Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"f0ed63f4-bafe-485e-8718-facaf3a7b0c9","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Vasárnap délután lefutotta Herendi Gábor új filmje Kern András és Koltai Róbert 1997-es vígjátékát.","shortLead":"Vasárnap délután lefutotta Herendi Gábor új filmje Kern András és Koltai Róbert 1997-es vígjátékát.","id":"20250203_Mar-nem-a-Miniszter-felrelep-a-rendszervaltas-utani-legnezettebb-magyar-fim","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0ed63f4-bafe-485e-8718-facaf3a7b0c9.jpg","index":0,"item":"65c8cd65-50bb-4a04-87bb-d542b0a505aa","keywords":null,"link":"/kultura/20250203_Mar-nem-a-Miniszter-felrelep-a-rendszervaltas-utani-legnezettebb-magyar-fim","timestamp":"2025. február. 03. 09:55","title":"Már nem a Miniszter félrelép a rendszerváltás utáni legnézettebb magyar fim","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9f7667dd-f41e-459f-a1e4-6f3b7df72bad","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Annyi volt az érdeklődő, hogy a rendőrség lezárta az utcát.","shortLead":"Annyi volt az érdeklődő, hogy a rendőrség lezárta az utcát.","id":"20250204_Tobb-mint-ketszazan-emlekeztek-a-lakastuzben-elhunyt-japan-nore","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f7667dd-f41e-459f-a1e4-6f3b7df72bad.jpg","index":0,"item":"58a448e0-c553-4cc8-aeb1-1cb21e69ce9e","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_Tobb-mint-ketszazan-emlekeztek-a-lakastuzben-elhunyt-japan-nore","timestamp":"2025. február. 04. 21:20","title":"Kétszáznál is többen emlékeztek a lakástűzben elhunyt japán nőre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ebd467e-d7d3-4eb0-8624-9da9880f511b","c_author":"Serdült Viktória","category":"360","description":"Eleinte tapssal és adományokkal köszönték meg áldozatvállalásukat, később rajtuk csattant a járvány frusztrációja. Az orvosoknak a Covid után sem volt idejük hátradőlni, sem feldolgozni a járvány okozta traumát – azt is elvárták tőlük, hogy a korábbinál is nagyobb fordulatszámon kezdjék meg a járvány idején elmaradt ellátások pótlását. Megviselt egészségügyi személyzettel, hozzá nem értő irányítással fordulunk rá egy esetleges következő világjárványra.","shortLead":"Eleinte tapssal és adományokkal köszönték meg áldozatvállalásukat, később rajtuk csattant a járvány frusztrációja...","id":"20250203_Covid-hatasok-magyar-egeszsegugy-orvosok-apolok-kieges-jarvany-kezeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ebd467e-d7d3-4eb0-8624-9da9880f511b.jpg","index":0,"item":"9009a6de-aa04-4853-8eaf-cf9c662b5b7b","keywords":null,"link":"/360/20250203_Covid-hatasok-magyar-egeszsegugy-orvosok-apolok-kieges-jarvany-kezeles","timestamp":"2025. február. 03. 09:53","title":"„A járvány előtt ritkán láttak síró sebész főorvosokat” – a magyar orvosok nagy része ma is szakértői segítségre szorulna","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3c696667-dd89-468e-8a7b-759c33b8a7e9","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Göd-ÉRT Egyesület egy évvel ezelőtt indított pert a gödi akkugyár környezethasználati engedélye ügyében.","shortLead":"A Göd-ÉRT Egyesület egy évvel ezelőtt indított pert a gödi akkugyár környezethasználati engedélye ügyében.","id":"20250203_A-kormanyhivatal-jogserto-modon-tart-vissza-iratokat-a-godi-akkugyarat-erinto-perben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3c696667-dd89-468e-8a7b-759c33b8a7e9.jpg","index":0,"item":"336406a3-e6d3-448a-9ad3-9713e00df78e","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_A-kormanyhivatal-jogserto-modon-tart-vissza-iratokat-a-godi-akkugyarat-erinto-perben","timestamp":"2025. február. 03. 12:50","title":"Átlátszó: A kormányhivatal jogsértő módon tart vissza iratokat a gödi akkugyárat érintő perben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f5b229dd-8991-470e-a55d-4857ed0ba2fe","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Donald Trump intézkedéseit elemzi a világsajtó azt követően, hogy az amerikai elnök szombaton bejelentette: védővámokat vezet be Mexikóval, Kanadával és Kínával szemben. Válogatásunk.","shortLead":"Donald Trump intézkedéseit elemzi a világsajtó azt követően, hogy az amerikai elnök szombaton bejelentette: védővámokat...","id":"20250203_Nemzetkozi-lapszemle-Donald-Trump-vamhaboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5b229dd-8991-470e-a55d-4857ed0ba2fe.jpg","index":0,"item":"35ba1d1f-d31e-466a-a2dc-daca5280a375","keywords":null,"link":"/360/20250203_Nemzetkozi-lapszemle-Donald-Trump-vamhaboru","timestamp":"2025. február. 