Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a8e925c5-bfa2-48d8-a9e0-5d9332cbde7e","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Tiborcz István ingatlanos cégének, a BDPST Zrt.-nek a nyeresége csökkent, adót azonban ahogy tavaly, úgy idén sem fizetett.","shortLead":"Tiborcz István ingatlanos cégének, a BDPST Zrt.-nek a nyeresége csökkent, adót azonban ahogy tavaly, úgy idén sem...","id":"20250602_tiborcz-istvan-bdpst-zrt-beszamolo-eredmeny-profit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8e925c5-bfa2-48d8-a9e0-5d9332cbde7e.jpg","index":0,"item":"05f4df1e-fa34-4a6e-86bf-befd6b1db330","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250602_tiborcz-istvan-bdpst-zrt-beszamolo-eredmeny-profit","timestamp":"2025. június. 02. 20:53","title":"Rossz éve volt a Tiborcz-birodalom ékkövének, „csak” 3,7 milliárd lett a profit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"70958d0d-9846-4eb6-b6a1-a9d37d218c85","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Érdekes sztorija van az ezüst színű ritkaságnak. ","shortLead":"Érdekes sztorija van az ezüst színű ritkaságnak. ","id":"20250602_magyar-rendszamos-Mercedes-300-SLR-Uhlenhaut-replika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70958d0d-9846-4eb6-b6a1-a9d37d218c85.jpg","index":0,"item":"bcefdd7f-79f7-469e-b88e-cd1a09f7c539","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_magyar-rendszamos-Mercedes-300-SLR-Uhlenhaut-replika","timestamp":"2025. június. 02. 10:23","title":"Magyar rendszámmal bukkant fel a világ legdrágább autója Monacóban – de nem az, aminek látszik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8251b906-16bb-49f0-be17-6eb8add14d92","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Donald Trump csapkodó gazdaságpolitikája elbizonytalanította a piacokat, ezért veszélyben van az amerikai állampapírok horgonyszerepe a befektetéseknél. A növekvő hozamokat a lakosság is gyorsan megérzi.","shortLead":"Donald Trump csapkodó gazdaságpolitikája elbizonytalanította a piacokat, ezért veszélyben van az amerikai állampapírok...","id":"20250602_hvg-befektetes-amerikai-allamkotveny-kamat-hozam-dollar-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8251b906-16bb-49f0-be17-6eb8add14d92.jpg","index":0,"item":"fa844923-431e-4f8e-9554-e24acdad9eb6","keywords":null,"link":"/360/20250602_hvg-befektetes-amerikai-allamkotveny-kamat-hozam-dollar-trump","timestamp":"2025. június. 02. 12:16","title":"A dollárra is rászámolhatnak Trump miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ac2f4a7-abad-4a72-89cb-54e90b4e06c2","c_author":"Ballai Vince","category":"gazdasag","description":"Minden szabálynak megfelelnek, átláthatóságot biztosítanak és egy fillér állami pénzt sem kérnek, csak bizalmat a helyiektől. Ezt mondják a Vésztőn akkumulátoripari hulladékot feldolgozó üzemet tervező beruházók. És bizony jobb ha hozzászokunk, hogy a gombamód szaporodó hatalmas akkugyárak mellé fel kell nőnie az országban a hulladékfeldolgozásnak is.","shortLead":"Minden szabálynak megfelelnek, átláthatóságot biztosítanak és egy fillér állami pénzt sem kérnek, csak bizalmat...","id":"20250601_akku-akkumulator-hulladek-feldolgozas-nt-recycling-veszto-akkugyar-veszely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ac2f4a7-abad-4a72-89cb-54e90b4e06c2.jpg","index":0,"item":"a08298be-f564-475a-be45-05622ad2098e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_akku-akkumulator-hulladek-feldolgozas-nt-recycling-veszto-akkugyar-veszely","timestamp":"2025. június. 01. 17:30","title":"Komoly tervekkel érkezik az akkugyári hulladékot feldolgozó cég Vésztőre, a CATL, a BYD és az EVE akkumaradékára utazik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"339a2886-8860-4891-a8d8-4de0cc852b38","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Június 1-től a 20 percnél nagyobb késések után visszafizeti a MÁV a jegyár felét, de a legtöbb utasnak lesz tennivalója ilyenkor, hogy megkapja a pénzét. Összegyűjtöttük, kinek mi a feladata.","shortLead":"Június 1-től a 20 percnél nagyobb késések után visszafizeti a MÁV a jegyár felét, de a legtöbb utasnak lesz tennivalója...","id":"20250601_mav-vasut-vonat-keses-karterites-tennivalok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/339a2886-8860-4891-a8d8-4de0cc852b38.jpg","index":0,"item":"0093d2f3-5200-4f37-a629-80a9811c151c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_mav-vasut-vonat-keses-karterites-tennivalok","timestamp":"2025. június. 