szerző:
Tetszett a cikk?

Már követni sem tudja a pozitív visszajelzéseket a budaörsi polgármester, aki az útdíjra válaszul ezentúl nem hajlandó a település büdzséjéből fizetni a városon áthaladó autópálya közvilágítását. Wittinghoff Tamás szerint a helyzet egyszerű: "ha valakinek elveszik az autóját, az nem vesz bele benzint". Ennek ellenére nem számít arra, hogy más településvezetők is követnék a példáját, bár az internet népe erre buzdítja a többi polgármestert is, hátha akkor visszavonják az útdíjintézkedést.

„Hajrá Budaörs!”, „Igaza van”, „Minden városnak ezt kellene tenni” – elárasztották az internetet az ehhez hasonló, Budaörsöt és annak polgármesterét, Wittinghoff Tamást éltető kommentek, miután a városvezető bejelentette: nem fizetik tovább az M1-M7 autópályák bevezető szakasza közvilágításának a díját az útdíj bevezetése miatt. A városvezető felmondja a velük még 2002-ben megkötött „világítás szolgáltatás üzemeltetése” tárgyú megállapodást, és már 2015. január 1-jétől – vagyis az útdíjfizetési kötelezettség érvényességének kezdetétől – nem hajlandó költeni az autópályára, amiért az állam szedi a díjat.

Milliárdokat költöttek rá, most más szed érte díjat

Az internetezők nyilván nem reprezentatív, de érzékelhetően többségi véleménye szerint a polgármester karakán húzása teljesen jogos, a hvg.hu erről beszámoló cikkénél is szinte kivétel nélkül csak helyeslő és buzdító hozzászólások olvashatók. A kommentelők szerint Wittinghoff minimum „tökös”, és sokan azt remélik, hogy Budaörs „precedenst teremt”, ami végső soron akár el is söpörheti az Orbán-kormány által alig pár hete, decemberben bejelentett díjat.

Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere a Fővárosi Agglomeráció Önkormányzati Társulás (FAÖT) kibővített üléséről távozik a gyáli polgármesteri hivatalban 2014. december 18-án
©

A budaörsi polgármestert meglepte, hogy pillanatok alatt valóságos szabadságharcosként kezdték ünnepelni. „Nem gondoltam, hogy ilyen elképesztően pozitív és intenzív visszhangja lesz a bejelentésnek. Hiszen ez a világ legtermészetesebb dolga: aki valamiért pénzt szed, az vállalja a költségeket is. Az útdíj számunkra olyan, mintha elvennénk az autónkat és elvárnák, hogy még mi vegyük bele a benzint” – mondta a hvg.hu-nak Wittinghoff Tamás, aki már nem is tudja követni a közösségi oldalán a több száz neki szurkoló bejegyzést.

Szerinte igazából az volt az „extrém unikális” helyzet, hogy eddig önkormányzatként ők fizették a közvilágítást egy autópálya-szakaszon, de vállalták, mert magukénak érezték a települést szabályosan kettészelő utat, és a budaörsiek érdekében mindent megpróbáltak megtenni azért, hogy biztonságos és minél korszerűbb legyen. „Hiába használja a bevezető autópálya-szakasz összforgalmához képest elenyészően kevés budaörsi az utat, attól a városi úthálózat része, amit a ’gyűlölt multikkal’ együtt mi szélesítettünk, építettünk hozzá új csomópontokat, közvilágítást, hangvédő falakat. Összesen nagyjából 8-10 milliárdot fektettünk a települést kettévágó szakaszba” – sorolta.

Szó szerint máris megszívták a budaörsiek

Sok budaörsi lakó is hozzászólt a kérdéshez az interneten, és – amellett, hogy büszkék polgármesterükre – ugyanarról számoltak be: már az útdíj bevezetése óta eltelt első két munkanap érezhető volt, hogy a fővárosba érkezők a belső utakat választják a kaotikus helyzetben. „Igazán köszönöm, hogy újabb autósok jöttek be a városomba” – írta egyikük, míg egy másik, több mint tíz éve itt élő szerint „reggel 7 órától meg sosem állt a dugó a városból KIFELE. Tegnap és ma igen”.

Ha pedig valaki védeni próbálta a kormány intézkedését, szabályosan szétszedték a kommentelők az első két nap tapasztalatai alapján: „ha itt laknál, és a gyereked most kétszer-háromszor több kipufogógázt szívna be, amíg hazajutsz vele az oviból és iskolából a megugró forgalom miatt, akkor is tapsolnál az új és átgondolt szabálynak? És ha városod sokat költött volna te pénzedből előtte, hogy ne bent legyen forgalom, akkor is örülnél?” Wittinghoff a hvg.hu-nak megerősítette: már az első napokban érezhető volt, hogy megnőtt a forgalom a párhuzamos utakon. „Gyakorlatilag minden napszakban szembetűnő volt, hogy az autópálya szinte üres, a belső úton meg dugó volt. De az is igaz, hogy sokan még nem tudták megvenni a matricát, vagy nem álltak sorba érte” – mondta.

