szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Népszavadság információi szerint a munkarendről és a jövedelmekről szóló megállapodás hiánya miatt a pilóták olyan munkalassító akcióba léptek, amely ugyan teljesen szabályos, ám a forgalmasabb napokon könnyen késésekhez vezethet a Malév hálózatán.

A lap emlékeztet rá, hogy a Malév tavasszal felmondta a társaságnál érvényben lévő kollektív szerződést, s az augusztus elsejétől már nem hatályos, ennek következtében a munka törvénykönyvének szabályai és uniós rendeletek vonatkoznak többi között a cégnél dolgozók juttatásaira, munkarendjére, szabadnapjaira. A kollektív szerződés felmondására a cég szerint azért volt szükség, mert az európai uniós átlaghoz szeretnék közelíteni a szervezet hatékonyságát. Ez pedig elengedhetetlen nemcsak a vállalat rentábilis működése szempontjából, de azért is, hogy Brüsszel jóváhagyja a magyar állam ismét-tulajdonszerzését a Malévben.

Ha a hatékonyságjavító, költségcsökkentő lépések elmaradnak, a társasággal visszafizettethetik az állami tőkeemelés összegét, ami azonnali csődöt jelentene. A Hunalpa pilótaszakszervezet álláspontja ugyanakkor, hogy a társaságnál olyan általuk hibásnak tartott szakmai döntések sorozata született, ami hozzájárult a lesújtó pénzügyi eredményéhez, azaz igazságtalan, hogy a dolgozóknak kell megszorítani a nadrágszíjat. Ezt részben alátámaszthatja az a tény, hogy a héten távozott a cég kereskedelmi vezérigazgató-helyettese.

A Népszabadság szerint a napokban a Hunalpa arra kérte dolgozóit, hogy töltsenek minél több időt a szeretteikkel, amit a vállalatnál egy burkolt munkalassító akciónak értékelnek. A nyári menetrendben ugyanis a pilótákat a szabadnapokon is behívhatják dolgozni, s bár azt jól megfizeti a cég, nem kötelesek elvállalni. Ha pedig tömegesen mondanak nemet ilyen napokon a pilóták, akkor gondok adódhatnak a járatüzemeltetés terén –extrém esetben jelentős késésekhez és járattörlésekhez is vezethet, ami már nagyon sokba kerülhet. Ilyen azonban eddig nem történt.

Állítólag arra is kérték a dolgozókat, hogy lassan guruljanak a földön, a megszokottnál még tüzetesebben ellenőrizzenek mindent a gépeken, ami elő van írva, ami persze dicséretes törekvés, de szintén lassítja a forgalmat, kellemetlenségeket okoz az utasoknak és kárt a cégnek, valamint annak ügyfeleinek. Az úgynevezett Work on Rules-akció a nyomásgyakorlás jogszerű eszköze, még akkor is, ha a nemzetközi gyakorlat szerint nem segíti elő a megegyezést - írja a lap.

 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!