01. 15:12","title":"Mostantól fizet a MÁV, ha késik a vonat vagy a busz – mutatjuk, mit kell tennie az utasnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"250be12a-f1aa-4cff-ae70-3d2d79de1dfd","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A főváros stagnáló kereslete is arra utal, hogy itt már egyszerűen túl drágák az ingatlanok.","shortLead":"A főváros stagnáló kereslete is arra utal, hogy itt már egyszerűen túl drágák az ingatlanok.","id":"20250602_lakaspiac-elenkul-ingatlancom-elemzes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/250be12a-f1aa-4cff-ae70-3d2d79de1dfd.jpg","index":0,"item":"d3a9a514-2262-4c44-8e88-06a75cd7a14b","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250602_lakaspiac-elenkul-ingatlancom-elemzes","timestamp":"2025. június. 02. 10:04","title":"Májusban felébredt a lakáspiac, de Budapest kómában fekszik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ea820134-0570-4c89-a110-b920cb52e351","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egyre zsúfoltabb a Föld körüli pálya, ami új kihívások elé állítja a tudományt is. Most kiderült, hogy a naptevékenység is hatással lehet a műholdak élettartamára.","shortLead":"Egyre zsúfoltabb a Föld körüli pálya, ami új kihívások elé állítja a tudományt is. Most kiderült, hogy a naptevékenység...","id":"20250602_spacex-starlink-muholdak-legkorbe-lepes-elettartam-kutatas-nap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea820134-0570-4c89-a110-b920cb52e351.jpg","index":0,"item":"a2a85c4f-8bb6-4412-8d74-de8f960b2f14","keywords":null,"link":"/tudomany/20250602_spacex-starlink-muholdak-legkorbe-lepes-elettartam-kutatas-nap","timestamp":"2025. június. 02. 19:03","title":"Veszélyesek lehetnek Elon Musk aláhulló műholdjai, és ebben a Napnak is szerepe van","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09be980c-dc53-4b34-b4b4-74a891107af5","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Jól ment a Dolomit Kft.-nek. A Gánt Kő is növelte a nyereségét, de ott milliárdok helyett százmilliós nagyságrendről van szó. Picit jobban ment tavaly Orbán Győző ingatlanos cégének is.","shortLead":"Jól ment a Dolomit Kft.-nek. A Gánt Kő is növelte a nyereségét, de ott milliárdok helyett százmilliós nagyságrendről...","id":"20250601_Orban-Viktor-apja-Gyozo-banyaceg-Dolomit-Gant-PSU-nyereseg-osztalek-profit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09be980c-dc53-4b34-b4b4-74a891107af5.jpg","index":0,"item":"be3daefd-3825-435c-9941-23a12a48526e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250601_Orban-Viktor-apja-Gyozo-banyaceg-Dolomit-Gant-PSU-nyereseg-osztalek-profit","timestamp":"2025. június. 01. 10:20","title":"Nagyot nőtt a profit Orbán Viktor apjának fő bányacégénél, mind a 2,68 milliárdot zsebre is vágták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A városvezetés is felismerte, hogy nem folytatható Budapesten az elmúlt 60 év városfejlesztése. Az Akvárium Klubban rendezett „Mitől lesz jobb Budapest?” című, aktivista, építész, városblogger résztvevőkkel megrendezett TEDxYouth@Budapest kerekasztal-beszélgetésén Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója egy sor olyan fejlesztést jelentett be, amelyektől hamarosan még jobb lesz Budapesten élni. A bringás túlsúlyban zajló beszélgetésen viszont kiderült: a sok biciklista még nem minden, de kezdetnek elég jó.
„Hosszan tudnám sorolni, amit meg kéne változtatni, de mégsincs bennem hiányérzet, én szeretek itt élni” – dobta fel a beszélgetés elején a labdát Magyarósi Csaba, aki a szándékosan pozitív hangvételű Egy Nap a Városban blog szerzőjeként úgy látja, hogy a budapestieknek igényük van arra, hogy a város jó oldalát lássák. Szerinte Budapest egyre élhetőbb kezd lenni, ugyan a változás tempójával még lehetnek gondok.
