Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b366b365-c8d4-48e3-93df-76b85822539e","c_author":"Fülöp István","category":"gazdasag","description":"A nyereséget és az eredménytartalékot is kivette osztalékként a felerészben Vaszily Miklós tulajdonában lévő Indamedia Network holdingvállalat. Jelentős változás történt a szervezeti struktúrában is: a Totalcar az Indexhez kerül, ezzel az alapító Karotta is távozik, a Port.hu ezentúl a Femina Médiához tartozik.","shortLead":"A nyereséget és az eredménytartalékot is kivette osztalékként a felerészben Vaszily Miklós tulajdonában lévő Indamedia...","id":"20250604_indamedia-vaszily-leanyceg-Index-tulajdonos-starcz-ziegler-osztalek-port-totalcar-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b366b365-c8d4-48e3-93df-76b85822539e.jpg","index":0,"item":"d640c380-ada1-4919-9941-800ff18614a3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250604_indamedia-vaszily-leanyceg-Index-tulajdonos-starcz-ziegler-osztalek-port-totalcar-ebx","timestamp":"2025. június. 04. 22:35","title":"Összes leánycégét kiürítette az Index tulajdonosa, Karotta távozik a Totalcartól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7374f5f4-87b7-4449-a682-d7d58cc77460","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Hosszabb távon a magánvevők is jól járhatnak. ","shortLead":"Hosszabb távon a magánvevők is jól járhatnak. ","id":"20250604_adojovairassal-porgetnek-fel-a-nemet-elektromosauto-piacot","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7374f5f4-87b7-4449-a682-d7d58cc77460.jpg","index":0,"item":"c58b6f1c-326a-4d4a-8644-132ca22cd266","keywords":null,"link":"/cegauto/20250604_adojovairassal-porgetnek-fel-a-nemet-elektromosauto-piacot","timestamp":"2025. június. 04. 08:22","title":"Villanyautó-boom készül Németországban – 75 százalékos jóváírást kapnának a cégek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e531fc4-3c0f-47e7-b5f9-244b8047bc78","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Google nemrég a Fotó szolgáltatásához készített egy mesterséges intelligenciára építő keresőt, ám a jelek szerint a megoldás nem egészen úgy működik, ahogy azt a cég elképzelte.","shortLead":"A Google nemrég a Fotó szolgáltatásához készített egy mesterséges intelligenciára építő keresőt, ám a jelek szerint...","id":"20250604_google-fotok-ask-photos-gemini-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e531fc4-3c0f-47e7-b5f9-244b8047bc78.jpg","index":0,"item":"ce3605bc-0525-4e15-8c3f-78a86766699b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250604_google-fotok-ask-photos-gemini-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. június. 04. 18:03","title":"Nem várt hibába futott bele a Google, visszavont egy fontos frissítést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8645c187-9c2e-4914-b40d-4ec561317c5c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Itt a megoldás arra az esetre, ha csak egy finom kis tuningra lenne szükségünk BMW X5 fronton.","shortLead":"Itt a megoldás arra az esetre, ha csak egy finom kis tuningra lenne szükségünk BMW X5 fronton.","id":"20250602_Finom-tuningot-kapott-az-itthon-legkelendobb-BMW","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8645c187-9c2e-4914-b40d-4ec561317c5c.jpg","index":0,"item":"67ce4529-53ad-46a1-aa45-f566fd01ae61","keywords":null,"link":"/cegauto/20250602_Finom-tuningot-kapott-az-itthon-legkelendobb-BMW","timestamp":"2025. június. 04. 