Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"65489e23-3dac-4971-8336-638a544d20d9","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A Hamász állítólagos döntése a Kairóba látogató Hamász-delegációra gyakorolt jelentős egyiptomi nyomást követően születhetett.","shortLead":"A Hamász állítólagos döntése a Kairóba látogató Hamász-delegációra gyakorolt jelentős egyiptomi nyomást követően...","id":"20250217_Netanjahu-sem-a-Hamasz-sem-a-Palesztin-Hatosag-nem-fogja-kormanyozni-Gazat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65489e23-3dac-4971-8336-638a544d20d9.jpg","index":0,"item":"9a4ea070-c46b-40f0-a373-f58a8a168060","keywords":null,"link":"/vilag/20250217_Netanjahu-sem-a-Hamasz-sem-a-Palesztin-Hatosag-nem-fogja-kormanyozni-Gazat","timestamp":"2025. február. 18. 12:02","title":"Netanjahu: Sem a Hamász, sem a Palesztin Hatóság nem fogja kormányozni Gázát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"57c89341-2a52-48ff-ab56-0291a0459a40","c_author":"Galicza Dorina","category":"itthon","description":"Folytatódott a Corvinusról kirúgott docens ügye a bíróságon, az egyetem HR-vezetője szerint súlyos következményekkel járt volna, ha az oktató a pozíciójában marad.","shortLead":"Folytatódott a Corvinusról kirúgott docens ügye a bíróságon, az egyetem HR-vezetője szerint súlyos következményekkel...","id":"20250217_Adam-Zoltan-Corvinus-kirugas-docens-munkajogi-per-Borbas-Zsuzsanna-Csentericsne-Arnold-Zsuzsanna-Zsoka-Agnes-HR-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/57c89341-2a52-48ff-ab56-0291a0459a40.jpg","index":0,"item":"4ddbe3ce-ec68-42d9-970b-a64b90073fde","keywords":null,"link":"/itthon/20250217_Adam-Zoltan-Corvinus-kirugas-docens-munkajogi-per-Borbas-Zsuzsanna-Csentericsne-Arnold-Zsuzsanna-Zsoka-Agnes-HR-ebx","timestamp":"2025. február. 17. 15:03","title":"Nem is mérlegelte a Corvinus, hogy Ádám Zoltánt ne azonnali hatállyal rúgják ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a43fcd7-c52f-4a17-a865-2802edb88c4d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A kocsija pótkerekére dobta rá a trófeáit. ","shortLead":"A kocsija pótkerekére dobta rá a trófeáit. ","id":"20250217_Ket-rokatetemmel-a-kocsijan-hajtott-Nyiregyhazan-egy-terepjaros-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a43fcd7-c52f-4a17-a865-2802edb88c4d.jpg","index":0,"item":"5f99aae4-bb28-4556-8f69-b0a34b3c3378","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_Ket-rokatetemmel-a-kocsijan-hajtott-Nyiregyhazan-egy-terepjaros-video","timestamp":"2025. február. 17. 13:27","title":"Két rókatetemmel a kocsiján közlekedett Nyíregyházán egy terepjárós – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0127beb-95d3-4003-88ff-558f6e49688e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ugyan a 2024-es, első tesztrepülés meghiúsult, de az amerikai űrhivatal már javában teszteli az X-59-et, és erről most egy videót is kiadtak. ","shortLead":"Ugyan a 2024-es, első tesztrepülés meghiúsult, de az amerikai űrhivatal már javában teszteli az X-59-et, és erről most...","id":"20250219_nasa-lockheed-martin-x59-hiperszonikus-repulogep-teszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0127beb-95d3-4003-88ff-558f6e49688e.jpg","index":0,"item":"b5f434df-856e-4329-984b-360ba7c03d1d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250219_nasa-lockheed-martin-x59-hiperszonikus-repulogep-teszt","timestamp":"2025. február. 19. 