Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c66d826e-4463-42f2-8b5a-aa7aefac0a1e","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A boszniai Szerb Köztársaság elnökén kívül két másik politikus előállítását is kezdeményezték.","shortLead":"A boszniai Szerb Köztársaság elnökén kívül két másik politikus előállítását is kezdeményezték.","id":"20250312_Kiadtak-a-parancsot-Milorad-Dodik-eloallitasara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c66d826e-4463-42f2-8b5a-aa7aefac0a1e.jpg","index":0,"item":"e64f6300-9e6a-479c-9811-d1e0403aedf6","keywords":null,"link":"/vilag/20250312_Kiadtak-a-parancsot-Milorad-Dodik-eloallitasara","timestamp":"2025. március. 12. 09:52","title":"Kiadták a parancsot Milorad Dodik előállítására","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cd0e0284-a481-4476-af8a-b55f00049309","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Intő jel volt, amikor elbuktak egy 2 milliárd eurós szerződést a BMW-nél. ","shortLead":"Intő jel volt, amikor elbuktak egy 2 milliárd eurós szerződést a BMW-nél. ","id":"20250312_Csodot-jelentett-akkumulatorgyarto-Northvolt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cd0e0284-a481-4476-af8a-b55f00049309.jpg","index":0,"item":"4fc8fd31-85e8-4a13-8a56-dfeb6ed3e2a4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250312_Csodot-jelentett-akkumulatorgyarto-Northvolt","timestamp":"2025. március. 12. 16:04","title":"Csődöt jelentett Svédországban az európai akkumulátoripar nagy reménysége, a Northvolt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ac4ea442-5ccb-40f2-afbb-b2a0a389d333","c_author":"Hann Endre, Nagy Réka","category":"360","description":"Pártpreferenciától függően nagy a társadalmi megosztottság abban, hogy előnyösek vagy veszélyesek Magyarországra, illetve Európára nézve Donald Trump intézkedései. Sokak számára lehet meglepő, ami a Medián felméréséből a Pride megítéléséről kiderül.","shortLead":"Pártpreferenciától függően nagy a társadalmi megosztottság abban, hogy előnyösek vagy veszélyesek Magyarországra...","id":"20250313_median-fidesz-tisza-orban-viktor-magyar-peter-eu-nato-ukrajna-haboru-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ac4ea442-5ccb-40f2-afbb-b2a0a389d333.jpg","index":0,"item":"5ec121c0-f95c-4dbb-874f-8b0ec4e58f18","keywords":null,"link":"/360/20250313_median-fidesz-tisza-orban-viktor-magyar-peter-eu-nato-ukrajna-haboru-trump","timestamp":"2025. március. 13. 06:30","title":"Medián: Orbán nem tudja az EU ellen fordítani a magyarokat, Putyinnak viszont sok hívet szerzett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9d57dd9-42a0-4596-be4f-c585de562e5c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Újabb bizonyítékot találtak a kutatók arra, hogy az élet még extrém körülmények között, például óriási nyomás alatt is képes virágozni.","shortLead":"Újabb bizonyítékot találtak a kutatók arra, hogy az élet még extrém körülmények között, például óriási nyomás alatt is...","id":"20250312_mariana-arok-vizsgalat-uj-fajok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9d57dd9-42a0-4596-be4f-c585de562e5c.jpg","index":0,"item":"497d9927-d381-4e1d-b5e1-00ea48bc8d00","keywords":null,"link":"/tudomany/20250312_mariana-arok-vizsgalat-uj-fajok","timestamp":"2025. március. 12. 08:03","title":"7000+ új fajt találtak a tudósok a világ legmélyebb pontján, a Mariana-árokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7523e472-a0b6-4ddd-99f6-65a819023c77","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A rendőrség véletlennek minősítette a balesetet, és nem intézkedett a kutyával szemben. ","shortLead":"A rendőrség véletlennek minősítette a balesetet, és nem intézkedett a kutyával szemben. ","id":"20250312_pitbull-fegyver-veletlen-loves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7523e472-a0b6-4ddd-99f6-65a819023c77.jpg","index":0,"item":"908ee8ac-f7f4-4dfe-b051-38dad1faba93","keywords":null,"link":"/elet/20250312_pitbull-fegyver-veletlen-loves","timestamp":"2025. március. 