Trump vámháborúja nagyhatalmi présbe szorította a mindig lavírozó Indiát
Az Indiára kiszabott magas amerikai vámok alááshatják a két ország közeledését, aminek Kína és Oroszország is csak örülhet.
Rossz döntések koraként értékeli – az ezt a címet viselő – tanulmányában Krémer Ferenc szociológus-politológus az elmúlt húsz év rendészeti politikáját. Úgy véli, többek között az erős, militarizált rendőrség fenntartása, a centralizált, parancsuralmi hierarchia és a problémák mennyiségi kezelése vezetett odáig, hogy a rendszerváltás után máig nem alakult ki az egységes és decentralizált rendőrség. S míg Európában a bűnmegelőzésen van a hangsúly, nálunk a bűn üldözése a legfontosabb.
Krémer Ferenc azt elemzi az Országos Rendőr-főkapitányságon, a Rendőrség Tudományos, technikai és Innovációs Tanácsának múlt héten ismertetett tanulmányában, hogy a rendszerváltás után miért maradt sikertelen a rendőrség demokratizálása, „és hogyan vált lehetségessé az, hogy sok rendőr húsz év után is nosztalgiával tekint arra a 'tekintélyre', amit a diktatúrában birtokolt, vagy az, hogy több mint tíz százalékuk a szélsőjobboldaltól várja a rendőrség problémáinak megoldását”.
A kutató szerint az egyik rossz megoldást maga a rendszerváltás legelső lépése, az 1989. október 23-án életbe lépett alkotmánymódosítás hozta. Ez ugyanis a mai napig rögzíti a katonaság és a rendőrség összemosását, illetve nem határozza meg a rendőrség helyét a demokrácia intézményrendszerében. Rossz döntés az is, hogy az egyes rendőröket eltiltja a pártpolitikától, ami ellentétes az európai normákkal. Emellett máig zavart okoz, hogy nem tudni, mit is kell érteni a politikamentesség alatt. Erről vita alakult ki a politika és a szakma között, ami Krémer szerint azt mutatja, hogy a felelősségmegosztás, sőt, a felelősségkijelölés hiánya az egyik oka a rendőrség elmúlt húszévi hányattatásának.
Az alkotmánymódosítás után a szolgálati és a fegyveres szervek hivatásos állományú tagjainak szolgálati viszonyáról szóló törvény is hozzájárult a csapdahelyzet elmélyítéséhez. Az utóbbi ugyanis kimondta, hogy a rendvédelmi szervek tagjai katonák, akiknek büntetőeljárás terhe mellett a jogszabálysértő parancsot is teljesíteniük kell.
A rossz döntések sorozatában a következő az volt, hogy a politika a militarizált és erős rendőrség mellett tette le a voksát, s életben hagyta a párturalmi rendszer által kialakított centralizált hierarchiát, valamint a problémákat mennyiségi módon kezelte. A bűnözés csökkentéséhez több pénz és több rendőr kell. Mindezek miatt olyan csapdahelyzet jött létre, ami nem tette lehetővé, hogy a rendszerváltás után eltervezett – és egy svájci cég által kidolgozott – egységes és decentralizált testület megvalósuljon. Amihez leginkább politikai felelősségvállalásra és koncepciók megalkotására van szükség.
hvg.hu: Tanulmánya szerint az utóbbi két évtized rendészet politikájában csak rossz megoldások születtek. Nem arról van szó, hogy a változásokhoz így lehetett a leggyorsabban alkalmazkodni, a megváltozott viszonyokra megoldást találni?
Krémer Ferenc: A (rendészet)politikai döntéseket nem lehet egymástól független választások sorozatának felfogni. Hipotézisnek ugyan nem rossz ez, csakhogy akkor azt jelenti, hogy kaotikus, át- és meggondolatlan, azaz a következményeket semmibe vevő módon választanak, akiknek erre módjuk van. A helyzet azonban ennél összetettebb. Megjelentek és érvényesültek is koncepciók, amelyek következményeit viszont szelektív módon vették tekintetbe. Ezen azt értem, hogy a következményeknek csak azt a csoportját, amelyik a politikusok számára kedvezőnek látszott. Tehát: nem az a kérdés, hogy csak rossz vagy csak jó döntések születtek-e, hanem az, hogy miként döntötték el az alapkérdéseket. Véleményem szerint ebben súlyos, azóta sem korrigált hibákat követtek el.