06:41","title":"Finom tuningot kapott az itthon legkelendőbb BMW","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c048665-a4dc-4b59-94e5-e3d714bdf31b","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A felhasználók a jövőben nem láthatják majd a TikTok keresőjének találati oldalán azokat a videókat, amelyek evészavarokat vagy kóros testképet népszerűsítenek.","shortLead":"A felhasználók a jövőben nem láthatják majd a TikTok keresőjének találati oldalán azokat a videókat, amelyek...","id":"20250604_tiktok-kereses-skinnytok-video-hashtag-elrejtese","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c048665-a4dc-4b59-94e5-e3d714bdf31b.jpg","index":0,"item":"3df4cbe6-6614-4a71-8520-b5408fdddbaa","keywords":null,"link":"/tudomany/20250604_tiktok-kereses-skinnytok-video-hashtag-elrejtese","timestamp":"2025. június. 04. 11:03","title":"Változik a TikTok keresője, eltűnik egy káros hashtag","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6cfaada4-33b3-4180-bc79-2847dc8b293e","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az EKB újra kamatot vágott, az új irányadó ráta 2 százalék. Az inflációs előrejelzést lefelé módosították: idén 2 százalék, jövőre 1,6 százalék várható. A magyar alapkamat 6,5 százalék, az infláció jövőre csökkenhet stabilan 4 százalék alá.","shortLead":"Az EKB újra kamatot vágott, az új irányadó ráta 2 százalék. Az inflációs előrejelzést lefelé módosították: idén 2...","id":"20250605_Buvos-szintre-csokkent-az-eurokamat-Magyarorszagon-marad-a-tripla-rata","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6cfaada4-33b3-4180-bc79-2847dc8b293e.jpg","index":0,"item":"056f6444-bc7a-4141-8ead-6f3cc68bc4c7","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250605_Buvos-szintre-csokkent-az-eurokamat-Magyarorszagon-marad-a-tripla-rata","timestamp":"2025. június. 05. 14:35","title":"Az eurózóna tényleg földbe döngölte az inflációt, Magyarországon álmodni sem lehet ilyen számokról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b177323-86e2-46a3-88f5-f34dcb863b94","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A tisztán elektromos után immár olcsóbb hibrid változatban is kapható itthon a Fiat crossovere.","shortLead":"A tisztán elektromos után immár olcsóbb hibrid változatban is kapható itthon a Fiat crossovere.","id":"20250605_ha-tul-draga-es-lomha-a-villanyos-magyarorszagon-az-uj-hibrid-fiat-grande-panda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b177323-86e2-46a3-88f5-f34dcb863b94.jpg","index":0,"item":"726c2746-d3ee-4891-9106-5deed4d937e7","keywords":null,"link":"/cegauto/20250605_ha-tul-draga-es-lomha-a-villanyos-magyarorszagon-az-uj-hibrid-fiat-grande-panda","timestamp":"2025. június. 05. 07:59","title":"Ha túl drága és lomha a villanyos: Magyarországon az új hibrid Fiat Grande Panda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a506738-fbb2-4e7b-b1e8-8d55c2d1c9b7","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A korlátozásokat azért szüntették meg, mert évek óta csökkent a születések száma. ","shortLead":"A korlátozásokat azért szüntették meg, mert évek óta csökkent a születések száma. ","id":"20250604_vietnam-szuletes-szabalyozas-korlatozas-fiugyermek-kina-azsia-abortusz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a506738-fbb2-4e7b-b1e8-8d55c2d1c9b7.jpg","index":0,"item":"cff97652-9a70-447e-bbce-0d41385d34d0","keywords":null,"link":"/vilag/20250604_vietnam-szuletes-szabalyozas-korlatozas-fiugyermek-kina-azsia-abortusz","timestamp":"2025. június. 04. 11:42","title":"Vietnámban mostantól kettőnél több gyermeket is vállalhatnak a szülők","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Már követni sem tudja a pozitív visszajelzéseket a budaörsi polgármester, aki az útdíjra válaszul ezentúl nem hajlandó a település büdzséjéből fizetni a városon áthaladó autópálya közvilágítását. Wittinghoff Tamás szerint a helyzet egyszerű: "ha valakinek elveszik az autóját, az nem vesz bele benzint". Ennek ellenére nem számít arra, hogy más településvezetők is követnék a példáját, bár az internet népe erre buzdítja a többi polgármestert is, hátha akkor visszavonják az útdíjintézkedést.
