Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"14324c90-3f6c-436b-92f0-4d6967beb067","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"360","description":"Politikailag jól eladható ötlet, hogy ingyenes alapszámlát kínálnak a bankok, ez azonban nem fogja letörni az inflációt. Aki ezt a szolgáltatást választja, annak ügyelnie kell a szűkre szabott felhasználói keretekre.","shortLead":"Politikailag jól eladható ötlet, hogy ingyenes alapszámlát kínálnak a bankok, ez azonban nem fogja letörni...","id":"20250506_hvg-bankok-ingyenes-alapszamla-feltetelek-inflacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14324c90-3f6c-436b-92f0-4d6967beb067.jpg","index":0,"item":"b8b513c5-d201-4c81-8626-cd05b10ba391","keywords":null,"link":"/360/20250506_hvg-bankok-ingyenes-alapszamla-feltetelek-inflacio","timestamp":"2025. május. 06. 11:30","title":"Van, akinek kimondottan jó megoldás lehet az ingyenes alapszámla, de az ördög a részletekben rejlik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"acd8c3d3-5eb1-4266-b496-fbcc22b7cc38","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Veszélyesebb a figyelmetlenség, mint a gyorshajtás? A számok ezt mutatják.","shortLead":"Veszélyesebb a figyelmetlenség, mint a gyorshajtás? A számok ezt mutatják.","id":"20250506_Mar-nem-gyorshajtas-okozza-a-legtobb-baleset-a-magyar-utakon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/acd8c3d3-5eb1-4266-b496-fbcc22b7cc38.jpg","index":0,"item":"dcfa77d1-a278-4231-85eb-b9f64806c45e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250506_Mar-nem-gyorshajtas-okozza-a-legtobb-baleset-a-magyar-utakon","timestamp":"2025. május. 06. 08:38","title":"Átíródott a baleseti toplista: már nem a gyorshajtás a legfőbb baleseti ok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"976304cc-50bc-4452-a3ff-cf4d7fb6ea87","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Dupla kitiltás, káosz, majd egy olyan választás, amelyet a szélsőjobb nyert meg első körben igazán. Barabás Balázzsal Kacskovics Mihály Béla beszélgetett Romániáról.","shortLead":"Dupla kitiltás, káosz, majd egy olyan választás, amelyet a szélsőjobb nyert meg első körben igazán. Barabás Balázzsal...","id":"20250505_Fulke-podcast-Balazs-Barnabas-roman-elnokvalasztas-elso-fordulo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/976304cc-50bc-4452-a3ff-cf4d7fb6ea87.jpg","index":0,"item":"285e3ec7-8e50-4e89-b26d-fb95a94d5694","keywords":null,"link":"/vilag/20250505_Fulke-podcast-Balazs-Barnabas-roman-elnokvalasztas-elso-fordulo-ebx","timestamp":"2025. május. 05. 17:45","title":"Most dől el, hogy az oroszokkal vagy a Nyugattal tart-e Románia – Fülke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5fac6c81-d1be-4a54-a280-d457a6f27a99","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"Az amerikai kormány szerint az egyetem nem tartja be a törvényeket.","shortLead":"Az amerikai kormány szerint az egyetem nem tartja be a törvényeket.","id":"20250506_egyesult-allamok-donald-trump-harvard-egyetem-szovetsegi-tamogatas-blokkolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5fac6c81-d1be-4a54-a280-d457a6f27a99.jpg","index":0,"item":"0bc5bd9b-ef15-42aa-9b38-4a3ee670f7f1","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250506_egyesult-allamok-donald-trump-harvard-egyetem-szovetsegi-tamogatas-blokkolas","timestamp":"2025. május. 06. 07:17","title":"Trumpék blokkolták a Harvard Egyetem szövetségi támogatásait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1d5c3055-5f5f-4622-a75f-21d93a9e66ee","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az énekes tanácsadóként dolgozott a kormánypárti csatornánál, és mint elmondta, a megbízatása a TV2-től távozó Pavel Stanchev vezérigazgatóhoz kötődött.","shortLead":"Az énekes tanácsadóként dolgozott a kormánypárti csatornánál, és mint elmondta, a megbízatása a TV2-től távozó Pavel...","id":"20250507_Vastag-Csaba-sem-dolgozik-mar-a-TV2-nel-ahonnan-tavozott-a-vezerigazgato-pavel-stanchev-megasztar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d5c3055-5f5f-4622-a75f-21d93a9e66ee.jpg","index":0,"item":"3318b4c1-a606-4aab-b871-ca53d360490e","keywords":null,"link":"/kultura/20250507_Vastag-Csaba-sem-dolgozik-mar-a-TV2-nel-ahonnan-tavozott-a-vezerigazgato-pavel-stanchev-megasztar","timestamp":"2025. május. 