Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"79f96b9a-24e3-4a2a-8060-a7ad1ad62bdd","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Lázár azért indított pert, mert szerinte Szabó Margit és az egyesülete becsületsértő szórólapokat terjesztett róla.","shortLead":"Lázár azért indított pert, mert szerinte Szabó Margit és az egyesülete becsületsértő szórólapokat terjesztett róla.","id":"20250210_hodmezovasarhely-per-maganvadas-eljaras-lazar-janos-szabo-margit","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/79f96b9a-24e3-4a2a-8060-a7ad1ad62bdd.jpg","index":0,"item":"7ea5228a-0caa-4891-a3fe-ba81f429e9a9","keywords":null,"link":"/itthon/20250210_hodmezovasarhely-per-maganvadas-eljaras-lazar-janos-szabo-margit","timestamp":"2025. február. 10. 12:58","title":"Tízezer forintot kell fizetnie a 76 éves nőnek, akit Lázár János beperelt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6084dab3-2276-4d23-98dc-e8ebc48e771d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Egy ember meghalt, Vince Neil nem tartózkodott a repülőgépen, de a barátnője igen, ő kórházba került.","shortLead":"Egy ember meghalt, Vince Neil nem tartózkodott a repülőgépen, de a barátnője igen, ő kórházba került.","id":"20250211_motley-crue-magangep-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6084dab3-2276-4d23-98dc-e8ebc48e771d.jpg","index":0,"item":"0e410db4-114e-4841-929f-02deabc087d7","keywords":null,"link":"/elet/20250211_motley-crue-magangep-baleset","timestamp":"2025. február. 11. 08:41","title":"Végzetes ütközés: a Mötley Crüe frontemberének magángépe a kifutón rohant bele egy másik repülőbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"848970df-2d78-4d7a-9bc0-1db6533f6c9c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az LG lakossági felhasználásra szánt új klímája a Dualcool AI Air nevet kapta. Ebből már kitalálható, hogy mesterséges intelligencia dolgozik benne. A vállalat ígérete szerint a továbbfejlesztett modell több téren is érdekes újdonságokat kínál.","shortLead":"Az LG lakossági felhasználásra szánt új klímája a Dualcool AI Air nevet kapta. Ebből már kitalálható, hogy mesterséges...","id":"20250210_lg-klima-legkondi-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/848970df-2d78-4d7a-9bc0-1db6533f6c9c.jpg","index":0,"item":"ed6b0610-f077-4cc0-abe6-b20000bfe0a0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250210_lg-klima-legkondi-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. február. 10. 20:03","title":"Új rendszer kerül a légkondikba, itt az első ilyen klíma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31299bf3-de71-4cf5-b97f-b75936a50977","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"A „libanoni stabilitás” fenntartása és megerősítése érdekében.","shortLead":"A „libanoni stabilitás” fenntartása és megerősítése érdekében.","id":"20250211_szijjato-peter-libanon-ukrajna-tamogatas-europai-bekekeret","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31299bf3-de71-4cf5-b97f-b75936a50977.jpg","index":0,"item":"f3e79a2e-5b38-4bf7-85f4-6110d5864504","keywords":null,"link":"/itthon/20250211_szijjato-peter-libanon-ukrajna-tamogatas-europai-bekekeret","timestamp":"2025. február. 11. 15:04","title":"Szijjártó: Ukrajna helyett a libanoni hadsereget támogatjuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb7322a1-7842-468e-809e-63871950f429","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az amerikai elnök ingatlanfejlesztésként adta elő tervét az övezet megszerzésére.","shortLead":"Az amerikai elnök ingatlanfejlesztésként adta elő tervét az övezet megszerzésére.","id":"20250210_gaza-palesztinok-trump-ingatlanfejlesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb7322a1-7842-468e-809e-63871950f429.jpg","index":0,"item":"cbf099ce-7ede-4ab0-a9c6-3a35b299fc9f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250210_gaza-palesztinok-trump-ingatlanfejlesztes","timestamp":"2025. február. 10. 