„Hajrá Budaörs!”, „Igaza van”, „Minden városnak ezt kellene tenni” – elárasztották az internetet az ehhez hasonló, Budaörsöt és annak polgármesterét, Wittinghoff Tamást éltető kommentek, miután a városvezető bejelentette: nem fizetik tovább az M1-M7 autópályák bevezető szakasza közvilágításának a díját az útdíj bevezetése miatt. A városvezető felmondja a velük még 2002-ben megkötött „világítás szolgáltatás üzemeltetése” tárgyú megállapodást, és már 2015. január 1-jétől – vagyis az útdíjfizetési kötelezettség érvényességének kezdetétől – nem hajlandó költeni az autópályára, amiért az állam szedi a díjat.
Milliárdokat költöttek rá, most más szed érte díjat
Az internetezők nyilván nem reprezentatív, de érzékelhetően többségi véleménye szerint a polgármester karakán húzása teljesen jogos, a hvg.hu erről beszámoló cikkénél is szinte kivétel nélkül csak helyeslő és buzdító hozzászólások olvashatók. A kommentelők szerint Wittinghoff minimum „tökös”, és sokan azt remélik, hogy Budaörs „precedenst teremt”, ami végső soron akár el is söpörheti az Orbán-kormány által alig pár hete, decemberben bejelentett díjat.
Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere a Fővárosi Agglomeráció Önkormányzati Társulás (FAÖT) kibővített üléséről távozik a gyáli polgármesteri hivatalban 2014. december 18-án
MTI / Koszticsák Szilárd
A budaörsi polgármestert meglepte, hogy pillanatok alatt valóságos szabadságharcosként kezdték ünnepelni. „Nem gondoltam, hogy ilyen elképesztően pozitív és intenzív visszhangja lesz a bejelentésnek. Hiszen ez a világ legtermészetesebb dolga: aki valamiért pénzt szed, az vállalja a költségeket is. Az útdíj számunkra olyan, mintha elvennénk az autónkat és elvárnák, hogy még mi vegyük bele a benzint” – mondta a hvg.hu-nak Wittinghoff Tamás, aki már nem is tudja követni a közösségi oldalán a több száz neki szurkoló bejegyzést.
Szerinte igazából az volt az „extrém unikális” helyzet, hogy eddig önkormányzatként ők fizették a közvilágítást egy autópálya-szakaszon, de vállalták, mert magukénak érezték a települést szabályosan kettészelő utat, és a budaörsiek érdekében mindent megpróbáltak megtenni azért, hogy biztonságos és minél korszerűbb legyen. „Hiába használja a bevezető autópálya-szakasz összforgalmához képest elenyészően kevés budaörsi az utat, attól a városi úthálózat része, amit a ’gyűlölt multikkal’ együtt mi szélesítettünk, építettünk hozzá új csomópontokat, közvilágítást, hangvédő falakat. Összesen nagyjából 8-10 milliárdot fektettünk a települést kettévágó szakaszba” – sorolta.
Szó szerint máris megszívták a budaörsiek
Sok budaörsi lakó is hozzászólt a kérdéshez az interneten, és – amellett, hogy büszkék polgármesterükre – ugyanarról számoltak be: már az útdíj bevezetése óta eltelt első két munkanap érezhető volt, hogy a fővárosba érkezők a belső utakat választják a kaotikus helyzetben. „Igazán köszönöm, hogy újabb autósok jöttek be a városomba” – írta egyikük, míg egy másik, több mint tíz éve itt élő szerint „reggel 7 órától meg sosem állt a dugó a városból KIFELE. Tegnap és ma igen”.
Ha pedig valaki védeni próbálta a kormány intézkedését, szabályosan szétszedték a kommentelők az első két nap tapasztalatai alapján: „ha itt laknál, és a gyereked most kétszer-háromszor több kipufogógázt szívna be, amíg hazajutsz vele az oviból és iskolából a megugró forgalom miatt, akkor is tapsolnál az új és átgondolt szabálynak? És ha városod sokat költött volna te pénzedből előtte, hogy ne bent legyen forgalom, akkor is örülnél?” Wittinghoff a hvg.hu-nak megerősítette: már az első napokban érezhető volt, hogy megnőtt a forgalom a párhuzamos utakon. „Gyakorlatilag minden napszakban szembetűnő volt, hogy az autópálya szinte üres, a belső úton meg dugó volt. De az is igaz, hogy sokan még nem tudták megvenni a matricát, vagy nem álltak sorba érte” – mondta.
