Céges bankkártyák – Hogyan osszunk?
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Rekordáron hirdetik a Római-parti hullámtéren készülő apartmanjaikat neves nagyvállalkozók – köztük Garancsi István –, akik az építési tilalom előtt kaptak engedélyt.
Nagyjából három, de új építésűből is legalább két hasonló méretű családi ház árát, 150 millió forintot kérnek egy 120 négyzetméteres lakásért a városszerte reklámozott Római Lakópart elnevezésű ingatlanegyüttesben. A penthouse lakás terasza 60 négyzetméteres, de szakértők szerint ennek általánosan csak a harmadát, azaz jelen esetben 20 négyzetmétert illik a hasznos alapterületbe beszámolni. Ezzel a kalkulációval a négyzetméterár eléri az egymillió forintot. Vagyis a Várban és a Rózsadombon jellemzően 800–900 ezer forintos négyzetméteráron kínált ingatlanokon is túltesz a fejlesztő, a Wallis-alapító Nagy György érdekeltségébe tartozó Westbay-csoport Terrassa Kft.-je. Néhány lakásépítővel együtt még az előtt kapta meg az építési engedélyt, hogy a kerületi önkormányzat változtatási tilalmat rendelt el a területre. Kivitelezőként pedig a miniszterelnök barátjaként ismert Garancsi István Market Zrt.-je kereshet különösen jól a lakóparképítésen, sőt finanszírozóként is az ő érdekeltsége, a Duna Takarék tűnik fel.
A Duna-parti ingatlanegyüttes az ígéretek szerint 2017 végére készül el, függetlenül attól, hogy a mobilgátat elkezdik-e addig felhúzni, avagy sem. A két épület összesen 50 „apartmanjának” értékesítésével megbízott közvetítők azt mondják, ha lesz mobilgát, akkor jócskán felértékelődnek a parton vásárolt lakások. Az egymilliós négyzetméterárba a szakértők szerint ezt alighanem már bekalkulálták. Az ugyanis már biztos, hogy a mobilgátat a lakópark és a Duna közé fogja felállítani a főváros.
„A Rómain 600–700 ezer forintnál magasabb egységár nem indokolt, még igazán különleges panoráma, dunai kilátás esetében sem” – szögezte le a HVG-nek egy ingatlanszakértő, aki szerint az apartmanok luxus minősítése is megkérdőjelezhető. A 8 négyzetméteres fürdőszoba és a 2,8 méteres belmagasság semmiképpen nem ad nagy tereket, ráadásul a 60 négyzetméteres terasz is két külön részből áll össze. Társasházi lakások egyébként is maximum 70–80 millió forintért kelnek el, a Rómain elkért négyzetméterárak még a Pasa Parkban sincsenek – mondják szakértők. Nem is beszélve arról, hogy a Római üdülőövezeti besorolású, vagyis elvileg csak nyaralóként lehet ott lakásokat eladni. Nyilván ezzel magyarázható az apartman elnevezés – a lakópart név pedig egyenesen fricska.
Lex Római? |
Az óbudai önkormányzat után Tarlós István is változtatási tilalmat rendelt el a Római-parton, pontosabban annak a víz és a sétány közti területén, amely a főváros tulajdona. Nem mintha ott sokan építkezni akarnának, de a főpolgármester nyilván jó marketingfogásnak gondolja a dupla szigort az ingatlanmutyivád közepette. Csakhogy például a Terrassa Kft. Római Lakópartjának építését – s vele együtt még pár kisebb társasházét, valamint a 22 villából megálmodott The Village nevű parkét – már júniusban sem lehetett volna megakadályozni, amikor Béres András, az Együtt–PM képviselője azt javasolta, hogy a kerületi önkormányzat lépjen fel. A Terrassa május 24-én adta be építésiengedély-kérelmét, és július 11-én meg is kapta. A hiánypótlásra adott időt leszámítva éppen 21 nap alatt jutott jogerős építési engedélyhez – pontosan ennyi a maximális ügyintézési idő. Bár a Rómain a jogszabályok szerint csak üdülőket lehet építeni, ha látják is a hatóságok, nincs eszközük és joguk megakadályozni, ha bárki életvitelszerűen használja ott felépült ingatlanát. Bús Balázs III. kerületi polgármester szerint egyetlen módszerrel lehetne meggátolni, hogy lakásként használt üdülők további százai keletkezzenek a Rómain: ha a területet visszaminősítenék a jelenlegi úgynevezett beépítésre szánt üdülőterületből – az építkezéseket sokkal szigorúbban korlátozva – szimpla üdülőterületté. A mai minősítés egyébként 1998-ban született meg, akkor a fővárosi keretszabályozási tervet vette át az óbudai önkormányzat, és így, a magasabb rendű jogszabályhoz kötelezően alkalmazkodva alkotta meg a helyi szabályozást. „Ha visszaminősítenénk a területet, a telektulajdonosok százmilliós kártérítési pereket akasztanának a nyakunkba” – mutat rá Bús Balázs. Hasonló esetben, Békásmegyer-Ófaluban már óriási összeg terhelte az önkormányzat kasszáját: „Hiába érveltünk, hogy akkor is a magasabb rendű, fővárosi jogszabályt vezettük át a kerületi szabályozáson, a kártérítés 70 százalékát velünk fizettették meg, csak 30 százalék jutott a fővárosra” – mondja a polgármester. |
Nem véletlen az sem, hogy a legnagyobb lakás 120 négyzetméteres a Római Lakópartban, az ötszázalékos lakásáfa ugyanis legfeljebb 150 négyzetméterig él. A terasz pedig akkor számít bele az alapterületbe, ha fedett – a jellemzően a felső szintre tervezett penthouse fölé lógó tető azonban nem minősül annak. Ehhez képest egy lakás felépítésének költsége a legkapósabb budapesti telkeken is négyzetméterenként 400–450 ezer forint körüli összegre tehető. A Terrassa vélhetően az államtól vásárolta a telket még 2007-ben, amikor a mobilgát legfeljebb vágyálom volt, vagyis a mai telekáraknál kevesebbet fizethetett érte.