11:03","title":"Nyers erő: beindította a Concorde utódjaként emlegetett repülőgép hajtóművét a NASA (videó)","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d2bd2be6-9c9d-4f7b-ab03-cc640e1e2943","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Michele Ferrero egykori jobbkeze 97 éves volt.","shortLead":"Michele Ferrero egykori jobbkeze 97 éves volt.","id":"20250217_Elhunyt-a-Nutella-atyja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d2bd2be6-9c9d-4f7b-ab03-cc640e1e2943.jpg","index":0,"item":"56e8c8ad-d1ac-4427-949c-7ffac5f07b3f","keywords":null,"link":"/kkv/20250217_Elhunyt-a-Nutella-atyja","timestamp":"2025. február. 17. 15:34","title":"Elhunyt Francesco Rivella, aki ott volt a Nutella, a TicTac, a Kinder és a Ferrero Rocher születésénél is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b8f4637-9403-431c-bc70-a23723d023ba","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"Egy 16–30 éves uniós polgárok körében végzett EP-felmérés szerint a közösségi média a fő információforrása ennek a korosztálynak, és a többség tisztában van az online dezinformáció kockázataival is. A magyar fiataloknak csak a negyede számára elsődleges az országhoz és nemzeti való kötődés, és a migráció miatt sem aggódnak.","shortLead":"Egy 16–30 éves uniós polgárok körében végzett EP-felmérés szerint a közösségi média a fő információforrása ennek...","id":"20250217_eurobarometer_europai_parlament_kozvelemenykutatas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b8f4637-9403-431c-bc70-a23723d023ba.jpg","index":0,"item":"83a821ed-b291-441b-a6a7-11eeef7e25d0","keywords":null,"link":"/eurologus/20250217_eurobarometer_europai_parlament_kozvelemenykutatas-ebx","timestamp":"2025. február. 17. 13:11","title":"A magyar fiatalok az európai átlagnál jobban aggódnak a megélhetésük miatt, a migráció nem érdekli őket, az Orbán-kormányt nem ismerik, sőt, Magyarországhoz is egyre kevésbé kötődnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18cc466b-5810-494a-a5c8-8b59ec2b894c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Úgy tűnik, a konzolos változat után a PC-s kiadásra sem kell sokat várni: megbízható nyilatkozatból lehet következtetni arra, hogy mikor jöhet a Grand Theft Auto VI PC-s kiadása.","shortLead":"Úgy tűnik, a konzolos változat után a PC-s kiadásra sem kell sokat várni: megbízható nyilatkozatból lehet következtetni...","id":"20250217_rockstar-games-gta6-pc-valtozat-megjelenes-corsair-gaming-nyilatkozat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18cc466b-5810-494a-a5c8-8b59ec2b894c.jpg","index":0,"item":"661368e4-b278-4b14-9307-c2142bcc83d4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_rockstar-games-gta6-pc-valtozat-megjelenes-corsair-gaming-nyilatkozat","timestamp":"2025. február. 17. 17:03","title":"Jó hír: hamarabb jöhet a GTA 6","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d57b96a4-af06-43db-ab8f-5f5c69a85ef4","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök esetlegesen megválna tisztségétől, ha Ukrajnát felvennék az EU-ba és a NATO-ba, valamint az orosz csapatok visszavonulnának és meglennének a szükséges biztonsági garanciák.","shortLead":"Az ukrán elnök esetlegesen megválna tisztségétől, ha Ukrajnát felvennék az EU-ba és a NATO-ba, valamint az orosz...","id":"20250218_Zelenszkij-szerint-Putyinnak-kedveznek-a-jelenlegi-amerikai-nyilatkozatok-orosz-ukran-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d57b96a4-af06-43db-ab8f-5f5c69a85ef4.jpg","index":0,"item":"81124a24-7d4d-4768-97fe-36bce478dda4","keywords":null,"link":"/vilag/20250218_Zelenszkij-szerint-Putyinnak-kedveznek-a-jelenlegi-amerikai-nyilatkozatok-orosz-ukran-haboru","timestamp":"2025. február. 18. 06:46","title":"Zelenszkij szerint Putyinnak kedveznek a jelenlegi amerikai nyilatkozatok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vitézy: megmaradt a MÁV-vízfej, s az utason spórolnak
Tetszett a cikk?
