Tetszett a cikk?

Az átlagemberek életében nem jelent óriási különbséget, hogy a jobb- vagy a baloldal állít kormányt a nyár elejére Magyarországon - véli a legtöbb politológus, akik szerint jó esély van arra, hogy a parlament kétpártivá váljék. Kevésbé áll az érdeklődés homlokterében, de legalább ilyen fontos kérdés, hogy miként alakul Budapest és az Európai Unió viszonya.

Gyurcsány Ferenc.
Pakolhat vagy berendezkedik?
© Végel Dániel
"Az országgyűlési választások jelentősége mellett minden más esemény eltörpül 2006-ban Magyarországon - állítja a HVG számára készített politikai prognózisában a brit Economist Intelligence Unit kutatóintézet Közép- és Kelet-Európa-szakértője. Aidan Manktelow - akárcsak a többi, általunk megkérdezett politológus - nem ad számszerűsített tippet az eredményre, éspedig nemcsak azért, mert a választásokig még sok víz lefolyhat a Dunán, hanem azért is, mert "a magyar közvélemény-kutatások hírhedten rossz előrejelzéseket adnak a választási eredményekről". A felmérésekkel kapcsolatban óvatosságra int egy másik brit "magyarológus", Mark Pittaway, az Open University dékánhelyettese is, aki szerint a magyarországi közvélemény-kutató intézetek egymástól erősen eltérő adatai "az alkalmazott módszerek alapvető problémáját tükrözik". Manktelow annyit megkockáztat, hogy "ma a Fidesz győzelme tűnik valószínűbbnek, nem kis részben azért, mert a párt komoly erőfeszítéseket tett helyi hálózatának kiépítésére". A már nem is olyan fiatal demokraták számára - folytatja - "a legnagyobb veszélyt az jelenti, hogy a populista retorika, amelyre a nacionalista jobboldali szavazóbázis megtartáshoz van szükségük, a fokozatosságot és biztonságot hirdető MSZP mellé állítja a politikai közép egy szeletét".

A Századvég Alapítvány igazgatója ugyancsak keveset ad arra, hogy a legfrissebb közvélemény-kutatások szerint melyik párt vezet éppen néhány százalékponttal. "Sokkalta fontosabb ennél a választási földrajz" - állítja Giró-Szász András, márpedig az szerinte a jobboldalnak kedvez. És nem csak szerinte. "Ha hihetünk annak a néhány közvélemény-kutatásnak, melyek szerint az MSZP annak köszönhette őszi felzárkózását, hogy a párt fellegvárának számító Budapesten és a vidéki iparvárosokban sikerült mobilizálnia szavazóit, akkor a korlátozott számú választókörzetben kialakult jelentős MSZP-túlsúlyt nehéz lesz hasonló arányban képviselői helyekre váltani" - véli Pittaway. Aki szerint az a jelenség, hogy a sok kicsi sokra megy, "szoros eredmény esetén végzetes lehet a szocialista párt választási kilátásaira nézve".

A 176 egyéni választókerület közül abban a 77-ben, amelynek a budapesti Vision Consulting friss felmérése szerint máris szinte eldőlt a sorsa, 42-ben a jobboldalnak, 35-ben a baloldalnak jobbak az esélyei. "Ha a listás választáson nem lesz legalább 5 százalékpontnyi különbség az MSZP és a Fidesz között - állítja Török Gábor, a politológiai kutatóintézet igazgatója -, az a párt szerezheti a legtöbb parlamenti mandátumot, amelyik több, valamilyen irányba már »halvány esélyt mutató«, illetve »billegő« körzetet tud a maga javára fordítani." A Vision szerint a 2006-os választások több tekintetben is újdonságot jelenthetnek az 1990 óta tartott parlamenti voksolások sorában: "a kvázikétpárti politikai verseny miatt feltehetően most dől el a legtöbb (minimum 40, de akár 100) helyen már az első fordulóban a mandátum sorsa, illetve valószínűleg most szerez a legkevesebb - legföljebb három - párt jelöltje egyéni mandátumot".