De mit jelent az élhetőség? László János, a legkülönbözőbb önkormányzatok és mérnökök győzködését magára vállaló Kerékpárosklub elnöke szerint a városi élet a közlekedés elvont értelme miatt jött létre: szeretünk egymás közelében lenni, tárgyakat és gondolatokat adni-venni, kommunikálni akarunk. Ez ma nem igazán tud megvalósulni, mert a járműközlekedés megölte a közösségi életet, véli. Felhívta a figyelmet arra a hibára, hogy a közlekedést autókban mérjük és nem bármilyen más járművel közlekedő emberekben, amitől sivárabbá és elidegenedetté válik a környezetünk.
A főváros közlekedését irányító Vitézy Dávid viszont a forgalom egzakt fogalmából vezette le az élhetőséget. Szerinte akkor tud jól működni egy város, ha új lehetőségek teremtődnek, új helyeket tudunk felfedezni, ehhez pedig le kell tenni a háztól házig autózásról. Vitézy úgy látja – és ezt BKK vezérigazgatói minőségében is hangsúlyozta –, hogy a városvezetésnek a fenntartható közlekedési módok támogatása, a tömegközlekedés, a biciklizés és a gyalogos terek kialakítása felé kell fordulnia, hogy jobb lehessen Budapest.
Új korszak jön?
Felmerült a kérdés, hogy van-e koncepciója Budapest vezetésének a következő 20 – vagy legalább a ciklusból fennmaradó két – év fejlesztési irányáról. Mert eddig alig hallottunk róla. Vitézy Dávid megerősítette az új főépítésszel korábban az Origón megjelent interjú szavait, miszerint készül az új átfogó városfejlesztési terv, ami a zöldmezős beruházások helyett a barnazónákra fog koncentrálni. Nem arról kell álmodozni, hogy beépítetlen területekre húzzunk házakat, hanem hogy Józsefváros, Kőbánya vagy az Óbudai Gázgyár 20-30 éve rohadó területein tudjunk élő dolgot létrehozni, mondta Vitézy. A BKK vezérigazgatója a közlekedésben is új érát harangozott be: „A közlekedésfejlesztési terv az elmúlt 20 évben olyan volt, mint egy vidéki csárda étlapja, amin mindenki megtalálta a neki tetsző, de megvalósíthatatlan beruházásokat.” Nagyon kemény mondás – emelte ki – hogy megváltoztak a prioritások. A fejlesztések célja, hogy a fenntartható közlekedési módokra, a tömegközlekedésre, biciklizésre és a gyalogos terek növelésére fordítsák a meglévő kevés EU-s pénzt. „Még azt is felvállalom, ha megkérdezik mikor lesz Aquincumi-híd, Munkás körút, hogy nem tudom” – jelentette ki. A dugódíjról viszont megjegyezte, hogy bár jó ötletnek tartja a város forgalomcsillapítása szempontjából, a kapcsolódó beruházások, mint a 4-es metró elkészülése, a villamosközlekedés fejlesztése és más, a határoló területeket érintő beruházások nélkül nem megvalósítható.
Egy járdán biciklizést kritizáló nézői megjegyzés a kerékpáros fejlesztések területén is új bejelentésekre sarkallta a vezérigazgatót. László János szerint az elmúlt 20-25 év gyaloglás ellen elkövetett eredendő bűne, hogy a biciklis közlekedőket a járdára terelték. Még a mai egyetemisták is azt tanulják, hogy a biciklinek nincs helye az úton, mert feltartja az autóforgalmat – háborodott fel a Kerékpárosklub elnöke.
Vitézy a megrendelői oldalt képviselve a ’60-as évek közlekedéspolitikájával való leszámolást ígérte. „Az egész belvárost kerékpárbaráttá tesszük” – jelentette ki, amely a BuBi névre hallgató és jövőre induló közbringa programhoz kapcsolódó fejlesztések során fog kiteljesedni többek között az Andrássy út átalakításának folytatásával az Oktogonon kívüli szakaszon, a Lánchíd közlekedésének rendezésével és csomópontok átalakításával. A beszélgetésen jelentette be először hivatalosan, hogy idén augusztusban 10 buszsávot nyitnak meg a kerékpárosok számára. Ezen kívül vizsgálják a tömegközlekedési eszközökön való kerékpárszállítás lehetőségét is. Bár a Kerékpárosklub már beadta terveit a BKK-nak, Vitézy szerint a a Combinón kombinálhatunk a leghamarabb, de a külvárosi, hosszú utakat megtevő alacsonypadlós buszok is a lista elején szerepelnek majd.