A kérdés második részére talán egy kérdéssel lehetne a legjobban felelni: Jó válasz-e a demokrácia biztonsági igényeire a sztálinista struktúra és szervezeti viszonyok fenntartása? Kérdezhetném azt is, hogy alkalmazkodott-e a rendőrség a megváltozott feltételekhez. Én mind a kettőre nemmel felelnék. A problémák éppen az alkalmazkodás elmaradásából származnak, amennyiben az alkalmazkodást adekvát változtatásnak értelmezzük.
hvg.hu: Át lehetett volna-e látni a szükséges intézkedéseket akkor? Utólag visszatekintve könnyebb kritikát mondani.
K. F.: A politikusok feladata abban áll, hogy éppen akkor, amikor a probléma felmerül, képesek legyenek áttekinteni a feladatokat. A kritika egyébként már akkor is elhangzott, amint azt a tanulmányban olvashatta. Ha megengedi, hogy a kérdésre ne csak válaszoljak, de viszonyuljak is hozzá, akkor azt kell mondanom, hogy a későbbi kritika könnyűségével érvelni a hatalommal bírók önfelmentése. Másrészt pedig utólag sem olyan könnyű kritikát mondania annak, akinek semmilyen koncepciója nincs arról, hogyan is működhetne demokrácia-kompatibilisen a rendészet. Ugyanis mindenféle kritikához koncepcióra van szükség. Nem értem ide a puszta tagadást, amelynek soha nincs koncepciója.
hvg.hu: Ön szerint melyek voltak a legrosszabb döntések?
K. F.: A kérdésre így nem lehet válaszolni, mert azt feltételezi, hogy a döntések elhelyezhetőek egy jó-rossz skálán. Ami viszont csak akkor lehetséges, ha képesek vagyunk megadni a viszonyítási pontokat, azaz a skála kezdő- és végpontjait. Ilyen abszolút pontok azonban nem léteznek, a relatívakból pedig nagyon sok van és azok jelentése is számtalan más tényező együttes hatásától függ. Skála helyett tekintsünk inkább a következményekre, azaz a társadalmi hatásokra, amelyek nem fejezhetőek ki a bűnügyi statisztika számaiban.
hvg.hu: Miként lehet ezeket orvosolni és a rossz megoldások miatt kialakult csapdahelyzetet a jó irányba fordítani? Ehhez elég lehet a társadalmi problémák és a rendőrség új társadalmi szerepének a meghatározása?
K. F.: A csapdából kijutni kellene, ez pedig nem megy másként, csak ha a politikusok és a rendőrök felmondják a negatív konszenzust. Mivel e gondolati-politikai csapdát alkotó tézisek kötőanyagai éppen a társadalmi problémák és a rendőrség társadalmi szerepének avítt felfogása, ezek megváltoztatása nélkül lehetetlen új megegyezésre jutni.
A pártok elképzelései |
Krémer úgy látja, az első rendszerváltó kormány, az MDF-es Antall-kormány programja nem ígért jelentős változásokat, centralizált rendőrségben, valamint a technikai és műszaki bázis fejlesztésében látta a jövőt. A belügyminiszter, Boross Péter a társadalom és a bűnözés közötti harcról beszélt, és kemény, férfias, hierarchikus, fegyelmezett rendőrséget akart. A következő belügyér, az SZDSZ-es Kuncze Gábor ezzel a hatékony, udvarias, gyors és erkölcsös rendőrség követelményét állította szembe. „Amit azonban a jogalkotás területén a kormány tett, az egyáltalán nem felelt meg ennek a célnak” – jelentette ki a Krémer Ferenc. A Fidesz programjában az állam, a harc, a megerősítés és a szigor szerepelt fő elvként. Az államhoz leggyakrabban kapcsolódó fogalom a védelem. Az állam „megvédi a polgárokat” és „megőrzi a szabadság rendjét”, ehhez azonban „erős államra van szükség”. A mennyiségi szemlélet az MDF-nél is meghatározó volt. A Magyar Szocialista Pártnál is a növelés és a megerősítés volt a cél. A rendőrség az MSZP számára is csak mennyiségi kérdés volt, új őrsöket és új kapitányságokat ígértek. A jobboldali pártokéhoz teljesen hasonló képet csupán az árnyalja, hogy a szocialisták előtérbe helyezték a bűnmegelőzést. |
K. F.: Sehol sem írtam azt, hogy a rendőrséget függetleníteni kellene a politikától. Ellenkezőleg, úgy gondolom, hogy a politikusoknak végre felelősséget kellene vállalniuk a rendészetért, azaz meg kellene tenniük, ami a feladatuk, és amit mindmáig elmulasztottak megtenni. Nyíltan ki kellene állniuk azokkal a politikai koncepciókkal, amelyek őszerintük demokratizálni képesek a rendőrséget. Így végre vitathatóvá válnának ezek az elképzelések valamennyi feltételezhető következményükkel együtt. Jelenleg csak frázisok és gondolattöredékek azok, amelyeket a politikusok le tudnak tenni az asztalra, így aztán nincs is mit megvitatni.
