szerző:
M. László Ferenc
Tetszett a cikk?

Nem fogja torzítani a 2014-ben alkalmazandó választási rendszert, hogy nemcsak a vesztes képviselőjelölteket, de a győzteseket is kompenzálni szeretné a Fidesz - állította a hvg.hu-nak Áder János. A reform kidolgozásával megbízott európai parlamenti képviselő számításokkal illusztrálja, hogyan fog működni a kompenzációs rendszer, miként kaphatnak kedvezményes mandátumot a kisebbségek.

hvg.hu: A Magyar Tudományos Akadémián a külhoni állampolgárok választójogával foglalkozó pénteki konferencián azt mondta, a Fidesz 200 fős parlamentet szeretne. Az egyéni kerületek végleges kialakítása után, a nemzetiségi mandátumokkal is tartani tudják majd a parlamenti képviselői helyek ilyen nagymértékű csökkentését?

Áder János: Még az sem kizárt, hogy tovább csökken. Volt olyan javaslat, hogy 199 mandátum legyen.

hvg.hu: Miért pont 199?

Á. J.: A szakértői egyeztetéseken hangzott el, hogy a cseh példán okulva – ahol most két egymást követő választáson is patthelyzet alakult ki – ne páros szám legyen. Lehet 199, de lehet, mondjuk, 203. Ezek egyébként apróságok, majd a törvénytervezet finomhangolásánál kell ezeket a részletkérdéseket tisztázni.

Áder János, a Fidesz választási tervezetének kidolgozója
Túry Gergely

hvg.hu: A lapunk birtokába került, a parlament illetékes albizottságához benyújtott fideszes koncepcióból nem derül ki, hogy miként akarják kompenzálni a szavazatokat szerző, de a parlamentbe be nem jutott jelöltek 5 százalékos küszöböt megugró pártjait. Kidolgozták már azt a módszert, amivel ezt kiszámítják?

Á. J.: Mi azt javasoljuk, hogy minden olyan szavazat, ami az egyéni választókerületekben nem eredményezett mandátumot, kerüljön föl a pártok országos listájára. Erre a listára két helyről származhatnak szavazatok: szavazhatnak a listára választópolgárok, illetve ide kerülnek az egyéni kerületekben vesztes szavazatok is. Ugyanakkor az olasz megoldást figyelembe véve azt is javasoljuk, hogy az első helyezett is kapjon töredékszavazatot azok után a szavazatok után, amelyek nem eredményeztek mandátumot. Hogy egy példával illusztráljam: az első helyezett kap, mondjuk, 16 ezer voksot, 8 ezret kap a második. Ebben az esetben a másodiknak van 8 ezer töredékszavazata, ami felkerül a listára. Az első helyezett 8001-gyel nyert, ezzel szerzett mandátumot, így marad még 7999 voks, ami a javaslatunk szerint töredékszavazattá válna.

hvg.hu: Túlkompenzálnák a győzteseket?

Á. J.: Semmiféle túlkompenzáció nincsen, a furcsa helyzeteket szeretnénk így elkerülni. Maradva az előbbi példánál: ha 8000 szavazatot kap az egyik párt listája és ugyanennyit kap a győzni nem tudó egyéni jelöltje is, akkor az adott pártnak a listán megduplázódnak a szavazatai. Ugyanakkor, ha az egyéniben győztes jelölt pártja a képviselőhöz hasonlóan 16 ezer szavazatot kap – viszont az első helyzettet nem kompenzálja a rendszer –, akkor a győztes és a vesztes párt ugyanannyi listás szavazattal rendelkezik majd, pedig az egyik feleannyi szavazatot tudott csak a listán is begyűjteni. Torzító hatású lenne, a német minta felé vinné el a rendszert, amit én a leghatározottabban ellenzek.

hvg.hu: Egy ilyen rendszerben könnyen előfordulhat, hogy a győztes párt arányaiban több képviselői helyet kap a parlamentben, mint amennyit a választási eredményük egyébként indokolna. Nem lesz ettől a túlkompenzációtól aránytalan a szisztéma?

Á. J.: A másik megoldás az lenne, ha a töredékszavazatokat egyáltalán nem számolnánk be. Ebben az esetben a győztes elviszi az egyéni mandátumokat, és listáról még több mandátumot szerez a vesztesek rovására. Ha viszont kompenzálunk, de csak a veszteseket, akkor a győztes pártlistáról kevesebb helyet tudna szerezni, mint amennyi rá, illetve a jelöltjére leadott valós szavazatmennyiség.