„Kicsit olyan nekem a Dávid, mint Luke Skywalker a gyerekeknek. Az utolsó remény a város számára” – reagált a bejelentésekre Sinya, a Critical Mass szervezője, aki azért hozzátette, hogy politikusnak alapból nem hisz, de Vitézyn legalább azt látja, hogy érti, miről beszél. A BKK vezetője szerint a jövő zenéje lesz, hogy a budapestiek hogyan viszonyulnak ezekhez a fejlesztésekhez. Tapasztalatai szerint eddig azok a változtatások voltak sikeresek, amelyeket „ottfelejtettek” valahol. A Szilágyi Erzsébet fasori buszsáv ellen biztos tiltakoztak volna, mostanra viszont bevált, mondta, feltéve a kérdést, hogy vajon milyen lenne a fogadtatása a fákkal, villamossal, biciklisávval élhetővé tenni kívánt Kossuth Lajos utca terveinek.
Kirekesztő belvárosi hipszterek
A városról folytatott elmélkedések nagy hiányossága, hogy nem látnak túl a nagykörúton. „Attól lenne jobb Budapest, ha egy ilyen beszélgetés egy hasonlóan pezsgő helyen, például Újpest központjában is megvalósulhatna” – vetette fel Smiló Dávid, az Építész Szakkollégium elnöke, TEDxYouth@Budapest előadó, eltérő reakciókat kiváltva. Arra is felhívta a figyelmet, hogy ha a városi lét túlságosan hipszter és szubkultúrává válik, az kirekesztő a maradék többszázezer emberre nézve. A Sinka-Magyarósi-Vitézy tengely szerint viszont általában a városok és Budapest szerkezetének velejárója is, hogy van egy eleven centrum, ahol több közösségi program és lehetőség van, mint a külvárosokban. Bár Vitézy Dávid szerint nem egészséges, ha csak a belvárosban összpontosul az infrastruktúra, a közlekedésnek mégis meg kell teremtenie a közvetlen kapcsolat lehetőségét, hogy egy csepeli se érezze magát kívülállónak a Deák téren. A BKK vezetője felhívta a figyelmet az utóbbi tíz év trendjére, amelynek hatására egyre növekszik a belváros. Egyre több helyen alakulnak ki olyan alközpontok, mint Budán a Lövőház utca, ahol a lakók felismerték, hogy az utca funkciója nem csak autóparkolásban merül ki.
Budapest madártávlatból - Nagyítás-fotógalériánkhoz kattintson a képre!
ORFK / H. Szabó Sándor
László János szerint azonban a budapestiek ettől függetlenül is túlságosan elidegenedettek. Jó a Gödörben üldögélni, de az emberek többsége reggel a garázsában beül a kocsijába, majd bemegy egy másik garázsba, beül az irodájába és vissza – fejtette ki, hozzátéve, hogy szerinte a közlekedéstől feszültek és intoleránsak vagyunk. László szerint hiányoznak a hagyományos kis közösségek a városból, Magyarósi Csaba ellenben úgy látja, hogy ezek megvannak, csak átalakultak. „Lehet, hogy nem tudom, ki lakik fölöttem, de egy közösség része vagyok, amikor a kerületemben iszom valahol egy kávét vagy elmegyek sportolni” – mondja a blogger. „Ahhoz képest, milyen kretének lakják, egész jó hely Budapest” – riposztozott Sinya, aki szerint a város olyan, mint a kapitalizmus: kialakítja magát. Jó példa erre a biciklizés, ami nem azért lett sikeres, mert ’98-ban kitalálták és mindenki alá tettek egy biciklit, hanem mert az emberek kipróbálták és bevált nekik. Sinya – a „Biciklisek márpedig nincsenek” című TEDxYouth előadást idézve – kijelentette, hogy nincs értelme biciklistákről beszélni. „Hány kilométert kell tekernem ahhoz, hogy biciklista legyek?” – tette fel a kérdést Molnár Péternek, a Milla egyik szervezőjének, aki azért szólalt fel, hogy a „biciklisták” együtt álljanak ki a bicikliző romákat érő rendőri zaklatások ellen.
„Nem értelmiségi gőg a Dunára vágyni”
A beszélgetés Budapest egyedi lehetőségeit firtató részében más városok jó tapasztalatainak hazai megvalósítása, vagy épp a tipikusan pesti romkocsma kultúra fejlesztése mellett a Duna kihasználása tűnt igazi közös pontnak. A part menti parkok hiányáról konszenzus van, a Duna pedig olyan lehetőség, amihez méltatlan, hogy ma megközelíthetetlen, hangzott el. A BKK vezetője szerint a budai rakpart nem kiváltható tranzitútvonal, alagútépítésre pedig nincs pénz, a pesti oldalon viszont eleinte időszakos lezárásokkal és programokkal fogják tesztelni a jobb budapesti élet egyik lehetséges megvalósulását – ígérte.