Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"181b6746-ed43-41f7-b418-0d139badc36e","c_author":"V.É.","category":"elet","description":"A természet legnagyobb történetmesélőjéből a világ lelkiismerete – egyesek talán azt is remélik, a világ megmentője – lett Sir David Attenborough. 99 éves korára elkészítette a szerinte legfontosabb filmjét is. ","shortLead":"A természet legnagyobb történetmesélőjéből a világ lelkiismerete – egyesek talán azt is remélik, a világ megmentője –...","id":"20250508_sir-david-attenborough-99-ocean","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/181b6746-ed43-41f7-b418-0d139badc36e.jpg","index":0,"item":"eecafac3-9efd-4948-af10-6930464a409a","keywords":null,"link":"/elet/20250508_sir-david-attenborough-99-ocean","timestamp":"2025. május. 08. 04:30","title":"Sir David Attenborough 99 évesen sem adja fel, hogy megmentse a bolygónkat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71eaebde-4c6f-45b1-ad4f-53454f1a12c9","c_author":"Parászka Boróka - Sztojcsev Iván ","category":"360","description":"Fájó lélektani határ alá zuhant a lej, a román jegybanknak milliárdokkal kellett segítenie, mert úgy kellene visszarántani a román gazdaságot a válság széléről, hogy nincs, aki ezzel foglalkozzon: a kormány megbukott, az elnökválasztás szélsőjobboldali győzelmet ígér. A HVG-nek nyilatkozott Bálint Csaba, a Román Nemzeti Bank igazgatótanácsának tagja, aki állítja, ők felkészültek a helyzet kezelésére.","shortLead":"Fájó lélektani határ alá zuhant a lej, a román jegybanknak milliárdokkal kellett segítenie, mert úgy kellene...","id":"20250508_romania-valsag-valasztas-lej-arfolyam-krizis-balint-csaba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71eaebde-4c6f-45b1-ad4f-53454f1a12c9.jpg","index":0,"item":"03b70036-2018-4679-97d3-5b8b29908b73","keywords":null,"link":"/360/20250508_romania-valsag-valasztas-lej-arfolyam-krizis-balint-csaba","timestamp":"2025. május. 08. 10:24","title":"Aki tudja, menekíti a pénzét Romániából, de mekkora lehet valójában a baj?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0cd3810-8833-454d-a1a7-7fa3b4baee2c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss adatai szerint áprilisban havi alapon 0,2 százalékkal nőtt az átlagos árszínvonal, a tavalyi év azonos hónapjához képest az inflációs ráta 4,2 százalékra süllyedt. Az áremelkedés ütemének lassulása a piaci konszenzushoz képest gyengébb lett.","shortLead":"A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) friss adatai szerint áprilisban havi alapon 0,2 százalékkal nőtt az átlagos...","id":"20250509_inflacio-elemzo-dragulas-benzin-elelmiszer-ksh","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0cd3810-8833-454d-a1a7-7fa3b4baee2c.jpg","index":0,"item":"d423f75d-3dbc-42ec-a018-c44dc0696d4b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250509_inflacio-elemzo-dragulas-benzin-elelmiszer-ksh","timestamp":"2025. május. 09. 11:11","title":"Ebben is tévedett Nagy Márton, újabb inflációs hullám érkezhet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ffc383c3-cb5f-40b6-a70f-aab8949f73c7","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Balatoni Katalin eddig a köznevelésért felelős helyettes államtitkár volt.","shortLead":"Balatoni Katalin eddig a köznevelésért felelős helyettes államtitkár volt.","id":"20250508_balatoni-katalin-miniszterelnoki-biztos-pedagogiai-innovacio-oktatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ffc383c3-cb5f-40b6-a70f-aab8949f73c7.jpg","index":0,"item":"de0eaea2-4085-4744-8cf5-12ba7b774ed8","keywords":null,"link":"/itthon/20250508_balatoni-katalin-miniszterelnoki-biztos-pedagogiai-innovacio-oktatas","timestamp":"2025. május. 08. 07:42","title":"Miniszterelnöki biztosa lesz a pedagógiai innovációnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"977048d4-4cd5-4f84-a809-56be797c71b2","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"gazdasag","description":"Fellélegezhet a brit autóipar és vámmentességet kap a Boeing-repülőgépek hajtóműveit szállító Rolls-Royce is.","shortLead":"Fellélegezhet a brit autóipar és vámmentességet kap a Boeing-repülőgépek hajtóműveit szállító Rolls-Royce is.","id":"20250508_Megszuletett-a-brit-amerikai-vammegallapodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/977048d4-4cd5-4f84-a809-56be797c71b2.jpg","index":0,"item":"87ad1c0a-6829-44a9-a9a6-9b064aa6547f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250508_Megszuletett-a-brit-amerikai-vammegallapodas","timestamp":"2025. május. 