03. 10:30","title":"Nemzetközi lapszemle: Partnereit szúrta hátba Donald Trump","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f0a68177-f549-4189-93e5-aa328a7c7d26","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A lapon szereplő Dr. (valamilyen) Péter a mentőorvos neve, nem a Tisza Párt elnökéé.","shortLead":"A lapon szereplő Dr. (valamilyen) Péter a mentőorvos neve, nem a Tisza Párt elnökéé.","id":"20250203_Peterfalvi-Attila-megerositette-hamisitvany-Magyar-Peter-kiszivargott-mentos-esetlapja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f0a68177-f549-4189-93e5-aa328a7c7d26.jpg","index":0,"item":"bb88c79e-8f67-43e8-8530-007dd9c29d56","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_Peterfalvi-Attila-megerositette-hamisitvany-Magyar-Peter-kiszivargott-mentos-esetlapja","timestamp":"2025. február. 03. 20:02","title":"Péterfalvi Attila: Hamisítvány Magyar Péter kiszivárgott mentős esetlapja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"13664671-a2d0-4724-82c1-ec36fbadc1ad","c_author":"Imre Réka","category":"itthon","description":"A volt felesége meggyilkolásával gyanúsított férfi minden eszközzel hátráltatta, hogy bírósági ítélet születhessen a közös gyerekeik elhelyezéséről, mivel az áldozat Japánba akart költözni velük – mondta el a HVG-nek a Budapesten megölt nő ismerőse.","shortLead":"A volt felesége meggyilkolásával gyanúsított férfi minden eszközzel hátráltatta, hogy bírósági ítélet születhessen...","id":"20250204_V-keruleti-gyilkossag-japan-no-ugyved-valas-Patent-Egyesulet-baratno-volt-ferj-fenyegetes-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/13664671-a2d0-4724-82c1-ec36fbadc1ad.jpg","index":0,"item":"60f58764-4408-4fe1-a6cf-907bc9d51bc5","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_V-keruleti-gyilkossag-japan-no-ugyved-valas-Patent-Egyesulet-baratno-volt-ferj-fenyegetes-ebx","timestamp":"2025. február. 04. 19:44","title":"Egyszer már elszökött volt férje elől az V. kerületi gyilkosság áldozata, de vissza kellett jönnie Magyarországra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20ccb4db-1753-425b-9be5-79076fbd83a5","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Dél-Kaliforniai Egyetem kutatói szerint légzőrendszeri, emésztőrendszeri és az endokrin rendszert érintő daganatos megbetegedés is kialakulhat, az örök vegyi anyagként ismert kémiai anyagok miatt.","shortLead":"A Dél-Kaliforniai Egyetem kutatói szerint légzőrendszeri, emésztőrendszeri és az endokrin rendszert érintő daganatos...","id":"20250203_orok-vegyi-anyag-pfas-daganatos-megbetegedes-ivoviz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20ccb4db-1753-425b-9be5-79076fbd83a5.jpg","index":0,"item":"0f344e6f-92c6-4e98-8b1e-2c8215019b5e","keywords":null,"link":"/tudomany/20250203_orok-vegyi-anyag-pfas-daganatos-megbetegedes-ivoviz","timestamp":"2025. február. 03. 15:03","title":"Újabb bizonyítékot találtak: rákot okozhatnak az ivóvízben lévő örök vegyi anyagok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A BKV buszainak kritikus állapotáról évek óta riasztó hírek látnak napvilágot. Az autóbuszos szakszervezetek azonban csak most tettek feljelentést, a BKV finanszírozási és működési problémáira hivatkozva.
A lapunk birtokába jutott dokumentum szerint a 2009. december 19-én – nem sokkal a hónap végén meghirdetett sztrájk előtt - Mihálszky Gábor közlekedési vezérigazgató-helyettes arról tájékoztatta a BKV akkori igazgatóját, hogy az „autóbusz területén képződött megtakarításból, az Üzemi Tanács, valamint a Munkavédelmi Bizottság autóbuszos tagjai és az autóbuszt képviselő főbizalmik többletjuttatásban részesülnek", az erről született szóbeli megállapodás eredményeként.
Megkérdeztük a közlekedési társaságot, hogy pontosan miből keletkezett megtakarítás az „autóbusz területén”, mekkora összegben és kik kaptak ebből pluszjuttatást? A BKV kérdésünkre nem adott konkrét választ, ehelyett közölte: „A terület gazdálkodásának eredményeképpen képződött megtakarítás a korábbi évek gyakorlata alapján, az érdekképviseletekkel történt tárgyalást követően került kifizetésre. A felosztási elvekről helyi megállapodások rendelkeztek, a személyre szóló elosztást a munkáltatók végezték”.