12. 12:19","title":"A saját kutyája lőtt meg egy férfit Memphisben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"392bcfcc-aa15-41ac-89a7-d98cc43783ca","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A 444, az ATV és a 24.hu újságíróit díjazták. ","shortLead":"A 444, az ATV és a 24.hu újságíróit díjazták. ","id":"20250313_Harom-ujsagiro-kapott-Magyar-Sajto-dijat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/392bcfcc-aa15-41ac-89a7-d98cc43783ca.jpg","index":0,"item":"ea70436b-4172-4345-9a16-010758d2ceae","keywords":null,"link":"/itthon/20250313_Harom-ujsagiro-kapott-Magyar-Sajto-dijat","timestamp":"2025. március. 13. 14:09","title":"Magyar Sajtó-díjat kapott a kegyelmi ügyet kirobbantó újságíró","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9e1a8b62-30c0-457e-86a8-9797c6c0cf34","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A javaslat többek között rögzíti, hogy „az ember férfi vagy nő”.","shortLead":"A javaslat többek között rögzíti, hogy „az ember férfi vagy nő”.","id":"20250312_alaptorveny-modositas-javaslat-fidesz-benyujtas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9e1a8b62-30c0-457e-86a8-9797c6c0cf34.jpg","index":0,"item":"9ae49fa3-615b-4a2f-9d87-fbb82a80c2df","keywords":null,"link":"/itthon/20250312_alaptorveny-modositas-javaslat-fidesz-benyujtas-ebx","timestamp":"2025. március. 12. 05:22","title":"Benyújtotta az Alaptörvény 15. módosításáról szóló javaslatát a Fidesz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7414a778-c995-4dbe-83f3-e2d5549550e8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Mark Rutte nem tűnt nyitottnak az ötletre.","shortLead":"Mark Rutte nem tűnt nyitottnak az ötletre.","id":"20250313_trump-rutte-nato-gronland","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7414a778-c995-4dbe-83f3-e2d5549550e8.jpg","index":0,"item":"d66308c2-5d1e-4d22-a460-b86305e8139b","keywords":null,"link":"/vilag/20250313_trump-rutte-nato-gronland","timestamp":"2025. március. 13. 20:37","title":"Trump a NATO-főtitkár jelenlétében adta elő elképzeléseit Grönland megszállásáról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vitézy: megmaradt a MÁV-vízfej, s az utason spórolnak
Tetszett a cikk?
Új, alternatív vasúti menetrendet mutatott be a sajtónak pénteken a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). Vitézy Dávid egyesületi szóvivő, a Közlekedésfejlesztési Munkacsoport vezetője azt mondta: az általuk javasolt menetrend 2009 decemberétől bevezethető lenne.
A Fidesz-közeli közlekedéspolitikus szerint válságkezelés helyett a válság mélyítése folyik a vasútnál. Bírálta a Magyar Államvasutakat érintő, Oszkó Péter pénzügyminiszter által bejelentett negyvenmilliárd forintos elvonást, s főleg annak mikéntjét. Vitézy úgy látja: elfogadhatatlan, hogy körülbelül minden harmadik elővárosi vonatot törölnek a menetrendből. Hozzátette: a 2008-2009 fordulóján megtett kormányzati lépések a Dunántúlt sújtják leginkább: a keleti országrészben ugyanis az úgynevezett ütemes menetrendből vettek ki vonatokat, de a Dunántúlon még be sem vezették az ütemes menetrendet. (Az ütemes menetrend azt jelenti hogy minden órában ugyanakkor indul A pontból B pontba a vonat.)
Vitézy úgy látja: az elvonások nem a pazarlás megszüntetését, a bürokrácia csökkentését, hanem járatritkítást generálnak, azonban a járatritkítás nem jár valódi megtakarítással. Szerinte olyan vonalakat is megszüntettek, amelyekre volt igény, „pusztán azért, mert így akartak megtakarítást kimutatni”, ugyanakkor „megmaradt a MÁV-vízfej a több ezer fős adminisztrációs létszámmal”. Az ütemes menetrendhez fix rendszereket lehet építeni, óránként ismétlődő csatlakozással. A fiatal szakember hozzátette: a Kelet-Magyarországon bevezetett ütemes menetrend utasszám-növekedést eredményezett.
Az elővárosi vonat az autóval összehasonlítva versenyképtelen marad, „ha egy félóránként járó vonat rendszeresen nulla és harminc perc közötti késéseket produkál, teljesen véletlenszerűen” – fogalmazott Vitézy.
