Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4c3f7294-5631-4392-a78f-202c2f0c8a2f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Először tudtak lefényképezni önálló atomokat amerikai fizikusok, felfedve, ahogy a szemmelláthatatlan részecskék kölcsönhatásba lépnek egymással a térben. Eredményeik segíthetnek korábban sosem látott kvantumjelenségek vizualizálásában.","shortLead":"Először tudtak lefényképezni önálló atomokat amerikai fizikusok, felfedve, ahogy a szemmelláthatatlan részecskék...","id":"20250602_atomi-es-szubatomi-reszecskek-fenykep-mit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4c3f7294-5631-4392-a78f-202c2f0c8a2f.jpg","index":0,"item":"51cffabd-b1e7-4422-a028-c5e826a96bc0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_atomi-es-szubatomi-reszecskek-fenykep-mit","timestamp":"2025. június. 02. 08:03","title":"Ilyen fénykép még sosem készült: lefotózták, ahogy éppen kapcsolatba lépnek egymással az atomok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e50a3492-a6c8-4cdd-8359-dd81463cbaf1","c_author":"HVG","category":"360","description":"Ki- és bekapcsolhatják a géneket, megváltoztathatják a sejtek viselkedését az egyszerű hanghullámok – állítják japán kutatók. A kísérlettel alátámasztott eredményeik ígéretes lehetőségeket nyithatnak meg.","shortLead":"Ki- és bekapcsolhatják a géneket, megváltoztathatják a sejtek viselkedését az egyszerű hanghullámok – állítják japán...","id":"20250602_hvg-genek-kapcsolasa-hanghullamokkal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e50a3492-a6c8-4cdd-8359-dd81463cbaf1.jpg","index":0,"item":"242154e8-4765-4772-a061-3915ddf5a357","keywords":null,"link":"/360/20250602_hvg-genek-kapcsolasa-hanghullamokkal","timestamp":"2025. június. 02. 16:00","title":"Egyszerű hanghullámokkal ki- és bekapcsolhatók lehetnek gének, ez akár a fogyásban is segíthet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44422639-5713-4b4e-8f6a-d3028ed7a7fa","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem elszabadult, hanem egy zongorista vezette. ","shortLead":"Nem elszabadult, hanem egy zongorista vezette. ","id":"20250602_Gurulo-zongora-a-villamossinen-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44422639-5713-4b4e-8f6a-d3028ed7a7fa.jpg","index":0,"item":"1f6171ba-ce3b-4be2-b892-fa81c0a738c9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_Gurulo-zongora-a-villamossinen-video","timestamp":"2025. június. 02. 13:41","title":"Guruló zongora hajtott át egy villamos előtt Budapesten – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fc1ab570-a333-4aa3-9a2f-5bf6d2abfd17","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Majdnem a duplájára nőtt a cég vesztesége, miközben a fesztiválozók 26,6 millió forintot hagytak a kártyáikon. ","shortLead":"Majdnem a duplájára nőtt a cég vesztesége, miközben a fesztiválozók 26,6 millió forintot hagytak a kártyáikon. ","id":"20250602_Kozel-4-milliard-forintos-minuszt-hozott-ossze-a-Sziget","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fc1ab570-a333-4aa3-9a2f-5bf6d2abfd17.jpg","index":0,"item":"6b0eec53-6335-4eea-947d-8628f815c44a","keywords":null,"link":"/kkv/20250602_Kozel-4-milliard-forintos-minuszt-hozott-ossze-a-Sziget","timestamp":"2025. június. 02. 16:46","title":"Közel 4 milliárd forintos mínuszt hozott össze a Sziget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf499f93-adb9-4bae-805f-02e4256991bc","c_author":"Krusovszky Dénes","category":"360","description":"Az én hetem című sorozatunkhoz négy írót kérünk fel, hogy öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg az elmúlt hetet. Krusovszky Dénesnek most az alábbi készletből kellett ihletet merítenie: Kossuth, csalásfaktor, durrdefekt, stricitempó, sóvidék.","shortLead":"Az én hetem című sorozatunkhoz négy írót kérünk fel, hogy öt kulcsszót felhasználva írjanak arról, miként élték meg...","id":"20250601_Az-en-hetem-Krusovszky-Denes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf499f93-adb9-4bae-805f-02e4256991bc.jpg","index":0,"item":"0710c3dd-6e47-46f8-9bae-38d2b81cc9d4","keywords":null,"link":"/360/20250601_Az-en-hetem-Krusovszky-Denes","timestamp":"2025. június. 