A parlamenti pártok számának várható csökkenésében minden megkérdezett elemző egyetért. "Kétpárti parlament alakulhat" - prognosztizálja feltételes módban Lánczi András politológus. A Budapesti Corvinus Egyetem tanára szerint "ezt nem csupán a havi közvélemény-kutatási eredmények sugallják, hanem olyan, mélyebbre néző adatok is, mint a szavazatok változékonyságának jelentős és tendenciaszerű csökkenése, a pártosság mértékének határozott emelkedése, a jobb-bal önbesorolás megmerevedése". Mark Pittaway szerint "az MDF helyzete reménytelennek tűnik, az SZDSZ pedig sokkal nehezebben fogja átlépni az 5 százalékos választási küszöböt, mint 2002-ben, ha egyáltalán átlépi." A kis pártoknak Giró-Szász András ugyancsak kevés esélyt ad. Csizmadia Ervin politológus szerint "az áprilisi (vagy májusi) választásokon fogunk rájönni, hogy a rendszerváltáskori választójoggal 2006-ban egyszerűen alig van alternatíva a »kvázikétpártrendszerrel« szemben".

A kvázikétpártrendszer kifejezés jótékony homályban hagyja a parlamenti pártok pontos számát, afelől viszont nem hagy kétséget, hogy használója szerint nem átmeneti jelenségről van szó, hanem berendezkedésről, mégpedig tartósról. Ez utóbbi kérdésben viszont már koránt sincs egyetértés a HVG által megkérdezett elemzők között. Akik szerint a kétpártrendszeré a magyar jövő, azok elsősorban azzal érvelnek, hogy a politikához pénz kell, pénzt pedig a honi körülmények között legfőképp kormánypártok tudnak a közösből elkeríteni vagy a magáncégekből kipréselni; az ellenzéknek van némi alkupozíciója és így pénzszerzési esélye, de a parlamenten kívüli párt számára gyakorlatilag nincs élet. "Kívülről szinte reménytelen a parlamentbe jutni" - summázza a helyzetet Csizmadia Ervin.

Második oldal (Oldaltörés)

Orbán Viktor.
A magáét hajtogatja?
© Túry Gergely
Bakk Miklós, a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem politológiatanára szerint viszont a "magyar társadalom töredezettebb annál, minthogy két párt lefedhesse", s ha a nagyokkal elégedetlenek a szavazók, "annyi erőforrást mindenképpen meg tud szerezni egy-egy tömörülés, hogy a tiltakozó szavazatok révén átvigye az 5 százalékos parlamenti küszöböt". Akadnak olyanok is, akik arra tippelnek, hogy nem a most főszerepet játszó két naggyal szemben álló kis párt valamelyike fog majdan pénzt és általa szavazatokat szerezni, hanem egyszer majd valamelyik "pénzeszsák" szer(v)ez magának pártot, sajtót és mindent, ami a törvények hatékony befolyásolásához szükségeltetik.

Csizmadia Ervin szerint "ha 2006-ban Orbán Viktor győz, előfordulhat, hogy az MSZP indul osztódásnak, amennyiben Gyurcsány Ferenc, akkor a Fideszből válhatnak ki csoportok". Jóslata így folytatódik: "Mind Gyurcsány, mind Orbán megmarad a politika első vonalában, akármelyikük győzzön is. Gyurcsány esetleges veresége esélyt hozhat számára, hogy egy valóban új típusú baloldali reformpártot építsen ki."