08. 21:32","title":"Megszületett a brit-amerikai vámmegállapodás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a991663a-d80f-48f8-a7ec-be021a79b205","c_author":"BioTechUSA-cégcsoport ","category":"brandcontent","description":"A modern életmód számos olyan rejtett terhet ró a szervezetünkre, amelyeket nem mindig érzékelünk azonnal. Ahhoz, hogy hosszú távon is energikusak, kiegyensúlyozottak és egészségesek maradhassunk, elengedhetetlen, hogy ne csak a mozgásra és a kalóriákra figyeljünk oda – hanem a tudatos, célzott vitaminpótlásra is. ","shortLead":"A modern életmód számos olyan rejtett terhet ró a szervezetünkre, amelyeket nem mindig érzékelünk azonnal. Ahhoz...","id":"20250430_BiotechUSA-vitaminok-taplalekkiegeszito-multivitamin-tapanyagok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a991663a-d80f-48f8-a7ec-be021a79b205.jpg","index":0,"item":"6fbcb8da-4e7e-40f3-a3ca-d6ee30618b68","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250430_BiotechUSA-vitaminok-taplalekkiegeszito-multivitamin-tapanyagok","timestamp":"2025. május. 08. 19:30","title":"Teljesen kimerültél? A modern életmód csapdáira a kellő vitaminpótlás lehet a megoldás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b787a306-2cc1-4050-ad45-faa1807aef4a","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Koenigsegg Jesko Absolut új világrekordot ért el fél mérföldes gyorsulás fronton.","shortLead":"A Koenigsegg Jesko Absolut új világrekordot ért el fél mérföldes gyorsulás fronton.","id":"20250508_396-masodperc-alatt-katapultal-200-rol-300-ra-a-koenigsegg-jesko-absolute-hiperauto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b787a306-2cc1-4050-ad45-faa1807aef4a.jpg","index":0,"item":"2264bdcf-eaf0-47fe-87ac-65d673a4ea99","keywords":null,"link":"/cegauto/20250508_396-masodperc-alatt-katapultal-200-rol-300-ra-a-koenigsegg-jesko-absolute-hiperauto","timestamp":"2025. május. 08. 07:59","title":"3,96 másodperc alatt katapultál 200-ról 300-ra a Koenigsegg benzines hiperautója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7ef4f10d-13ce-4669-9935-9dec7fdc9017","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az Asus ROG Ally 2 módosított változata lehet a Microsoft Xbox kézikonzolja, melyről már egy fotó is kiszivárgott.","shortLead":"Az Asus ROG Ally 2 módosított változata lehet a Microsoft Xbox kézikonzolja, melyről már egy fotó is kiszivárgott.","id":"20250508_microsoft-xbox-kezikonzol-asus-rog-ally-foto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7ef4f10d-13ce-4669-9935-9dec7fdc9017.jpg","index":0,"item":"20f37e86-b774-45eb-b563-621ca61c3c53","keywords":null,"link":"/tudomany/20250508_microsoft-xbox-kezikonzol-asus-rog-ally-foto","timestamp":"2025. május. 08. 17:03","title":"Nagy dobásra készül a Microsoft, jön az Xbox kézikonzol","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A BKV buszainak kritikus állapotáról évek óta riasztó hírek látnak napvilágot. Az autóbuszos szakszervezetek azonban csak most tettek feljelentést, a BKV finanszírozási és működési problémáira hivatkozva.
A lapunk birtokába jutott dokumentum szerint a 2009. december 19-én – nem sokkal a hónap végén meghirdetett sztrájk előtt - Mihálszky Gábor közlekedési vezérigazgató-helyettes arról tájékoztatta a BKV akkori igazgatóját, hogy az „autóbusz területén képződött megtakarításból, az Üzemi Tanács, valamint a Munkavédelmi Bizottság autóbuszos tagjai és az autóbuszt képviselő főbizalmik többletjuttatásban részesülnek", az erről született szóbeli megállapodás eredményeként.
Megkérdeztük a közlekedési társaságot, hogy pontosan miből keletkezett megtakarítás az „autóbusz területén”, mekkora összegben és kik kaptak ebből pluszjuttatást? A BKV kérdésünkre nem adott konkrét választ, ehelyett közölte: „A terület gazdálkodásának eredményeképpen képződött megtakarítás a korábbi évek gyakorlata alapján, az érdekképviseletekkel történt tárgyalást követően került kifizetésre. A felosztási elvekről helyi megállapodások rendelkeztek, a személyre szóló elosztást a munkáltatók végezték”.
