Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"29cb1f81-68f7-4f99-83bd-0c5c81f2921e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A túlárazott BKV-szerződésekből az látszik, hogy több száz nyomtató működtetésére is milliókat költöttek. A Tisza Párt fővárosi frakciója szerint Karácsony Gergelynek óriási politikai felelőssége van abban, hogy Bolla Tibort mindeddig a BKV élén tartotta.","shortLead":"A túlárazott BKV-szerződésekből az látszik, hogy több száz nyomtató működtetésére is milliókat költöttek. A Tisza Párt...","id":"20250513_Hadhazy-tularazott-nyomtatokrol-posztolt-a-Fovarosi-Tisza-frakcio-a-BKV-teljes-vezetosegenek-levaltasat-keri-Karacsonytol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/29cb1f81-68f7-4f99-83bd-0c5c81f2921e.jpg","index":0,"item":"90a8842e-f259-42a5-809c-24455e9c091d","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_Hadhazy-tularazott-nyomtatokrol-posztolt-a-Fovarosi-Tisza-frakcio-a-BKV-teljes-vezetosegenek-levaltasat-keri-Karacsonytol","timestamp":"2025. május. 13. 11:25","title":"A Tisza a BKV teljes vezetőségének leváltását kéri, Hadházy megmutatta, milyen extrém túlárazott szerződéseket kötött a cég","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0622f15d-ce36-41bf-9d29-c76063bdccad","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Sajnos még manapság is sokszor előfordul, hogy ha valamilyen testi panaszt vagy tünetet veszünk észre magunkon, hajlamosak vagyunk azt bagatellizálni egészen addig, amíg az már jelentősen rontja az életminőségünket. Különösen igaz ez a férfiakra, akiknél a prosztataproblémák eleinte kellemetlen, később pedig kezelés híján nagyon súlyos tüneteket és jelentős fájdalmat okozhatnak. Az alábbiakban két házaspár történetét meséljük el, akik ugyanazt a problémát eltérő módon kezelték és oldották meg.","shortLead":"Sajnos még manapság is sokszor előfordul, hogy ha valamilyen testi panaszt vagy tünetet veszünk észre magunkon...","id":"20250327_figyeljunk-a-testunk-jelzeseire-prosztata-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0622f15d-ce36-41bf-9d29-c76063bdccad.jpg","index":0,"item":"12bf91b9-1275-4841-9949-5bd77c6073f9","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250327_figyeljunk-a-testunk-jelzeseire-prosztata-proxelan","timestamp":"2025. május. 13. 19:30","title":"Egy probléma, két történet: ezért fontos, hogy figyeljünk a testünk jelzéseire","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"a2793196-2ecc-4476-bb34-bcc468825788","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A kínai Baidu Európában elsőként Svájcban kezdené el tesztelni az önvezető robotaxiját, de Törökországban is megvetné a lábát.","shortLead":"A kínai Baidu Európában elsőként Svájcban kezdené el tesztelni az önvezető robotaxiját, de Törökországban is megvetné...","id":"20250514_baidu-apollo-go-robotaxi-onvezeto-taxi-teszt-europa-svajc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a2793196-2ecc-4476-bb34-bcc468825788.jpg","index":0,"item":"89e621c8-d166-4d45-9b0a-c5dd14a245f7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_baidu-apollo-go-robotaxi-onvezeto-taxi-teszt-europa-svajc","timestamp":"2025. május. 14. 15:33","title":"Európában kezdi el tesztelni az önvezető taxijait Kína egyik legnagyobb technológiai cége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4c6e65b-ed13-40f2-ab2b-51f40371bad2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Szingapúrban mind több feladatot látnak el robotkutyák, amelyek elterjedése az egyre több robotikai cég megjelenésének köszönhető.","shortLead":"Szingapúrban mind több feladatot látnak el robotkutyák, amelyek elterjedése az egyre több robotikai cég megjelenésének...","id":"20250513_szingapur-robotkutya-vakvezeto-kutya-jarorozes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4c6e65b-ed13-40f2-ab2b-51f40371bad2.jpg","index":0,"item":"096d82bd-9600-47a2-a71a-2d2ffa6bbf39","keywords":null,"link":"/tudomany/20250513_szingapur-robotkutya-vakvezeto-kutya-jarorozes","timestamp":"2025. május. 13. 