"A furcsa helyzeteket szeretnénk így elkerülni."
Túry Gergely

hvg.hu: Ha jól értem, így a győztes és a vesztes kompenzációja kioltja egymást. Minek akkor kompenzáció, miért nem maradtak az eredeti, júliusi felvetésüknél, hogy ez nem kell?

Á. J.: Ha nem ilyen mértékű a különbség, az első és a második helyezett között, mint az előbbi példában, akkor a mi javaslatunk több mandátumhoz juttatja a listáról az egyéniben vesztes pártokat. Az előző példánál maradva az első 8003 szavazattal nyer, a második pedig 8000 szavazatot kap, akkor az elsőnek csupán két töredékszavazata van, míg a második helyezettnek 8000.

hvg.hu: Az említett koncepcióban az szerepel, hogy 90 és 110 között mozoghat az egyéni választókerületek száma. Miért nem javasolnak egy fix számot?

Á. J.: Határozott, egzakt szám lesz, és mihelyt meg tudom mondani, közölni fogom.

hvg.hu: A Fidesz elnökségéből származó információnk szerint 108-at jelölt meg a párt vezetősége. Ennyi lesz?

Á. J.: Lehet találgatni, de még nem találták el. (Nevet.) Találgassanak még!

hvg.hu: A legtöbb vitát a nyáron az okozta, hogy ön július elején jelezte, a Fidesz meg akarja szüntetni a második fordulót. Milyen megfontolásból akarnak egyfordulós rendszert?

Á. J.: Olcsóbb, rövidebb lesz kampány és politikai értelemben hamarabb kerül tiszta víz a pohárba. Azaz, ha van koalíciókötési szándék, annak ki kell derülnie a választások előtt, nem kell várni erre a második fordulóig.

"Találgassanak még!"
Túry Gergely

hvg.hu: Ez miért jó?

Á. J.: Hogy ne legyen még egy olyan meglepetés, ami 1994-ben érte a választókat. Akkor Magyar Bálint volt az SZDSZ kampányfőnöke, aki a választások előtt bejelentette, ha az MSZP egyedül abszolút többséget szerez, és Horn Gyula lesz a miniszterelnök, akkor a pártja nem lép koalícióra a szocialistákkal. Aztán az MSZP 209 mandátummal megnyerte a választásokat, és Horn lett a kormányfő. Magyar Bálintból pedig egy évvel később oktatási miniszter lett. Ezeket a helyzeteket el kell kerülni.

hvg.hu: Ez történt 1998-ban is, amikor a Fidesz szintén cáfolta, hogy kormányra lépne Torgyán Józseffel.

Á. J.: Az egy teljesen más helyzet volt.

hvg.hu: Meglepődtünk volna, ha nem ezt mondja.

Á. J.: Mi a választások előtt azt mondtuk, hogy szeretnénk ezt a helyzetet elkerülni. A választók nekünk nem adtak olyan felhatalmazást 1998-ban, mint 1994-ben a szocialistáknak. Mi nem tudtunk egyedül kormány alakítani, az MSZP tudott volna. Az SZDSZ elkerülhette volna az MSZP-vel való közösködést, hiszen semmilyen kényszer nem indokolta az 1994-es koalíciókötést.

hvg.hu: A Magyarországon élőkkel szemben a határon túli magyarok miért csak egy szavazatot kapnak? Miért csak pártlistákra szavazhatnak?

Á. J.: Megnéztük más országok példáit, azokat, ahol speciális egyéni körzeteket hoztak létre a külhoni választóknak. Ezt egyébként általában olyan országok szokták létrehozni, ahol csak egyéni kerületek vannak, pártlisták nincsenek, nem vegyes a választási rendszer. Másrészt meglehetősen túlbonyolítaná a rendszert, ha külön kerületeket hoznánk létre a határon túli állampolgároknak. Harmadrészt, egy aránytalansági elemet ez is belevinne a rendszerbe, hiszen az esetleges külhoni választókerületben megszerezhető mandátumhoz sokkal több szavazatra lenne szükség, mint egy anyaországi kerületben. Ezt bizonyítja a francia, a portugál és a román példa is. Nálunk ez egy új jogintézmény lesz, próbálunk egy viszonylag egyszerű, átlátható, kevésbé támadható és biztonságosan működtethető rendszer kialakítani.

hvg.hu: Nem sérti a jogegyenlőség elvét, hogy a magyar állampolgárok jelentős részének csak egy szavazata lesz?

Á. J.: Úgy gondolom, hogy nem. Ugyanolyan problémát vet fel, mint amiről az előbb beszéltem. Adott esetben nem azonos szavazatszámmal osztják ki a mandátumszámot az egyéni kerületekben sem. Európában vannak ilyen megoldások, mint amit javasolunk. Nem tudom, hogy ezt fogja-e vizsgálni az Alkotmánybíróság, de mi úgy gondoljuk, ha ez megtörténik, akkor kiállja az alkotmányosság próbáját.

