szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egyes vonalokon rendszeresen késnek a vonatok. Nem csupán a gyors vagy személyvonatok, de az Intercity esetében sem ritka ma már a 40 perces várakozás.

"Hisszük, hogy társaságunk a közösségi közlekedésben meghatározó szerepet vállalhat, amelynek következményeként a vasúti személyszállítás jelentősége a jövőben felértékelődik. Ezért a vasúti személyszállítás műszaki, technológiai fejlesztése mellett az egyik legfontosabb célunk, hogy a vasúttal utazók arányát növelhessük" – olvasható Kozák Tamás vezérigazgató által jegyzett Rólunk rovatában a MÁV Start Zrt. honlapján. A személyszállításért felelős vasúttársaságnak tehát van elképzelése arról, hogy milyen minőségű szolgáltatást kellene nyújtani, a megvalósítás azonban gyakorta akadozik.

Például a valaha a többi vonalnál gyorsabb, kényelmesebb, tisztább Intercity járatokat már egyre kevésbé nevezhetjük emelt színvonalú szolgáltatásnak. Nem ritka, hogy a szerelvények 20-40 percet késnek, a légkondicionáló gyakran nem működik, s a késések miatt a vagonok takarítására sem mindig jut idő. Az IC-járatok eleinte helyjegykötelesek voltak, vagyis a megváltott jeggyel a meghatározott számú ülésen foglalhattunk jegyet. Ma már egyes IC járatokra nem helyjegyet, hanem csak pótjegyet kell váltanunk. Ez annyit jelent, hogy magunk kereshetünk helyet a vonaton, de a vasúttársaság csak annyi jegyet értékesít, ahány ülőhely van. Viszont késés esetén a pótjegy árát nem kell visszatérítenie a MÁV-nak, pedig van olyan vonal, ahol ez drágább is, mint amennyibe a helyjegy kerül.

Ilyen például a Budapest-Pécs vonal, ahol kedvezményes IC-pót- és helyjegyet válthatunk 360 forintért (míg másutt 540 forintot kell fizetni a helyjegyért). Azt nem indokolta meg a MÁV, miért az alacsonyabb az ár, mint a többi vonalon. Ugyanakkor, ha ezen a távon nemzetközi vonaton utazunk belföldön – esetünkben például a Miskolcról induló, Budapesten és Pécsen át Szarajevóba tartó járat – akkor a pótjegy már 400 forint. A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy a Budapest-Pécs vonalon történetesen egy nemzetközi vonat az, amelyik IC-ként közlekedik a két város között. Erre megváltjuk a 400 forintos pótjegyet (amelyet ugye késés esetén nem válthatunk vissza), s az utóbbi hónapok tapasztalata szerint 20-45 perc plusszal számolunk az amúgy is közel három órás útra.

„A személyszállító vonatok és azon belül természetesen az InterCity járatok késése számos, külső és belső okra vezethető vissza. Külső okok esetében például a rendkívüli időjárás következtében alakulhatnak ki késések a személyszállító vonatok menetidejében. A vasúthibára visszavezethető okok közül leggyakrabban a vágányzárak, lassújelek, biztosítóberendezések meghibásodása miatt fordulhatnak elő" – tudatta a hvg.hu-val a MÁV Kommunikációs Igazgatósága. Ennél konkrétabb választ nem kaptunk, a társaság a pontos járat- és panaszlistát kérte volna. Nem vállalkoztunk arra, hogy az elmúlt hónapokban tapasztalt összes késést kilistázzuk, ezt meghagyjuk olvasóinknak. Kétséges ugyanis, hogy a hetente többször előforduló késés mind egyedi eset lenne, ahogy a rendszeresen bekrepáló légkondicionálók esete is.

A helyjegyet amúgy 24 órán belül lehet visszaváltani a célállomáson. Amennyiben érkezésünkkor ott már nincs nyitva kassza, másnap kell megtennünk. És persze csak akkor él a visszaváltás lehetősége, ha a vasúttársaság magára vállalja a késés okát.

Több blog is foglalkozott az elégtelen szolgáltatással és a jegyárak visszatérítésének sajátosságaival. Megkérdeztük a MÁV-ot is, miként látják ezt a problémát. Megkeresésünkre a kommunikációs osztály azt közölte: "A MÁV-START Zrt. célja, hogy az utazóközönség igényének folyamatos követése mellett tudja a szolgáltatás színvonalának minőségét emelni, megemlítve a huzatcseréket, a tetőklímák beépítését és a kerékpároknak biztosított helyjegyeket."

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Kocsis lemondott a MÁV-Start elnöki posztjáról

Lemondott Kocsis István a MÁV-Startnál betöltött igazgatósági elnöki, illetve tagsági posztjáról - értesült az MTI hétfőn. A távirati iroda úgy tudja, a BKV Zrt. vezérigazgatója augusztus 11-ével mondott le a MÁV-Startnál betöltött tisztségeiről.

MTI Itthon

MÁV: rendben van az átlag 9,8 milliós végkielégítés

A MÁV Zrt. a törvényi feltételeknek megfelelően, átlagosan 9,8 millió forintos végkielégítést fizetett a vállalat 2005. június 1. óta elbocsátott hét felsővezetőjének. A felmondási idő megváltásaként pedig egyénenként átlagosan 17,5 millió forintot kaptak - közölte a vasúttársaság hétfőn.