14:03","title":"A vakvezető kutyákat is kiválthatja a szingapúri robotkutya","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"630aeaae-c8f5-49be-9c1d-e3c9a4712544","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mesterséges intelligencia segítségével javíthat az iPhone-ok üzemidején az Apple. Szoftveres megoldásról van szó, nem igényel hardverfejlesztést.","shortLead":"Mesterséges intelligencia segítségével javíthat az iPhone-ok üzemidején az Apple. Szoftveres megoldásról van szó, nem...","id":"20250514_apple-iphone-uzemido-javitas-ios-19-apple-intelligence","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/630aeaae-c8f5-49be-9c1d-e3c9a4712544.jpg","index":0,"item":"1fb37fa4-f80e-42a6-9f5d-83be469b6288","keywords":null,"link":"/tudomany/20250514_apple-iphone-uzemido-javitas-ios-19-apple-intelligence","timestamp":"2025. május. 14. 22:03","title":"Valóra válhat minden iPhone-os álma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c8ff10f-dbf5-4864-9470-fee50161602d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Német Marshall Alapítvány berlini intézetének elemzője úgy véli, hogy a magyar kormány nem támadást készített elő Ukrajna nyugati része ellen, inkább Ukrajna esetleges összeomlására készült. Hegedűs a múlt pénteken kirobbant kémügyről nyilatkozott a német Focus hetilapnak.","shortLead":"A Német Marshall Alapítvány berlini intézetének elemzője úgy véli, hogy a magyar kormány nem támadást készített elő...","id":"20250513_Hegedus-Daniel-kembotrany-Karpatalja-magyarorszag-ukrajna-Focus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c8ff10f-dbf5-4864-9470-fee50161602d.jpg","index":0,"item":"ac612307-c1c3-498c-8150-3f292e2c650a","keywords":null,"link":"/360/20250513_Hegedus-Daniel-kembotrany-Karpatalja-magyarorszag-ukrajna-Focus","timestamp":"2025. május. 13. 07:11","title":"Hegedűs Dániel: „Ez nem egy füstölgő pisztoly”, kétlem, hogy Magyarország be akart vonulni Kárpátaljára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1f8a946-e438-443b-aeaa-332a16ad7379","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A Rock Creekben nemhogy megmártózni, még benne gázolni is veszélyes a vízben lévő patogének miatt.","shortLead":"A Rock Creekben nemhogy megmártózni, még benne gázolni is veszélyes a vízben lévő patogének miatt.","id":"20250513_szennyviz-patak-korokozo-robert-f-kennedy-jr-unokak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1f8a946-e438-443b-aeaa-332a16ad7379.jpg","index":0,"item":"6347dbba-88eb-4782-aff1-b74f4218d96b","keywords":null,"link":"/elet/20250513_szennyviz-patak-korokozo-robert-f-kennedy-jr-unokak","timestamp":"2025. május. 13. 11:43","title":"Szennyezett vizű patakban fürdőzött unokáival az oltástagadó amerikai egészségügyi miniszter","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56bd29cd-c56f-4534-87e1-f3abcf91419e","c_author":"Lengyel Tibor","category":"itthon","description":"Miközben a Tisza továbbra is előzi a Fideszt, megalakult a Duna Párt. De ez nem az a Duna Párt, amelyet még tavaly az óellenzékhez kötve megjósolt Magyar Péter, és még csak nem is az, amit Szabó Bálint trombitás jelentett be – ezt a DK-ból kizárt Leel-Őssy Gábor vezeti. Közben a Tiszából nemrég távozott Farkas Dezső is politikai mozgalmat gründol.","shortLead":"Miközben a Tisza továbbra is előzi a Fideszt, megalakult a Duna Párt. De ez nem az a Duna Párt, amelyet még tavaly...","id":"20250513_Kizart-DK-s-Leel-Ossy-Gabor-duna-part-Szabo-Balint-kiabrandult-tiszasokra-gyur-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56bd29cd-c56f-4534-87e1-f3abcf91419e.jpg","index":0,"item":"d40861fe-2281-4107-a583-653c1a9b1c17","keywords":null,"link":"/itthon/20250513_Kizart-DK-s-Leel-Ossy-Gabor-duna-part-Szabo-Balint-kiabrandult-tiszasokra-gyur-ebx","timestamp":"2025. május. 13. 05:48","title":"Kizárt DK-s happolta el Szabó Bálint új pártját: árad a Duna, és van, aki már a kiábrándult tiszásokra gyúr","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Már követni sem tudja a pozitív visszajelzéseket a budaörsi polgármester, aki az útdíjra válaszul ezentúl nem hajlandó a település büdzséjéből fizetni a városon áthaladó autópálya közvilágítását. Wittinghoff Tamás szerint a helyzet egyszerű: "ha valakinek elveszik az autóját, az nem vesz bele benzint". Ennek ellenére nem számít arra, hogy más településvezetők is követnék a példáját, bár az internet népe erre buzdítja a többi polgármestert is, hátha akkor visszavonják az útdíjintézkedést.