Újra fizetik a világítást, ha visszakozik a kormány

Az autópálya-szakasz közvilágítása a városnak éves szinten nagyjából 7-8 millió forintjába került, ami a szerződést felmondó polgármester szerint nemzetgazdasági szinten biztos nem tétel, de nekik lesz mire költeni. Azonban szívesen vállalják újra a díj fizetését, ha a település számára kedvezően változik a helyzet. Kérdésünkre azt mondta, a budaörsi nagyáruházakkal nem egyeztetett, és biztos abban, hogy őket ez nem fogja érinteni, mert „úgyis ki fogja valaki fizetni” – amiben igaza is lett, hiszen szinte ezzel egyidőben Kovács Zoltán kormányszóvivő sietve bejelentette: a kormány majd gondoskodik arról, hogy legyen közvilágítás az M1-M7-es autópályák közös bevezető szakaszán.

A neten sokan arra biztattak más érintett településeket is, hogy kövessék Wittinghoff lépését, azonban a budaörsi polgármester nem számít ilyen mozgalomra. „Közös nyilatkozatot adtunk ki az agglomerációs polgármesterekkel az útdíj ellen, a kormánypártiak sem értettek egyet a díjfizetési kötelezettséggel. De mint tudjuk, a lét határozza meg a tudatot, ezért nem várom, hogy mások is hasonlóan járjanak el” – tette hozzá.

©

Budaörs a közvilágítás számláit ezentúl a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központnak továbbítja, amely többszöri sürgetés után végül annyiban reagált erre, hogy „tárgyalásos úton fogják rendezni a várossal a kérdést”. Itt is megismételték, amit a kormányszóvivő ígért, miszerint a felmondási idő alatt, vagyis február 28-ig sem marad világítás nélkül az útszakasz. Ez egy régi szerződés a településsel, amelyet még elődjük, az Állami Autópályakezelő kötött, most vizsgálják a jogi helyzetet – mondta a hvg.hu-nak Szirányi Balázs, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ osztályvezetője. Ezen kívül azonban nem szerettek volna reagálni arra, mit kezdenek a hozzájuk továbbított villanyszámlával, arra hivatkozva, hogy a központ a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium háttérintézménye, nyilatkozattételre csak a tárca jogosult.

A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs főosztálya cikkünk megjelenése után juttatta el hozzánk reagálását, miszerint „feltétlenül meg kell vizsgálni, hogy a helyhatóság eljárása jogszerű-e”.A tárca szerint ugyanis a Budaörssel 2002-ben kötött megállapodás „lehetővé teszi az egyoldalú, írásos felmondást az azt követő hó utolsó napjára, de kimondja, hogy a felek az esetleges jogviták rendezését kötelesek megkísérelni, az egyeztetésről jegyzőkönyvet felvenni. A szolgáltatási díjat a felmondási időszakban is a településnek kell megfizetnie”. Ráadásul az önkormányzati törvény a megállapodástól függetlenül is helyi önkormányzati feladatként nevesíti a közvilágításról való gondoskodást – tették hozzá.

„Budaörs önkormányzata a korábbi híradások szerint attól tart, hogy a közúti forgalom az autópályát elkerülve a település központjára zúdul. Ha a félelem valós, nem tűnik ésszerű megoldásnak a sztrádavilágítás lekapcsolása. A látványos gesztus az állami helytállás hiányában éppen azoknak árthatna, akiket szavakban védeni kíván: a Budaörsön élőknek” – írták.

Hatszor megválasztva

Az 2014. október 12-ei önkormányzati választáson a helyi Budaörs Fejlődéséért Egyesület által támogatott Wittinghoff Tamás a szavaztok 69 százalékával győzött. A képviselő-testületben is helyi egyesület van többségben 10 képviselővel, rajtuk kívül három fideszes és egy jobbikos szerzett mandátumot. Az 56 éves Wittinghoff a műszaki egyetem építőmérnöki karán diplomázott, majd tervezőmérnökként dolgozott. 1991-ben választottak először Budaörs polgármesterévé még az SZDSZ színeiben, 2009-ben lépett ki a pártból. Azóta hatszor tudott újrázni a város élén.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
A Vidnyánszky-féle kuratórium szerint minden lépésük jogszerű és törvényes volt

A Vidnyánszky-féle kuratórium szerint minden lépésük jogszerű és törvényes volt

Lecsapott a Microsoft a Zenimaxra, 2300 milliárd forintért övék lesz a Doom és a Fallout is

Lecsapott a Microsoft a Zenimaxra, 2300 milliárd forintért övék lesz a Doom és a Fallout is

A leggazdagabb 1 százalék több légszennyezettségért felelős, mint az EU

A leggazdagabb 1 százalék több légszennyezettségért felelős, mint az EU