Mi a teendő? – tette föl a kérdést a szakember. Mielőtt válaszolt volna, azt mondta: az alternatív menetrend kidolgozásakor hozott anyagból dolgoztak, vagyis figyelembe vették a MÁV jelenlegi infrastrukturális és technológiai adottságait, például a vasúti pályák és a járműpark állapotát. „Az utasok helyett a MÁV-on kell spórolni” – mondta, azaz a vasúti közlekedés hatékonyságát kell növelni. Vitézy hozzátette: a VEKE semmi újat nem talált ki. Elképzeléseik Nyugat-Európa számos városában már beváltak. Például meg kell szüntetni a Volán vállalatok és MÁV ellenérdekeltségét. „Direkt elindítják a csatlakozó buszt öt perccel előbb, csak azért, hogy az utasok odáig is busszal, ne pedig vonattal menjenek” – szemléltette a jelenlegi helyzetet Vitézy. „Az autózással szemben kell együtt egy versenyképes közlekedési alternatívát kínálni.” Ezt elősegítendő, a Nyugat-Európában már működő, regionális alapú közlekedési szövetségek létrehozását sürgeti a VEKE. A Volánok és a MÁV együttműködésének „kikényszerítése” Vitézy szerint kormányzati föladat. A VEKE úgy látja: néhány alacsony forgalmú vasúti mellékvonal megszűnhet, de ezeken a helyeken a Volánoknak biztosítaniuk kell a vasúttal összehangolt buszközlekedést.
Napi félmillió autó 2015-ben (Oldaltörés)
Egy becslés szerint a mai négyszázezerről 2015-re várhatóan 530 ezerre nő a városhatárt naponta átlépő autók száma. Ha a tömegközlekedés nem válik az autóval versenyképessé, „akkor össze fog omlani Budapest közlekedési rendszere, ezt ki lehet jelenteni” – vélte a közlekedéspolitikus.
A VEKE elképzelései szerint a Dunántúlon is lenne ütemes menetrend. Ennek keretében lenne hat úgynevezett interregionális dunántúli vasútvonal, melyek közül négy Budapestről indulna. A másik kettő: Pécs – Nagykanizsa – Zalaszentiván – Szombathely, illetve Baja – Sárbogárd – Székesfehérvár – Komárom. A hat vonalon egész nap, kétóránként indulnának a vonatok. Vitézy véleménye az, hogy a VEKE által javasolt egységes országos menetrend a régióközpontok – például Pécs és Győr – közti közlekedést is gördülékenyebbé tenné a jelenleginél.
Az Egyesület úgy látja: az általuk javasolt menetrend lehetővé teszi négyszáznegyven vasúti személykocsi – azaz a mostani állomány tizennégy százaléka – leselejtezését. Vitézy szerint spórolni lehetne a MÁV apparátusa egy részének leépítésével is. Hangsúlyozta: az általuk javallt menetrend 2009 decemberében, a mostani körülmények között bevezethető.
A hvg.hu annak kommentálására kérte Vitézy Dávidot, hogy a Budapestről induló késő esti elővárosi személyvonatok konganak az ürességtől. A VEKE szóvivője szerint ezeket a járatokat nem szabad megszüntetni, de „biztos, hogy hülyeség” húsz utasnak egy nyolc kocsiból álló szerelvényt indítani. Arra a fölvetésünkre, hogy öt éve például a Budapest – Cegléd útvonalat a gyorsvonat ötvenhárom perc alatt tette meg, most pedig – a vasútvonal évekig tartó fölújítása után – ötvennégy perc a menetidő, Vitézy úgy reagált: „A pályafölújítások ellenére évről évre nőnek a menetidők, mert az állandósult késéseket beleszámítják a menetrendbe”.
A sajtótájékoztatón szintén jelenlévő itf.hu csoport ügyvivője, Vincze Béla György a hvg.hu tudósítójának a Vitézy által elmondottakat azzal egészítette ki, hogy napközben Cegléd felé indul óránként két gyorsvonat, két zónázó (leánykori nevén: gyorsított személy - Sz.P.) és szintén két, Monorig közlekedő személyvonat. Amennyiben a gyorsvonat gyorsabb lenne, mint most, utolérné az előtte haladó valamelyik vonatot. Ezt a problémát szerinte például úgy lehetne orvosolni, hogy egy pár kilométeres szakaszon plusz két sínpárt építenének, ahol a gyorsvonat tudna előzni. Vincze hozzátette, Csehországban ezt már megoldották.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület(VEKE) járatritkítás helyett új, ütemes menetrendet javasol az egész ország területére a vasúton, amit 2009 decemberétől akár be is lehetne vezetni - mondta Vitézy Dávid, a VEKE közlekedésfejlesztési munkacsoport vezetője, az egyesület szóvivője pénteken Budapesten.
Nem támogatta a BKV Zrt. felügyelőbizottsága (fb) csütörtökön azt a Kocsis István vezérigazgató által szorgalmazott elképzelést, hogy a HÉV-ágazatot szervezzék ki a cégből – közölték a testület tagjai.
Vitézy Dávid betekinthet az offshore cégek dokumentumaiba, de kézhez - a vonatkozó törvények értelmében - nem kaphatja - közölte az MTI-vel a BKV csütörtökön az előző nap megjelent hírekre reagálva.