07. 10:11","title":"Vastag Csaba sem dolgozik már a TV2-nél, ahonnan távozott a vezérigazgató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71d07bd2-1585-4212-8ae6-0fb1d0d973b3","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A szlovákiai autógyárak vezetőivel tárgyal Robert Fico arról, hogyan lehetne megmenteni az iparágat és annak dolgozóit az amerikai vámok hatásaitól.","shortLead":"A szlovákiai autógyárak vezetőivel tárgyal Robert Fico arról, hogyan lehetne megmenteni az iparágat és annak dolgozóit...","id":"20250506_Trump-vam-szlovakia-tomeges-kirugasok-autogyarak-roviditett-munkaido","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71d07bd2-1585-4212-8ae6-0fb1d0d973b3.jpg","index":0,"item":"720bef6f-dd59-452a-978b-dae623a57053","keywords":null,"link":"/kkv/20250506_Trump-vam-szlovakia-tomeges-kirugasok-autogyarak-roviditett-munkaido","timestamp":"2025. május. 06. 11:29","title":"Trump vámjai miatt választhatnak a szlovákok, tömeges kirúgások jöjjenek-e az autógyárakban vagy rövidített munkaidő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0f3d8b8-ca28-4033-a3ab-184377762cd1","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A szedán és kombi változatban egyaránt elérhető külsőleg tölthető Audi A6 elektromos hatótávja meghaladja a 100 kilométert.","shortLead":"A szedán és kombi változatban egyaránt elérhető külsőleg tölthető Audi A6 elektromos hatótávja meghaladja a 100...","id":"20250507_igen-komoly-villanyhatotavval-debutalt-a-vadonatuj-plugin-hibrid-audi-a6","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0f3d8b8-ca28-4033-a3ab-184377762cd1.jpg","index":0,"item":"865fddb6-ab01-43b7-a963-43893c5280b6","keywords":null,"link":"/cegauto/20250507_igen-komoly-villanyhatotavval-debutalt-a-vadonatuj-plugin-hibrid-audi-a6","timestamp":"2025. május. 07. 07:21","title":"Igen komoly villanyhatótávval debütált a vadonatúj plugin hibrid Audi A6","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"18d72fdf-f43e-4ab9-b8e5-a903b0a5d845","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"A csapások katonai és pénzügyi értelemben is meggyengíthetik az Irán támogatását élvező lázadókat. Feltehetően áldozatai is vannak a támadásnak.","shortLead":"A csapások katonai és pénzügyi értelemben is meggyengíthetik az Irán támogatását élvező lázadókat. Feltehetően...","id":"20250505_Izrael-valaszcsapas-jemen-tel-aviv-lazadok-huszik-iran-ballisztikus-raketak-hadsereg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/18d72fdf-f43e-4ab9-b8e5-a903b0a5d845.jpg","index":0,"item":"05cf16cb-d6a5-42cc-9366-a3023610396d","keywords":null,"link":"/vilag/20250505_Izrael-valaszcsapas-jemen-tel-aviv-lazadok-huszik-iran-ballisztikus-raketak-hadsereg","timestamp":"2025. május. 05. 21:57","title":"Izrael válaszcsapást mért a jemeni lázadókra a Ben Gurion repülőtér megtámadása miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
„Minden haszon nélküli” óriási mocsarak övezték a Balatont. Az állam döntött, mégis száz évig tartott a szabályozási folyamat. A vitázó felek a közérdekre hivatkoztak. Lecke arról, hogy a köz- és magánérdek határát nehezebb megvonni, mint a Balatonét.
A török kiűzését követően nem egyből vált fontossá az áthatolhatatlan mocsaras területek csökkentése, a tó szabályozása. Azt csak a gyors népességnövekedés és az átalakuló gazdaságpolitika kényszerítette ki. A lecsapolás, kiszárítás, vízszintszabályozás ügye azonban bár a XVIII. századi uralkodók, tehát az állam szerint közérdeknek számított, egyáltalán nem tekintette mindenki saját ügyének, és hol a jogszabályok szabotálásával, hol lobbizással ott tett keresztbe neki, ahol tudott. Majd’ száz év kellett ahhoz, hogy a Sió-csatorna zsilipjének 1863. október 25-iki megnyitásával a Balaton vízszintjének szabályozását végre megnyugtatóan megoldják, és a Balaton melletti hatalmas lápvidék eltűnjön – derül ki Halász Imre történész tanulságos cikkéből, amelyet a legújabb Históriaközöl. A lapszám témája a víz és a társadalom viszonya – lám kiderül, azért nem mindig a víz az úr.
