szerző:
Kapcsándi Dóra
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Korábban több önkormányzati kérdésben is éles vita volt közöttük, most konszenzusos javaslatot készít Rogán Antal V. kerületi polgármester és Tarlós István főpolgármester az utak tulajdonviszonyának rendezéséről. Az új önkormányzati törvény értelmében ugyanis kormányrendeletben kell meghatározni, melyik út kinek a tulajdona. Rogán Antal nagyvonalú lesz Tarlós Istvánnal a Belváros utcáinak ügyében.

Tarlós István főpolgármester fővárosi tulajdonba venné át a Városháza körül lévő utcákat, miközben Rogán úgy látja: a tavaly decemberben kihirdetett önkormányzati törvény szerint ezek kerületi tulajdonban kellene, hogy legyenek, mivel nincs a törvényben meghatározott kiemelt szerepük. „A konszenzus érdekében azonban nem fogok ezekről presztízsharcot vívni, ha Tarlós István azt szeretné, engem különösebben nem zavar, ha a főváros tulajdonába kerülnek át” – mondta Rogán Antal V. kerületi polgármester a hvg.hu-nak. Rogán szavai is azt mutatják, hogy a budapesti utak tulajdonviszonyainak rendezéséről tartott egyeztetésben Rogán és Tarlós elássa a csatabárdot.

Az új önkormányzati törvény értelmében 2013. január 1-jétől kormányrendeletben kell meghatározni, mely utak tartoznak a főváros, és melyek a kerületek tulajdonába. A törvény szerint „a fővárosi önkormányzat feladata különösen a kormányrendeletben meghatározott kiemelt forgalmú és országos közúti közlekedésben is fontos szerepet játszó főútvonalak, sugár- és gyűrirányú közutak, kiemelt tömegközlekedési csomópontok, valamint kiemelt közparkok és közterek kezelése, fejlesztése és üzemeltetése”.

Nincs háború

A Népszabadság ezzel kapcsolatban csütörtökön azt írta: „Új háború küszöbén Budapest”, mivel újra kell osztani a közutakat. A lap szerint a kerületek átvennék a legfontosabb főutak kivételével az utcák többségét, és ezzel övék lenne az adott utcában a parkolási díj és a jövőben bevezetendő dugódíj egy része is. Rogán Antal, aki a Budapesti Önkormányzatok Szövetségének (BÖSZ) elnökségi tagja is, a hvg.hu-nak nyilatkozva cáfolta a lap állításait. Közölte: a dugódíjhoz a kerületeknek semmi közük, azt csak a főváros szedheti be az általa kijelölt területen.

Rogán: nem lesz nagy csata az utakról
Túry Gergely

Az utak tulajdonviszonyával kapcsolatban a politikus elmondta: személyesen egyeztet az ügyben Tarlós István főpolgármesterrel. A két fél – a főváros és a kerületek – véleménye "alapvetően egyezik, csupán kisebb fajsúlyú kérdésekben kell még megállapodniuk".

Rogán szerint az új kormányrendelet végre egyértelműen rendezi majd ezt a kérdést. Korábban például problémát jelentett, hogy egyes utak kerületi önkormányzati tulajdonban voltak, ám a fenntartásukért a főváros felelt, mivel villamos közlekedett rajtuk. A Vörösmarty tér környékén lévő utcák is az V. kerület tulajdonában vannak, a tér viszont a fővárosé. A Szabadság tér is az V. kerület tulajdonában van, a fenntartója viszont a Főkert. A Belgrád rakpart egy része viszont a kerületé, miközben Rogán szerint célszerűbb, ha a fővároshoz kerül át. „Nem lehet így fenntartani az állapotokat” – jegyezte meg.

Kié az útpadka?

Tavaly a hvg.hu-nak adott interjújában Pokorni Zoltán XII. kerületi fideszes polgármester is a tisztázatlan jogviszonyok miatt panaszkodott. "A Hegyvidéken a villamosmegállók járdaszigetei több helyen veszélyes állapotban vannak, a betonszegély a téli sózástól porlad szét, mert ma a fővárosban nincs tisztázva, hogy ennek karbantartása kinek a dolga: a járdasziget teteje a BKV-é, az út a Közútkezelőé. A kettő között: 'senki földje'. Hónapok óta nincs gazdája ennek a feladatnak, ami abszurdum. Az Istenhegyi úton például van egy veszélyes kereszteződés, a balesetek elkerülését segítő domború forgalmi tükör hetekkel ezelőtt eltörött. A fővárosi közútkezelő központi raktárában azonban nem volt ilyen. Meg kellett igényelni a tükröt, amely közel egy hónap alatt érkezett meg. Ha ennek a tükörnek a helyreállítása kerületi hatáskör, akkor másnapra kicseréljük. Ha a fővárosé, ahol 1800 ember dolgozik az aktákkal és valószínűleg nem is ismerik ezt a kereszteződést, akkor hetek vagy hónapok múlva lesz meg. Ez a különbség" – mondta.

A tulajdonrendezés után az utak 90 százalékában nem változik majd a tulajdonos, 10 százalékában kerül csak más tulajdonába.

„Azt is látni kell, hogy a kerületek a végén erre ráfizetnek, mivel a jövőben nekik kell majd fenntartaniuk az említett területeket. Ez nem a pénzről szól, hanem hogy végre rendezzük a viszonyokat” – jegyezte meg.

Korábban Rogán Antal és Tarlós István több önkormányzati kérdésben is nagy csatát vívott egymással, fideszes politikusok szerint feszült viszony van kettejük közül. Ezért is van jelentősége annak, hogy ezt a kérdést ketten rendezik.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

M. László Ferenc Itthon

„Miért pont Rogán Antal?” Tarlós a bizalmas BKV-mentő tervről

A BKV megmentése érdekében bárkivel összefogna - mondta a főpolgármester a hvg.hu-nak. A kormányhoz benyújtott legújabb BKV-koncepció jelentős megszorításokat tartalmaz, felveti a dugódíj bevezetését, a jegyárak áfájának csökkentését, a kollektív szerződések felmondását, a parkolási díjak fővároshoz vonását.

Kapcsándi Dóra Itthon

Rogán: nem adjuk oda a fővárosnak a parkolási pénzeket

Tarlós István főpolgármester a BKV megmentésére tett javaslatai között kezdeményezte a kormánynál, hogy a parkolási díjakat vegyék el a kerületektől, és a pénzt a BKV-ra költsék. A kerületi polgármestereknél süket fülekre talált a kezdeményezés, a kormány még vizsgálja Tarlós javaslatait.