szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

A Föld belső magjának öt százalékáról nem volt eddig képük a tudósoknak, japán kutatók megoldhatták a kérdést.

A földmag két részből, egy folyékony külső és egy szilárd belső övből áll. Bolygónk legbelső, nagyjából 1200 kilométer sugarú részének lehetséges összetevőit évtizedek óta kutatják a szakemberek – írta a BBC News.

A belső mag túlságosan mélyen van ahhoz, hogy a kutatók közvetlenül tanulmányozhassák, ezért azt vizsgálják, hogy a földrengéshullámok hogyan hatolnak át a területen és ebből következtetnek a régió anyagának összetételére. A kutatók jelenleg úgy vélik, hogy a szilárd halmazállapotú belső magot nagyjából 85 százalékban vas, körülbelül 10 százalékban nikkel alkotja. A hiányzó 5 százalék beazonosítására a Tohoku Egyetemen dolgozó Ohtani Eidzsi és kollégái a vas és a nikkel egy ötvözetét hozták létre, amelyet aztán szilíciummal vegyítettek.

A keveréket alávetették a belső magban uralkodó környezeti viszonyoknak – magas hőmérséklet és extrém nyomásviszonyok –, és mivel azt tapasztalták, hogy a keverék viselkedése megfelel annak, amit a szeizmikus vizsgálatok során tapasztaltak, arra jutottak, hogy a hiányzó, nagyjából 5 százaléknyi összetevő nagy valószínűséggel szilícium.

Ohtani ugyanakkor elismerte, hogy további vizsgálatokra van szükség a szilícium jelenlétének megerősítéséhez, ami ugyanakkor nem zárja ki, hogy más anyagok is találhatóak a belső magban.

Május 31-e után jön a Sparnál a B terv, ha addig nem vezeti ki a kormány az árréssapkát

Május 31-e után jön a Sparnál a B terv, ha addig nem vezeti ki a kormány az árréssapkát

Úszó ob: Kós Hubert és Rasovszky Kristóf is országos csúcsot úszott

Úszó ob: Kós Hubert és Rasovszky Kristóf is országos csúcsot úszott

A Hudson folyóba zuhant egy helikopter, hat ember veszítette életét

A Hudson folyóba zuhant egy helikopter, hat ember veszítette életét

Brutális mértékben növeli a mesterséges intelligencia a károsanyag-kibocsátást, és úgy tűnik, nincs megállás

Brutális mértékben növeli a mesterséges intelligencia a károsanyag-kibocsátást, és úgy tűnik, nincs megállás