Itt a lapos pláza: bevásárlóközpont épül a reptéren
Market Central Ferihegy elnevezéssel Vecsésen épül hazánk első integrált kereskedelmi központja. A Ferihegyi repülőtér mellett, 16 hektáron megvalósuló, több mint 10 milliárd forintos beruházás illeszkedik a lapos plázák, a strip mallok hazai divatjába.
Új centrum épül Budapest egyik legforgalmasabb kivezető útja, a Ferihegyi gyorsforgalmi út mentén: a Market Central (MC) Ferihegy. Az új nyugati városközpont az első integrált (vagyis az ún. „nagy doboz” áruházakat a kisebb kereskedelmi egységek közé beillesztő), vegyes funkciójú kereskedelmi park, amely az AIG/Lincoln amerikai ingatlanfejlesztő vállalat első magyarországi kereskedelmi projektje. A Ferihegyi repülőtér 1-es és 2-es terminálja között, 16 hektáron megvalósuló, több mint tízmilliárd forintos beruházást jelentő park építési munkálatai tavaly decemberben kezdődtek, az átadásra pedig várhatóan idén ősszel kerül sor.
Már idejemúlt? A laposé a jövő |
Divatba jött Vecsés
A regionális kereskedelmi központ megépítését a helyi kereskedelem ugrásszerű fejlődése, valamint az M0-s új szakaszának megépülésével megnövekedett forgalom tette lehetővé. A beruházáshoz kapcsolódó infrastrukturális fejlesztés részeként az MC Ferihegy új, kétszintű közlekedési csomóponton keresztül lesz elérhető, amely egyrészt biztosítja a kereskedelmi park közvetlen megközelíthetőségét a főútról, másrészt kiváltja a jelenlegi lassú, jelzőlámpás csomópontot. A beruházás második ütemeként a fejlesztési terület város felőli sarkán egy 20 ezer négyzetméteres irodapark fog megvalósulni a piaci igényeknek megfelelően több ütemben.
Európában a bevásárlóközpontok piaca az ingatlanszektor húzóágazatának számít. Az integrált kereskedelmi központhoz hasonló – Amerikában „power center”, Angliában „retail park” néven emlegetett – centrumok egyre nagyobb számban létesültek a világon az utóbbi öt évben. Hazánkban – az elmúlt évek csendesebb, stagnáló időszakát követően – ugyancsak a bevásárlóközpontok és hipermarketek további térnyerésére lehet számítani. A piac fellendülését eredményezi a nagy vásárlói bázist és egy-egy város, régió ellátását biztosító, összevont kereskedelmi parkok megjelenése, valamint az, hogy míg a korábbi években a kereskedelmi célt szolgáló ingatlanfejlesztések döntő többsége (60-70 százaléka) Budapestre koncentrálódott, az új fejlesztések nagy része már vidéken fog megvalósulni.
Strip mall a jövő
Bevásárlóparkok sikere © sxc.hu |
Az adott bevásárlóparkok sikerét mutatja, hogy a 2004. végén átadott Premier Outlets Center második – 4800 négyzetméteres – ütemének átadását követően már indul a harmadik ütem építése, akár 7-8 ezer négyzetméternyi üzletterület kialakításával. A jellemző havi üzletbérleti díj 25-30 euró négyzetméterenként. A korábban irodaház fejlesztőként ismert Ablon Dunakeszin avatta második Buy Way bevásárló-parkját, ahol húszezer négyzetméteren válogathatnak a Tópark Kereskedelmi Parkba látogatók. Tovább bővül a 2005-ben értékesített Stop.Shop üzletlánc is: a soron következő gödöllői üzletnyitást (8 ezer négyzetméter) öt további vidéki helyszínen történő átadás követi 2007-ben. A kábelművek dél-budai telephelyén megvalósuló Új Buda Centerbe beruházó Sybil Holding is a strip mall koncepció mellett tette le voksát (15 ezer négyzetméter üzlethelyiség és 11 ezer négyzetméter szórakoztató és rekreációs központ épül).
Tartalmi partnerünk a Bookmark Media ingatlanpiaci hírügynökség