17:36","title":"Trump közölte, az ő terve szerint a palesztinok nem térhetnek vissza Gázába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ce08c689-9e86-45ad-ad2c-f1fb4b25b383","c_author":"HVG","category":"kultura","description":"A Ne Zha 2 című filmet egy hét múlva mutatják be Amerikában, a kínai mozikat már letarolta.","shortLead":"A Ne Zha 2 című filmet egy hét múlva mutatják be Amerikában, a kínai mozikat már letarolta.","id":"20250210_Lenyomna-az-Avatart-egy-kinai-animacios-film-ami-mar-1-milliard-dollart-termelt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ce08c689-9e86-45ad-ad2c-f1fb4b25b383.jpg","index":0,"item":"40e39cd1-b2e5-4800-875f-f08db5f2c1a0","keywords":null,"link":"/kultura/20250210_Lenyomna-az-Avatart-egy-kinai-animacios-film-ami-mar-1-milliard-dollart-termelt","timestamp":"2025. február. 10. 15:37","title":"Lenyomná az Avatart egy kínai animációs film, amely már 1 milliárd dollárt termelt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6fb2bc77-7146-4cd3-9dd3-9d4f6a637c34","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"gazdasag","description":"Magyarországon 2023 vége óta nem volt ennyire nagy az infláció, a havi áremelkedés pedig 2022–2023 fordulójának legrosszabb emlékeit idézi.","shortLead":"Magyarországon 2023 vége óta nem volt ennyire nagy az infláció, a havi áremelkedés pedig 2022–2023 fordulójának...","id":"20250211_inflacio-arak-dragulas-ksh-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fb2bc77-7146-4cd3-9dd3-9d4f6a637c34.jpg","index":0,"item":"b4ab5403-a916-4b04-94ae-974963416125","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250211_inflacio-arak-dragulas-ksh-ebx","timestamp":"2025. február. 11. 08:30","title":"Repülőrajtot vettek az árak: 5,5 százalékra ugrott az infláció Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e1a0268-503c-4298-8d11-ff758aa21dfa","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Két svéd újságíró kiment a vasárnapi Puskás Akadémia–Ferencváros-meccsre, de ott azt tapasztalták, hogy a hazaiaknak lényegében nincs is szurkolójuk. ","shortLead":"Két svéd újságíró kiment a vasárnapi Puskás Akadémia–Ferencváros-meccsre, de ott azt tapasztalták, hogy a hazaiaknak...","id":"20250211_felcsut-foci-sved-ujsagirok-jonathan-levi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e1a0268-503c-4298-8d11-ff758aa21dfa.jpg","index":0,"item":"6882ddc8-325d-4943-8783-bc0d3665f425","keywords":null,"link":"/sport/20250211_felcsut-foci-sved-ujsagirok-jonathan-levi","timestamp":"2025. február. 11. 12:54","title":"A Felcsútban játszó svéd középpályás is elismerte, hogy Magyarország túl sokat költ a focira","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Így járhatnának a vízen autók tízezrei a Balatonon
szerző:
Zelki Benjámin
Tetszett a cikk?
Badacsony és Fonyód között, 6 milliárdból tervezik elindítani a második balatoni kompjáratot. Az autójegyek elég drágák lennének, de a személyforgalomból is rentábilissé tehető a projekt. A helyiek azonban tartanak a kikötő feltúrásától és a nagyobb autóforgalomtól. A legnagyobb kérdés pedig az, ad-e pénzt az unió az új kompra.
A 2014–20-as EU-ciklusban a Balaton-part történelmi lehetőséget kapott a fejlesztésre, kormányhatározat rögzíti ugyanis, hogy 300 milliárd forintnyi uniós forrás költhető el a térségben. A Balatonnak mint régiónak nincs adminisztratív hatásköre, a tópart települései három külön megyéhez tartoznak, ezért eddig a fejlesztések egy része a megyehatárokon megszakadt, most viszont a tó egészéről egyben lehet gondolkozni.
2017 nyaráig meg kell tervezni az ebből az összegből megvalósítandó fejlesztéseket, különben azok átszállnak más régiókra. Az idő tehát sürget, de rengeteg fejlesztés van tervben, például a Sió-zsilip felújítása, a csatorna felső szakaszának szabályozása, a tó körüli kerékpáros körút felújítása, az északi parti várak rehabilitációja, a gyógy- és borturizmus fejlesztése, de lennének új hajók és elektromos buszok is, valamint ebből a pénzből korszerűsítik a dél-balatoni vasútvonalat is.