Új, alternatív vasúti menetrendet mutatott be a sajtónak pénteken a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE). Vitézy Dávid egyesületi szóvivő, a Közlekedésfejlesztési Munkacsoport vezetője azt mondta: az általuk javasolt menetrend 2009 decemberétől bevezethető lenne.
A Fidesz-közeli közlekedéspolitikus szerint válságkezelés helyett a válság mélyítése folyik a vasútnál. Bírálta a Magyar Államvasutakat érintő, Oszkó Péter pénzügyminiszter által bejelentett negyvenmilliárd forintos elvonást, s főleg annak mikéntjét. Vitézy úgy látja: elfogadhatatlan, hogy körülbelül minden harmadik elővárosi vonatot törölnek a menetrendből. Hozzátette: a 2008-2009 fordulóján megtett kormányzati lépések a Dunántúlt sújtják leginkább: a keleti országrészben ugyanis az úgynevezett ütemes menetrendből vettek ki vonatokat, de a Dunántúlon még be sem vezették az ütemes menetrendet. (Az ütemes menetrend azt jelenti hogy minden órában ugyanakkor indul A pontból B pontba a vonat.)
Vitézy úgy látja: az elvonások nem a pazarlás megszüntetését, a bürokrácia csökkentését, hanem járatritkítást generálnak, azonban a járatritkítás nem jár valódi megtakarítással. Szerinte olyan vonalakat is megszüntettek, amelyekre volt igény, „pusztán azért, mert így akartak megtakarítást kimutatni”, ugyanakkor „megmaradt a MÁV-vízfej a több ezer fős adminisztrációs létszámmal”. Az ütemes menetrendhez fix rendszereket lehet építeni, óránként ismétlődő csatlakozással. A fiatal szakember hozzátette: a Kelet-Magyarországon bevezetett ütemes menetrend utasszám-növekedést eredményezett.
Az elővárosi vonat az autóval összehasonlítva versenyképtelen marad, „ha egy félóránként járó vonat rendszeresen nulla és harminc perc közötti késéseket produkál, teljesen véletlenszerűen” – fogalmazott Vitézy.
Mi a teendő? – tette föl a kérdést a szakember. Mielőtt válaszolt volna, azt mondta: az alternatív menetrend kidolgozásakor hozott anyagból dolgoztak, vagyis figyelembe vették a MÁV jelenlegi infrastrukturális és technológiai adottságait, például a vasúti pályák és a járműpark állapotát. „Az utasok helyett a MÁV-on kell spórolni” – mondta, azaz a vasúti közlekedés hatékonyságát kell növelni. Vitézy hozzátette: a VEKE semmi újat nem talált ki. Elképzeléseik Nyugat-Európa számos városában már beváltak. Például meg kell szüntetni a Volán vállalatok és MÁV ellenérdekeltségét. „Direkt elindítják a csatlakozó buszt öt perccel előbb, csak azért, hogy az utasok odáig is busszal, ne pedig vonattal menjenek” – szemléltette a jelenlegi helyzetet Vitézy. „Az autózással szemben kell együtt egy versenyképes közlekedési alternatívát kínálni.” Ezt elősegítendő, a Nyugat-Európában már működő, regionális alapú közlekedési szövetségek létrehozását sürgeti a VEKE. A Volánok és a MÁV együttműködésének „kikényszerítése” Vitézy szerint kormányzati föladat. A VEKE úgy látja: néhány alacsony forgalmú vasúti mellékvonal megszűnhet, de ezeken a helyeken a Volánoknak biztosítaniuk kell a vasúttal összehangolt buszközlekedést.