A választások utáni helyzet legfontosabb kérdése az ország számára mégsem ez, hanem hogy a győztes meglépi-e a gazdaság rendbetételéhez szükséges nagy reformokat és rendbe teszi-e a büdzsét. "El kellene fogadni, hogy az államháztartás »nagy reformja« mítosz: aki radikálisan hozzányúl az egészségügyhöz, a közoktatáshoz, az állami elosztás rendszereihez, az politikai öngyilkosságot követ el" - írja Lánczi, aki persze látja, hogy "megszorítások nélkül kezelhetetlen a hiány", ám a nagy elosztórendszerek radikális átalakítása helyett inkább "sok-sok kis Bokros-csomagra" számít.

Giró-Szász szerint viszont - győzzön bárki is - elsöprő reformok jönnek, a következő időzítéssel: "2006 június második felére várható az új kormány felállása. Utána jön a »nyári uborkaszezon«, ami pont jó lesz arra, hogy a kormány az őszre kidolgozza a változtatások tervét, majd az önkormányzati választások után határozottan hozzákezdjen a megvalósításukhoz." Az "egészségügyben, a közigazgatásban és az oktatásban" végrehajtandó reformok szerinte "eleinte roppant népszerűtlenek lesznek, de 2010-ben csak az indulhat eséllyel, aki már a ciklus elején meglépi ezeket" - állítja, hozzátéve: aki "ímmel-ámmal csak látszatátalakítgat, az megbukik". A Századvég igazgatója a tátongó államháztartási hiány ellenére is komoly adócsökkentésekre számít. "Sokan jönnek majd azzal, hogy hoppá, így nem lesznek bevételek, ám az alacsonyabb adók miatt beáramlik a tőke, ez viszont új adózókat jelent" - bizakodik, s állítja, hogy egy ilyen lépés már a ciklus vége felé meghozná a gyümölcsét. "Ráadásul az adómorál javításában is komoly tartalékok vannak" - teszi hozzá Giró-Szász, aki hatalmas lehetőségeket lát az önkormányzatok számának csökkentésében: "Nálunk 3200 önkormányzat van, majdnem kétszer annyi, mint Nagy-Britanniában." "Talán ismét előkerülhet majd a régiók ügye, a megyerendszer átalakítása" - toldja meg a gondolatot Csizmadia Ervin, aki szerint "nem az elnevezéseknek kell megváltozniuk, hanem Magyarországnak kell már 2006-tól az európai típusú városiasodás irányába lépegetnie".

Ki lehet a hatékonyabb reformer? "MSZP-győzelem esetén - állítja Csizmadia - Gyurcsány továbbra is kénytelen lesz együtt élni a párt ezerféle belső erőcsoportjával, ami csökkenti a párt megújulóképességét, de egy második Gyurcsány-kormány működésének hatásfokát is." Lényegében hasonlóan látja a kérdést Giró-Szász is: "Míg a szocialistáknál - mondja - folyamatosan alkudozni kell", a Fidesz centralizáltabb felépítése "jobban megengedi egy határozott kormányzati struktúra kiépítését". Az igazán nagy reformokhoz persze vagy konszenzus kell a pártok közt, vagy kétharmados többség a parlamentben. Az előbbi Magyarországon hiánycikk, az utóbbi ellenben - figyelmeztet Giró-Szász - még létrejöhet. "Ha csak két párt jut be a parlamentbe, az erősebb a támogatottságban mutatkozó kis különbséggel is viszonylag könnyen kétharmados többséghez juthat."

Harmadik oldal (Oldaltörés)

Keten maradnak a porondon?
© Túry Gergely
Kétharmados mandátumarány híján egy Fidesz-kormány játéktere sem volna túlságosan széles. "Rendkívül sok múlhat azon - véli Pittaway -, hogy Orbán Viktor és a pártvezetés levonja-e a 2002-es vereség konzekvenciáit." Akkor a szavazók szembefordultak a párt autokrata és nyíltan konfrontációs stílusával. A Fidesznek még egy leckét észben kell tartania: a 2004 decemberében a "kettős állampolgárságról" tartott népszavazás kudarcából okulva be kell látnia, hogy a szavazók saját anyagi biztonságukat előrébb valónak tartják, mint az ideológiailag konzervatívabb és nacionalistább célkitűzéseket. "Ezért - sommázza a helyzetet Pittaway - a második Orbán-kormány mozgástere kisebb lenne, mint az elsőé."

