szerző:
M. László Ferenc
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az elmúlt évek kormányzati intézkedései annyira jövedelmezővé tették a cigarettacsempészetet, hogy „hivatásos”csempészek mellett még az egyszerű állampolgárok is megkockáztatják a súlyos bírságot a vámnál. Pedig az adóhatóság emberei nem ismernek pardont: aki 40 szálnál többet akar behozni, azt büntetik. Persze a csempészeket sem kell félteni, egyre rafináltabb módszerekkel állnak elő.

Böhömnagy 500-as Merci megereszkedett lengéscsillapítókkal. A sofőr egy fiatal, láthatóan ideges nő, ráadásul a nyilvántartás szerint naponta többször fordul az ukrán-magyar határon – több mint gyanús, így a vámosok azonnal kiállítják „másodlagos” vizsgálatra. Az erre specializálódott fekete egyenruhás „kutatók” percek alatt szétkapják az autót, megbontják a küszöböt, benéznek a kormánymű alá, kiszedik a pótkereket, végigkopogtatják a kasznit. Végül elengedik, bár meg vannak győződve, hogy ott rejtőzik valahol a csempészcigi.

Még folyik a Mercedes átvizsgálása, amikor a záhonyi vámosoknak kapásuk van. Pedig sem az autón, sem a benne ülő házaspáron nem látni semmi gyanúsat. Az 50 körüli, szabadságáról hazafelé tartó olasz pár nyugodtan üldögél a családi autóban. Azt mondják, két doboz cigi van náluk, de aztán újabb és újabb Senator-dobozok esnek ki a melltartók, bugyik közül, a zakózsebből, a térképek közül. A vámosok a pipere holmi között kubai szivarokra bukkannak.

A büntetés szigorú: bár „csak” háromkartonnyi cigarettát akartak – nyilván saját maguknak – átcsempészni, ha nem fizetik ki az 50 ezer forintos bírságot, a milliós értékű kocsi a vámtelepen marad az utalásig.

Nehéz ellenállni a kísértésnek

Az olasz házaspárhoz hasonlóan sokan a magas kockázat ellenére is bevállalják a csempészetet. Pedig kifele menet Záhonynál látják, hogy mi vár majd rájuk visszajövet.

Darabokra szedték az 500-as Mercit - kattintson galériánkért!
©

Aki nem járt még Ukrajnában, a mexikói határról forgatott amerikai filmek alapján képzelheti el, mi vár rá a vámvizsgálaton: miután kiállta a többórás sort, az összes csomagját átnézik, a motorháztetőt is felemeltetik, átkopogtatják az autót, tükörrel végignézik az alvázat. Egyetlen apró gyanús jelre a vámosok máris félreállítják a kocsit, hogy a „kutatók” nekigyürkőzzenek a bontásnak. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal ezeket az állásokat rendszerint úgy hirdeti meg, hogy az autószerelő végzettségű jelentkezők előnyt élveznek.

A záhonyi vámosok szerint az ukrán oldalon lévő trafikok könnyen kísértésbe ejtik még az egyszerű turistát is – nemcsak a milliós haszonra hajtó csempészt. Miután megtankolnak az olcsó benzinből, nem tudják megállni, hogy ne vásároljanak az olcsó cigiből. Márpedig a Magyarországon 900 forintba kerülő prémium márka 400-ért beszerezhető, sőt a kevésbé igényes fogyasztó a zárjegy nélküli belorusz cigit 100 forintért veheti meg.

Így bukott le az olasz házaspár Záhonynál - kattintson galériánkért!
©

Viszont az uniós szabályok szerint 40 szál cigarettánál többet nem lehet behozni, tehát, aki a hónapos nikotinadagját akarja „okosban” beszerezni, az biztos beleütközik a vámszabályokba. Hogy hányan esnek kísértésbe, azt a záhonyi raktárak "készletei" mutatják: hiába szállítják el rendszeresen megsemmisíteni a lefoglalt árut, a polcokon ott jártunkkor több tucat zsáknyi cigi feküdt. Idén 8700 karton, 68 millió forint értékű cigit foglaltak le csak az átkelőnél, amiben nincs benne a zöldhatáron áthozott és lefoglalt mennyiség – tudtuk meg pénteken Pásztor Árpádtól, a Záhonyi Határkirendeltség vám- és pénzügyőr parancsnokától.

Pedig a kockázat nemcsak a bírság miatt nagy: 100 ezer forintnyi érték felett a dohányáru – 7-8 karton cigi – illegális behozatala már bűncselekménynek számít. A átkelőnél a zéró tolerancia van érvényben: még azt is megbüntetik, aki 42 szálat akar úgy behozni, hogy nem jelenti be, és nem fizeti meg utána az adót és a vámot.

Könnyebb kiszúrni a csempészeket

„Évek óta arra törekeszünk, hogy a jogkövető turisták életét könnyítsük meg, de nem engedhetjük meg, hogy szúrópróbaszerűen vizsgáljuk az autókat, mert a csempészek azonnal vérszemet kapnának” – mondta a hvg.hu-nak Pásztor.

A Bűn és bünhődésbe rejtve - klasszikus módszer - kattintson galériánkért!
©

A parancsnok szerint sokat javult a helyzet, amióta bevezették az újfajta adatrögzítést és nyilvántartást: minden kifele menő autónál rögzítik a tankban lévő üzemanyag mennyiségét, a kilométeróra állását, illetve figyelik, hogy hányszor lépik át a határt. Ezzel legalább a korábban annyira divatos üzemanyag-csempészetet sikerült visszaszorítani, hiszen most már nem lehet megtenni, hogy egy kocsi 5-6-szor tele tankkal forduljon, majd magyar oldalon leszívják belőle a benzin, gázolajat. Pásztor szerint az új nyilvántartás bevezetése óta 20-30 százalékot esett vissza a forgalom az átkelőnél.