Újra fizetik a világítást, ha visszakozik a kormány
Az autópálya-szakasz közvilágítása a városnak éves szinten nagyjából 7-8 millió forintjába került, ami a szerződést felmondó polgármester szerint nemzetgazdasági szinten biztos nem tétel, de nekik lesz mire költeni. Azonban szívesen vállalják újra a díj fizetését, ha a település számára kedvezően változik a helyzet. Kérdésünkre azt mondta, a budaörsi nagyáruházakkal nem egyeztetett, és biztos abban, hogy őket ez nem fogja érinteni, mert „úgyis ki fogja valaki fizetni” – amiben igaza is lett, hiszen szinte ezzel egyidőben Kovács Zoltán kormányszóvivő sietve bejelentette: a kormány majd gondoskodik arról, hogy legyen közvilágítás az M1-M7-es autópályák közös bevezető szakaszán.
A neten sokan arra biztattak más érintett településeket is, hogy kövessék Wittinghoff lépését, azonban a budaörsi polgármester nem számít ilyen mozgalomra. „Közös nyilatkozatot adtunk ki az agglomerációs polgármesterekkel az útdíj ellen, a kormánypártiak sem értettek egyet a díjfizetési kötelezettséggel. De mint tudjuk, a lét határozza meg a tudatot, ezért nem várom, hogy mások is hasonlóan járjanak el” – tette hozzá.
MTI / Máthé Zoltán
Budaörs a közvilágítás számláit ezentúl a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központnak továbbítja, amely többszöri sürgetés után végül annyiban reagált erre, hogy „tárgyalásos úton fogják rendezni a várossal a kérdést”. Itt is megismételték, amit a kormányszóvivő ígért, miszerint a felmondási idő alatt, vagyis február 28-ig sem marad világítás nélkül az útszakasz. Ez egy régi szerződés a településsel, amelyet még elődjük, az Állami Autópályakezelő kötött, most vizsgálják a jogi helyzetet – mondta a hvg.hu-nak Szirányi Balázs, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ osztályvezetője. Ezen kívül azonban nem szerettek volna reagálni arra, mit kezdenek a hozzájuk továbbított villanyszámlával, arra hivatkozva, hogy a központ a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium háttérintézménye, nyilatkozattételre csak a tárca jogosult.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs főosztálya cikkünk megjelenése után juttatta el hozzánk reagálását, miszerint „feltétlenül meg kell vizsgálni, hogy a helyhatóság eljárása jogszerű-e”.A tárca szerint ugyanis a Budaörssel 2002-ben kötött megállapodás „lehetővé teszi az egyoldalú, írásos felmondást az azt követő hó utolsó napjára, de kimondja, hogy a felek az esetleges jogviták rendezését kötelesek megkísérelni, az egyeztetésről jegyzőkönyvet felvenni. A szolgáltatási díjat a felmondási időszakban is a településnek kell megfizetnie”. Ráadásul az önkormányzati törvény a megállapodástól függetlenül is helyi önkormányzati feladatként nevesíti a közvilágításról való gondoskodást – tették hozzá.
„Budaörs önkormányzata a korábbi híradások szerint attól tart, hogy a közúti forgalom az autópályát elkerülve a település központjára zúdul. Ha a félelem valós, nem tűnik ésszerű megoldásnak a sztrádavilágítás lekapcsolása. A látványos gesztus az állami helytállás hiányában éppen azoknak árthatna, akiket szavakban védeni kíván: a Budaörsön élőknek” – írták.
Hatszor megválasztva
Az 2014. október 12-ei önkormányzati választáson a helyi Budaörs Fejlődéséért Egyesület által támogatott Wittinghoff Tamás a szavaztok 69 százalékával győzött. A képviselő-testületben is helyi egyesület van többségben 10 képviselővel, rajtuk kívül három fideszes és egy jobbikos szerzett mandátumot. Az 56 éves Wittinghoff a műszaki egyetem építőmérnöki karán diplomázott, majd tervezőmérnökként dolgozott. 1991-ben választottak először Budaörs polgármesterévé még az SZDSZ színeiben, 2009-ben lépett ki a pártból. Azóta hatszor tudott újrázni a város élén.