallamot. Idő és tehetség kell a durva élek lecsiszolásához és „poposításához”, hogy a hallgatók aztán újra meg újra streameljék a dalt. Ehhez az úthoz türelem kell, és a folyamat gyakran éveken át is elhúzódik.

Az A-ha példája a Take On Me-vel

Ez történt egy Magne Furuholmen nevű fiatal dalszerzővel is, aki szerencséjére a kitartás szokatlanul mély kútjából meríthetett. Furuholmen tizenöt éves volt, amikor komponált egy billentyűriffet, amelyet aztán hét éven át vitt magával egyik zenekarból a másikba. A huszonhét hangból álló, fülbemászó dallam még csiszolásra szorult, de Magne úgy döntött, hogy teljes dalt farag belőle. A zenekara éppen új énekest keresett, és az első számú jelölt úgy találta, a riff óriásit robban majd.

„Az új énekes, Morten Harket közölte, hogy ha nem kezdünk valamit ezzel a dallammal, akkor nem lép be a zenekarba” – emlékezett vissza később Furuholmen. A zenekar engedett Harket ultimátumának, írtak a riffhez intrót, szöveget és átkötést, és megszületett a dal.

Furuholmen zenekara nem más volt, mint az A-ha nevű norvég szintipop trió, a számot pedig „Take On Me” címmel ismerte meg a világ. A „Take On Me” 1985 októberében az Egyesült Államokban a Billboard lista első helyére került, és huszonhét héten át ott is maradt. Az 1980-as évek szintipopjának emblematikus dala vált belőle, és világszerte közel 10 millió eladott példánnyal ez lett minden idők egyik legsikeresebb kislemeze.

Bár a dal végül óriási siker lett, az odavezető út igencsak rögös volt. Miután a zenekar 1984-ben leszerződött a Warner kiadóhoz, a három fiatalember egy londoni stúdióban felvette a „Take On Me” első változatát. A szám jókorát bukott.

Ennek a verziónak a szerkezete megegyezett a végső változatéval, ám hiányzott belőle az utóbbi popos bája. A Warner londoni vezetősége rábeszélte a zenekart, hogy készítsenek egy klipet a dalhoz, amelyben Harket a zenére mozog, az eredmény azonban elsikkadt az 1980-as évek közepén megjelent hasonló popvideók özönében.

A banda mindhárom tagja jól emlékszik rá, hogy ekkor úgy érezték, megrekedtek. Furuholmen fülbemászó dallama mindenkit levett a lábáról, de a szám valahogy kiforratlan maradt. A zenebiznisz kiszámíthatatlan hullámvasútja legyőzhetetlen akadálynak tűnt. A zenekar 2009-es turnéja előtt így idézte fel a sláger csiszolásának frusztráló folyamatát a saját honlapján:

“A három idealista srác, akik azt képzelték, hogy a tehetség önmagában elég lesz hozzá, hogy a csúcsra repítse őket, most annyi nehézséggel találta szemben magát, olyan sok időt elpocsékoltak és olyan sokszor csalódtak, hogy már-már fel akarták adni. Látták, miként megy veszendőbe a sok remény, pénz és ráfordított idő, és úgy döntöttek, egy időre feloszlanak.”

Aggódik, hogy elakadt az életében? Ne tegye, mások is járnak így!

Az élet minden elképzelhető területén előfordul, hogy megrekedünk – például a munkánkban vagy a párkapcsolatunkban. Élni egyenlő: rendszeresen küzdeni a megrekedéssel – mutat rá Adam Alter bestsellerszerző Lendülj túl a holtponton! című könyvében. Szerkesztett részlet a kiadványból.

A történet nem ért véget itt

A dal eljutott a Warner amerikai főhadiszállására is, ahol befolyásos vezetők egy csoportja úgy döntött, ad a csapatnak még egy esélyt, hogy a kiadó amerikai stúdiójában felvehessenek egy ütősebb mixet. Még fontosabb azonban, hogy ugyanezek a döntéshozók finanszírozták egy nagy költségvetésű, félig animált videóklip leforgatását is. A klip két hónap alatt készült el, feltette az A-hát a térképre az Egyesült Államokban, és 1986-ban hat MTV Video Music Awardot szerzett nekik.

a-ha – Take On Me (Official Video) [Remastered in 4K]

ONE BILLION VIEWS on February 17, 2020 / TWO BILLION VIEWS on September 19, 2024 📅 “Take On Me” has been remastered in stunning 4K resolution – watch it now!

„Semmi kétségem afelől, hogy a dal a klipnek köszönhetően lett sláger – mondta Furuholmen. – Igaz, a számnak tényleg van egy fülbemászó riffje, de azért meg kell hallgatni néhányszor, mire megszereti az ember, és a videó óriási hatása nélkül nem hiszem, hogy sokan adtak volna neki még egy esélyt.”

A „Take On Me”-nek az a változata, amely 1985-ben végül berobbant a rádióban és a televízióban, közel egy évtizednyi kitartóan emelkedő kreatív spirál eredménye volt. Furuholmen nyers dallama annyi fejlődési lépésen ment át, hogy maga sem tudja számontartani. A dal még az után is tovább formálódott, hogy sugározni kezdték, és minden újabb próbálkozással egyre könnyebben emészthetővé vált.

A siker ritkán jön könnyen

A siker sokszor rengeteg zsákutcával és kudarccal jár. Olykor évekbe telik, mire egy ötlet csírája szárba szökik, és ezalatt a megalkotói fejében jó eséllyel megfordul a gondolat, hogy hagyni kellene az egészet.

Az A-ha szerencsés volt, hogy három esélyt is kapott a popzeneiparban, és a terméke minden alkalommal jobb lett annak köszönhetően, hogy a Warner mindig új erőforrásokat, több időt és szakértelmet bocsátott a rendelkezésére. Az A-ha kudarca a dal első változatával azt a közkeletű, ám meglehetősen naiv meggyőződést cáfolja, amely szerint a kreatív produktumoknak teljesen kiforrott állapotban kell megjelenniük.

Lendülj túl a holtponton!
HVG Könyvek

Egy téves meggyőződés szerint ugyanis a legjobb dalok, filmek és könyvek a vegytiszta ihlet eredményei, és ha nem tökéletesek már az elején, akkor aligha valószínű, hogy később javulnának, hiszen az idő múlásával a kreatív produktivitás minősége általában csökken. Ezt a felfogást kreatív szakadéknak (creative cliff) nevezik a pszichológiában, és bármilyen valóságosnak tűnik is, a szakadék csupán illúzió. Az igazság ugyanis az, hogy a kreativitásunk az idő múlásával nem csökken, hanem nő.

A fenti cikk Adam Alter Lendülj túl a holtponton! című könyvének szerkesztett részlete. A marketing- és szociálpszichológiaoktató szerző két évtizede tanulmányozza, hogyan rekednek meg az egyének és szervezetek, majd miként törnek ki. Módszerei segítségével nemcsak a céljainkat érhetjük el, hanem az elakadásokat áttöréssé változtathatjuk. A könyvet itt rendelheti meg kedvezménnyel.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!