szerző:
Tetszett a cikk?

Már követni sem tudja a pozitív visszajelzéseket a budaörsi polgármester, aki az útdíjra válaszul ezentúl nem hajlandó a település büdzséjéből fizetni a városon áthaladó autópálya közvilágítását. Wittinghoff Tamás szerint a helyzet egyszerű: "ha valakinek elveszik az autóját, az nem vesz bele benzint". Ennek ellenére nem számít arra, hogy más településvezetők is követnék a példáját, bár az internet népe erre buzdítja a többi polgármestert is, hátha akkor visszavonják az útdíjintézkedést.

„Hajrá Budaörs!”, „Igaza van”, „Minden városnak ezt kellene tenni” – elárasztották az internetet az ehhez hasonló, Budaörsöt és annak polgármesterét, Wittinghoff Tamást éltető kommentek, miután a városvezető bejelentette: nem fizetik tovább az M1-M7 autópályák bevezető szakasza közvilágításának a díját az útdíj bevezetése miatt. A városvezető felmondja a velük még 2002-ben megkötött „világítás szolgáltatás üzemeltetése” tárgyú megállapodást, és már 2015. január 1-jétől – vagyis az útdíjfizetési kötelezettség érvényességének kezdetétől – nem hajlandó költeni az autópályára, amiért az állam szedi a díjat.

Milliárdokat költöttek rá, most más szed érte díjat

Az internetezők nyilván nem reprezentatív, de érzékelhetően többségi véleménye szerint a polgármester karakán húzása teljesen jogos, a hvg.hu erről beszámoló cikkénél is szinte kivétel nélkül csak helyeslő és buzdító hozzászólások olvashatók. A kommentelők szerint Wittinghoff minimum „tökös”, és sokan azt remélik, hogy Budaörs „precedenst teremt”, ami végső soron akár el is söpörheti az Orbán-kormány által alig pár hete, decemberben bejelentett díjat.

Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere a Fővárosi Agglomeráció Önkormányzati Társulás (FAÖT) kibővített üléséről távozik a gyáli polgármesteri hivatalban 2014. december 18-án
MTI / Koszticsák Szilárd

A budaörsi polgármestert meglepte, hogy pillanatok alatt valóságos szabadságharcosként kezdték ünnepelni. „Nem gondoltam, hogy ilyen elképesztően pozitív és intenzív visszhangja lesz a bejelentésnek. Hiszen ez a világ legtermészetesebb dolga: aki valamiért pénzt szed, az vállalja a költségeket is. Az útdíj számunkra olyan, mintha elvennénk az autónkat és elvárnák, hogy még mi vegyük bele a benzint” – mondta a hvg.hu-nak Wittinghoff Tamás, aki már nem is tudja követni a közösségi oldalán a több száz neki szurkoló bejegyzést.

Szerinte igazából az volt az „extrém unikális” helyzet, hogy eddig önkormányzatként ők fizették a közvilágítást egy autópálya-szakaszon, de vállalták, mert magukénak érezték a települést szabályosan kettészelő utat, és a budaörsiek érdekében mindent megpróbáltak megtenni azért, hogy biztonságos és minél korszerűbb legyen. „Hiába használja a bevezető autópálya-szakasz összforgalmához képest elenyészően kevés budaörsi az utat, attól a városi úthálózat része, amit a ’gyűlölt multikkal’ együtt mi szélesítettünk, építettünk hozzá új csomópontokat, közvilágítást, hangvédő falakat. Összesen nagyjából 8-10 milliárdot fektettünk a települést kettévágó szakaszba” – sorolta.

Szó szerint máris megszívták a budaörsiek

Sok budaörsi lakó is hozzászólt a kérdéshez az interneten, és – amellett, hogy büszkék polgármesterükre – ugyanarról számoltak be: már az útdíj bevezetése óta eltelt első két munkanap érezhető volt, hogy a fővárosba érkezők a belső utakat választják a kaotikus helyzetben. „Igazán köszönöm, hogy újabb autósok jöttek be a városomba” – írta egyikük, míg egy másik, több mint tíz éve itt élő szerint „reggel 7 órától meg sosem állt a dugó a városból KIFELE. Tegnap és ma igen”.