01. 17:30","title":"Krusovszky Dénes hete, amit túlharsogott a mi hetünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05823b79-f021-4a2a-8735-b98ff5bd24cc","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Évtizedes rekordra ugrott a magyar állampolgárságot megkapó oroszok száma, eközben az ukrán útlevelük mellé egyre kevesebben szerettek volna magyart is. A magyar kivándorlók közül eközben a legtöbben Németországban találtak új otthont.","shortLead":"Évtizedes rekordra ugrott a magyar állampolgárságot megkapó oroszok száma, eközben az ukrán útlevelük mellé egyre...","id":"20250523_orosz-ukran-magyar-allampolgar-kivandorlas-bevandorlas-migracio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05823b79-f021-4a2a-8735-b98ff5bd24cc.jpg","index":0,"item":"7584eb63-5582-4872-ab9c-e6fba55e470a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250523_orosz-ukran-magyar-allampolgar-kivandorlas-bevandorlas-migracio","timestamp":"2025. június. 01. 11:00","title":"Kétszer annyi orosz kapja meg a magyar állampolgárságot, mint a háború előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bfc7da20-3450-4656-9dc9-597deed2dc92","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Nem a sznobok vesznek részt egy ilyen együttműködésben, mert elég nagy elkötelezettség és rugalmasság kell hozzá – mondja Dezsény Zoltán mezőgazdász, aki kaliforniai mesterdiplomával Nógrád megyében, a 400 lakosú Terényben visz egy Magyarországon nemigen ismert különleges gazdaságot. HVG-portré.","shortLead":"Nem a sznobok vesznek részt egy ilyen együttműködésben, mert elég nagy elkötelezettség és rugalmasság kell hozzá –...","id":"20250601_Dezseny-Zoltan-gazdalkodo-hvg-portre-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bfc7da20-3450-4656-9dc9-597deed2dc92.jpg","index":0,"item":"15e0d623-b5f6-471d-b6f9-cf13312f55b2","keywords":null,"link":"/360/20250601_Dezseny-Zoltan-gazdalkodo-hvg-portre-interju","timestamp":"2025. június. 01. 10:30","title":"„Aki megtanulja a cukkinit sokféleképpen elkészíteni, az hosszú távon is elégedett” – így él egy hazai zöldségközösség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"df55e887-cc7b-42d1-8145-8dca5b34e0a5","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A tűzszünetben ezúttal sem sikerült megállapodni.","shortLead":"A tűzszünetben ezúttal sem sikerült megállapodni.","id":"20250602_oroszorszag-ukrajna-haboru-isztambul-targyalas-fogolycsere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df55e887-cc7b-42d1-8145-8dca5b34e0a5.jpg","index":0,"item":"d70b8918-6688-40b4-8822-453ffa1b9344","keywords":null,"link":"/vilag/20250602_oroszorszag-ukrajna-haboru-isztambul-targyalas-fogolycsere","timestamp":"2025. június. 02. 20:18","title":"Ismét csak fogolycseréig jutottak az oroszok és az ukránok Isztambulban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A BKV buszainak kritikus állapotáról évek óta riasztó hírek látnak napvilágot. Az autóbuszos szakszervezetek azonban csak most tettek feljelentést, a BKV finanszírozási és működési problémáira hivatkozva.
A lapunk birtokába jutott dokumentum szerint a 2009. december 19-én – nem sokkal a hónap végén meghirdetett sztrájk előtt - Mihálszky Gábor közlekedési vezérigazgató-helyettes arról tájékoztatta a BKV akkori igazgatóját, hogy az „autóbusz területén képződött megtakarításból, az Üzemi Tanács, valamint a Munkavédelmi Bizottság autóbuszos tagjai és az autóbuszt képviselő főbizalmik többletjuttatásban részesülnek", az erről született szóbeli megállapodás eredményeként.
Megkérdeztük a közlekedési társaságot, hogy pontosan miből keletkezett megtakarítás az „autóbusz területén”, mekkora összegben és kik kaptak ebből pluszjuttatást? A BKV kérdésünkre nem adott konkrét választ, ehelyett közölte: „A terület gazdálkodásának eredményeképpen képződött megtakarítás a korábbi évek gyakorlata alapján, az érdekképviseletekkel történt tárgyalást követően került kifizetésre. A felosztási elvekről helyi megállapodások rendelkeztek, a személyre szóló elosztást a munkáltatók végezték”.