„Hajrá Budaörs!”, „Igaza van”, „Minden városnak ezt kellene tenni” – elárasztották az internetet az ehhez hasonló, Budaörsöt és annak polgármesterét, Wittinghoff Tamást éltető kommentek, miután a városvezető bejelentette: nem fizetik tovább az M1-M7 autópályák bevezető szakasza közvilágításának a díját az útdíj bevezetése miatt. A városvezető felmondja a velük még 2002-ben megkötött „világítás szolgáltatás üzemeltetése” tárgyú megállapodást, és már 2015. január 1-jétől – vagyis az útdíjfizetési kötelezettség érvényességének kezdetétől – nem hajlandó költeni az autópályára, amiért az állam szedi a díjat.
Milliárdokat költöttek rá, most más szed érte díjat
Az internetezők nyilván nem reprezentatív, de érzékelhetően többségi véleménye szerint a polgármester karakán húzása teljesen jogos, a hvg.hu erről beszámoló cikkénél is szinte kivétel nélkül csak helyeslő és buzdító hozzászólások olvashatók. A kommentelők szerint Wittinghoff minimum „tökös”, és sokan azt remélik, hogy Budaörs „precedenst teremt”, ami végső soron akár el is söpörheti az Orbán-kormány által alig pár hete, decemberben bejelentett díjat.
Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere a Fővárosi Agglomeráció Önkormányzati Társulás (FAÖT) kibővített üléséről távozik a gyáli polgármesteri hivatalban 2014. december 18-án
MTI / Koszticsák Szilárd
A budaörsi polgármestert meglepte, hogy pillanatok alatt valóságos szabadságharcosként kezdték ünnepelni. „Nem gondoltam, hogy ilyen elképesztően pozitív és intenzív visszhangja lesz a bejelentésnek. Hiszen ez a világ legtermészetesebb dolga: aki valamiért pénzt szed, az vállalja a költségeket is. Az útdíj számunkra olyan, mintha elvennénk az autónkat és elvárnák, hogy még mi vegyük bele a benzint” – mondta a hvg.hu-nak Wittinghoff Tamás, aki már nem is tudja követni a közösségi oldalán a több száz neki szurkoló bejegyzést.
Szerinte igazából az volt az „extrém unikális” helyzet, hogy eddig önkormányzatként ők fizették a közvilágítást egy autópálya-szakaszon, de vállalták, mert magukénak érezték a települést szabályosan kettészelő utat, és a budaörsiek érdekében mindent megpróbáltak megtenni azért, hogy biztonságos és minél korszerűbb legyen. „Hiába használja a bevezető autópálya-szakasz összforgalmához képest elenyészően kevés budaörsi az utat, attól a városi úthálózat része, amit a ’gyűlölt multikkal’ együtt mi szélesítettünk, építettünk hozzá új csomópontokat, közvilágítást, hangvédő falakat. Összesen nagyjából 8-10 milliárdot fektettünk a települést kettévágó szakaszba” – sorolta.
Szó szerint máris megszívták a budaörsiek
Sok budaörsi lakó is hozzászólt a kérdéshez az interneten, és – amellett, hogy büszkék polgármesterükre – ugyanarról számoltak be: már az útdíj bevezetése óta eltelt első két munkanap érezhető volt, hogy a fővárosba érkezők a belső utakat választják a kaotikus helyzetben. „Igazán köszönöm, hogy újabb autósok jöttek be a városomba” – írta egyikük, míg egy másik, több mint tíz éve itt élő szerint „reggel 7 órától meg sosem állt a dugó a városból KIFELE. Tegnap és ma igen”.
Ha pedig valaki védeni próbálta a kormány intézkedését, szabályosan szétszedték a kommentelők az első két nap tapasztalatai alapján: „ha itt laknál, és a gyereked most kétszer-háromszor több kipufogógázt szívna be, amíg hazajutsz vele az oviból és iskolából a megugró forgalom miatt, akkor is tapsolnál az új és átgondolt szabálynak? És ha városod sokat költött volna te pénzedből előtte, hogy ne bent legyen forgalom, akkor is örülnél?” Wittinghoff a hvg.hu-nak megerősítette: már az első napokban érezhető volt, hogy megnőtt a forgalom a párhuzamos utakon. „Gyakorlatilag minden napszakban szembetűnő volt, hogy az autópálya szinte üres, a belső úton meg dugó volt. De az is igaz, hogy sokan még nem tudták megvenni a matricát, vagy nem álltak sorba érte” – mondta.