Ha pedig valaki védeni próbálta a kormány intézkedését, szabályosan szétszedték a kommentelők az első két nap tapasztalatai alapján: „ha itt laknál, és a gyereked most kétszer-háromszor több kipufogógázt szívna be, amíg hazajutsz vele az oviból és iskolából a megugró forgalom miatt, akkor is tapsolnál az új és átgondolt szabálynak? És ha városod sokat költött volna te pénzedből előtte, hogy ne bent legyen forgalom, akkor is örülnél?” Wittinghoff a hvg.hu-nak megerősítette: már az első napokban érezhető volt, hogy megnőtt a forgalom a párhuzamos utakon. „Gyakorlatilag minden napszakban szembetűnő volt, hogy az autópálya szinte üres, a belső úton meg dugó volt. De az is igaz, hogy sokan még nem tudták megvenni a matricát, vagy nem álltak sorba érte” – mondta.

Újra fizetik a világítást, ha visszakozik a kormány

Az autópálya-szakasz közvilágítása a városnak éves szinten nagyjából 7-8 millió forintjába került, ami a szerződést felmondó polgármester szerint nemzetgazdasági szinten biztos nem tétel, de nekik lesz mire költeni. Azonban szívesen vállalják újra a díj fizetését, ha a település számára kedvezően változik a helyzet. Kérdésünkre azt mondta, a budaörsi nagyáruházakkal nem egyeztetett, és biztos abban, hogy őket ez nem fogja érinteni, mert „úgyis ki fogja valaki fizetni” – amiben igaza is lett, hiszen szinte ezzel egyidőben Kovács Zoltán kormányszóvivő sietve bejelentette: a kormány majd gondoskodik arról, hogy legyen közvilágítás az M1-M7-es autópályák közös bevezető szakaszán.

A neten sokan arra biztattak más érintett településeket is, hogy kövessék Wittinghoff lépését, azonban a budaörsi polgármester nem számít ilyen mozgalomra. „Közös nyilatkozatot adtunk ki az agglomerációs polgármesterekkel az útdíj ellen, a kormánypártiak sem értettek egyet a díjfizetési kötelezettséggel. De mint tudjuk, a lét határozza meg a tudatot, ezért nem várom, hogy mások is hasonlóan járjanak el” – tette hozzá.

MTI / Máthé Zoltán

Budaörs a közvilágítás számláit ezentúl a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központnak továbbítja, amely többszöri sürgetés után végül annyiban reagált erre, hogy „tárgyalásos úton fogják rendezni a várossal a kérdést”. Itt is megismételték, amit a kormányszóvivő ígért, miszerint a felmondási idő alatt, vagyis február 28-ig sem marad világítás nélkül az útszakasz. Ez egy régi szerződés a településsel, amelyet még elődjük, az Állami Autópályakezelő kötött, most vizsgálják a jogi helyzetet – mondta a hvg.hu-nak Szirányi Balázs, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ osztályvezetője. Ezen kívül azonban nem szerettek volna reagálni arra, mit kezdenek a hozzájuk továbbított villanyszámlával, arra hivatkozva, hogy a központ a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium háttérintézménye, nyilatkozattételre csak a tárca jogosult.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs főosztálya cikkünk megjelenése után juttatta el hozzánk reagálását, miszerint „feltétlenül meg kell vizsgálni, hogy a helyhatóság eljárása jogszerű-e”.A tárca szerint ugyanis a Budaörssel 2002-ben kötött megállapodás „lehetővé teszi az egyoldalú, írásos felmondást az azt követő hó utolsó napjára, de kimondja, hogy a felek az esetleges jogviták rendezését kötelesek megkísérelni, az egyeztetésről jegyzőkönyvet felvenni. A szolgáltatási díjat a felmondási időszakban is a településnek kell megfizetnie”. Ráadásul az önkormányzati törvény a megállapodástól függetlenül is helyi önkormányzati feladatként nevesíti a közvilágításról való gondoskodást – tették hozzá.

„Budaörs önkormányzata a korábbi híradások szerint attól tart, hogy a közúti forgalom az autópályát elkerülve a település központjára zúdul. Ha a félelem valós, nem tűnik ésszerű megoldásnak a sztrádavilágítás lekapcsolása. A látványos gesztus az állami helytállás hiányában éppen azoknak árthatna, akiket szavakban védeni kíván: a Budaörsön élőknek” – írták.

Hatszor megválasztva

Az 2014. október 12-ei önkormányzati választáson a helyi Budaörs Fejlődéséért Egyesület által támogatott Wittinghoff Tamás a szavaztok 69 százalékával győzött. A képviselő-testületben is helyi egyesület van többségben 10 képviselővel, rajtuk kívül három fideszes és egy jobbikos szerzett mandátumot. Az 56 éves Wittinghoff a műszaki egyetem építőmérnöki karán diplomázott, majd tervezőmérnökként dolgozott. 1991-ben választottak először Budaörs polgármesterévé még az SZDSZ színeiben, 2009-ben lépett ki a pártból. Azóta hatszor tudott újrázni a város élén.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!