A siófoki Sió-zsilip
MTI / H. Szabó Sándor
A projektek közül talán a legvitatottabb a második balatoni komp beindítása lenne Fonyód és Badacsony között. Azt már több mint húsz éve tervezik, hogy a Tihany és Szántód között közlekedő egyetlen balatoni kompjárat után egy másodikat is beindítsanak. Eleinte Balatonboglár és Révfülöp, majd Ordacsehi és Pálköve között szerették volna elindítani, végül most az a terv, hogy Fonyód és Badacsony közt járna, ám az elképzelés az ellenkezések és forráshiány miatt eddig meghiúsult.
A rendelkezésre álló fejlesztési keret miatt a megvalósulás most valószínűbbnek tűnik, mint valaha, ám a helyiek változatlanul ellenkeznek. A kompok beszerzéséhez 2 milliárd forint forintra lenne szükség, de a kapcsolódó munkálatokkal együtt a projekthez összesen kb. 6 milliárd forint kellene. Az új balatoni kompok a gyomrukban 350-500 utast és 48 autót szállítanának és 20-25 perc alatt érnének az 5,5 kilométerre lévő túlpartra (autóval a Badacsony–Fonyód-táv nagyjából egy órát vesz igénybe).
Miért kell a komp?
A kompnak belátható közlekedési előnyei lennének, és a várakozások szerint a turizmust is fellendítené. A Balaton északnyugati partjára tartóknak ezáltal ugyanis nem kellene a 71-es úton végigvergődniük vagy Keszthely felé kerülniük, egy részük ezentúl Fonyódon át közlekedne. Ez pedig Hidvégi József (Fidesz–KDNP), Fonyód polgármestere szerint növelné Fonyód és a környező kistérség idegenforgalmát. A badacsonytomaji független polgármester, Krisztin N. László szerint az északi partra való gyorsabb eljutás Badacsony környékét még vonzóbb célponttá tenné. Hidvégi külön kiemelte, a fonyódi és a badacsonyi a két legfejletlenebb a balatoni járások közül, ezért mindkét polgármester üdvözlendőnek tartja a fejlesztést. Móring József Attila, Somogy megye fideszes országgyűlési képviselője elmondta, mind Fonyód, mind Badacsony több népszerű fesztivált is rendez nyaranta, a komp által pedig a két part kapcsolata javulna, így több látogató töltene időt a másik oldalon is. Nem példa nélküli különben, hogy egy ekkora tavon több komp is üzemeljen, mint Kollár József, a Balatoni Hajózási Zrt. (BH Zrt.) vezérigazgatója a hvg.hu-nak elmondta, pl. a Balatonnál kisebb Garda-tavon kettő, a Comói-tavon öt komp is közlekedik.
Megtérülne?
Fonyód és Badacsony között bonyolódik a Balaton-part legnagyobb személyhajóforgalma, az itt közlekedő két öreg katamaránt pedig úgyis le kellene cserélni. Mivel a tervezett új komp is elsősorban a gyalogosok számára készülne, Hidvégi szerint még gazdaságosabbá tenné az üzemeltetést, ha az új hajó a gyomrában pluszban autókat is tudna szállítani. A megvalósíthatósági tanulmányban foglaltak szerint a kompnak tulajdonítható nemzetgazdasági szintű társadalmi-gazdasági haszon 10,84 milliárd forintra becsülhető, amely tartalmazza az utazási idő, zaj, légszennyezés, baleset, járműüzemköltség csökkenéséből származó számszerűsített előnyöket, tehát a kompra szánt 6 milliárd forint megtérülne. Ehhez évente 120 ezer utassal és legalább 70 ezer autóval számolnak – ezt Fónagy János, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium államtitkára mondta egy parlamenti kérdésre adott válaszában.
Balatoni Hajózási Zrt.