Újra fizetik a világítást, ha visszakozik a kormány
Az autópálya-szakasz közvilágítása a városnak éves szinten nagyjából 7-8 millió forintjába került, ami a szerződést felmondó polgármester szerint nemzetgazdasági szinten biztos nem tétel, de nekik lesz mire költeni. Azonban szívesen vállalják újra a díj fizetését, ha a település számára kedvezően változik a helyzet. Kérdésünkre azt mondta, a budaörsi nagyáruházakkal nem egyeztetett, és biztos abban, hogy őket ez nem fogja érinteni, mert „úgyis ki fogja valaki fizetni” – amiben igaza is lett, hiszen szinte ezzel egyidőben Kovács Zoltán kormányszóvivő sietve bejelentette: a kormány majd gondoskodik arról, hogy legyen közvilágítás az M1-M7-es autópályák közös bevezető szakaszán.
A neten sokan arra biztattak más érintett településeket is, hogy kövessék Wittinghoff lépését, azonban a budaörsi polgármester nem számít ilyen mozgalomra. „Közös nyilatkozatot adtunk ki az agglomerációs polgármesterekkel az útdíj ellen, a kormánypártiak sem értettek egyet a díjfizetési kötelezettséggel. De mint tudjuk, a lét határozza meg a tudatot, ezért nem várom, hogy mások is hasonlóan járjanak el” – tette hozzá.
MTI / Máthé Zoltán
Budaörs a közvilágítás számláit ezentúl a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központnak továbbítja, amely többszöri sürgetés után végül annyiban reagált erre, hogy „tárgyalásos úton fogják rendezni a várossal a kérdést”. Itt is megismételték, amit a kormányszóvivő ígért, miszerint a felmondási idő alatt, vagyis február 28-ig sem marad világítás nélkül az útszakasz. Ez egy régi szerződés a településsel, amelyet még elődjük, az Állami Autópályakezelő kötött, most vizsgálják a jogi helyzetet – mondta a hvg.hu-nak Szirányi Balázs, a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ osztályvezetője. Ezen kívül azonban nem szerettek volna reagálni arra, mit kezdenek a hozzájuk továbbított villanyszámlával, arra hivatkozva, hogy a központ a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium háttérintézménye, nyilatkozattételre csak a tárca jogosult.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium kommunikációs főosztálya cikkünk megjelenése után juttatta el hozzánk reagálását, miszerint „feltétlenül meg kell vizsgálni, hogy a helyhatóság eljárása jogszerű-e”.A tárca szerint ugyanis a Budaörssel 2002-ben kötött megállapodás „lehetővé teszi az egyoldalú, írásos felmondást az azt követő hó utolsó napjára, de kimondja, hogy a felek az esetleges jogviták rendezését kötelesek megkísérelni, az egyeztetésről jegyzőkönyvet felvenni. A szolgáltatási díjat a felmondási időszakban is a településnek kell megfizetnie”. Ráadásul az önkormányzati törvény a megállapodástól függetlenül is helyi önkormányzati feladatként nevesíti a közvilágításról való gondoskodást – tették hozzá.
„Budaörs önkormányzata a korábbi híradások szerint attól tart, hogy a közúti forgalom az autópályát elkerülve a település központjára zúdul. Ha a félelem valós, nem tűnik ésszerű megoldásnak a sztrádavilágítás lekapcsolása. A látványos gesztus az állami helytállás hiányában éppen azoknak árthatna, akiket szavakban védeni kíván: a Budaörsön élőknek” – írták.
Hatszor megválasztva
Az 2014. október 12-ei önkormányzati választáson a helyi Budaörs Fejlődéséért Egyesület által támogatott Wittinghoff Tamás a szavaztok 69 százalékával győzött. A képviselő-testületben is helyi egyesület van többségben 10 képviselővel, rajtuk kívül három fideszes és egy jobbikos szerzett mandátumot. Az 56 éves Wittinghoff a műszaki egyetem építőmérnöki karán diplomázott, majd tervezőmérnökként dolgozott. 1991-ben választottak először Budaörs polgármesterévé még az SZDSZ színeiben, 2009-ben lépett ki a pártból. Azóta hatszor tudott újrázni a város élén.
Vasárnap tartják a lengyel elnökválasztás első fordulóját. Ha továbbra is olyan államfő lesz, aki szemben áll az alkotmányos kormánnyal és megbénítja a törvényhozást, az akár Donald Tusk miniszterelnök bukásához vezethet.