Meglehet, a Fidesz képesebb volna jelentős reformok keresztülvitelére, ám olyan következetes liberális piacgazdasági átalakításokat, amilyeneket a nemzetközi pénzpiacok is egyöntetű tapssal díjaznának, senki nem vár tőle. "Javaslatai között szerepel például a »radikális« adócsökkentés, a bürokrácia jelentős megnyirbálása és a kisebb államapparátus, ez mégsem azt jelenti, hogy a párt visszatért volna liberális gyökereihez" - állítja Manktelow. Aki szerint a Fidesz továbbra is jelentős szerepet szán az államnak a gazdaság egyes területein, például támogatja egyes vállalatok állami tulajdonban tartását, és az árszabályozásban, különösen a lakossági energiahordozók árának meghatározásában is a központi beavatkozást tartja célszerűnek. Giró-Szász szerint "a Fidesz sokkal inkább baloldali, mint konzervatív", Gyurcsány viszont "liberális". "A jobb- és baloldali államfelfogás - összegzi a helyzetet - amúgy is a múlté."

A választási esélyekről való össznemzeti totózáson, illetve a reformok szükségességéről folytatott szenvedélyes vitákon vagy éppen mélabús merengésen túl a magyar értelmiség vigyázó szemét talán túlságosan kevéssé veti Brüsszelre. Pedig "éppen olyan fontos kérdés az is, hogy miként alakul Budapest és az unió kapcsolata az EU-tagság harmadik évében. E kérdésben olyan döntések születnek majd, amelyek nagy hatással lesznek az ország közép- és hosszú távú jövőjére, mi több, talán egész Európa sorsára" - szélesíti a horizontot Pittaway. "Gyurcsány decemberi brüsszeli EU-költségvetési alkuja valamit megmutatott már abból, miként működik a huszonötök egyeztetési mechanizmusa, és hogyan kell viselkednie itt a magyar kormányfő(k)nek" - véli Csizmadia.

"Az EU-hoz fűződő viszony szabályozója a praktikus nemzeti érdek érvényesítése; ebben akár kompromisszum is kialakulhat a kormány és ellenzéke között" - jósolja óvatos optimizmussal Lánczi. Szerinte Budapestnek a következő kérdéseket kellene mihamarabb megválaszolnia: "Mi a magyar álláspont Törökország csatlakozásával kapcsolatban? Hogyan leszünk képesek a határon túli magyarok identitását erősíteni az EU-n belül és kívül?"

S hogy mit hozhat az unió Budapestnek? "Az EU-tagság már ma is központi szerepet játszik a közintézmények megerősítésében, és ez a folyamat nem akad meg" - véli Pittaway, aki szerint "a magyar infrastruktúra modernizálása folytatódik, s ez megveti a folyamatos gazdasági fejlődés alapjait. A költségvetési hiány nagyságáról Magyarország és az EU között kirobbant viták, illetve az euróövezethez való csatlakozás időpontja körüli bizonytalanságok azonban azt jelzik, hogy mélyebb ellentétek feszülnek a budapesti és a brüsszeli politika között, és ezek az ellentétek az elkövetkező évtizedben nem csupán a magyar politikai fejlődést határozzák meg, hanem az egész európai fejlődési irány átgondolásához is elvezethetnek."

LŐKE ANDRÁS, PÁLMAI ERIKA, ZÁDORI ZSOLT

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Trend

Két fogadás Magyarországon

HVGA Marketing Centrum tavaly júniusban, majd december elején is arra kért országszerte 1200, illetve 1500...

Trend

Belpolitikai naptár - 2006

Január 19. csütörtök:Sólyom László köztársasági elnök bejelenti a parlamenti választások időpontját.