Nem adtuk fel, érdeklődtünk Földényi Lászlót szakszervezeti elnöknél is, pontosan mekkora összegről szólt és mire vonatkozott a szóbeli megállapodás. A pontos összegre nem emlékezett, és szerinte nem volt szó főbizalmikról, „mindenki kapott kb. 30 ezer forintot fejenként abból a pénzből, ami bérmegtakarításból keletkezett.” Legendának nevezte a főbizalmik részére utalt, szóbeli kiegészítésként szereplő egyéb juttatásokat - bár így szerepel a lapunknál lévő hivatalos levélen. Nemes Gábor, a Cinkota Autóbusz Közlekedési Szakszervezet elnöke is csak annyit mondott: „a Munka Törvénykönyve alapján az üzemi tanácsban, illetve a bizottságban dolgozóknak jár pluszjuttatás, ha erre van forrás a cégnél." Összeget ő sem közölt.
Földényi Gyögry és Nemes Gábor is csatlakozott viszont azokhoz a szakszervezeti vezetőkhöz, akik 2010 augusztusában feljelentést tettek ismeretlen tettes ellen a Központi Nyomozó Főügyészségen.a "tulajdonos megrendelő felelőtlen magatartása miatt”. A szakszervezetek szerint a BKV eladósodottsága akkora, hogy a szolgáltatási színvonal szinten tartása immár nem lehetséges. Közleményükben kifejtik: a járművek műszaki állapota, a szolgáltatás teljes körű biztosítása egyre nagyobb terhet jelent a közlekedési társaság munkavállalóinak. Hozzáteszik, a főváros mint tulajdonos és megrendelő az elvégzett szolgáltatást nem téríti meg, ami a társaság többtíz milliárdos hiányát is alapvetően befolyásolja.
Megkérdeztük mindkét szakszervezeti vezetőt, miért csak most tettek feljelentést, holott a buszok kritikus műszaki állapotáról már régóta tudni lehetett. "Eddig valahogy mindig megoldódtak a problémák"- válaszolta Földényi György. Nemes Gábor arra a kérdésre, hogy szerinte a buszok hány százalékét kellene a kivonni a forgalomból, azt mondja: 80 százalékukat. „Ez persze áthidalható lenne azzal, hogy két-háromszáz buszt feljavítanak, és akkor elég lenne 30-40 százalék cseréje”- teszi hozzá. A felvetésre, miszerint már régóta tarthat a buszok műszaki állapotának erőteljes romlása, azt mondja: 4-5 éve tart a folyamat, a szakszervezetének tagjai is rendszeresen panaszkodnak alkatrészhiányra, „kreatív” szerelésre. Nemes is azzal magyarázta a kései feljelentést, hogy már eddig is próbálkozott felhívni a bajra a figyelmet, csak más eszközökkel. (Azt mindkét szakszervezeti vezető tagadta, hogy politikai megfontolás állna a döntésük mögött.)
A hvg.hu már 2008-ban közzétette Molnár Ferenc buszvezető személyes tapasztalatokból merített véleményét, miszerint a buszok nagyon rossz állapotban vannak. „A buszok karbantartása a béka segge alatt van, nem foglalkoznak a buszokkal, s ez az utasok biztonságát is veszélyezteti” – nyilatkozta akkor, hozzátéve: a fő probléma, hogy a régi típusú buszoknál nem lehet tudni, hogy egyáltalán végig tudják-e dolgozni a műszakot.
Név nélkül nyilatkozó egykori és jelenlegi bkv-s dolgozók is elmondták: ördögi körbe keveredik a régi, sokszor hibás buszokat vezető sofőr. Ha nem viszi ki a járművett, hibára hivatkozva, elveszítheti az állását, ha kiviszi és balesetet okoz, övé a felelősség. (Molnárt egyébként a közlekedési vállalatnál folyó ügyletek kiteregetése miatt elbocsátották és mind a mai napig nem vették vissza a céghez)
Az Index egyik fórumán valaki – a jelek szerint egy bennfentes – közölte, ő tett bejelentést a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál (NKH) a várbuszok műszaki állapota miatt. (A buszokat ki is vonták a forgalomból). De nemcsak a Várban közlekedő buszokról állít ki lesújtó bizonyítványt: „a járművezetők rá vannak kényszerítve, hogy szar buszokkal közlekedjenek…a java még most kezdődik, ugyanis a fekete leves [azaz a buszok tömeges lerobbanása] csak ezután jön. A garázstól illetve a BKV-tól el kellene venni az ’A’ kategóriás garázson belüli vizsgáztatási jogot” – javasolja az illető.