Nem adtuk fel, érdeklődtünk Földényi Lászlót szakszervezeti elnöknél is, pontosan mekkora összegről szólt és mire vonatkozott a szóbeli megállapodás. A pontos összegre nem emlékezett, és szerinte nem volt szó főbizalmikról, „mindenki kapott kb. 30 ezer forintot fejenként abból a pénzből, ami bérmegtakarításból keletkezett.” Legendának nevezte a főbizalmik részére utalt, szóbeli kiegészítésként szereplő egyéb juttatásokat - bár így szerepel a lapunknál lévő hivatalos levélen. Nemes Gábor, a Cinkota Autóbusz Közlekedési Szakszervezet elnöke is csak annyit mondott: „a Munka Törvénykönyve alapján az üzemi tanácsban, illetve a bizottságban dolgozóknak jár pluszjuttatás, ha erre van forrás a cégnél." Összeget ő sem közölt.
Földényi Gyögry és Nemes Gábor is csatlakozott viszont azokhoz a szakszervezeti vezetőkhöz, akik 2010 augusztusában feljelentést tettek ismeretlen tettes ellen a Központi Nyomozó Főügyészségen.a "tulajdonos megrendelő felelőtlen magatartása miatt”. A szakszervezetek szerint a BKV eladósodottsága akkora, hogy a szolgáltatási színvonal szinten tartása immár nem lehetséges. Közleményükben kifejtik: a járművek műszaki állapota, a szolgáltatás teljes körű biztosítása egyre nagyobb terhet jelent a közlekedési társaság munkavállalóinak. Hozzáteszik, a főváros mint tulajdonos és megrendelő az elvégzett szolgáltatást nem téríti meg, ami a társaság többtíz milliárdos hiányát is alapvetően befolyásolja.
Megkérdeztük mindkét szakszervezeti vezetőt, miért csak most tettek feljelentést, holott a buszok kritikus műszaki állapotáról már régóta tudni lehetett. "Eddig valahogy mindig megoldódtak a problémák"- válaszolta Földényi György. Nemes Gábor arra a kérdésre, hogy szerinte a buszok hány százalékét kellene a kivonni a forgalomból, azt mondja: 80 százalékukat. „Ez persze áthidalható lenne azzal, hogy két-háromszáz buszt feljavítanak, és akkor elég lenne 30-40 százalék cseréje”- teszi hozzá. A felvetésre, miszerint már régóta tarthat a buszok műszaki állapotának erőteljes romlása, azt mondja: 4-5 éve tart a folyamat, a szakszervezetének tagjai is rendszeresen panaszkodnak alkatrészhiányra, „kreatív” szerelésre. Nemes is azzal magyarázta a kései feljelentést, hogy már eddig is próbálkozott felhívni a bajra a figyelmet, csak más eszközökkel. (Azt mindkét szakszervezeti vezető tagadta, hogy politikai megfontolás állna a döntésük mögött.)
A hvg.hu már 2008-ban közzétette Molnár Ferenc buszvezető személyes tapasztalatokból merített véleményét, miszerint a buszok nagyon rossz állapotban vannak. „A buszok karbantartása a béka segge alatt van, nem foglalkoznak a buszokkal, s ez az utasok biztonságát is veszélyezteti” – nyilatkozta akkor, hozzátéve: a fő probléma, hogy a régi típusú buszoknál nem lehet tudni, hogy egyáltalán végig tudják-e dolgozni a műszakot.
Név nélkül nyilatkozó egykori és jelenlegi bkv-s dolgozók is elmondták: ördögi körbe keveredik a régi, sokszor hibás buszokat vezető sofőr. Ha nem viszi ki a járművett, hibára hivatkozva, elveszítheti az állását, ha kiviszi és balesetet okoz, övé a felelősség. (Molnárt egyébként a közlekedési vállalatnál folyó ügyletek kiteregetése miatt elbocsátották és mind a mai napig nem vették vissza a céghez)
Az Index egyik fórumán valaki – a jelek szerint egy bennfentes – közölte, ő tett bejelentést a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál (NKH) a várbuszok műszaki állapota miatt. (A buszokat ki is vonták a forgalomból). De nemcsak a Várban közlekedő buszokról állít ki lesújtó bizonyítványt: „a járművezetők rá vannak kényszerítve, hogy szar buszokkal közlekedjenek…a java még most kezdődik, ugyanis a fekete leves [azaz a buszok tömeges lerobbanása] csak ezután jön. A garázstól illetve a BKV-tól el kellene venni az ’A’ kategóriás garázson belüli vizsgáztatási jogot” – javasolja az illető.