Napi félmillió autó 2015-ben (Oldaltörés)
Egy becslés szerint a mai négyszázezerről 2015-re várhatóan 530 ezerre nő a városhatárt naponta átlépő autók száma. Ha a tömegközlekedés nem válik az autóval versenyképessé, „akkor össze fog omlani Budapest közlekedési rendszere, ezt ki lehet jelenteni” – vélte a közlekedéspolitikus.
A VEKE elképzelései szerint a Dunántúlon is lenne ütemes menetrend. Ennek keretében lenne hat úgynevezett interregionális dunántúli vasútvonal, melyek közül négy Budapestről indulna. A másik kettő: Pécs – Nagykanizsa – Zalaszentiván – Szombathely, illetve Baja – Sárbogárd – Székesfehérvár – Komárom. A hat vonalon egész nap, kétóránként indulnának a vonatok. Vitézy véleménye az, hogy a VEKE által javasolt egységes országos menetrend a régióközpontok – például Pécs és Győr – közti közlekedést is gördülékenyebbé tenné a jelenleginél.
Az Egyesület úgy látja: az általuk javasolt menetrend lehetővé teszi négyszáznegyven vasúti személykocsi – azaz a mostani állomány tizennégy százaléka – leselejtezését. Vitézy szerint spórolni lehetne a MÁV apparátusa egy részének leépítésével is. Hangsúlyozta: az általuk javallt menetrend 2009 decemberében, a mostani körülmények között bevezethető.
A hvg.hu annak kommentálására kérte Vitézy Dávidot, hogy a Budapestről induló késő esti elővárosi személyvonatok konganak az ürességtől. A VEKE szóvivője szerint ezeket a járatokat nem szabad megszüntetni, de „biztos, hogy hülyeség” húsz utasnak egy nyolc kocsiból álló szerelvényt indítani. Arra a fölvetésünkre, hogy öt éve például a Budapest – Cegléd útvonalat a gyorsvonat ötvenhárom perc alatt tette meg, most pedig – a vasútvonal évekig tartó fölújítása után – ötvennégy perc a menetidő, Vitézy úgy reagált: „A pályafölújítások ellenére évről évre nőnek a menetidők, mert az állandósult késéseket beleszámítják a menetrendbe”.
A sajtótájékoztatón szintén jelenlévő itf.hu csoport ügyvivője, Vincze Béla György a hvg.hu tudósítójának a Vitézy által elmondottakat azzal egészítette ki, hogy napközben Cegléd felé indul óránként két gyorsvonat, két zónázó (leánykori nevén: gyorsított személy - Sz.P.) és szintén két, Monorig közlekedő személyvonat. Amennyiben a gyorsvonat gyorsabb lenne, mint most, utolérné az előtte haladó valamelyik vonatot. Ezt a problémát szerinte például úgy lehetne orvosolni, hogy egy pár kilométeres szakaszon plusz két sínpárt építenének, ahol a gyorsvonat tudna előzni. Vincze hozzátette, Csehországban ezt már megoldották.
A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület(VEKE) járatritkítás helyett új, ütemes menetrendet javasol az egész ország területére a vasúton, amit 2009 decemberétől akár be is lehetne vezetni - mondta Vitézy Dávid, a VEKE közlekedésfejlesztési munkacsoport vezetője, az egyesület szóvivője pénteken Budapesten.
Nem támogatta a BKV Zrt. felügyelőbizottsága (fb) csütörtökön azt a Kocsis István vezérigazgató által szorgalmazott elképzelést, hogy a HÉV-ágazatot szervezzék ki a cégből – közölték a testület tagjai.
Vitézy Dávid betekinthet az offshore cégek dokumentumaiba, de kézhez - a vonatkozó törvények értelmében - nem kaphatja - közölte az MTI-vel a BKV csütörtökön az előző nap megjelent hírekre reagálva.
Nem sikerült még aláírni a szerződést Rákosrendező megvásárlásáról, mert az a vállalat, amelynek a fővároson kívül még elővásárlási joga van, nem nyilatkozott, mit szeretne.