Ezzel a módszerrel persze a cigicsempészeket is könnyebben ki lehet szúrni: feltűnik, ha egy személy vagy egy autó naponta többször fordul – így lett gyanús a cikk elején említett szürke Mercedes is. Persze a csempészet csak a határátkelőn lett kockázatosabb, a zöldhatáron továbbra is nagyüzemben folyik. A cigaretta feketepiacát 2004 óta kutató GfK Hungária tavaly októberben közreadott felmérése szerint a feketekereskedelem arányának évek óta tartó csökkenő tendenciája visszafordult, az illegális kereskedés újra növekedésnek indult. (Az illegális kereskedelemről és a csempészetről szóló riportunkat itt olvashatja.)

Rafkós módszerek

Tortába sütve, üres sörös dobozva préselve, gyerekülésbe rejtve, „holdjáró” női cipő talpába dugva, benzintankba úsztatva, megbuherált akkumulátorba bújtatva – néhány megoldás, amit a záhonyi „design centerben” tekinthettünk meg. A vámosok ugyanis összegyűjtötték a legelképesztőbb megoldásokat és ezeket egy külön raktárban helyezték el, ami ezt a nevet kapta.

A kóla-trükk - kattintson galériánkért!
©

A legkülönlegesebb módszert egy ukrán csempész találta ki. Vett egy zsugor 1,5 literes flakonokból álló kólát. A flakonokat kettévágta, majd anélkül, hogy felbontotta volna a dugót, a felső részt feltöltötte kólával és leszigetelte az alját. Az alsó részt telepakolta cigivel, a felsőrészt pedig a címkénél ráillesztette ezekre, és az egészet körbefóliázta. Amikor a vámos felülről ránézett, azt látta, minden rendben, hiszen lötyögött a flakonokban a kóla, de amikor a csomagtartót átnézve kiemelte a zsugort, a súlyból rájött, hogy valami nincs rendben. Ugyanakkor rendszeresen előfordul, hogy a csempész telepakolja az autó kerekeit cigivel, majd felfújja őket és így gurul el a határig. Pásztor szerint egy gyakorlott „kutatónak” viszont elég egyszer megkopogtatni egy ilyen gumit, és rögtön hallja, hogy a sofőr trükközik.

Az átalakított Volvo - kattintson galériánkért!
©

A „design centerben” látható megoldások is arra utalnak, hogy nemcsak a cigiadagjukat olcsón beszerző turisták próbálkoznak, hanem az egyre szigorúbb ellenőrzés ellenére a „hivatásos” csempészek sem adták fel. Ott jártunkkor a záhonyi átkelő speciális, elkerített parkolójában két átalakított, lefoglalt autó állt. Mind a Volvóban, mind a Peugeot-ban külön „rakteret” alakítottak ki – például az alváz megduplázásával –, az utóbbiból 460 karton cigaretta került elő. A két kocsi csak átmenetileg parkol Záhonyban, rövidesen a tuzséri lerakatba szállítják, ahol a hasonló csempészjárművekből több tucatot őriznek. A Volvo átalakítói annyira maximalisták voltak, hogy a rejtett raktár nyílását leragasztás után külön leglettelték, lefestették.

Feljövőben lévő ágazat

A tervezett tízszázalékos minimum árrés dobozonként várhatóan 130 forintos áremelkedést eredményezne a dohánykereskedelemben, s ez rövid idő alatt a legális piac összeomlásához és a feketepiac felélénküléséhez vezetne – jelezte április végén a Dohányipari Befektetők Magyarországi Szövetsége a Világgazdaságnak. A legális dohánykereskedelem és -gyártók lobbiszervezete szerint a legális kereskedelmet 40 ezer árusító helyről 5 ezerrel szűkítő trafiktörvény szintén a feketepiacnak, azaz a csempészetnek fog kedvezni.

Bár a Fidesz politikusai az elmúlt hetekben jelezték, hogy az árrést csakis úgy növelnék, hogy a bolti ár semmiképpen ne emelkedjen – hiszen ez szerintük is az illegális kereskedőknek kedvezne –, a GfK tavalyi felmérése azt mutatta, hogy az eddigi kormányzati intézkedések már megtették a hatásukat. „Az adózatlan piac alakulását jelentős mértékben befolyásolták az évente legalább kétszeri, a fizetőképes kereslet növekedését jelentősen meghaladó jövedékiadó-emelések, a 2012. január 1-jei áfaemelés, valamint a zárt közterületen való dohányzás teljes tilalmának bevezetése” – olvasható a tavaly októberben közölt tanulmányban.

Az elmúlt években ismét fellendült a csempészet a déli határszakaszon is. A Szerbiából érkező csempészáru 2011-ről 2012-re 20 százalékról 29-re növekedett.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
M. László Ferenc Itthon

Nem trafikosnak való vidék: ahol a cigimutyiból már most dől a lé

Van egy vidék az országban, ahol senkit nem érdekel, ki nyerte a trafikkoncessziót, hol lesz nemzeti dohánybolt. Az ukrán határ menti falvakban eddig sem vették a drága magyar cigit: itt majd' mindenki a csempészetből él, vagy ha nem, hát csempészektől vásárol. Járőrözni indultunk a pénzügyőrökkel, de kiszúrtak minket.