De nem csak az. Hanem az is, hogy az állam által azonosított közérdeknek, még ha az adott pillanatban nyilvánvalónak is tűnik, a történelem sokszor nem igazolja vissza helyességét. Botorság lenne túlaktualizálni a Balaton lecsapolása körül történteket, mégis mindezt adaléknak érzem a mostani közéleti vitához, amely Orbán Viktor október 23-iki beszéde nyomán bontakozott ki, hogy ugyanis ki mondja meg, hogy mi a közérdek, és mi különbözteti meg azt a magánérdektől. A kormányfő arról beszélt, hogy „mi olyan országot látunk maguk előtt, ahol a mi időszámításunk és a mi közös mércénk szerint történnek a dolgok. Ahol erős állam védi a közérdeket, levágja a polipkarokat, széttépi az álca- és csapdahálókat.”
null
Ennél azért valamivel bonyolultabb a dolog. Nem mindig, de sokszor a köz szerencséjére. Mint például a Balaton lecsapolása esetében, amelynél ha az 1834-es, az állam által felkarolt tervek valósulnak meg, ma nem 600, hanem csak 336 négyzetkilométer lenne a tó vízfelülete. Pedig akik akkor megakadályozták a szükségesnek tetsző munkálatokat, nem az eljövendő nemzedékeket, hanem nyilvánvalóan saját „önös” érdekeiket féltették. Mindenekelőtt a malomtulajdonosok, akik gátjaikkal feltartóztatták a Balaton vízének lefolyását, visszaduzzasztották a tavat, s alaposan hozzájárultak ahhoz, hogy a Balaton–Sió–Sárvíz vízrendszer három összefüggő mocsársorozatot is táplált.
A temérdek malomgazda – köztük tán a legfontosabb a veszprémi káptalan, amelynek molnára a Balaton–Sió torkolatnál duzzasztotta fel szüksége szerint a tó vizét – egyáltalán nem akart sem vízszabályozást, sem azt, hogy malmaikat a közérdek oltárán feláldozzák. De meglepő módon a megyék és a földtulajdonosok sem, mert – meglehet, rövidlátó módon, de földbőség idején némi okkal – semmi kedvük nem volt a kiszárított területek futóhomokjával bíbelődni.
Hogy mégis megindultak a szabályozási munkálatok, az megint csak egy „magánérdeknek” köszönhető. Az uralkodó által megszemélyesített birodalmi akarat kényszerítette ki. Mária Terézia és II. József törekvését, hogy a birodalom iparosodott területeit olcsó magyar gabonával lássa el, a mocsarak akadályozták. Az abszolutista célokat aztán a gabonakonjunktúrát élvező rendek is támogatni tudták, minden bizonnyal személyes érdekeiktől nem teljesen függetlenül. Ezért idővel a fő cél a szállítást és az okszerű mezei gazdálkodást korlátozó lápi területek csökkentése lett. Krieger Sámuel vagy Beszédes József tervei és tevékenységük természetesen nagyon fontosak a Balaton mai arculata szempontjából, de maga az éghajlatváltozás is hozzájárult, hogy a XIX. század első felében sokat javult a helyzet.
Mégsem ment minden simán, mert az 1810-et követően létrejövő vízrendező magántársulások folyamatos ellenállásba ütköztek előbb a malomtulajdonosok részéről, később pedig – a tó turisztikai jelentőségének növekedése köszönhetően – az ellenérdekű fürdőegyesületekkel kényszerültek viaskodni. Az is állandó vitatéma volt, hogy szárítsanak-e, vagy inkább a vízszintet szabályozzák-e csatornák révén; a XIX. században ugyanis nagy keletje volt annak az elképzelésnek, amely minden állóvizet haszontalannak és egészségtelennek tartott. A kompromisszum végül jól sikerült, a tó nagyobb része megmaradt, de a pontot az i-re ismét a magánérdek (?) nyers érvényesítése tette fel. A Budát és az Adriai-tengert vasúttal összekötő Déli Vaspálya Társaság még aszályos időszakban vásárolta meg a Balaton melletti területet, így a síneket gyakorlatilag ártérre fektették le, 1860-ban és 1862-ben meg is rongálódott a pályaszakasz. A cég azonban lobbizni kezdett a kancelláriánál (éppen a neoabszolutizmus éveit éltük), hogy épüljön meg a Sió-csatorna, amely képes a tó vízszintjét állandósítani. És lőn. Így lett hát újból a magánból közérdek.