"Akkor kevesebb listás hely marad a pártoknak."
Túry Gergely

hvg.hu: Azért kérdeztem az elején, hogy tudják-e tartani a célként kitűzött 200-as parlamenti létszámot, mert erre még rájönnek a nemzetiségek képviselői is.

Á. J.: A javaslatunk szerint ezen belül lesznek, ez most a többségi álláspont a Fideszben. Persze a parlamenti vita során mehetünk 200 felé is. Mindkét verzió jól alátámasztható érvekkel. Nyilván, ha a 200-on belül lesznek a kisebbségi mandátumok, akkor kevesebb listás hely marad a pártoknak.

hvg.hu: Milyen számítási metódus szerint osztják majd ki a kisebbségeknek a kedvezményes mandátumot?

Á. J.: Ehhez először is tudni kell, hogy milyen kedvezményeket kapnak az indulásnál. A Fidesz koncepciója szerint nem kell egyéni jelöltet állítaniuk, azaz nem kell ajánlószelvényeket gyűjteniük, elég 1500 ajánlás a nemzetiségi lista állításához. Nem kell megfelelniük a pártokra vonatkozó azon elvárásnak, mely szerint az országos lista állításához 27 egyéni jelöltet kell állítaniuk. Nem kell megugraniuk az 5 százalékos küszöböt. Viszont aki a nemzeti-etnikai identitása alapján szavazni kíván és fontosnak tartja, hogy legyen kisebbségi képviselő a parlamentben, annak a választásokat jóval megelőzően jeleznie kell, hogy ő nem pártokra, hanem nemzetiségi listára kíván szavazni. Tehát egy ilyen típusú regisztrációra szükség lesz. Végül a pártok által országos listán szerezhető mandátumok felével vagy egyharmadával megegyező szavazatszámmal szerezhetnek mandátumot. Ha még így sem szereznek mandátumot, akkor kisebbségi szószólójuk lehet a parlamentben. Az ő jogállását viszont már nem a választójogi, hanem a képviselők jogállásáról szóló törvény fogja szabályozni. Várhatóan a szavazati jogon túl minden más képviselői jogosítvánnyal rendelkezni fog.

hvg.hu: A pártok képviselői között most is vannak olyanok, akik valamelyik nemzeti-etnikai kisebbséghez tartoznak. Miért ragaszkodik a Fidesz a kedvezményes mandátumhoz?

Á. J.: Ebben a kérdésben konszenzus van a pártok között, hiszen az előző országgyűlés 2009-ben, míg az új országgyűlés közvetlenül a választásokat követően országgyűlési határozatot hozott arról, hogy a kisebbségek parlamenti képviseleti lehetőségét biztosítani kell. Ebben a kérdésben tehát a politikai élet valamennyi szereplője egyetért, és éppen ezért igyekeztünk egy korrekt alkotmányos megoldást javasolni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI/hvg.hu Itthon

Áder: "szószólót" kaphatnak a parlamentben a kisebbségek

Magyarország "komoly késésben van" a külföldön élők szavazati jogának szabályozásával más országokhoz képest – mondta Áder János európai parlamenti képviselő egy budapesti konferencián. A fideszes politikus beszélt arról is, hogy pártja javaslata szerint az itthoni kisebbségekre nem vonatkozna az ötszázalékos parlamenti küszöb, de ha mégsem tudnának mandátumot szerezni, lenne egy „szószólójuk” az Országgyűlésben.

MTI Itthon

Áder János új szerepet kaphat Orbánéktól

Az igazságszolgáltatás reformját érintő törvénytervezetek október közepén, míg a választójogi törvényjavaslat a hónap végén kerülhet a parlament elé – írta a Magyar Nemzet és a Magyar Hírlap szerdán. A beszámolók szerint Áder János új szerepet kaphat.

hvg.hu Itthon

Átment a Fideszben Áder javaslata: egyfordulós választás jöhet

Egyfordulós választási rendszer lesz a jövőben, megszűnik a kompenzációs lista, de valahogyan mindenképpen kompenzálnák az elveszett szavazatokat – erről döntött a hvg.hu információi szerint csütörtök délelőtt a Fidesz-KDNP országgyűlési frakciója hajdúszoboszlói ülésén.

MTI Itthon

Áder: át kell tekinteni a bírák státuszát

A fideszes Áder János szerint élni kell azzal a lehetőséggel, amit a jövőre nyugdíjba vonuló bírák magas száma kínál a parlamentnek, és át kell tekinteni bírói státuszok esetleges átcsoportosítását.