hvg.hu: A mennyiségi elvhez ragaszkodás a rendőri vezetők és politikusok részéről mindig eredményességük igazolását szolgálta. Most erről miért mondanának le?
K. F.: Nemcsak önigazolás, de kiszolgáltatottság is a statisztikai-mennyiségi követelményrendszer. Ráadásul valamennyi, a munkáját komolyan vevő rendőrvezető tisztában van vele, hogy ez a megközelítés hamis, és semmit sem mond arról, valóban képes-e hozzájárulni a rendőrség a települések élhetőbbé tételéhez vagy sem. A rendőrök többsége viszont szeretné, ha erre képes lenne, és egyáltalán nem bánná, ha ez lenne munkájuk hatékonyságának mércéje.
hvg.hu: A pártok hozzá nem értése vagy saját érdekeik érvényesítése érdekében a szakemberek véleményének figyelmen kívül hagyása vezetett-e idáig?
K. F.: A politikusok felelőssége egyértelmű. A pártok sem sokkal többek, mint a bennük politizáló emberek. Nem kellene absztrahálni az egyes politikusok személyes felelősségét, mert azzal felmentjük őket eddigi és jövendő tetteik következményei alól. A tévedés beismerése része a felelősség vállalásának, nélküle lehetetlen továbblépni.
hvg.hu: A rendészetpolitika csapdahelyzetbe kerülésének milyen mértékben okai a pártok? Miben különbözött a jobb- és a baloldal elképzelése? Mára ezek mennyit változtak az egyes pártoknál?
K. F.: A válasz újabb tanulmányt igényelne. Nagyon röviden válaszolva, úgy látom, nincsen lényeges eltérés a különböző oldalak között. Kivételt képez ez alól a Jobbik, amelynek elképzelései – véleményem szerint – egy totális (neonáci) diktatúra kiépítésére irányulnak. A többi párt még mindig az 1994-ben kötött negatív konszenzus igézetében él, és rosszabbnál rosszabb ötletekkel áll elő.
hvg.hu: Ön mit gondol saját tanulmánya sorsáról? Felkelti az érintett rendőri vezetők és politikusok figyelmét?
K. F.: Nem tudom.
hvg.hu: Mi kényszeríthetné ki a változtatás szándékát?
K. F.: Minden jelen van a mai magyar társadalomban és rendészetben, ami kényszerítő lehetne. Egyetlen egy hiányzik: az, hogy végre a politikai hatalommal bírók is megértsék ezeket a jelzéseket.
Az Indiára kiszabott magas amerikai vámok alááshatják a két ország közeledését, aminek Kína és Oroszország is csak örülhet.
Az alig egy héten belüli, immár negyedik esetről, ami még szombaton történt, egy fideszes fővárosi politikus tett közzé videót.
Horváth László nem ellensége a fesztiváloknak úgy általában, vannak köztük jók is, például az MCC Feszt.
A miniszterelnök üzent: „Kijev, Brüsszel, Tisza – együtt akarják megbuktatni a magyar kormányt”, de ezt nem hagyja szó nélkül.
Az elnök rajongója, Laura Loomer aktivistaként szenteli az életét annak, hogy leleplezze azokat, akik nem eléggé lojálisak Trumphoz.
Árvízvédelem, Budapest–Belgrád vasútvonal és kórházfejlesztés.