Irreálisnak tűnnek Garancsi bevételi vágyai a Kopaszi-gáton is, ahol nemcsak kivitelezőként, de telektulajdonosként és fejlesztőként is feltűnik, és a városban először toronyházat is építhet. Az 54 hektáros újbudai telek megvásárlását tavaly az állami tulajdonú Eximbank segítette 52 millió euróval, azaz nagyjából 16,5 milliárd forinttal. Részben a Duna közelségére hivatkozva ott is 800 ezer forintos négyzetméterárakat álmodtak meg, ennyiért azonban legfeljebb a felső szinten elhelyezkedő, panorámás otthonok kelhetnek el. Az alsóbb szinteken és a másik oldalon kínált otthonok egy része vagy a forgalmas Budafoki útra és a Kelenföldi Erőműre néz, vagy a zajos vasút közelében fekszik. A luxustól, de még a kényelemtől az is távol esik, hogy 109 négyzetméterre öt szobát terveztek. Mindenesetre ebből a lakástípusból az összes eddig meghirdetett már a tervezőasztalról elkelt. Ráadásul az első beköltözőknek 8–10 évig biztosan el kell viselniük a környék nyugalmát megzavaró, zajos építkezéseket. Több ezer lakást terveznek ugyanis a beruházók. Ezzel a sokadalommal és a 8–9 négyzetméteres szobákkal azonban a BudaPartot nem sokáig lehet megmenteni a lakótelep elnevezéstől.
Folyamatosan bővül a céges bankkártyapiac. A kínálaton egyre inkább látszik, hogy a neobankok megjelenése versenyre készteti a hagyományos bankokat is.
Részletesen bemutatjuk az ilyen esetben felmerülő kötelezettségeket, amelyekkel számolni kell.
Egyre több szektorban kötelező a felelősségbiztosítás. Mire nyújt valódi védelmet? És mikor fizetjük hiába a díjat?
Július 1. fontos határidő a megváltozott a gazdasági tevékenységek egységes ágazati osztályozási rendszerének (TEÁOR) változása miatt.
Nem csak a Pride-felvonulás előtt volt erősen kusza a jogi helyzet, a demonstráció után is egymást érik a kérdések. Ha az utolsó pillanatig bírsággal riogatták a résztvevőket, akkor mi, miért és kinek az utasítására változott a menet napjára? Az Ügyvédkör elnökét és egy volt belügyminisztert kérdeztünk.
2021 óta az 55 fontos csúcsról 10 fontra csökkent a Wizz Air részvényeinek árfolyama.
Utolérte az Audit is a német autóipar válsága. Egyre kevesebb motor készül Győrben, nagyobb nyári leállást is terveznek, leépítések várhatók.
A biztos pártválasztóknál 44-37-re vezet a Tisza a Fidesszel szemben, a Mi Hazánknál viszont erősen rezeg a léc a kutatás szerint.
A Tisza Párt elnöke szerint pár hónap alatt összeomlott a költségvetés.
A gyanúsított és az áldozat együtt indult Nagykanizsáról Ausztriába.
Csak olyan kiemelt cégek mentesülnek, mint a MÁV vagy az MVM.
Még mindig téma a budapesti Pride.
A Messinai-szoros alig pár kilométer, ennél jóval hosszabb hidat is képesek már építeni a szakemberek.
Máté Gábor 15 év után távozik.