Lapunk beszélt olyan szakemberekkel, akik korábban a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál dolgoztak. Állították, a buszok igen rossz állapotáról már évekkel ezelőtt tudni lehetett. A kérdésre, hogy az ellenőrzésekkor miért nem történt meg akkor nagyobb számban a járművek forgalomból történő kivonása, azt mondták: volt, hogy be sem engedték őket a garázsokba, vagy csak már javított járműveket mutattak. Megkérdeztük az NKH-t, tudnak-e ilyen esetekről, a hatóság azonban tagadta, hogy ilyen előfordult volna, közlésük szerint a BKV együttműködő az ellenőrzések során. Arra is rákérdeztünk, az elmúlt évek ellenőrzései során mit tapasztaltak a buszok állapotát illetően, valóban évekkel ezelőtt is hasonló volt-e már a helyzet, mint most? A válasz kevés konkrétumot tartalmazott, tapasztalataik szerint "a meghibásodások szaporodtak". A műszaki állapot ellenőrzésével kapcsolatban úgy fogalmaztak: nincs felhatalmazásuk napi, heti ellenőrzésekre, ez a BKV feladata. Arra vonatkozólag sem adott tájékoztatst az NKH, hogy a buszok hány százalékét kellene kivonni a forgalomból, s a leggyakoribb hibákat sem tudatták, ehelyett arra hívták fel a figyelmet, hogy a "közlekedésben való részvétele feltételeinek biztosításáért nem csak a közlekedési hatóság a felelős", az elsősorban az üzembentartót terheli.
A Blikk információi szerint az üzembentartó BKV-nál válságstáb alakult, mert félő, hogy ősztől nem tudnak annyi buszt állítani a forgalomba, amennyi szükséges lesz. A BKV sajtóosztálya a Blikk kérdésére elismerte, hogy rosszabbodott a helyzet, hiszen az első fél évben húsz százalékkal több volt a meghibásodás, mint egy éve. Arra azonban kitérő választ adtak, hogy lesz-e elég buszuk ősztől.
A BKV lapunknak cáfolta a válságstáb megalakulását, csupán annyit ismertek el, hogy "erőn felüli feladat az autóbuszok megfelelő műszaki állapotának biztosítása". Az elmaradt beszerzések miatt folyamatosan emelkedik a buszok átlagéletkora - tudatták. Az ebből adódó problémákat tovább súlyosbítja, hogy költségtakarékossági okokból a járművek jelentős része nem kapta meg az élettartam meghosszabbításához szükséges nagyjavításokat. A fővárosiak által használt buszok kétharmada, vagyis 903 darab selejtérett. „Társaságunk egy kisebb arányú járműfelújítást és nagyarányú járműbeszerzést tart eredményes stratégiának, de önerőből a járművek nagyarányú cseréjét nem képes finanszírozni”- tudatta a cég, beszámolva arról, hogy folyamatban van az „Ezer busz” projekt, de az ehhez szükséges 60-80 milliárd forintos forrás helyett 2010-re 760 millió forintot tudtak csak elkülöníteni a buszok felújítására.
A főpolgármesteri szék várományosa, Tarlós István valószínűleg lemond az „Ezer busz” projektről. Nemrég úgy nyilatkozott, hogy azt mérlegeli, mire kérjen inkább fedezetet: a metróépítésre vagy a BKV-ra? "Az utóbbi esetében az adósságállomány csökkentésének egyik módja, hogy a buszjáratok jelentős részét kiszervezzük, mert akkor nem kell rövid időn belül ezer új buszt vásárolni. Létre fogjuk hozni a Budapesti Közlekedési Központot a város közlekedésének felügyeletére, és szét fogjuk választani a megrendelői és szolgáltatói szerepeket is" -- fejtegette. A terv feltehetően beleillik a fideszes városvezetők vezényletével létrehozott holding rendszerbe (Debrecen, Pécs).
A busz szolgáltatás kiszervezésével valóban nem kellene plusz pénzt tenni a már évek óta veszélyes buszok felújításába, kivonásába, újak vásárlásába. A szolgáltatás kiszervezésének nyertesei pedig olyan cégek lehetnek, amelyek a buszgyártásban, s egy ilyen nagyságrendű géppark üzemeltetésében már gyakorlatot szereztek. Az azonban így is kérdés marad, hogy miért most került csak sor feljelntésre, a buszok állapotáról negyedévente jelentést kapó Fővárosi Közgyűlés Városüzemeltetési Bizottsága miért nem lépett eddig? Az sem világos, a szakszervezetek miért csak most jelzik, hogy - állításuk szerint - a buszok akár 80 százaléka is cserére szorulna, s miért nem vették komolyan a már évekkel ezelőtt is jelzett problémákat? Csak nem érdekeltek vezetőik a kiszervezésben? .