A Fonyód–Badacsony közti kompnak azonban a szántódinál ötször nagyobb távolságot kellene leküzdenie, és az ottaninál nagyobb teljesítményű járművek közlekednének itt, ez pedig igen költséges üzemeltetést jelentene. Kollár József BH Zrt.-vezér elmondása szerint a járatok szezonon kívül a Szántód–Tihanyihoz hasonlóan kisebb járatszámmal működnének, ekkor tehát várhatóan veszteséges lenne az üzemeltetés. Azt pedig a tanulmány is elismeri, hogy a kompra az autójegyek egy négytagú család számára többe kerülnének, mint a Balaton nyugati medencéjének körbekerülése. Igaz, ez utóbbit autópálya-matrica nélkül értik. A szántódi komp egyébként jelenleg 4 ezer forintba kerül egy négytagú családnak.
Megnövekvő forgalom, átalakított kikötők
Az új komp beindításához azonban a fonyódi és a badacsonyi kikötőt át kellene alakítani és bővíteni kéne, ahhoz, hogy az autók is felhajthassanak rá, és ezzel az oda vezető és a hozzájuk csatlakozó új utak kiépítése is szükséges volna. A járathoz igyekvők pedig megnövelnék a települések autóforgalmát. Kollár József, a BH Zrt. vezérigazgatója azt mondta, egy átlagos nyári napon Badacsonytomaj és Fonyód térségében 8-9 ezer gépjármű közlekedik, a komp pedig maximum mindössze napi 6-700 járművet szállítana majd, és csupán ezek egy része jelentene növekedést a településeken áthaladó napi autóforgalomban, hiszen egy részük ma is erre kerül.
Másképp látja a helyzetet Győri Attila, fonyódi nyugdíjas tanár, a helyi vitorlásegyesület egykori elnöke. Mint a hvg.hu-nak elmondta, Fonyód legnagyobb problémája a tavasztól őszig tartó kellemetlen autóforgalom, szerinte a városközpont egyáltalán nem bír el több autót. Mint mondta, nagyon örültek, amikor megépült az autópálya, és csökkent a települést terhelő forgalom, ha ismét megnő az átautózók száma, sokkal rosszabb lesz itt az élet, mondta. De a hvg.hu által megkérdezett helyiek nem szeretnék a kikötők átalakítását sem, ma mind Fonyód, mind Badacsony kikötője gyalogosövezet, ezek a települések egyik leglátogatottabb részei, ők attól félnek, hogy a bővítés és a bevezetett autóforgalom hatására élhetetlenné válik majd a tópart. Nem lenne jó, ha a fonyódi és badacsonyi kikötők is olyan betonmezővé válnának, mint a tihanyi és szántódi révállomások környéke, mondta egyikük.
Balatoni Hajózási Zrt.
A komp megvalósulása, úgy tűnik, a finanszírozás kérdésén fog eldőlni. Mivel a BH Zrt.-nek és a két érintett önkormányzatnak nem áll rendelkezésre a beruházáshoz szükséges mintegy 6 milliárd forint, ezért alapvetően minden azon múlik, hogy Brüsszel rábólint-e a tervre. Márpedig ehhez igen jól kell majd érvelni, hiszen az unió alapvetően nem támogat kompbeszerzést, és várhatóan a kompok beindításához szükséges mederkotrást is ellenezni fogja.
Miért nem a vasút?
Felmerül az a kérdés is, hogy a komp helyett miért nem a fenntarthatóbb Balaton körüli vasúti közlekedés megteremtésébe invesztálnak. Nyugat felé két átszállással és nagy kerülővel körbe lehet ugyan vonatozni a tavat, keleten azonban egyáltalán nincs vasúti kapcsolat az északi és déli part között. Pedig közel a tóhoz, Lepsény és Csajág között létezik egy használaton kívüli mellékvonal, melyet akár kis beavatkozással újra üzembe lehetne helyezni. Eközben már folyik a déli parti vasútvonal korszerűsítése, és valószínűleg a Kaposvár–Fonyód-vasútvonal is megújul majd, azonban megkeresésünkre a MÁV sajtóosztálya azt mondta, a balatoni körvasút létrehozásáról és az északi parti vonal fejlesztéséről és villamosításáról vannak ugyan elképzelések, de azok valóra váltása egyelőre nincs napirenden.