szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Nem a Belügyminisztérium (BM) és nem a katasztrófavédelem kérte a mobilszolgáltatókat, így a Telenort a hóban rekedtek megnyugtatására szolgáló telefonos üzenetek kiküldésére – tudta meg a hvg.hu. A Telenor szóvivője, Kutas István erre nem kívánt reagálni, mondván, a belügynek most jelzik a cég döntésével kapcsolatos jogi és szakmai indokaikat.

Nem a hivatalos úton, mégpedig a Belügyminisztériumtól vagy az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóságtól (OKF) küldték a hóban rekedtek megsegítésére szolgáló sms-eket a hóhelyzetre kidolgozott katasztrófavédelmi terv alapján, ezért fordulhatott elő az, hogy a Telenor nem továbbította az üzeneteket – tudta meg a hvg.hu.

Ismert, Pintér Sándor belügyminiszter az ATV Egyenes beszéd című műsorában pénteken bejelentette, kivizsgálják, miért nem segített az egyik mobilszolgáltató a tárca üzenetének továbbításában a téli mentés alatt. A miniszter a kritikával együtt annak adott hangot, hogy a cég előfizetőinek az eset után végig kell gondolniuk, továbbra is ügyfelei kívánnak-e maradni egy olyan vállalatnak, amelyik nem segít nekik baj esetén. Pintér Sándor nem mondta el, hogy mely társaságról van szó, de a Telenor elismerte, tőlük nem mentek ki az üzenetek.

A BM válasza
A Belügyminisztérium a cikk megjelenése után küldte válaszát. Eszerint az sms-ek küldésére veszélyhelyzetben a "szolgáltatóknak nincs jogszabályi kötelezettségük, a költségek tekintetében jelenleg nem áll rendelkezésünkre adat, továbbra is a káresemény teljes felszámolásán és nem a könyvelésen dolgozunk. Az sms-t az országos törzs fogalmazta meg a rendelkezésre álló szűkös karakterszám és a szakmai protokoll figyelembe vételével."

Katasztrófahelyzet: terv, intézkedés, hivatalos értesítés

Amikor valamilyen katasztrófahelyzet alakul ki, akkor kihirdetnek egy katasztrófavédelmi tervet, amelynek része a lakosság mobilszolgáltatókon keresztüli értesítése – közölte az eljárás menetét egy neve elhallgatását kérő szakember a hvg.hu-val. Hangsúlyozta ennek a kidolgozott tervnek a részeként hivatalos értesítés alapján küldik a mobilszolgáltatóknak, hogy milyen szöveges üzenet elküldését kérik.

A katasztrófavédelmi szakember megjegyezte, azért fontos ennek a folyamatnak a mielőbbi elindítása, mert a több millió sms továbbítása időigényes – jegyezte meg, hozzátéve, hogy ha ez megfelelő időben történik, akkor nem fordulhat az elő, ami megtörtént több embernél is, hogy a vészhelyzet esetén való teendőkről későn, a csütörtök-pénteki figyelmeztetés helyett csak vasárnap kapott értesítést.

A szakember szerint rosszul vizsgázott a Belügyminisztérium kommunikációja, mert nem használták ki azt az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által letesztelt információs rendszert, amelynek részeként rádiós és televíziós adásokat megszakítva figyelmeztették és tájékoztatták az embereket a kialakult helyzetről. „Nem volt szerencsés az sms megszövegezése sem, mert nem tartalmazta, hogy senki ne induljon útnak, és a már elakadtaknak nem adott meg egy olyan közvetlen telefonszámot, amelyre betelefonálva jelezhetik, hol kerültek bajba, és esetleg szükség van-e gyors segítségre, mert beteg utazik a járműben” – mondta a férfi.

Telenor: jogi és szakmai indoklás a belügynek

Minderről megkérdeztük a Telenor szóvivőjét, Kutas Istvánt. Kérdéseinkre – így arra, hogy miért nem küldték el az sms-ket – a válaszadást azzal hárította el, hogy a történtekkel kapcsolatban egyelőre nem nyilatkoznak, mert a Belügyminisztériumnak most küldik majd meg a cég döntésével kapcsolatos jogi és szakmai indoklást.

A szóvivő arról sem akart beszélni, hogy a több millió sms mekkora költséget jelentett volna a Telenornak, egy katasztrófahelyzet esetén ugyanis a szolgáltatóknak kell állniuk az üzenetek díját. Pintér Sándor az ATV-n reményét is fejezte ki arra vonatkozóan, hogy az üzeneteket továbbító mobilszolgáltatók nem számlázzák majd ki az államnak azok költségét. A több millió sms terén egyébként a szolgáltatók kiadását növeli az – kissé viccessé téve a helyzetet –, hogy minden üzenet után két forintot kell adóként megfizetniük.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Itthon

Pintér: nem volt szükség országos tájékoztatásra

Újabb hétszáz rendőrt irányított az M1-es autópálya térségébe szombat délelőtt az országos rendőr-főkapitány. Papp Károly ezt szombaton a mentést irányító műveleti központban jelentette be, ahol Pintér Sándor belügyminiszterrel és Bakondi György katasztrófavédelmi főigazgatóval beszámolót tartottak az elmúlt napok rendkívüli, télies időjárása nyomán kialakult helyzet részleteiről.

hvg.hu Itthon

Pintér szerint még jobbak is voltunk a mentésben, mint más országok

„Európa eddig legnagyobb márciusi viharát éltük át” – mondta a belügyminiszter vasárnap délutáni sajtótájékoztatóján, hozzátéve: ehhez képest „más országokban 2,5-3 nap alatt tudták az úton rekedteket kimenteni, elhárítani a károkat”. Bakondi György szerint jól felkészült, jól helytállt a katasztrófavédelem.

Kósa András - M. László Ferenc Itthon

Pintér hárítja a felelősséget és átírta a hókáosz történetét

A kiszámíthatatlan időjárást és az óvatlan, felelőtlen autósokat is hibáztatta pénteken a belügyminiszter azért, mert a havazás és a viharos szél miatt lebénult a fél ország. Pedig a kormány is sokat hibázott: a katasztrófavédelem nem vette figyelembe az időjárás-jelentéseket, melyek időben figyelmeztettek arra, mi várható, majd a hatóságok akkor tájékoztatták a lakosságot, amikor már sok százan a hó fogságában fagyoskodtak az utakon. A kabinet veszélyhelyzetben elvileg bármit megtehet, leállíthatja akár a teljes közlekedést is, ám a kormány nem élt a jogosítványokkal, amelyekkel egy évvel ezelőtt felruházta magát.

MTI Itthon

Felelősségre vonná Pintért az MSZP és a DK

Felelős kormánynak nyoma sem volt, a katasztrófavédelem új szervezete és vezetője pedig megbukott az elmúlt 36 órában – mondta az MSZP szakpolitikusa egy szombati tájékoztatón. A szocialisták továbbra is vizsgálatot sürgetnek a rendkívüli időjárás okozta problémák nem megfelelő kezelése miatt. Vizsgálatot követel a Demokratikus Koalíció is.

MTI / hvg.hu Itthon

Pintér kiakadt: a Telenor nem továbbította a belügyi sms-t

A Belügyminisztériumnál kivizsgálják, miért nem segített az egyik mobilszolgáltató a tárca tájékoztató üzenetének továbbításában a téli mentés alatt - mondta Pintér Sándor miniszter az ATV Egyenes Beszéd című műsorának pénteken. bár nem említette, melyik cégről van szó, a Telenor elismerte, nem továbbította az üzenetet, de a hvg.hu kérdésére a cég nem kommentálta az ügyet.