Lapunk beszélt olyan szakemberekkel, akik korábban a Nemzeti Közlekedési Hatóságnál dolgoztak. Állították, a buszok igen rossz állapotáról már évekkel ezelőtt tudni lehetett. A kérdésre, hogy az ellenőrzésekkor miért nem történt meg akkor nagyobb számban a járművek forgalomból történő kivonása, azt mondták: volt, hogy be sem engedték őket a garázsokba, vagy csak már javított járműveket mutattak. Megkérdeztük az NKH-t, tudnak-e ilyen esetekről, a hatóság azonban tagadta, hogy ilyen előfordult volna, közlésük szerint a BKV együttműködő az ellenőrzések során. Arra is rákérdeztünk, az elmúlt évek ellenőrzései során mit tapasztaltak a buszok állapotát illetően, valóban évekkel ezelőtt is hasonló volt-e már a helyzet, mint most? A válasz kevés konkrétumot tartalmazott, tapasztalataik szerint "a meghibásodások szaporodtak". A műszaki állapot ellenőrzésével kapcsolatban úgy fogalmaztak: nincs felhatalmazásuk napi, heti ellenőrzésekre, ez a BKV feladata. Arra vonatkozólag sem adott tájékoztatst az NKH, hogy a buszok hány százalékét kellene kivonni a forgalomból, s a leggyakoribb hibákat sem tudatták, ehelyett arra hívták fel a figyelmet, hogy a "közlekedésben való részvétele feltételeinek biztosításáért nem csak a közlekedési hatóság a felelős", az elsősorban az üzembentartót terheli.
A Blikk információi szerint az üzembentartó BKV-nál válságstáb alakult, mert félő, hogy ősztől nem tudnak annyi buszt állítani a forgalomba, amennyi szükséges lesz. A BKV sajtóosztálya a Blikk kérdésére elismerte, hogy rosszabbodott a helyzet, hiszen az első fél évben húsz százalékkal több volt a meghibásodás, mint egy éve. Arra azonban kitérő választ adtak, hogy lesz-e elég buszuk ősztől.
A BKV lapunknak cáfolta a válságstáb megalakulását, csupán annyit ismertek el, hogy "erőn felüli feladat az autóbuszok megfelelő műszaki állapotának biztosítása". Az elmaradt beszerzések miatt folyamatosan emelkedik a buszok átlagéletkora - tudatták. Az ebből adódó problémákat tovább súlyosbítja, hogy költségtakarékossági okokból a járművek jelentős része nem kapta meg az élettartam meghosszabbításához szükséges nagyjavításokat. A fővárosiak által használt buszok kétharmada, vagyis 903 darab selejtérett. „Társaságunk egy kisebb arányú járműfelújítást és nagyarányú járműbeszerzést tart eredményes stratégiának, de önerőből a járművek nagyarányú cseréjét nem képes finanszírozni”- tudatta a cég, beszámolva arról, hogy folyamatban van az „Ezer busz” projekt, de az ehhez szükséges 60-80 milliárd forintos forrás helyett 2010-re 760 millió forintot tudtak csak elkülöníteni a buszok felújítására.
A főpolgármesteri szék várományosa, Tarlós István valószínűleg lemond az „Ezer busz” projektről. Nemrég úgy nyilatkozott, hogy azt mérlegeli, mire kérjen inkább fedezetet: a metróépítésre vagy a BKV-ra? "Az utóbbi esetében az adósságállomány csökkentésének egyik módja, hogy a buszjáratok jelentős részét kiszervezzük, mert akkor nem kell rövid időn belül ezer új buszt vásárolni. Létre fogjuk hozni a Budapesti Közlekedési Központot a város közlekedésének felügyeletére, és szét fogjuk választani a megrendelői és szolgáltatói szerepeket is" -- fejtegette. A terv feltehetően beleillik a fideszes városvezetők vezényletével létrehozott holding rendszerbe (Debrecen, Pécs).
A busz szolgáltatás kiszervezésével valóban nem kellene plusz pénzt tenni a már évek óta veszélyes buszok felújításába, kivonásába, újak vásárlásába. A szolgáltatás kiszervezésének nyertesei pedig olyan cégek lehetnek, amelyek a buszgyártásban, s egy ilyen nagyságrendű géppark üzemeltetésében már gyakorlatot szereztek. Az azonban így is kérdés marad, hogy miért most került csak sor feljelntésre, a buszok állapotáról negyedévente jelentést kapó Fővárosi Közgyűlés Városüzemeltetési Bizottsága miért nem lépett eddig? Az sem világos, a szakszervezetek miért csak most jelzik, hogy - állításuk szerint - a buszok akár 80 százaléka is cserére szorulna, s miért nem vették komolyan a már évekkel ezelőtt is jelzett problémákat? Csak nem érdekeltek vezetőik a kiszervezésben? .