szerző:
Fontos Erzsébet
Tetszett a cikk?

Az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) nemcsak belső szerkezeti átalakításban, hanem külcsínben is megújul. Ez utóbbi új logót, szlogent, egységes mentős ruhát és nem utolsósorban sárga mentőautókat foglal magában. A kérdés csupán az, minderre égetően szükség van-e.

Az arculatváltás egyeseknek roppant ellenszenves. Ők azzal érvelnek, inkább több bér fizetésére, valamint a kormány és a rendvédelmi dolgozók közötti – korkedvezményes nyugdíj eltörlése elleni és az alkotmányos jogok megmaradása melletti – konfliktusok megoldására kellene koncentrálni, semmint a mentőszolgálat dizájnjávall foglalkozni.

Mártai István, az OMSZ főigazgatója másként látja a helyzetet. Úgy véli, már csak azért is fontos a kinézettel foglalkozni, mert mára a külső körülmények és egyúttal a társadalmi elvárások is megváltoztak. "Ezeket a média befolyásolja, éppen ezért nem mindegy, milyen kontextusban, színben tűnik fel a szervezet. Egy negatív hír miatt gyökeresen megváltozhat a közvélekedés a szervezet iránt, holott szerinte megkérdőjelezhetetlen a mentősök munkájának fontossága. Szükségességüket külsőségekben, a szervezet arculatával érzékeltetni kell, a balesetei helyszínektől kezdve a híreken át. Annak ellenére, hogy a figyelemfelkeltés számos problémára nem ad megoldást, de ezzel nem is ez volt a céluk" - állítja a főigazgató. Az arculatváltás során nemcsak az új irányvonalat képviselő szemléletet tartották mérvadónak, hanem a 63 éve fennálló szervezet hagyományainak megőrzését is. Mártai úgy véli, felgyorsult világunkban abszolút „nem ördögtől való”, hogy egy szervezet egyedivé akar válni és ezzel együtt felvállalja értékeit.

Dudás Szabolcs

Éger István, a Magyar Orvosi Kamara elnöke is hasonló állásponton van. Az arculatváltás szerinte nem fedi el a problémákat, azonban nem is hátráltatja a munkát, ezért nem kifogásolja az OMSZ külső megújulását, amit a pénzvisszavonások és a feszített költségvetés ellenére valósítanak meg.

Mártai a kételyek eloszlatása végett kifejtette: az arculatváltás nem jelent plusz terhet a szervezet számára, mert a legutóbbi közbeszerzési pályázat keretében vásárolták meg az új mentőautókat , ami már hosszú évek óta elmaradt. Ennek apropójából gondolták, ez jó alkalom a külső változások eszközölésére, ezért a közbeszerzési eljárást már sárga alapszínű autókra írták ki - magyarázta. A színválasztásnál, megjelenésnél fontosnak tartották, ha megáll egy mentőautó, akkor kétség se férjen hozzá, hogy az az OMSZ járműve. A beazonosíthatóság szerinte ma már annál is inkább elengedhetetlen, mert Magyarországon nagyon sok cég végez betegszállítást – továbbá rendezvény egészségügyi biztosítást –, ezért az utakon sok hasonló kinézetű, „kisbuszos” mentőautó keveredik össze. "Ezek között az emberek nem tudnak különbséget tenni" - állítja. Az OMSZ célja szerinte az volt, hogy ezektől látványosan elkülönüljön. Mint mondta, a sárga mentőautók egyes európai országokban (Anglia, Ausztria) megszokottak. A közbeszerzési pályázat keretében egyébként idén több mint 30 új esetkocsival bővül az OMSZ járműparkja, és a rendelkezésre álló 570 millió forintos keretösszegből további 30 alapfelszereltséggel rendelkező mentőkocsit is beszerezhetnek majd.

A főigazgató mégis úgy véli, hiába lesznek újonnan beszerzett, divatos mentőautók, pénz hiányában nem tudják lecserélni a meglévő teljes állományt, habár erre szerinte égető szükség lenne.  "Míg a környező országokban átlagosan 8 évig használják a járműveket, addig a hazai jogszabályok jelenleg 10 évben határozzák meg a kifutási időt. Ugyanakkor számos mentőjármű már elérte, sőt meghaladta a 10 éves kort, azonban ha ezeket azonnal kivonnák a forgalomból, akkor veszélybe kerülne a betegellátás" - állítja. Szerinte megoldást kell találni a problémára, ezért célul tűzte ki, hogy a szervezet felzárkózzon az európai normákhoz, amit 4-5 éven belül célszerű elérni.

Túry Gergely

Az arculatváltásra 3 pályázatot hirdettek meg művészeti szakos főiskolások és mentősök között, ami elsősorban költséghatékonyság szempontjából volt szerintük fontos. A főigazgató úgy gondolja, álságos lett volna a tervezést egy kommunikációs céggel kiviteleztetni, akik elképzeléseikért cserébe akár horribilis összegeket kértek volna. Ezért inkább a dolgozókra bízták a feladatot. Ráadásul a dolgozók által kidolgozott, mentőautókon látható részletek - mint például a csíkozás vagy egy kivonuló mentős kolléga által kiötlött „Hivatás az életért” szlogen - a főigazgató szerint sokkal emberközelibb és valóságosabb, arról nem is beszélve, hogy az ötletelés a szervezet iránti kötődést erősítette a dolgozókban. A változáshoz azonban nem csak az autók színcseréje és új szlogen, hanem új típusú egyenruha is dukál. Ezeknek a beszerzése már 2 évvel ezelőtt elkezdődött, ám akkor nem tudták még a teljes készletet lecserélni, ezért most a régi garnitúra keveredik az újjal. "Ez is meg fog változni az idén, mert 3500 új ruha kerül legyártásra,aminek segítségével rövid időn belül mindenki egy átgondolt, egységes szervezet tagjának benyomását kelti majd" - magyarázta az OMSZ vezére.

Az OMSZ nem csak külsőségekben, hanem belső, szerkezeti struktúrájában is megújul. Ehhez többek között hozzájárulnak a korábban elkezdődött változások. Ennek részét képezi,például a hatékonyságot szem előtt tartó, a mentőszervezetekhez visszakerült, egy kézben összpontosuló mentésirányítás. Emellett a jövőkép kialakításában sorsfordító tudományos osztály megjelenik majd. Ők az eddig elért eredmények – évente egymillió feladatellátás – tudományos területen való bemutatásához és az egyetemi oktatásban a mentősök egészségügyhöz kapcsolódó szerepvállalásához nyújtanak segítséget.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!