szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Felavatták a Vásárhelyi Terv keretében biztonságosra kiépített tiszadobi Andrássy-gátat. A több beruházási szakaszban megvalósult, egymilliárd forintot meghaladó költségből megerősített tiszai töltésrészt Kóthay László, a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium államtitkára adta át.

A Tiszadob belterületét védő Andrássy-gát - amely 1880-ban a település híres kastélyának és parkjának árhullámok elleni védelmére épült - az 1998-2001 közötti tiszai árvizek idején Szabolcs-Szatmár-Bereg megye legkritikusabb töltésszakasza volt, s hat évvel ezelőtt kezdődött meg a fejlesztése.

Az első beruházási szakaszban 288, majd 2002 és 2004 között 170, míg a mostani befejező fejlesztés idején 580 millió forintos költségből erősítették meg a gátat.

A töltést fővédvonallá alakították át, s 5,5 kilométer hosszú gátkoronán árvízvédelmi célokat is szolgáló kerékpárutat építettek, amely része a kontinens EURO-VELO hálózatának.

Az Andrássy-gát biztonságossá építésével kiváltották a Tiszadob-Tiszadada közötti út részét képező, magassági hiányos töltésnyomvonal megerősítését, így 600 millió forint beruházási költséget takarítottak meg.

A legárvízveszélyesebb térségnek tartott Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében a mostani, 580 milliós tiszadobi zárófejlesztéssel együtt az idén együttesen mintegy 2,6 milliárd forintot fordítottak a Tisza töltésének megerősítésére.

Tiszakerecseny és Mátyus között 800 millió forintos költségből öt kilométer hosszon erősítették meg a folyó gátját. Gávavencsellő határában 1,2 milliárd forintért elkészült, s decemberben avatják fel a Lónyay-főcsatorna torkolati zsilipjét, úgynevezett árvízkapuját, amely a főcsatorna menti településeket védi meg a Tisza árhullámától.

Szabolcsban legutóbb 2001 márciusában pusztított árvíz, a Tisza és a Túr gátszakadásai miatt több, mint 100 milliárdos kár keletkezett az érintett beregi és szatmári településeken.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!