Nem adtuk fel, érdeklődtünk Földényi Lászlót szakszervezeti elnöknél is, pontosan mekkora összegről szólt és mire vonatkozott a szóbeli megállapodás. A pontos összegre nem emlékezett, és szerinte nem volt szó főbizalmikról, „mindenki kapott kb. 30 ezer forintot fejenként abból a pénzből, ami bérmegtakarításból keletkezett.” Legendának nevezte a főbizalmik részére utalt, szóbeli kiegészítésként szereplő egyéb juttatásokat - bár így szerepel a lapunknál lévő hivatalos levélen. Nemes Gábor, a Cinkota Autóbusz Közlekedési Szakszervezet elnöke is csak annyit mondott: „a Munka Törvénykönyve alapján az üzemi tanácsban, illetve a bizottságban dolgozóknak jár pluszjuttatás, ha erre van forrás a cégnél." Összeget ő sem közölt.
Földényi Gyögry és Nemes Gábor is csatlakozott viszont azokhoz a szakszervezeti vezetőkhöz, akik 2010 augusztusában feljelentést tettek ismeretlen tettes ellen a Központi Nyomozó Főügyészségen.a "tulajdonos megrendelő felelőtlen magatartása miatt”. A szakszervezetek szerint a BKV eladósodottsága akkora, hogy a szolgáltatási színvonal szinten tartása immár nem lehetséges. Közleményükben kifejtik: a járművek műszaki állapota, a szolgáltatás teljes körű biztosítása egyre nagyobb terhet jelent a közlekedési társaság munkavállalóinak. Hozzáteszik, a főváros mint tulajdonos és megrendelő az elvégzett szolgáltatást nem téríti meg, ami a társaság többtíz milliárdos hiányát is alapvetően befolyásolja.
Megkérdeztük mindkét szakszervezeti vezetőt, miért csak most tettek feljelentést, holott a buszok kritikus műszaki állapotáról már régóta tudni lehetett. "Eddig valahogy mindig megoldódtak a problémák"- válaszolta Földényi György. Nemes Gábor arra a kérdésre, hogy szerinte a buszok hány százalékét kellene a kivonni a forgalomból, azt mondja: 80 százalékukat. „Ez persze áthidalható lenne azzal, hogy két-háromszáz buszt feljavítanak, és akkor elég lenne 30-40 százalék cseréje”- teszi hozzá. A felvetésre, miszerint már régóta tarthat a buszok műszaki állapotának erőteljes romlása, azt mondja: 4-5 éve tart a folyamat, a szakszervezetének tagjai is rendszeresen panaszkodnak alkatrészhiányra, „kreatív” szerelésre. Nemes is azzal magyarázta a kései feljelentést, hogy már eddig is próbálkozott felhívni a bajra a figyelmet, csak más eszközökkel. (Azt mindkét szakszervezeti vezető tagadta, hogy politikai megfontolás állna a döntésük mögött.)
A hvg.hu már 2008-ban közzétette Molnár Ferenc buszvezető személyes tapasztalatokból merített véleményét, miszerint a buszok nagyon rossz állapotban vannak. „A buszok karbantartása a béka segge alatt van, nem foglalkoznak a buszokkal, s ez az utasok biztonságát is veszélyezteti” – nyilatkozta akkor, hozzátéve: a fő probléma, hogy a régi típusú buszoknál nem lehet tudni, hogy egyáltalán végig tudják-e dolgozni a műszakot.
Név nélkül nyilatkozó egykori és jelenlegi bkv-s dolgozók is elmondták: ördögi körbe keveredik a régi, sokszor hibás buszokat vezető sofőr. Ha nem viszi ki a járművett, hibára hivatkozva, elveszítheti az állását, ha kiviszi és balesetet okoz, övé a felelősség. (Molnárt egyébként a közlekedési vállalatnál folyó ügyletek kiteregetése miatt elbocsátották és mind a mai napig nem vették vissza a céghez)
Az Index egyik fórumán valaki – a jelek szerint egy bennfentes – közölte, ő tett bejelentést a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál (NKH) a várbuszok műszaki állapota miatt. (A buszokat ki is vonták a forgalomból). De nemcsak a Várban közlekedő buszokról állít ki lesújtó bizonyítványt: „a járművezetők rá vannak kényszerítve, hogy szar buszokkal közlekedjenek…a java még most kezdődik, ugyanis a fekete leves [azaz a buszok tömeges lerobbanása] csak ezután jön. A garázstól illetve a BKV-tól el kellene venni az ’A’ kategóriás garázson belüli vizsgáztatási jogot” – javasolja az illető.