Stiller Ákos
Történelmi példázatunk a Balatonról éppúgy nem igazolja egyértelműen a magántulajdonért rajongó filozófus Locke nézetét, amely szerint az erényes ember felvilágosult önérdeke valójában a köz érdeke, mint ahogy Rousseau-ét sem, aki szerint ha valaki vonakodik engedelmeskedni a mindig helyes közakaratnak, az erőszakkal rákényszeríthető, „kényszeríthető arra, hogy szabad legyen”. A szabadság a francia gondolkodónál az államnak való engedelmesség „jogát” jelenti, s Orbán polipkaszabolós beszédében is ez a szemlélet köszön vissza. De nem csak ott. „Annak érdekében, hogy a közakarat kifejeződhessék, elengedhetetlen, hogy ne legyen parciális közösség az államon belül, és hogy minden polgár csak a maga gondolatát gondolhassa.” Az idézet a nem a Nemzeti együttműködési nyilatkozatból való, bár a logika feltűnően hasonló, hanem Rousseau-nak A társadalmi szerződésrőlc. művéből (1762).
Pedig a közérdek, mint láthattuk, nem abszolút, hanem erősen relatív kategória, már csak azért is, mert utólag, a döntést elszenvedők se képesek mindig és egyértelműen megfogalmazni, hogy az valóban ország érdekeit szolgálta-e. S hogy az állam révén megfogalmazott közakarat mindig a közösség javára válik? Helyes volt-e például a lecsapolási munkálatok érdekében a farkasok kiirtása vagy egyáltalán a mocsarak drasztikus visszaszorítása? A természetvédők ma azt mondhatják, nem. Mások (tán a többség – de még ez sem biztos) meg azt, igen. A megítélésben a távlatok és az árnyalatok döntőnek bizonyulnak. Nem irigylem a bíróságokat, amikor egy-egy vitás kérdésben, amelynél kellően akceptálható érdekek feszülnek egymásnak, ma dönteniük kell.
Egy biztos, azoknak a kiátkozása, akik egy sztrádaútvonal kijelölése, az iskolarendszer vagy az alkotmány kérdéseit illetően másutt látják a közérdeket, mint a hatalmon lévők, alapvetően sérti a közösség érdekét.
Átszellemült arccal könyvébe mélyed a tudós értelmiségi, miközben környezete a romlottság, az erőszak és az alpáriság terepe. XVI. századi metszet üzen a mának.
Egy ország vált a ’80-as években amatőr vízügyi mérnökké és ökológussá. Áramlási küszöbérték, duzzasztótelep, mederkotrás, sarkantyú, hordalékeróziós és transzport folyamatok, üzemvízcsatorna… A bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás a rendszerváltás egyik érdemi nyitánya volt.
A hálátlan, az apját megalázó, megverő, sőt megölő fiú motívuma, etikai problémája legalább 2300 éves. A példázat számos változatát és továbbélését mutatja be egy friss írás.
A kormány einstandolná az alkotmányt. Kétharmados parlamenti többségét alkotmányozói felhatalmazásként értelmezi. Valójában az alkotmányozás széles társadalmi konszenzust igényelne, ami lehet, hogy megvan, de a Fidesz nem keresi az alkotmányos partnerséget.
Elképzelt bokszmeccs: jobb sarokban a Fidesz, bal sarokban a társadalom. Előbbi trénere Arisztotelész bácsi, utóbbi edzője Hegel mester. Megszólal-e a gong?
A szocializmus dübörgő századának történetei, amelyek nem kerülnek be a történelemkönyvekbe, mégis híven illusztrálják a kort. Kalapáccsal ölt a cinkotai gyár rendészeti vezetője. Pártfegyelmi a tagkönyvhamisító asszonynak.
Az ország gazdasági mozgásterét nem tágítja, ha a hitelezők köre megváltozik, s a nemzetközi szervezetek helyére magánbankok lépnek. A megoldás a valódi gazdaságpolitikai fordulat lenne – véli Bod Péter Ákos.
„A romok közti mindennapi élet, a Kádár-rendszer ellentmondásokkal teli világa lett az elvesztett otthonom, mert senki sem választhatja meg gyermekkora színtereit. És járhattam volna rosszabbul…” György Péter emlékezik.
A választás üzemmódból, „ebből az intellektuálisan beszűkült állapotból a Fidesz egyelőre nem tudott kizökkenni”, nem képes kormányzati munkára váltani – vélekedik Oszkó Péter volt pénzügyminiszter a Mozgó Világnak adott interjújában. De vajon jogos-e a bírálat?