szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium oktatásért felelős államtitkársága szerint a konvergenciaprogram egyértelműen kimondja, hogy a pedagógus életpályamodellt 2013 szeptemberétől bevezetik. Azt írták: „Annak, hogy az életpályamodell bevezetése késedelmet szenved, annyi esélyt adunk magunkban, mint hogy egy gömbvillám jelenik meg az irodánkban.” A terv azonban gazdasági feltételekhez kötné a program bevezetését, márpedig saját előrejelzésein jelentősen rontott a kormány.

A Széll Kálmán-terv 2.0 jelentős megszorításokat hoz minden területen, így az oktatásban is. Ez veszélyezteti a pedagógus életpályamodell 2013-as bevezetését, amit nem is titkol a kormány. A tervben ugyanis az áll: „A pedagógus életpályamodell 2013 szeptemberétől lép hatályba, amennyiben ezt a makrogazdasági és költségvetési feltételek megalapozzák. Ha a körülmények nem adottak, vizsgálandó a 2014. januártól történő bevezetés lehetősége”.

A körülmények pedig nem látszanak adottnak, ez ugyanúgy magából a Nemzetgazdasági Minisztérium által összeállított a konvergenciaprogramból derül ki. Míg korábban a kormány 3,2 százalékos gazdasági növekedéssel számolt, a Széll Kálmán-tervben már csak 1,6 százalékkal számol. Az infláció magasabb lesz, mint a tervezett, idén és jövőre jóval a 3 százalékos jegybanki cél felett várható, 2014-tól viszont megegyezik azzal. Mindezek alapján a hvg.hu által megkérdezett oktatási szakértők biztosra veszik, hogy az életpályamodell bevezetését elhalasztják. A hvg.hu-nak egy fideszes oktatáspolitikus úgy nyilatkozott: az államtitkárságnak nincs B-terve arra, ha valóban elhalasztják a pedagógus életpályamodell bevezetését, „ami mindenképpen rossz”.

Hoffmann Rózsa rendhagyó osztályfőnöki órát tart. Betáblázva
MTI / Varga György

Optimista természet

A Nefmi oktatási államtitkársága ugyanakkor továbbra is optimista. „Annak, hogy az életpályamodell bevezetése késedelmet szenved, annyi esélyt adunk magunkban, mint hogy egy gömbvillám jelenik meg az irodánkban” – írták válaszukban. „A konvergenciaprogram – a sajtóban megjelent állításokkal ellentétben – egyértelműen kimondja: a pedagógus életpályamodell 2013 szeptemberétől lép hatályba. Úgy fogalmaz: abban az esetben vizsgálják meg a 2014 januárjától történő bevezetés lehetőségét, ha a makrogazdasági éves költségvetési feltételek nem adottak – erre pedig a mai gazdasági környezetben Nobel-díjas közgazdászok sem adnának garanciát” – tették hozzá.

2013-ban, a tervek szerinti első évben mintegy 70 milliárd, a következő évben 150 milliárd forint a pedagógus életpályamodell forrásigénye. „Ez a magyar állam részéről a jövőbe történő beruházás, az ország megújítása, versenyképességének növelése az oktatás minőségének javítása nélkül elképzelhetetlen. A minőségi javulásra viszont nem számíthatunk, ha a pedagógustársadalom helyzete, élet és munkakörülményei nem változik. Egyetértünk Kövér Lászlónak, az Országgyűlés elnökének gondolatával: ’Magyarország egyetlen gondját sem lehet az oktatási rendszeren keresztül megoldani, ugyanakkor egyetlen probléma megoldása sem képzelhető el az oktatási rendszer nélkül’.”

Amennyiben az életpályamodellt mégsem sikerül bevezetni, számos, a köznevelési törvényben szerepelt intézkedést el kellene halasztani – figyelmeztetett a tárca.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

Kapcsándi Dóra Itthon

Széll Kálmán 2.0: jövőre még kevesebb pénz a felsőoktatásban

Nem akarja számszerűsíteni a kormány, mennyivel jut kevesebb jövőre a felsőoktatásra, de az biztos, radikális átszervezés nélkül már jövőre sem lesz fenntartható a rendszer a megszorítások miatt. A Széll Kálmán-terv 2.0 több ellentmondást is tartalmaz a felsőoktatással kapcsolatban. Például a kormány vállalja a diplomások számának 2 százalékos növelését 2020-ig, miközben a következő években is csökkentik az államilag támogatott férőhelyek számát. Jövőre csökken az állami támogatás mértéke is.