Lapunk beszélt olyan szakemberekkel, akik korábban a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál dolgoztak. Állították, a buszok igen rossz állapotáról már évekkel ezelőtt tudni lehetett. A kérdésre, hogy az ellenőrzésekkor miért nem történt meg akkor nagyobb számban a járművek forgalomból történő kivonása, azt mondták: volt, hogy be sem engedték őket a garázsokba, vagy csak már javított járműveket mutattak. Megkérdeztük az NKH-t, tudnak-e ilyen esetekről, a hatóság azonban tagadta, hogy ilyen előfordult volna, közlésük szerint a BKV együttműködő az ellenőrzések során. Arra is rákérdeztünk, az elmúlt évek ellenőrzései során mit tapasztaltak a buszok állapotát illetően, valóban évekkel ezelőtt is hasonló volt-e már a helyzet, mint most? A válasz kevés konkrétumot tartalmazott, tapasztalataik szerint "a meghibásodások szaporodtak". A műszaki állapot ellenőrzésével kapcsolatban úgy fogalmaztak: nincs felhatalmazásuk napi, heti ellenőrzésekre, ez a BKV feladata. Arra vonatkozólag sem adott tájékoztatst az NKH, hogy a buszok hány százalékét kellene kivonni a forgalomból, s a leggyakoribb hibákat sem tudatták, ehelyett arra hívták fel a figyelmet, hogy a "közlekedésben való részvétele feltételeinek biztosításáért nem csak a közlekedési hatóság a felelős", az elsősorban az üzembentartót terheli.
A Blikk információi szerint az üzembentartó BKV-nál válságstáb alakult, mert félő, hogy ősztől nem tudnak annyi buszt állítani a forgalomba, amennyi szükséges lesz. A BKV sajtóosztálya a Blikk kérdésére elismerte, hogy rosszabbodott a helyzet, hiszen az első fél évben húsz százalékkal több volt a meghibásodás, mint egy éve. Arra azonban kitérő választ adtak, hogy lesz-e elég buszuk ősztől.
A BKV lapunknak cáfolta a válságstáb megalakulását, csupán annyit ismertek el, hogy "erőn felüli feladat az autóbuszok megfelelő műszaki állapotának biztosítása". Az elmaradt beszerzések miatt folyamatosan emelkedik a buszok átlagéletkora - tudatták. Az ebből adódó problémákat tovább súlyosbítja, hogy költségtakarékossági okokból a járművek jelentős része nem kapta meg az élettartam meghosszabbításához szükséges nagyjavításokat. A fővárosiak által használt buszok kétharmada, vagyis 903 darab selejtérett. „Társaságunk egy kisebb arányú járműfelújítást és nagyarányú járműbeszerzést tart eredményes stratégiának, de önerőből a járművek nagyarányú cseréjét nem képes finanszírozni”- tudatta a cég, beszámolva arról, hogy folyamatban van az „Ezer busz” projekt, de az ehhez szükséges 60-80 milliárd forintos forrás helyett 2010-re 760 millió forintot tudtak csak elkülöníteni a buszok felújítására.
A főpolgármesteri szék várományosa, Tarlós István valószínűleg lemond az „Ezer busz” projektről. Nemrég úgy nyilatkozott, hogy azt mérlegeli, mire kérjen inkább fedezetet: a metróépítésre vagy a BKV-ra? "Az utóbbi esetében az adósságállomány csökkentésének egyik módja, hogy a buszjáratok jelentős részét kiszervezzük, mert akkor nem kell rövid időn belül ezer új buszt vásárolni. Létre fogjuk hozni a Budapesti Közlekedési Központot a város közlekedésének felügyeletére, és szét fogjuk választani a megrendelői és szolgáltatói szerepeket is" -- fejtegette. A terv feltehetően beleillik a fideszes városvezetők vezényletével létrehozott holding rendszerbe (Debrecen, Pécs).
A busz szolgáltatás kiszervezésével valóban nem kellene plusz pénzt tenni a már évek óta veszélyes buszok felújításába, kivonásába, újak vásárlásába. A szolgáltatás kiszervezésének nyertesei pedig olyan cégek lehetnek, amelyek a buszgyártásban, s egy ilyen nagyságrendű géppark üzemeltetésében már gyakorlatot szereztek. Az azonban így is kérdés marad, hogy miért most került csak sor feljelntésre, a buszok állapotáról negyedévente jelentést kapó Fővárosi Közgyűlés Városüzemeltetési Bizottsága miért nem lépett eddig? Az sem világos, a szakszervezetek miért csak most jelzik, hogy - állításuk szerint - a buszok akár 80 százaléka is cserére szorulna, s miért nem vették komolyan a már évekkel ezelőtt is jelzett problémákat? Csak nem érdekeltek vezetőik a kiszervezésben? .